Eredetiségvizsga – lehúzás, vagy hasznos dolog?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.21. 16.30

Kinek jó az eredetvizsgálat? Az államnak, a vizsgáztatónak, vagy az autósnak?

Lázár János nem is olyan régen arról beszélt az Országgyűlésben, hogy “kisebb bürokráciára és kevesebb olyan emberre van szükség, aki a bürokráciából él”. Volt is egy tippünk, hogy mitől szabadíthatná meg az autósokat: a kötelező eredetiségvizsgától. De valóban akkora felesleges hülyeség volna ez az egész folyamat?
Az eredetiségvizsgálatra határozottan rossz szájízzel gondolnak sokan, akik valaha is a közelébe kerültek. Tapasztalataink szerint drágának tartja és a folyamat hatékonyságában sem bízik az átlagautós. Megkérdeztük barátainkat, ismerőseinket, rokonainkat, mit is gondolnak erről a nemes eljárásról. Íme, a válaszok:
  • “Gyalázat, lehúzás, átb@szás, nem jó semmire”
  • “Akár el is törölhetnék, úgysincs semmi értelme”
  • “Ebben a felállásban pont semmire nem jó, csak egy többletköltség az átíratáshoz”
  • “Jelen formájában ez is csak egy adó. Ellenben szívesen fizetnék érte többet is, ha bizonyító erővel kizárna minden későbbi kétséget a vásárolt jármű tulajdonjogával kapcsolatban”
És végül egy módosult tudatállapotban nyilatkozó véleménye: 
  • “Tök jó a túlzásba vitt bürokrácia, én szeretem és támogatom”
Szóval, akik így vagy úgy belefutnak az eredetiségvizsgába, azok utálják. Próbáljuk meg kitalálni, hogy vajon miért! És hogy igazuk van-e.

Mi is az az eredetvizsgálat?

Valamikor az 1990-es évek vége felé találták ki az eredetiségvizsgálatot, a lopott autók számának csökkentése céljából. Elsőre egész szigorúak voltak a szabályok, a lopott autók forgalomba helyezése egy csapásra jelentős mértékben csökkent is. Aztán a szabályok lazulásával párhuzamosan a bűnözők is kezdték megtalálni azokat a módszereket, amikkel kijátszható a rendszer, sőt, egyes vélemények szerint maguk is eredetiségvizsgáló szolgáltatásba kezdtek. 

Szép hosszú alvázszám. Ennél alaposabban is megnézik, nehogy egy másik autóból származzon a számsor

Maga a vizsgálat alapvetően arról szól, hogy megállapítsák, történt-e valami simlisség az autóval. Megvizsgálják az azonosítók meglétét és állapotát, az alvázszámot, rendszámot, regisztrációs matricát, illetve hogy ezek egyeznek-e az okmányokban lévő adatokkal. Az alvázszámnál ellenőrzik azt is, hogy milyen módon rögzítették ezt a karosszériához. Utóbbi a törött, javított autóknál lehet a gyáritól eltérő is, ez nem befolyásolja a vizsgálat eredményét, de ezt fel kell jegyezni. Típustól, állapottól függően másfél-kétórás folyamat jól dokumentált, ami mindkét fél alapvető érdeke.

Mennyibe kerül?

 2015-ben ennyibe kerül az eredetiségvizsga:  Forint
 Személygépjármű:  
 1400 cm3-ig  17 000
 1401-2000 cm3 között  18 500
 2000 cm3 fölött  20 000
 Motorkerékpárok:  
 500 cm3-ig  15 500
 500 cm3-től  17 000
Teherautók:  
 3,5 t-ig   20 000
 3,5 – 7 t között  21 000
 7 t fölött  22 000
 Autóbuszok:  
 20 főig  21 000
 20 fő fölött  22 000
 Mezőgazdasági vontató, lassú jármű:  20 000
 Pótkocsik:  
 Könnyű pótkocsi (lakókocsi)  16 000
 Nehéz pótkocsi  17 500
 Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott)  19 000

Mi van, ha a vizsgálatot végző téved?

Városi legenda csupán, hogyha az autó átmegy az eredetiségvizsgán, de a rendőrség valamilyen okból mégis lefoglalja az autót, akkor a pórul járt vevő lesheti a pénzét, autóját. Ilyenkor a jogi útra terelt eljárás során a vizsgálatot végzőnek kell bizonyítania, hogy ő minden tőle telhetőt megtett, és amikor az autót ellenőrizte, azzal minden rendben volt. A vizsgáztató cégnek kötelező biztosítást is kell kötni, hogy az ilyenkor felmerülő esetleges kártérítést ki tudja fizetni. 

