Hiba a KRESZ-ben

Szerinted ez a tábla itt mit jelent?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.12. 15.00

Te mit tennél vagy mit nem tennél a képen látható tábla után? És úgy egyáltalán – hogy is van ez az előzés-fogalom a KRESZ-ben?

Autópályán sokat guruló, a közlekedésszabályozás hibái iránt fogékony barátunk küldte az alábbi képet az M3-as autópályáról:


Hogy mi a hiba a képen? Nos, a KRESZ szerint:

c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.

 

Alaposan átnéztem a KRESZ-ben az előzés, a párhuzamos közlekedés szabályait, és úgy tűnik, egy autópályán “előzni” tulajdonképpen nem is lehet. Ha elhaladok egy másik jármű mellett (akár a képen látható útszakaszon), akkor sem sértek szabályt, ha ott az Előzni tilos tábla. Izgalmas folyománya ennek a problémának, hogy tulajdonképpen a kamionok is “elhaladhatnak” egymás mellett az autópályán, az elvi tiltás ellenére?

 

(6) Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 6 és 22 óra között – a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.

Küldtem is legott egy levelet a Magyar Közútnak: a táblázás vajon mit tilt meg? Egy Előzni tilos tábla a párhuzamos közlekedés szabályai szerint valóban értelmezhetetlen az autópályán? Hiszen előzni itt fogalmilag nem lehet, csak “elhaladni”. Nagyon érdekes választ kaptam:

KRESZ 37. § 2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.

KRESZ 36. § 1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) – a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve – a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

KRESZ 36. § 2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy – lakott területen – távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.


A fentiekből adódóan minden autósnak a külső sávban kell haladnia. Ha utolér egy járművet, akkor előzés céljára igénybe veheti a belső forgalmi sávot, majd vissza kell térnie a külső sávba. Ha nem tud visszatérni – mert telített a külső sáv -, akkor elhaladhat a belső sávban a külső sávban közlekedő lassabb járművek mellett. A tábla azt tiltja, hogy annak hatálya alatt egy jármű a fenti megfogalmazás szerint előzzön. Ennek szellemében a tehergépjárműveknek is a külső sávban kell haladniuk, és a belső sávba csak előzés megkezdésével juthatnak be, ami viszont ­­az – Ön által is – idézett pont alapján tilos.

Hm. Ha jól értem, akkor tehát a táblával jelzett útszakaszon, vagyis gyakorlatilag mindig, mindenütt, amikor az autópályán munkavégzés miatt kitesznek egy Előzni tilos táblát, a belső sávban tilos közlekedni! Ez annyira különösnek tűnik, meg persze ellentmond a mindennapi gyakorlatnak is, hogy rá is kérdeztem egy újabb mailben, jól értem-e:

“Öööö, ez egy kicsit ellentmondásos: ezek szerint (illetve a Közút szerint) akkor az Előzni tilos táblás autópálya-szakaszon a belső sávban gyakorlatilag nem lehet _senki_?”

És a megdöbbentő válasz:

“Kedves Tamás! A válasz – a tábla hatályáig – igen. Ezeket a táblákat azért helyezték ki a szakembereink, hogy segítsék például a munkaterületről az autópályára hajtó járművek besorolását.

Üdvözlettel:

xxx

kommunikációs osztályvezető”

Hát ezt nem gondoltam volna. És igazából még most sem gondolom, ezért megkérdeztem közlekedési jogász barátunkat, a Dr. Székely Ügyvédi Iroda munkatársát, neki mi a véleménye. A válasz ugyan elégtétellel töltött el, de felveti a kényelmetlen kérdést is: tényleg ilyen szar a KRESZ-ünk?

Kedves Tamás! Valóban van egy kis fogalomzavar az autópályával kapcsolatban az előzés és az elhaladás szavak használatában. Nekem úgy tűnik, hogy szinonimaként használja a jogalkotó. A logikádat végiggondolva igazad van. Az adott szituáció ráadásul, ahol a terelő jelzés megengedi az előzést, a tábla pedig tiltja, igen ellentétes.

Egyébként ez az elhaladás-előzés dolog két másik problémára is kihatással van. Az egyik a jobbról előzés az autópályán. Pár hónapja kavarta fel a közvéleményt egy videó a tartósan belső sávban haladó rendőrautóról, sőt, nekem is van ilyen élményem, amit fel is vettem. És persze valamennyien, akik szoktunk autópályán közlekedni, tudjuk, hogy a jobbra tartás valamiért nagyon sok autósnak fáj idehaza. Na már most: mind a Közút, mind a jogász véleménye alapján adódik a következtetés, hogy a középső-belső sávban szüttyögők mellett “el lehet haladni” jobbról. Miközben a “jobbról előzés” autópályán pont egy olyan cselekmény, amit veszélyessége miatt nagyon komolyan büntetnek Nyugat-Európában (100 euró a tarifa Németországban, ami ugyanannyi, mint a bünti sebességtúllépésért 26-30 km/h-val!).

A másik pedig a zebrán vagy közvetlenül zebra előtt előzés tilalma. Ha az elhaladás nem előzés, akkor elég nagy a baj: kevés veszélyesebb helyzet van, mint amikor az egyik autós elengedi a gyalogátkelőn a puhatestűt, a másik meg mellette elcsapja.

