Ezért van torlódás az autópályáinkon

Acél helyett beton

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.13. 06.00

Az M3 bevezető szakaszán, az M5-ön és újabban az M1-es és M7-es Budapesthez közeli végein is 80-as, 60-as táblák kerültek ki, és csak jönnek-jönnek ide a betonelemek.

Két kérdés merül fel bennem reggelente, amikor tétován próbálok megfelelni a 60-as táblának és a 100-zal haladó forgalomnak egyaránt az M1-es M7-esbe torkolló (vagy fordítva) szakaszán. Az egyik, hogy mi a francért nem lehet épeszű sebességkorlátozást megállapítani egy ilyen helyen, miért kell ilyen brutális túlkorlátozással létrehozni effektív veszélyhelyzetet. Erre persze tudom a választ: azért, mert a jelenlegi magyar előírások ilyen ostobák, a közútkezelők túlbiztosítják magukat a munkavégzések helyszínén, pont ezzel teremtve balesetveszélyt. Ezzel egyelőre nem tudunk mit kezdeni.

Viszont a másik kérdés mindeddig nyitott volt: TÉNYLEG az a legfontosabb ma a magyar utakon, hogy kivagdaljanak szalagkorlátokat, kiirtsanak tamariskabokrokat, és a helyükre ronda, szürke betontömböket tegyenek? Mert az M3-asnál és az M1/M7-nél jelenleg ez történik.

(Itt tekinthető meg webkamerán a munka az M3-ason folyó építkezésről.)

Rá is kérdeztem a hazai autópályákat menedzselő Magyar Közút Zrt.-nél, hogy miért lett hirtelen olyan nagyon fontos ez a munka. És kaptam egy szép, szabatos választ – enyhén tömörítettem, a lényeget kiemeltem, csak a vastagított részeket elolvasva hamarabb megérthető a munkálatok oka:

“Kedves Rácz Tamás!

A beruházás szükségességét a gyorsforgalmi utak egyik tipikus balesettípusa, a pályaelhagyásos baleset indokolja. Ez a balesettípus különösen súlyos következményekkel járhat, ha a gépjármű az elválasztó sávi vezetőkorlátot átszakítva a másik pályatestre átjut. A 2011 és 2015 első fele közötti időszakot tekintve elmondható, hogy a gyorsforgalmi úthálózaton évente átlagosan 20 és 30 közötti a korlát átszakításos balesetek száma.

A beton terelőelemekkel, fokozott visszatartó képességű vezetőkorlátokkal, energiaelnyelő berendezésekkel, korszerű üzemi átjárók építésével, padka burkolásokkal ezen balesetek valószínűsége jelentősen csökkenthető. A beton terelőfal életet menthet.

Az eddigi tapasztalatokat figyelembe véve a pályaelhagyásos balesetek esetén többször előfordult, hogy a járművek a középső elválasztósávban lévő jobb és bal oldali szalagkorlátokat átszakítva a szemközti pályára kerültek vagy arra közvetlen veszélyt jelentettek. Olykor nemcsak a kamionok, hanem a mikrobuszok és a személygépkocsik is átszakították az elválasztó korlátokat és áttértek a szemközti pályára. Ezeknek a szalagkorlátoknak a beépítésekor egységes európai szabvány még nem volt érvényben, a minősítés nélküli szalagkorlátok töréstesztre nem voltak bevizsgálva, így visszatartási képességük ismeretlen.”


“A projekt megvalósításának szükségességét alátámasztja a 2010 óta érvényben lévő e-ÚT 04.04.12. számú, a közúti visszatartó rendszerekről szóló útügyi műszaki előírás, amely tartalmazza, hogy a gyorsforgalmi utak elválasztó sávjában mindkét oldalon H2 visszatartási fokozatú rendszert kell kiépíteni.A témában készült tanulmányok és a külföldi tapasztalatok megerősítik, hogy a nagy forgalmú útszakaszokon a hosszú távú üzemeltetési szempontokat figyelembe véve a vasbeton terelőfal építése a kedvezőbb megoldás a vezetőkorláttal szemben.

Például a vezetőkorlátot annak sérülése esetén cserélni kell, míg a beton terelőfal esetén erre ritkán van szükség. A vezetőkorlát cseréje szinte minden esetben forgalomkorlátozással is jár. Az üzemeltetési költségeket is figyelembe véve kb. 40 000 jármű/nap forgalom felett a betonfal a gyorsabban megtérülő beruházás. Ez leegyszerűsítve Budapest mintegy 50 km-es körzetében minden gyorsforgalmi utat jelent.

Uniós nyílt közbeszerzési eljárás eredményeképp – a Közbeszerzési törvény alapján – került sor a vállalkozási szerződések megkötésére, az ajánlati felhívás megjelent a TED (Tenders Electronic Daily) adatbázisban. Ennek megfelelően az alábbi kivitelező kerültek kihirdetésre az egyes autópályák esetében:

M3-as autópálya:
Vállalkozó: DF Konzorcium (Duna Aszfalt Kft., FERROBETON Zrt.)

