Föld alá terelik a meglepett pesti autósokat

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.10.22. 05.45

Meglehetősen szokatlan a módszer, van is értetlenkedés. Pedig még égből lógó színes szalagok is simogatják az autókat.

Ön ül az autójában Budapest közepén, szokás szerint halad A-ból B-be, miközben kedvenc mulatós zenéje jókedvvel tölti meg az utasteret. Mondjuk, éppen a József Attila utcából fordítja be kocsiját aznapi úti célja a Sas utcába, amikor olyan 150 méter után valami nagyon furcsa, és addig sosem tapasztalt dolog történik.
 
Elfogy az út. Pontosabban a nyílegyenes Sas utca totálisan véget ér (lezárták felújítás miatt, nincs tovább), és ideiglenesen kihelyezett táblák beterelik Önt és vidáman zengő járművét a föld alá. Mégpedig egy robotizált mélygarázsba, ahol gépek liftezik 5 különböző földalatti szinten az autókat. Ilyet még a sokat megélt pesti ember sem nagyon látott.

Ön természetesen nem száll ki az autójából, hiszen esze ágában sincs parkolni, éppen szeretne eljutni kocsijával az imént említett B pontba. Így aztán előre nyújtott nyakkal nézelődik, hogy mi van, erősebben markolja a kormányt, lassít picit, óvatosan elevickél jobbra, aztán balra, majd ismét jobbra, mígnem egyszer csak feltűnik a kijárat, nagy gázzal máris visszakapaszkodik a mélyből a föld napsütötte felszínére. Visszaáll a világ rendje, újra a Sas utcában tekerheti fel a hangerőt a négy magyar Michelin-csillagos étterem egyikének teraszán étkező gurmék megdöbbenésére. (Az utca legismertebb politikusa, Schmuck Andor is feltűnik szokásos fekete öltöny/fehér ing/fekete nyakkendős szerelésében, széles mosollyal köszön, majd tovább baktat.)

“Naponta olyan 500 autós megkérdezi, hogy akkor most hogyan tovább” – meséli a mélygarázs egyik alkalmazottja a bejáratnál. Ilyen forgalomirányítási megoldással – miszerint egy közút forgalmát ideiglenesen egy működő mélygarázsba terelik, majd onnan vissza az útra – hozzánk hasonlóan az erre autózók sem találkoztak.

Megkérdeztük a BKK-t, és két dolog derült ki:
 1, kérdésünkre nem tudnak hasonlót említeni az elmúlt évtizedből
 2, nem hozzájuk tartozik ez a felújítás
Végül megtaláltuk a kivitelezőt, akivel végig jártuk és fotóztuk ezt a különleges szakaszt. Jöjjenek velünk!

Ez itt a meglehetősen forgalmas József Attila utca. Mögöttünk kezdődik az elegáns Andrássy, balunkra a napsütésben fürdőző deszkás srácokkal teli Erzsébet ér, előttünk valahol a Lánchíd a Dunával, és a szépséges Vár-heggyel – de mi mindjárt jobbra fordulunk a Sas utcába, ahol elautókázunk a Bazilika előtt. Pontosabban mégsem, de ez mindjárt kiderül. Jobbra már jelzik a táblák, forgalmi rend változásra kell számítani


Egyelőre a legfontosabb, egyúttal legérdekesebb infó a 2 méteres magasságkorlátozás egy nyílt utca bejáratánál


Kanyarodunk rá a Sas utcára, na, itt aztán van minden, akár a cirkuszban. Piros-fehér szalag vízszintesen kifeszítve 2 méter magasan, felette lógó szalagok, két oldalt KRESZ-táblák (gyanús lehet már itt az LPG-s tiltás), és még egy biztonsági őrt is kiállítottak. Két lehetőségünk volt” – mondja Tóth Sándor, a kivitelezést végző Budapest-Lipótváros Városfejlesztő Kft. vezetője -, vagy lezárjuk teljesen az utcát, vagy hosszabb ideig tart a felújítás ugyan, de szakaszos lesz a lezárás, viszont közben a mélygarázsba terelve az átmenő forgalmat, változatlanul használhatják az autósok az utcát. Minél kevesebb problémát és fennakadást akartunk okozni az autósoknak, és a vendéglátóhelyeknek, így utóbbi mellett döntöttünk


