A baleseti adóval 54 725 forint lett a középkategóriás, 50 ezret futott, 6 éves autóm kötelező felelősségbiztosítása. A netes kalkulátor második legolcsóbb ajánlatra bólintottam rá, pár száz forinttal volt kevesebb a legolcsóbb. Egy éve ugyanerre a kocsira még 34 616 forintért kötöttem kgfb-t.

Ráadásul akkor többet ért ugyanez a kocsi, egy évvel fiatalabb volt, és csak 43 ezret mutatott az órája. Közben nem okoztam balesetet, mégis másfélszer többet kell fizetnem.

Hozzám hasonlóan sokaknak leesik majd az álla a pár hét múlva startoló kgfb-kampány árait meglátva. Megkérdeztünk 4 biztosítót, és a 2 legnagyobb alkuszcéget az okokról.

Csendben, de jelentősen megemelkedtek az árak az elmúlt hónapokban

A Netrisk indexe alapján az átlagos éves díj ma Magyarországon megközelíti a 28 ezer forintot, ami 20-25 százalékkal magasabb a tavalyi kampány előtti árnak. A Biztositas.hu adatai szerint a személyautóknál 10-15 százalékkal emelkedtek a díjak, a flottáknál 20-30 százalékkal.

Hasonló összegeket mondott a megkérdezett biztosítók fele: a Genertelnél 29 százalékos drágulás következett be, az AEGON-nál 25 százalékos, a Generali viszont csak 1-2 százalékról számolt be, igaz, nem a tavalyi kampányhoz, hanem 2015 elejéhez képest. Kíváncsiak voltunk a piac egyik legnagyobb szereplőjének áremelésére is, de az Allianz közölte, “nem tud” válaszolni a kérdéseinkre.

Mik a drágulás okai?

“A biztosítók mindig emelik a díjat, ha tehetik. Erre leginkább akkor van lehetőségük, ha az autósok figyelme lankad, és nem foglalkoznak a biztosításuk árának évfordulóról évfordulóra történő összehasonlításával. Az elmúlt években folyamatosan csökkent azoknak a száma, akik vették erre a fáradságot” – közölte a Biztosítas.hu, majd az áremelkedés konkrét okait firtató kérdésünkre ezt a választ kaptuk: “nyilván a kárhányadok, és az üzemanyag-fogyasztás növekedése miatt kell hogy emelkedjenek a díjak”.

Olcsóbb az üzemanyag, a biztosítók szerint részben ezért drágább a biztosítás

Szintén a kárgyakoriságot nevezte fő oknak az AEGON és a Genertel is. Tóth Sándor Köbe-ügyvezető a minap a Világgazdaságnak az állította, hogy a teherautóknál a sofőrök hiányából adódik a balesetek megszaporodása.

Árnyaltabb választ kaptunk a Genaralitól, amely szerint jóval több oka van az árnövekedésnek. A piacra jellemző általános díjnövekedés elsődleges tényezője szerintük, hogy a magyarországi köteleződíjak hosszú évek óta messze elmaradtak a környező országokétól. Illetve, hogy a korábban tapasztalható díjcsökkenési tendencia már a szolgáltatásbiztonságot veszélyeztette, “így egyre több társaság realizálta a növekedő biztosítási kockázatokat, ezt a tapasztalatot pedig beépítette a díjszabásába”.

A csökkenő üzemanyagár miatt emelkedő járműhasználatot ők is megemlítik, de szerintük a gépjármű-importőröknél jelentkező alkatrészárak emelkedése is növelte a kgfb díját.

Nagy különbséget nem látnak a biztosítók abban, hogy az autósok közük kiknek mennyivel emelkedtek a díjak, mindössze két csoportot emeltek ki: a károkozó személyautósok és a fuvarozók.

Pluszban 10-30 százalékot rápakol erre a mostani kampány

Ez a helyzet a 3 hét múlva startoló kgfb- kampány előtt, ami hosszú évek után ezúttal nem az egymás alá ígérgető biztosítói ajánlatoktól lesz hangos, ellenkezőleg. Általános vélekedés szerint az elmúlt hónapok árnövekedésére még egy adagot rápakol majd.

A több baleset emeli a díjakat

“Megítélésünk szerint folytatódni fog az évközi trend, 10 százalékot meghaladó mértékben fog növekedni az átlagdíj” – jósolja a Genertel, míg az AEGON “enyhe növekedésre” számít. Tóth Sándor említett nyilatkozatában  a személyautóknál további 5-10 százalékos, a fuvarozói szektorban újabb 25-30 százalékos növekedést vár.

Nem áll meg itt az áremelkedés

További drágulás, további drágulás, további drágulás – szinte szóról szóra ezt írták a megkérdezettek, amikor a következő években várható díjakról kérdeztük őket. Abban is megegyeztek a válaszok, hogy immár nem ugrásszerű áremelések jönnek – mint idén -, hanem “kis lépésekben”, “lassabb dinamikával”.

“A következő időszakban, mind a klasszikus kampány alatt, mind a távolabbi jövőt tekintve racionálisan emelkedő díjakkal számolunk, ami remélhetőleg egy sokkal konszolidáltabb és szolvensebb díjszintet eredményez a piacon, ami a korábbi piaci árversenyt ésszerű szintre emeli, ezzel pedig hosszú távon is lehetővé válik a biztosítótársaságok stabil és magas minőségű szolgáltatása” – foglalja össze gyakorlatilag a biztosítók általános véleményét a Generali.

Nem csak az árak emelkednek, hanem a sebességhatárok is – részletek itt!