Már csak egy dolog volt hátra. Megkérdeztem az NFM, a közlekedési ügyeinkkel is foglalkozó minisztérium KRESZ-szakágát (egészen pontosan a Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztály Gépjármű-közlekedési és Logisztikai Osztálya), mi a véleményük.

Szeptember 29-én ment el a kérdésem, a mai napig még nem jött meg ez a hivatalos szakvélemény, de sebaj, továbbra is kíváncsian várom. És, gondolom, most már ti is, kedves olvasók!

AZT HISZED, CSAK ENNYI GOND VAN A MAGYAR KRESZ-SZEL? ÖSSZEGYŰJTÖTTÜNK 10 LOGIKAI BUKFENCET A HAZAI SZABÁLYOZÁSBÓL. KATTINTS A KÉPRE!


Hiba a KRESZ-ben 1

Kommentek

  • demagóg

    Nagyobb gondunk ne legyen.

  • DTF

    Ezt en sem ertem miert igy rajtak ki de nem is erdekel, mert aki ezt igy kigondolta es majd megbis valositotta az nagOn hulyen es logikatlan… A masik h az a 69 feleslgess, amikor arra megyek 1-2 auto kivetelevek mindenki 80-nak megy… Felfoghattalan ez a mayar hulyeseg, olyan mintha direkt ezzel
    Szorkaonank…

  • Hawaii-

    Ejlen a perdIktv szvegbevtel és z erntokpernyo!!!4negz

  • jako

    DTF – 2015.10.12 15:50

    tanulj már meg normálisan írni, vagy figyelhetnél jobban rá, hogy legalább értelmes szavakat írj.

  • hova

    Egyetértek demagóggal!

  • csehlacika

    Újabban kik modositanak kresz szabályokat??
    KRESZ fintorai? van belöle, Kerékpárosoknak kb hány százaléka ismeri a,reszt?
    Kétéves gyerekeket is beleértve föleg mikor a ontudatos szülők a föutvonalon kerékpároznak kiskorú gyermekeikkel??
    Aki már tapasztalta a gyermek kek viselkedését és reméllem sikerült elháritani a belesetet . Javasolnám a kresz modositonak legalább gondolatban élje át.

  • sforisek

    Nem uj dolog. Meg 1982-ben, Bp. iranyaba M-1 en az M-7 es betorkolasa elott a belso sav megszunt. Ott is kint volt az elozni tilos tabla. Motorkerekparral meg

  • sforisek

    Meg 1982-ben, Bp. iranyaba M-1 en az M-7 es betorkolasa elott a belso sav megszunt. Ott is kint volt az elozni tilos tabla. Motorkerekparral meg

  • sforisek

    A cenzura nem engedi be az egesz szoveget. Nem baj. Le vannak fingva.

  • kiraly48

    pedig egyszerű a válasz:1/1975 Kresz függelék III.c.pont:…párhuzamos közlekedés esetén a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladójárművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
    azaz:ha bármelyik sávban lassú (akár rendőr-) autó van,átmegyek egy másik sávba, elhaladás után ott is maradok.Ez nem előzés.Ha mögötte megyek, kikerülöm, és visszamegyek az ő sávjába,az előzés!!!ez jobbról, ill.táblánál tilos

  • v_gabe

    Egy valamit nem ártana tisztába tenni: a párhuzamos közlekedés és a közlekedés párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten NEM UGYANAZ! Ugyanis a KRESZ párhuzamos közlekedésről ír és nem párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestről. A párhuzamos közlekedés pedig egy kialakult szituáció mégpedig az, amikor mindkét sorban folyamatosan kocsisor van, azaz egymással párhuzamosan közlekednek! A cikk ilyen módon félig meddig okafogyott, legalábbis az a része, amely az előzés mint fogalom értelmét taglalja pl. autópályán.

  • doppel

    Azt meg lehetne kérdezni, hogy nincs-e valami más, szintén teljesen felesleges dolog, amivel a közpénzeket hasonló szinten lehet eltulajdonítani, de mégsem okoz autósok és fuvarozók tízezreinek ekkora fennakadást ilyen hosszú ideig? Nem értem, ha az 5-ös metrót fúrnák, akkor is hamarabb készen lennének, itt csak simogatják a pálya közepét és egymást, mert nyilván így lehet jól elszámolni a munkát. Szóval azt kellene a t. cikkírónak inkább megkérdezni, hogy nem tudnának a t. útépítők pl. utat felújítani ennyi pénzből, mert számolatlanul vannak Kelet-Magyarországon rossz, életveszélyes utak, amelyek felújítása érezhető életminőségbeli javulást okozna, megnyugtatásul mondom, ott is lehet szépen lopni a pénzt, de mégis lenne valami haszna is a dolognak (nyilvánvaló hazugság, hogy ezzel a beruházással bármilyen szinten “biztonságosabb” vagy “korszerűbb” lesz a pályaszakasz).

  • DTF

    Magyarorszagon ne keressunk logikat semiiben sem. Mivel az orszag hulye vezetoit a hulye nep valasztja igy mit is varunk?
    En is nezem kb naponta h mit nem csinalnak ott… De hat senki sincsen aki tudna barmit is tenni…

  • hova

    v_gabe a jogi részét nagyon jól helyretette.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.