Kedden startol a villanyautós taxiflotta

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.10.09. 06.00

Fele sereggel, más zászlaja alatt, kételyekkel.

“A Green Taxi hazánk első, teljes mértékben zöld taxitársasága, hiszen kizárólag elektromos autókkal szállítjuk utasainkat!” – olvasható e sorok írásakor is a cég honlapján. A vállalkozás az első hírmorzsák szerint 65 darab, vadonatúj Nissan Leaffel október elején ugrott volna fejest a cápákat sem nélkülöző budapesti taxis piacba.
 
A Vezess.hu megtudta, mi lett az innovatív tervekből.

Nem Green Taxi-logóval, nem 65 autóval

“Hozzánk betársulva jövő kedden indul el 30 autóval a cég” – erősítette meg információnkat Pólya Sándor, a TaxiPlus ügyvezetője. Ez azt jelenti, hogy nem önállóan, nem saját néven indul a vállalkozás. Lekerül a Green Taxi felirat és a 4 000 000-ás telefonszám a már felmatricázott Nissanokról, helyükre a TaxiPlus ismert kék-piros logóját ragasztják.

Pólyát éppen a 30. elektromos taxi BKK-s minősítése után értük el, ami nélkülözhetetlen a fővárosi személyszállításhoz. Szerinte a 65 darabos flotta decemberig áll fel.

A Budapesten jelenleg 455 autót futtató TaxiPlus Europe Kft. és a jelenleg 30 autóval betársuló Green Lite Taxi Kft. együttműködése viszonylag egyszerű: a nagyobb cég diszpécserközpontja adja a megrendelők címeit a villanyautókat vezető sofőröknek, akiknek foglalkoztatója fizet a fuvarok után.

Itt még Green taxi felirattal

Az új Nissanok a Green Lite tulajdonában állnak, ezeket veszik fel sofőrjeik a cég csepeli telephelyén. 
“Amikor én 1989-ben elkezdtem taxizni, reggel 6-ra bementem a Főtaxi kerepesi úti telephelyére, felvettem a kitakarított, teletankolt kocsit, amit a napközbeni taxizás után este 6-kor leadtam.  Így működteti majd a Green Taxi a 30, később 65 autóját, azaz bérbe adja alkalmazottainak a kocsikat, akik két műszakban veszik fel az autókat. A taxisok elvileg 8+1 órát vezethetik majd az elektromos kocsikat egy csepeli telephelyről indulva, ahol töltők is működnek” – meséli Pólya. Szerinte a Green Taxi nem kapta meg a BKK-tól az önálló induláshoz szükséges minősítést, ezért társult be hozzájuk.

“Ez az életünk, ez a mindenünk” – mindössze ennyit volt hajlandó mondani Lévay Zsolt, a Green Lite vezetője, amit Katona Ádám, a cég szóvivője annyival toldott meg, hogy hamarosan sajtótájékoztatót tartanak.

Hogy kerül ide a zónás Veres?

A napi.hu megfogalmazása szerint “szakmai körökben egyébként az új cég mögött többen a korábbi reptéri vesztegetési ügybe keveredett Zóna Taxit, pontosabban annak tulajdonosát, Veres Istvánt vélik felfedezni. Erre utalhat a cég elnevezése is, hiszen öt évvel ezelőtt már indult egy GreenTaxi néven futó cég, amelyet a sajtó Veres  István érdekeltségének tartott. A környezettudatosságot hangsúlyozó cég – amelyet hivatalosan a Green City Future Zrt. birtokolt – ma már nem működik, és a cégnyilvántartásban sem szerepel.”
     A másik kapcsolódási pont egy név lehet. A zónás időkben Lévay Zsoltnak hívták a Budapest Airport kereskedelmi igazgatóját, miközben a Green Lite vezetőjének is ez a neve. Nem tudjuk, hogy a két személy azonos-e, Lévayt hiába hívtuk fel, hiába akartuk őt kérdezni sok mindenről, nem akart nyilatkozni. A kft. minden esetre az alábbi közleményt juttatta el pár napja a napi.hu szerkesztőségébe: “A Green Lite Taxi Kft. elnevezésű új taxitársaság 75 százalékos tulajdonosa az Externet Nyrt., 25 százalékos tulajdonosa Kovács Gergely, az Externet Nyrt. vezetőségének tagja. A tulajdonos vállalat 7 éve a budapesti tőzsdén jegyzett cég, a tőzsde szigorú szabályainak megfelelő, átlátható, mindenki számára elérhető tulajdonosi szerkezettel, valamint rendezett, stabil pénzügyi háttérrel rendelkező cég.” Ehhez annyit tegyünk még hozzá, hogy a Green Lite egyelőre szintén szűkszavú szóvivője, Katona Ádám egy személyben az Externet marketingfőnöke is.

Mi lesz, ha dühöng az utas?