EU-ból behozott autó forgalomba helyezése előtt nem kell eredetiségvizsgát csináltatni

Valamelyest árnyalja a kialakult negatív képet az is, hogy aki autótolvajok kergetésével, lopott autók felkutatásával foglalkozik, az alapjaiban jó és hasznos dolognak tartja az eredetiségvizsgát, bár szerinte is súlyos hiányosságok vannak az okmányokkal kapcsolatos törvényi szabályozásban. Hogy mik ezek, azt azonban nem árulhatjuk el, nem szeretnénk tippeket adni senkinek. 
Ha azonban az eredetiségvizsgálatot végző ember mindent az előírások szerint végez el lelkiismeretesen, akkor ki kell derülnie az autóval kapcsolatos gazemberségnek. Persze mint minden rendszerben, ebben is vannak buktatók, kiskapuk. Az egyik az, hogy például a külföldről behozott autók első forgalomba helyezésekor nem kötelező az eredetiségvizsga. Nem is meglepő, hogy legnagyobb számban így kerülnek forgalomba a lopott autók, némi utánajárás és kreatív papírmunka után.  A legnagyobb probléma tehát az, hogy a lopott autók elenyésző része jut el az eredetiségvizsgáig. Az általunk megkérdezett eredetiségvizsgáló sem találkozott még lopott autóval pályafutása során.

A lopott autók számának csökkentése volt az eredetiségvizsga bevezetésének célja

Mikor kötelező, mikor nem?

A 35/2000-es BM rendelet 44.§ szerint a járművek előzetes eredetiségvizsgálatát hatósági bizonyítvánnyal kell igazolni. A közlekedésigazgatási ügyintézés, a használtan vett autó átíratásának feltétele a 60 napnál nem régebben elvégzett, előzetes eredetiségvizsgálat. Minden tulajdonosváltáskor, az EU-n kívülről behozott használt autó első üzembe helyezése előtt, illetve forgalomból kivont autó ismételt forgalomba helyezésekor. Többek között nem kell eredetiségvizsgálatot végezni akkor, ha a tulajdonjogban bekövetkezett változás oka öröklés, muzeális jellegű járművek forgalomba helyezése vagy adásvétele. 

Mi kell az eredetiségvizsgához?

  • Személyazonosságot igazoló irat
  • Jármű jogszerű birtoklását igazoló irat
  • Vizsgálandó jármű okmányai
  • A vizsgálandó jármű

Hogyan csökkenthető a kockázat?

Bár felesleges pénzkidobásnak tűnik, de ha nem akarunk magunknak kellemetlenségeket, akkor sose bízzunk meg a már meglévő – amúgy 60 napig érvényes – eredetiségvizsgálat eredményében. Sőt, ha használtautó-kereskedésben veszünk autót, akkor se a szomszédba, vagy a legközelebbi eredetiségvizsgálatot végző műhelybe vigyük a kinézett járgányt, hanem próbáljunk sajátot szerezni. Emellett törekedjünk arra is, hogy az adásvételi szerződést csak azután írjuk alá, ha már kezünkben van a sikeres eredetiségvizsga. 

Típustól függően 1,5, 2 órát lehet egy eredetiségvizsgára számolni

A fentiek szerint mégsem annyira biztos, hogy csak ordas nagy lehúzás ez az eredetiségvizsgálatosdi. Vagy ti másként gondoljátok? Hülyeség, szükséges rossz, vagy hasznos dolog? Írjátok meg!

Kommentek

  • cuebler

    személy szerint támogatom, hogy valaki ellopja és külföldön adja el lázárt :-)
    amúgy az eredetvizsga sem hülyeség, ha nem azzal bosszantja az ember a szomszédját, hogy fél évente új autót gurít haza. átlagpógár négy-öt évente cserél autót, tehát évi 4-5 ezer forintért (havi egy üveg jobb sör, vagy 10 szál cigi, talán) biztosítják afelől, hogy a család új kedvence nem lopott. amúgy ma sem értem, hogy miért pont a külföldről vett autónak nem kötelező az eredetvizsga.

  • bochi

    ‘Ellenben szívesen fizetnék érte többet is, ha bizonyító erővel kizárna minden későbbi kétséget a vásárolt jármű tulajdonjogával kapcsolatban.’

    Pontosan ennyi. Jelentsen garanciát, mert jelenleg nem kapok azért a pénzért semmit. Többet mondjuk nem fizetnék érte, szerintem ennyiből is bőven ki lehet hozni ;)

  • kraft

    Full lehúzás, semmi más! Most adtam el a kocsimat, megcsináltattam az eredetiség vizsgálatot, ami a kocsi körbefényképezéséből állt, majd a számitógépbe az adatok bepötyögésével és a képek elküldésével be is fejeződött. Olyan 25 perc lehetett az egész…

  • ktoni

    Bekerül a kocsi egy országos digitális adatállományba. Most, hogy már mindegyik ott van, talán nincs sok értelme, de korábban volt.

  • wb312

    Ez csak egy hatalmas pénzlehúzás. És ami a leggusztustalanabb ,hogy nem választható lehetőség ,hanem diktatórikusan kötelező sarc. Lehetőségként akár jó is volna ,például, ha valaki bizonytalan és garanciát szeretne, hogy minden rendbe van. De: amikor valaki megveszi ismerősének ,szomszédjának a teljesen ismert előéletű autóját ,vagy pénzszűke miatt kényszerül megvenni egy 100.000 értékű Suzukit és még az átírási sarcokon kívül ezzel is lehúzzák ,az szemétség.

F1: Pokolian nehéz lesz előzni az új autókkal

A Force India pilótája, Esteban Ocon szerint a 2017-es autók nagyon jól fognak kinézni, de az előzésekkel gond lehet.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.