Eredetiségvizsga – lehúzás, vagy hasznos dolog?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.21. 16.30

Kinek jó az eredetvizsgálat? Az államnak, a vizsgáztatónak, vagy az autósnak?

Lázár János nem is olyan régen arról beszélt az Országgyűlésben, hogy “kisebb bürokráciára és kevesebb olyan emberre van szükség, aki a bürokráciából él”. Volt is egy tippünk, hogy mitől szabadíthatná meg az autósokat: a kötelező eredetiségvizsgától. De valóban akkora felesleges hülyeség volna ez az egész folyamat?
Az eredetiségvizsgálatra határozottan rossz szájízzel gondolnak sokan, akik valaha is a közelébe kerültek. Tapasztalataink szerint drágának tartja és a folyamat hatékonyságában sem bízik az átlagautós. Megkérdeztük barátainkat, ismerőseinket, rokonainkat, mit is gondolnak erről a nemes eljárásról. Íme, a válaszok:
  • “Gyalázat, lehúzás, átb@szás, nem jó semmire”
  • “Akár el is törölhetnék, úgysincs semmi értelme”
  • “Ebben a felállásban pont semmire nem jó, csak egy többletköltség az átíratáshoz”
  • “Jelen formájában ez is csak egy adó. Ellenben szívesen fizetnék érte többet is, ha bizonyító erővel kizárna minden későbbi kétséget a vásárolt jármű tulajdonjogával kapcsolatban”
És végül egy módosult tudatállapotban nyilatkozó véleménye: 
  • “Tök jó a túlzásba vitt bürokrácia, én szeretem és támogatom”
Szóval, akik így vagy úgy belefutnak az eredetiségvizsgába, azok utálják. Próbáljuk meg kitalálni, hogy vajon miért! És hogy igazuk van-e.

Mi is az az eredetvizsgálat?

Valamikor az 1990-es évek vége felé találták ki az eredetiségvizsgálatot, a lopott autók számának csökkentése céljából. Elsőre egész szigorúak voltak a szabályok, a lopott autók forgalomba helyezése egy csapásra jelentős mértékben csökkent is. Aztán a szabályok lazulásával párhuzamosan a bűnözők is kezdték megtalálni azokat a módszereket, amikkel kijátszható a rendszer, sőt, egyes vélemények szerint maguk is eredetiségvizsgáló szolgáltatásba kezdtek. 
Maga a vizsgálat alapvetően arról szól, hogy megállapítsák, történt-e valami simlisség az autóval. Megvizsgálják az azonosítók meglétét és állapotát, az alvázszámot, rendszámot, regisztrációs matricát, illetve hogy ezek egyeznek-e az okmányokban lévő adatokkal. Az alvázszámnál ellenőrzik azt is, hogy milyen módon rögzítették ezt a karosszériához. Utóbbi a törött, javított autóknál lehet a gyáritól eltérő is, ez nem befolyásolja a vizsgálat eredményét, de ezt fel kell jegyezni. Típustól, állapottól függően másfél-kétórás folyamat jól dokumentált, ami mindkét fél alapvető érdeke.

Mennyibe kerül?

 2015-ben ennyibe kerül az eredetiségvizsga:  Forint
 Személygépjármű:  
 1400 cm3-ig  17 000
 1401-2000 cm3 között  18 500
 2000 cm3 fölött  20 000
 Motorkerékpárok:  
 500 cm3-ig  15 500
 500 cm3-től  17 000
Teherautók:  
 3,5 t-ig   20 000
 3,5 – 7 t között  21 000
 7 t fölött  22 000
 Autóbuszok:  
 20 főig  21 000
 20 fő fölött  22 000
 Mezőgazdasági vontató, lassú jármű:  20 000
 Pótkocsik:  
 Könnyű pótkocsi (lakókocsi)  16 000
 Nehéz pótkocsi  17 500
 Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott)  19 000

Mi van, ha a vizsgálatot végző téved?

Városi legenda csupán, hogyha az autó átmegy az eredetiségvizsgán, de a rendőrség valamilyen okból mégis lefoglalja az autót, akkor a pórul járt vevő lesheti a pénzét, autóját. Ilyenkor a jogi útra terelt eljárás során a vizsgálatot végzőnek kell bizonyítania, hogy ő minden tőle telhetőt megtett, és amikor az autót ellenőrizte, azzal minden rendben volt. A vizsgáztató cégnek kötelező biztosítást is kell kötni, hogy az ilyenkor felmerülő esetleges kártérítést ki tudja fizetni. 
Valamelyest árnyalja a kialakult negatív képet az is, hogy aki autótolvajok kergetésével, lopott autók felkutatásával foglalkozik, az alapjaiban jó és hasznos dolognak tartja az eredetiségvizsgát, bár szerinte is súlyos hiányosságok vannak az okmányokkal kapcsolatos törvényi szabályozásban. Hogy mik ezek, azt azonban nem árulhatjuk el, nem szeretnénk tippeket adni senkinek. 
Ha azonban az eredetiségvizsgálatot végző ember mindent az előírások szerint végez el lelkiismeretesen, akkor ki kell derülnie az autóval kapcsolatos gazemberségnek. Persze mint minden rendszerben, ebben is vannak buktatók, kiskapuk. Az egyik az, hogy például a külföldről behozott autók első forgalomba helyezésekor nem kötelező az eredetiségvizsga. Nem is meglepő, hogy legnagyobb számban így kerülnek forgalomba a lopott autók, némi utánajárás és kreatív papírmunka után.  A legnagyobb probléma tehát az, hogy a lopott autók elenyésző része jut el az eredetiségvizsgáig. Az általunk megkérdezett eredetiségvizsgáló sem találkozott még lopott autóval pályafutása során.

