Kaptunk egy sajtóközleményt, és én ezt most szétszedem, mint Fifi a lábtörlőt. (A közlemény teljes szövegét a cikk végére bekopiztam, a teljes objektivitás végett.)

A lényeg: “Egy nap egymásért” néven egy semmire sem jó, tipikus magyar operett-rendezvényt, egy úgynevezett közlekedésbiztonsági versenyt rendezett néhány közlekedés-biztonsággal foglalkozó magyar szervezet. Pontosan nem is tudom, hogy kik ezek, mert a kampány címére rákeresve a google mindössze kilenc érdektelen találatot ad, gyakorlatilag ugyanezt a sajtóközleményt utánközlő, csekély ismertségű site-okat dob fel:

Az internetet felrobbantotta a közlekedés-biztonsági kampány híre

A kampány maga egy nyomorúságos facebook-oldalon lenne követhető (a közleményben “a leglátogatottabb közösségi portálon”, gondolom, ez a félmondat komoly tényező lesz abban a jelentésben, ami majd a nagyszerű kampány sikerét foglalja össze), ennek jelen pillanatban 11 lájkja és egy megosztása van:

Gigasiker: hatalmas tömegekhez jutott el a rendezvénysorozat híre, magyarok milliói vezetnek óvatosabban a kampány hatására

Nem tudom, EU-s pénzből, magyar adóforintokból vagy szponzori pénzekből valósul meg ez a remek akció, amelynek még lesz folytatása: a lényeg, hogy kiválóan hasznosult a ráfordított pénz! Ugyanis egy nagyon fontos tanulsággal lettünk gazdagabbak a celebekkel és főrendőrökkel dekorált verseny, vagy mi segítségével. Íme, az eddigi részeredmény:

“A verseny félidejében az eddigi négy versenyző az induló 1000 pontból a következő eredményeket produkálta (minden közúti szabályszegés pontlevonást jelentett):
Big Daddy Laca, Ganxsta Zolee és a Kartel – 627 pont
Répa Kata, sportriporter, műsorvezető, ralinavigátor – 719 pont
Hoffer Zsolt, rendőr őrnagy, vezetéstechnikai tréner, raliversenyző – 875 pont
Laklóth Aladár, színművész, tereprali navigátor – 467 pont”

Teccikérteni? Egy rendőr őrnagy, vezetéstechnikai tréner is csak 87,5 százalékra képes betartani a közlekedési szabályokat, egy versenyen, ma, Magyarországon! Hát ez baj. Ha egy rendőr őrnagy is csak ennyire képes szabályosan közlekedni, az felvet egy problémát.

Milyen alapon büntet meg bárkit is a rendőr az utakon, ha még egy profi sofőr őrnagyuk is _képtelen_ betartani a szabályokat, még egy ellenőrzött verseny keretein belül is?

Ha a magyar szabályok a magyar utakon ilyen szinten betarthatatlanok, nem kellene kezdeni valamit ezzel a problémával? Ha rosszak a szabályok, miért mantrázza még mindig a rendőrség részvételével rendezett kamuprogram közleménye, hogy “A statisztikai adatok szerint a legtöbb közúti baleset még mindig a sebességhatárok átlépése miatt következik be”? Hiszen tudjuk rég, hogy ez hazugság, de legalábbis nem bizonyítható: a “sebességhatárok átlépése”, vagyis az abszolút gyorshajtás a rendőrség által szolgáltatott adatokból készült statisztikák szerint csupán pár (tényleg pár, 2-3) százalékban okozója a személysérüléses baleseteknek;ha hihetünk a statisztikának, sokkal komolyabb probléma a relatív gyorshajtás (egy elsokallt kanyar, egy megcsúszás a vizes úton), az elsőbbségi szabályok be nem tartása, a szabálytalan előzés és egyebek.

Ha egy rendőr őrnagy, vezetéstechnikai tréner is képtelen egy ellenőrzött versenyen 100%-osan szabályosan közlekedni, abból végre-valahára levonhatná a tanulságot a Rendőrség, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság meg az összes érintett, közúti közlekedéssel és közlekedés-biztonsággal foglalkozó ál- és valódi szervezet.