Térjünk vissza a 30 darab elektromos autóhoz, és ahhoz, hogy alkalmasak-e ezek egyáltalán a mai tudásukkal budapesti taxizásra. Tisztább budapesti levegőre vágyva nem kérdés, hogy szimpatikus gondolat a dízelek lecserélése közvetlen károsanyag-kibocsátás és zaj nélkül közlekedő villanyosokra, de az általunk megkérdezett taxis vezetők tele vannak kételyekkel.

“Nagy szeretettel várjuk a zéró emissziós taxis társaságot, de nem lesz könnyű dolguk a taxisoknak a korlátozott hatótáv és a több órás töltési idő miatt” – mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy még nem terjedtek el ezek a járművek a taxisok között. Annak ellenére sem, hogy a nyilvános oszlopokon ingyen feltölthetnék a villanyautójukat.

Itt már a TaxiPlus színeiben, és a cég telefonszámával

A több éve csiszolt, legújabb Nissan Leaf gyár által megadott hatótávja immár 250 kilométerre emelkedett, amivel kapcsolatban le kell írnunk: az eddig általunk tesztelt példányok közelébe sem értek az éppen aktuális hivatalos adatoknak (erről bővebben alább). Fontos megemlíteni, hogy a Budapesten elterjedt hagyományos töltőkről olyan 8 óra alatt lehet a teljesen lemerült akksicsomagot feltölteni. Metál szerint a taxik munkaidő alatti feltöltése közben akár órákat várakozni nem gazdaságos, miközben a szerény számú töltő (kb. 20 db 45 csatlakozási ponttal) miatt akár egymásra, vagy a saját járművét éppen töltő más villanyautósra is várhatnak a Nissannal taxizók.

“Tegyük fel, olyan 30-40 kilométeres hatótávot jelez a kocsi műszerfala, amikor jön Budáról egy reptéri fuvarra megrendelés oda-vissza, ami nem biztos, hogy belefér. A taxisok bátor emberek, elvállalják majd, no de mi lesz akkor, ha útközben lemerül az autó. Ott fog tombolni az utas. És ha ez többször előfordul majd, akkor mi lesz? Az pedig hogy néz ki, hogy jön ugyanez a fuvar, és azt mondja a taxis, bocsánat, szabad vagyok, mennék is, de nem tudok, nem megy el odáig a kocsi” – sorolja kételyeit a taxis szövetség elnöke.

Pólya szerint 7-8 kilométer ma Budapesten az átlagos fuvarhossz, a hosszú megrendeléseket pedig nem az elektromos autóknak adják majd ki. A TaxiPlus vezetője elmondta a Vezess.hu-nak, hogy a technikusaik dolgoznak már egy olyan rendszeren, aminek a segítségével ők is, a Green Lite is látja majd a saját központjában az összes utcán futó autó töltöttségi szintjét. A jövő keddi start idején ez még nem fog működni, de ígérete szerint csak idő kérdése. Pólya úgy véli, a villanyautós taxizás a jövő, sőt, Bécsben már a jelen: hamarosan két cég is átáll a villanyautós taxizásra.

Fut már Budapesten Leaf-taxi

Ez lenne az évszázad üzlete? Mennyit megy el az áramzabáló taxiskütyükkel felszerelve a budapesti forgalomban? Hány fuvar fér bele egy átlagos munkanapon? Beszélgettünk a Nissan Leafet hajtó taxissal – itt vannak a válaszai.

Töltőn az első

Az egyik leginnovatívabbnak tartott cég, a City Taxi szintén gondolkodott korábban elektromos autók bevetésében, éppen a Nissan Leafet tesztelték. “Arra jutottunk, hogy nem lehet üzemszerűen, gazdaságosan működtetni őket, aminek a budapesti távolságokhoz mérten szerény hatótáv, és a lemerülés utáni több órás kiesés az okai. Ha én lennék a helyükben, biztosan egy kisebb területű városban kezdenék ilyen vállalkozásba, mondjuk Debrecenben” – mondja Bősz Zoltán, a City Taxi kereskedelmi és marketingmenedzsere.
Ők egyértelműen a japán hibridekben látják a tökéletes megoldást, 822 autójukból már több mint 100 ilyen. (Egyes vélekedések szerint éppen a kelet-európai taxisok újdonsült hibrid-imádata állhat a Priusok közelmúltban megugrott lopásai mögött. Itt olvashat a japán hibrid elképesztő helyezéséről a lopott autók toplistáján.)

Metál is ezekre voksol: “amikor a legújabb hibrid 3-4 literes fogyasztás mellett elmegy 700-800 kilométert, el kell gondolkodni, hogy ilyen kevés üzemanyag megspórolásáért cserébe érdemes-e lemondani az üzembiztonságról. Ennek ellenére sok siker kívánok a vállalkozásnak.”