Mikor kötelező, mikor nem?

A 35/2000-es BM rendelet 44.§ szerint a járművek előzetes eredetiségvizsgálatát hatósági bizonyítvánnyal kell igazolni. A közlekedésigazgatási ügyintézés, a használtan vett autó átíratásának feltétele a 60 napnál nem régebben elvégzett, előzetes eredetiségvizsgálat. Minden tulajdonosváltáskor, az EU-n kívülről behozott használt autó első üzembe helyezése előtt, illetve forgalomból kivont autó ismételt forgalomba helyezésekor. Többek között nem kell eredetiségvizsgálatot végezni akkor, ha a tulajdonjogban bekövetkezett változás oka öröklés, muzeális jellegű járművek forgalomba helyezése vagy adásvétele. 

Mi kell az eredetiségvizsgához?

  • Személyazonosságot igazoló irat
  • Jármű jogszerű birtoklását igazoló irat
  • Vizsgálandó jármű okmányai
  • A vizsgálandó jármű

Hogyan csökkenthető a kockázat?

Bár felesleges pénzkidobásnak tűnik, de ha nem akarunk magunknak kellemetlenségeket, akkor sose bízzunk meg a már meglévő – amúgy 60 napig érvényes – eredetiségvizsgálat eredményében. Sőt, ha használtautó-kereskedésben veszünk autót, akkor se a szomszédba, vagy a legközelebbi eredetiségvizsgálatot végző műhelybe vigyük a kinézett járgányt, hanem próbáljunk sajátot szerezni. Emellett törekedjünk arra is, hogy az adásvételi szerződést csak azután írjuk alá, ha már kezünkben van a sikeres eredetiségvizsga. 
A fentiek szerint mégsem annyira biztos, hogy csak ordas nagy lehúzás ez az eredetiségvizsgálatosdi. Vagy ti másként gondoljátok? Hülyeség, szükséges rossz, vagy hasznos dolog? Írjátok meg!

Kommentek

  • cuebler

    személy szerint támogatom, hogy valaki ellopja és külföldön adja el lázárt :-)
    amúgy az eredetvizsga sem hülyeség, ha nem azzal bosszantja az ember a szomszédját, hogy fél évente új autót gurít haza. átlagpógár négy-öt évente cserél autót, tehát évi 4-5 ezer forintért (havi egy üveg jobb sör, vagy 10 szál cigi, talán) biztosítják afelől, hogy a család új kedvence nem lopott. amúgy ma sem értem, hogy miért pont a külföldről vett autónak nem kötelező az eredetvizsga.

  • bochi

    ‘Ellenben szívesen fizetnék érte többet is, ha bizonyító erővel kizárna minden későbbi kétséget a vásárolt jármű tulajdonjogával kapcsolatban.’

    Pontosan ennyi. Jelentsen garanciát, mert jelenleg nem kapok azért a pénzért semmit. Többet mondjuk nem fizetnék érte, szerintem ennyiből is bőven ki lehet hozni ;)

  • kraft

    Full lehúzás, semmi más! Most adtam el a kocsimat, megcsináltattam az eredetiség vizsgálatot, ami a kocsi körbefényképezéséből állt, majd a számitógépbe az adatok bepötyögésével és a képek elküldésével be is fejeződött. Olyan 25 perc lehetett az egész…

  • ktoni

    Bekerül a kocsi egy országos digitális adatállományba. Most, hogy már mindegyik ott van, talán nincs sok értelme, de korábban volt.

  • wb312

    Ez csak egy hatalmas pénzlehúzás. És ami a leggusztustalanabb ,hogy nem választható lehetőség ,hanem diktatórikusan kötelező sarc. Lehetőségként akár jó is volna ,például, ha valaki bizonytalan és garanciát szeretne, hogy minden rendbe van. De: amikor valaki megveszi ismerősének ,szomszédjának a teljesen ismert előéletű autóját ,vagy pénzszűke miatt kényszerül megvenni egy 100.000 értékű Suzukit és még az átírási sarcokon kívül ezzel is lehúzzák ,az szemétség.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

F1: 2017-re kicsinálták az előzéseket

A versenyzők elmondása alapján beigazolódtak az előzetes félelmek, a 2017-es Forma-1-es autókkal igen nehéz, ha nem lehetetlen előzni. Idén körmenetek jöhetnek.

Egy apró csavar élete az F1-ben

Egy aprócska alkatrész, ami hatalmas utat tesz meg, mire behelyezik egy Forma-1-es autóba. Most végignézheted a folyamatot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.