Valaki máris segítségre szorul, pedig a java még hátra van. Az őr szerint sokan kérdezősködnek, a taxisok dühöngenek, amikor leszereltetik velük a 1,2 méteres tetőantennát


Kiforgatták az autók a díszkő egy részét, ezért a felújítás. Karácsonyra szeretnék befejezni


A Sas utca és neves teraszai. Valami felsejlik a távolból az autósoknak


Balra kerítés, Behajtani tilos tábla és jobbra lefelé mutató Kötelező haladási irány tábla tereli a föld alá az autósokat. A Suzuki és a BMW kanyarodott is lefelé


Ellenben ez a férfi a Borával megpróbálta a lehetetlent, tovább menni a felszínen. Ez még neki sem sikerült, kis gondolkodás után visszatolatott


Aztán bizonytalanul lekanyarodott az ismeretlen mélybe. Tóth Sándor állítja: az autósok félnek a mélygarázsoktól


Ez a Bentley lendületesen érkezett, nyilvánvalóan rutinból hajtott le. Itt már nem szalag jelzi a 2 méteres magasságkorlátot, a közlekedést a KRESZ szabályozza a föld alatt is


Hatalmas piros felirat jelzi az ide kényszerített átmenő forgalomnak, hogy itt emberek sétálnak. Van még belőle vagy 6-8 darab


Ilyen kis maszek táblácskákkal is próbálják segíteni az eligazodást. Miközben itt álltunk, egy pözsós néni letekerte az ablakot, és kiszólt a kocsijából, hogy hát ő most jött le ide, de szeretne kimenni. Mi a teendője?


Jobbra fordulás után van ez a kis egyenes, sok lelógó szalaggal. A Transporter még éppen hogy elfér, a szalagok már simogatják a tetejét


Van itt forgalom bőven. Nem tudni, hogy 24 óra alatt hány ezer autó gurulhat át, Tóth szerint így is harmadolódott az utca átmenő forgalma


Nem mindenki tartja be az 5 km/órás korlátozást


Pedig tényleg nem spórolt a kivitelező a figyelmeztetésekkel


Aki parkol, ilyen kis boxokba áll be balra, majd magára hagyja autóját, amit liftek süllyesztenek be a még lejjebb elterülő 4 szint valamelyikére


Összesen 400 autónak alakítottak ki helyet. A parkolás első órájának díja 600 forint, majd minden megkezdett félóra 250 forint, a havi bérlet 53 000 forint


Kanyar balra, már nincs sok hátra


Itt pedig jobbra, aztán már kint is vagyunk


Ugye, mondtam


Méterre pontosan addig tart a felszíni lezárás, amíg a mélygarázs elnyeli az autókat


Ez még csak egy próbarakás, ilyen lesz majd az új útburkolat. Három lépcsőben újítja fel az utcát a Kft., a jövő héttől a mélygarázs kijárata és az Arany János utca közötti résznek állnak neki. Mivel decemberben jelentősen megnő a Bazilika előtti tér díszes karácsonyi vására miatt az ide özönlő turista, és egyéb forgalom, abban a hónapban szeretnék teljesen befejezni a munkálatokat. Addig viszont figyeljenek az autósok, lesznek még változások


Ennél nagyobb csoda is van Magyarországon – most sasoljon igazán

Kommentek

  • v_johny

    Ezt még simán lehetne tetézni: rendőrök nem mérnek valamelyik sarokban elbújva, hogy az 5km/h korlátozást be nem tartókat megbírságolják? No, az lenne a hungarikum! Milyen jól mutatna, hogy a bemérés helyszíne egy mélygarázs 2 és 3 oszlop köze…

  • bundaska1001

    Ne adj ötleteket mert még meg valósítják !!!

  • DTF

    Az 5 km/h betarthatatlan, fulladozik kozben az auto,es a gyalogosok leeloznek…

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.