M5-ös autópálya:
Vállalkozó: Colas Hungária Zrt.

M7-es autópálya:
Vállalkozó: EuroAszfalt Kft.

A betonelemeket a M3-as és M5-ös autópálya esetében a Ferrobeton Zrt. gyártja, az M7-es autópálya esetében pedig a SW Umwelttechnik Magyarország Kft.

A hazai infrastruktúra biztonságosabbá tétele illetve a közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében a kormány határozatban rögzítette a projekt megvalósítását. A fejlesztés európai uniós támogatással a Közlekedés Operatív Program keretében valósul meg, közel nettó 8 milliárd forintból. A 2012-ben megkötött támogatási szerződés birtokában az előkészítő munkák megkezdődtek. A szabályozásnak megfelelően a forrás csak a Támogatási Szerződésben rögzített műszaki tartalom megvalósulására nyújthat fedezetet, ettől eltérni, más beruházást megvalósítani nem lehetséges.

Vagyis évi 20-30 baleset következményeinek enyhítése történik meg most, nyolcmilliárd forintból. Nekem már több kérdésem nincs is, csak egy: kedves olvasók, szerintetek is jó helyre megy az EU pénze?

Szavazás

Szerinted elfogadható a válasz, nyolcmilliárd forint jó helyre kerül azzal, hogy beton elválasztóelemekre cseréljük a szalagkorlátot pár tucat kilométeren?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • subtotal

    Tamás, rossz a következtetésed: a teljes úthálózaton van 20-30 ilyen eset, az, hogy az érintett szakaszokra ebből mennyi jut, azt nem tudjuk.
    Legyünk jóindulatúak és mondjuk, hogy a harmada/fele. Tehát 10-15 baleset következményeinek enyhítésére 8mrdFt.
    Vagy felejtsük el az ilyen számításokat és gondoljunk arra, hogy mindjárt lezárul az előző EU-s programozási ciklus, talán jobban megértjük a motivációkat.

  • Facew

    Ezért jobb erre költeni, mint stadionra meg felesleges vasútra…
    Ha csak 10-15 balesetről is van szó, 10-20 évig eláll az a betontömb meg még tovább is. és ha ezalatt 400 balesettől véd meg, akkor az 20 millió per baleset.

    nekem megér 20M-et, hogy ne haljon szörnyet a 4tagu családom egy frontális ütközés miatt…

  • DTF

    sztem ezek olyan szalagkorlatok h nem egyszerű átszakítani, sőt.. egy iylen betoelemen nagy sebességgel simán át lehet repülni…
    inkább itt arról vam szó h megint csak jó magyar szokás szeint el kell herdálni az eu-s pénzeket. nem kötelezp az összeset felhazsnálni, lehet visszaadni,d e magyar nép nem ilyen… lehet h ezt a 8 miliáűrdot más nemzet jobb dolgokra tudná fordítani…
    még az a szerencse h nem álltak még oda a renődrök mérni, mert SENKI nem tarja be a 60-at, hetente járok az m5-ösön kifele, és eddig egy autót/kmaion nem láttam 60-nal menni..

  • montsenior 10

    Azért szavaztam a betonelemre,mert biztossan jobb megoldás mint a szallagkorlát . Bár //elnézést a durva szóért// az őrültek ellen nincs oly biztonsági eszköz mely megvédené a közlekedési partnereket.

  • hova

    Azért Európa több autópályáján lehet ilyen “beton rengetegben” autózni,nem egyedül álló eset, de tutira hasznos, montseniornak igaza van. De általában sivárak a pályák, mert nem szépségszalon! Rácz úr: van olyan ember, aki tojik a sebesség korlátozásra és van, aki betartja. Aki nem,mindíg az okoz veszélyhelyzetet. Ahol dolgoznak, ott védeni kell valamit v valakiket.Éjjel kettőkor a piros lámpánál sem morgok, hogy mi a francért piros, amikor semmi sem jön!! Az a piszok “miért nem rohanhatotk 160-al” dolog csillog ki az írásából, de emberek is közlekednek az utakon,gyerekekkel, unokákkal-szóval mindenki megöregszik egyszer-Ön is!

  • Rácz Tamás

    hova: én bizony bosszankodom, ha éjjel kettőkor, töküres úton piros a lámpa. Miért nem lehet időszakokra programozni, éjjelre sárga villogóra váltani?
    De hát nem vagyunk egyformák.

  • hova

    Rácz úr:
    “Nem hát vagyunk egyformák”. Bizony, nem vagyunk egy idősek,nem egyforma a habitusunk, más autóval járunk és más céllal, mások ülnek az autónkba, másként értékeljük az életet és mások életét-szóval ahány autós, annyiféle ember, ezért kell valami “közös”, ami keretek közé szorítja ezeket a másságokat, jóllehet, nem lehet az sem tökéletes.

  • hova

    “De hát nem vagyunk egyformák.”
    Bocs, így szól helyesen az idézet!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.