Nem traffipaxokat őrző, meleg autóban szunyókáló rendőrökkel, harmincezres automatikus bírságokkal kellene küzdeni a kevesebb balesetért, hanem más eszközökkel. (Iskolai KRESZ-oktatással, a alapvető ellentmondásokat tartalmazó KRESZ felülvizsgálatával, egyszerűbb szabályrendszer kialakításával, a hungarikum-számba menő magyar táblaerdő megritkításával, a büntetőpont-rendszer valódi alkalmazásával, a szankciórendszer újragondolásával, nyolcmilliárdos beton terelőfal építése helyett esetleg kátyúzással, körforgalmak kialakításával, satöbbi.) A magyar közúti közlekedés egy-két kitüntetett terület, például az EU-s szinten is nívós sztrádahálózat kivételével rendszerszintű reformra szorul, egyszerűen minden szar benne – és mi a rendelkezésünkre álló forrásokból “Egy nap egymásért” kampányt szervezünk, amiről nem tud senki, nem old meg semmit, de legalább bebizonyíthatjuk, hogy még egy vezetéstechnikai tréner rendőr őrnagy se tud szabályosan vezetni. Csodálatos.

És akkor íme, ahogy ígértem, a közlemény teljes szövege, hadd pipálhasson be a kommunikációs ügynökség még egy megjelenést, ezzel is alátámasztva, milyen hasznos dolog volt ez az “Egy nap egymásért” kampány:

Adj egy napot a közlekedésbiztonságnak!

Budapest, 2015. október 16.
A WHO egészségügyi világszervezet szerint a 15-29 éves korosztály körében az első számú halálozási ok a megelőzhető és elkerülhető halálos közlekedési baleset. Magyarországon a 2000-es évek óta sikerült ugyan visszaszorítani a halálos kimenetelű és súlyos sérülésekkel járó balesetek számát, az elmúlt három évben azonban megtorpant a csökkenő tendencia. Az “Egy nap egymásért” akcióban most mindenki egyénileg tehet róla, hogy biztonságosabb legyen a közúti közlekedés. A statisztikai adatok szerint a legtöbb közúti baleset még mindig a sebességhatárok átlépése miatt következik be. Száz lóerő feletti, vagy akár több száz lóerős autóinkkal nehéz betartani a szabályokat, a város pörög, sietünk, mindig elkésünk valahonnan, ránk dudálnak, nyomjuk a gázpedált. Ez a tapasztalata az Arany Pedál közlekedésbiztonsági verseny szervezőinek is. A versenyzők ugyan rutinos, megbízható, felkészült vezetők, a mindennapi közúti közlekedés során azonban ők sem tudják betartani az összes szabályt. Vajon milyen lenne a közlekedés, ha minden szabályt betartanánk? Hogyan reagálnak a közlekedő partnerek a teljesen szabályos járművezetőre? Tudunk-e abszolút szabálykövetéssel önmagunkra és egymásra vigyázni? Ezek a kérdések indították az Arany Pedál közlekedésbiztonsági verseny szervezőit arra, hogy a leglátogatottabb közösségi portálon meghirdessék az “Egy nap egymásért” akciót, amely arra ösztönzi az autósokat, hogy egyetlen napon figyeljenek oda és vezessenek az összes közlekedési szabály betartása mellett. “Arra kérjük az autósokat, hogy a szabályok maradéktalan betartásával, egyetlen napon át ők is vegyenek részt az Arany Pedál-versenyben, és írják meg nekünk, milyen tapasztalatokat szereztek. Szeretnénk, ha minél több autós megtudná, milyen a tudatos szabálykövetés” – nyilatkozta Farkas Károly, az Arany Pedál-verseny főszervezője. A verseny félidejében az eddigi négy versenyző az induló 1000 pontból a következő eredményeket produkálta (minden közúti szabályszegés pontlevonást jelentett):

Big Daddy Laca, Ganxsta Zolee és a Kartel – 627 pont
Répa Kata, sportriporter, műsorvezető, ralinavigátor – 719 pont
Hoffer Zsolt, rendőr őrnagy, vezetéstechnikai tréner, raliversenyző – 875 pont
Laklóth Aladár, színművész, tereprali navigátor – 467 pont

Az Arany Pedál közlekedésbiztonsági verseny október végéig tart, a soron következő versenyzők: Vitányi Judit, a TV2 Tények műsorvezetője, és Böde Dániel, a Ferencváros és a Magyar Labdarúgó Válogatott csatárja.