Megtanítják vezetni a taxisokat

Vezetési tanácsot kértek tőlünk – árulta el kérdésünkre Horváth Gergő, a márka kommunikációs menedzsere, amit örömmel biztosítanak a taxisoknak. “A hatótáv szempontjából nagyon fontos a vezetési stílus optimalizálása. Természetesen azon partnereinknek, akik igényt tartanak rá, örömmel tartunk tréninget, hogy minél hatékonyabban tudják kiaknázni a tisztán elektromos autózásban rejlő lehetőségeket.”
  Kíváncsiak voltunk a Nissannál létező taxis kedvezményre, de ennek a mértékét sem árulta el Horváth, miközben nyilvánvaló, hogy 65 darabos vásárlásnál egészen más kategória az egyedi döntés után adott kedvezmény.
  A 65 darabos értékesítéssel ez lesz a Nissan hazai történetében az első év, amikor 100-nál több Leafet adnak el. Horváth szerint a taxis cég döntése “újabb mérföldkő a magyarországi elektromos autó piacon”.

Nekünk mennyit ment el a Leaf egy feltöltéssel?

Először is: a legtöbbet! A versenytársaival való összehasonlítást a mostaninál picit hidegebb decemberben, ha szerény különbséggel is, de megnyerte a teljes lemerülésig megtett 117,5 kilométerrel (annak 199 kilométer volt a gyár által megadott hatótávja). Összehasonlító tesztünk második helyezettje az e-Golf lett 108,4 kilométerrel (130-190 a gyári adat), míg harmadik a BMW i3 102,6 valóságban megtett kilométerrel (190 a hivatalos).

Villanyautók egy bezárt pesti benzinkúton

Ezen az összehasonlító teszten felül is szerkesztőségünk minden tagja használta már a Leafet hosszabb-rövidebb ideig, télen és nyáron. Leegyszerűsítve a tapasztalatokat kijelenthető, hogy városban igen takarékosan közlekedve 130-140 kilométer a hatótávja, a számára életidegen autópályán 130-ra állítva a tempomatot viszont 80 kilométert sem képes megtenni.

Ráadásául ez a legolcsóbb kompakt méretű elektromos autó a maga 8,78 milliós induló árával, miközben a picit tágasabb e-Golf 11,39 millió, a valamivel szűkebb, és jóval kisebb csomagtartós i3 ára tisztán elektromos verzióban 11,83 millió. Utóbbi méretei miatt nem is fér bele a taxisrendelet kereteibe.

Hogy miért hangsúlyoztuk az időjárást e bekezdés első mondatában? Mi biztosan nem a tél közeledtével indítanánk egy elektromos autós vállalkozást, hiszen a meleg nyárhoz képest a fagyos reggelek akár 10-20 százalékkal is lecsökkenthetik az egyébként is szerény hatótávot.

Olvasd el Magyarország legelső elektromos autós összehasonlító tesztjét!

Kommentek

  • N.JOZEF44

    AZ “EMBER” azt gondolná hogy ezt a problémát már kiküszöbölték a hozzája értő technikusok, feltalálók ! HOGY-HOGY nincs megoldva a vissza töltés ? AHHOZ NEM KELL CSAK 1 v. 2 DB AKKUMULÁTOR & 1 v. 2 db generátor .?! olyan nagy teher ezt magával vinni a kocsinak ? És hasznosítani a menet közbeni mozgási energiát arra hogy visszatöltse az elhasznált energiát vagy egy részét ? Már így hosszabb távot gurulnának mint enélkül ! “NEM”?????!!!!! EZ CSAK EGY ÉSSZERŰ ÖTLET, AMI TÁN NEM KIVITELEZHETETLEN !!!! NADE ERRE VANNAK A FELTALÁLÓK, TECHNIKUSOK !!!!

  • N.JOZEF44

    DE MÉG IDE LEHETNE SOROLNI A KOCSIK TETEJÉRE FELSZERELHETŐ NAPCELLÁKAT !!! ELÉG NAGY FELÜLETE VAN AZ AUTÓKNAK, + OTT VAN A MOTORHÁZ & CSOMAGTÉR TETŐK KIHASZNÁLATLAN FELÜLETE IS !!!! EZ IS CSAK 1 DB ÖTLET !!!! “BOCSI”!

  • N.JOZEF44

    VÁLASZ JÖHET AZ n.jozef@citromail.hu-ra !

  • DTF

    azéert eg yvillanauztót is tudni kel vezetni. láttam a városban jó pár leafet, háátt, mentem mögöttük, elég oskat fékeznek (motorfék) és elég nagy ‘gázzal’ idunlnak., ilyen vezetés mellett nem nagyon lehet 100-110 kmes értéket sem elérni… a taisok meg plánae gyorsulgatnak, pl a priusokkal is.
    nemrégóta van nűam, egy hybrid autó, előző tulaj átlaga 11,3 liter volt, nálam 8,2… 3,1 liter… nem mindeg yám h hogyan vezeted…

  • pqowieurzt

    “a taxis bátor ember” ja és ha üres a tank akkor mi van? akkor is elvállalja a reptéri fuvart a benzinkút helyett?
    ekkora f@szaságot…

  • pqowieurzt

    http://www.vezess.hu/hirek/gyanus_taxik_budapesten/27811/

    ez ugyanez a cég aki 5 éve “green” néven a nem annyira green vw dízeleket nyomatta?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.