Ki örül a dugódíjnak?

Elmélkedés a budapesti behajtási díjról

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.05. 13.50

Nagyon valószínű, hogy a jövő évben a Budapestre beguruló autósok kapnak egy új adót, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül. Pedig lehetne ez máshogy is.

Valamelyik reggel az Önindító című rádióműsort hallgattam a kocsiban, ahogy – egyelőre dugódíj nélkül – gurultam a szerkesztőség felé. István Dani a jövőre bevezetendő budapesti behajtási díjjal kapcsolatos legfrissebb híren háborodott fel felháborodós műsorblokkjában, miszerint jövőre minden, Budapestre behajtó autó után évi 5000 forintot kell fizetni. Micsoda dolog már, hogy egy újabb adót kell fizetni a semmiért, mondta, és ezt Bochkor Gábor meglepő reakciója követte. Mivel az EU “több milliárd forintot” adott a magyar államnak a Négyes metró építéséhez nyújtott támogatás formájában, szerinte nem nagy ár az az évi ötezer forint, ő szívesen befizeti, hol itt a gond? Aztán a műsorvezetők ebben is maradtak, viszont én eléggé felszívtam magam.

Évi ötezer forint nem sok “több milliárd”-ért? Basszus, az országban van kábé hárommillió autó, ebből minimum egymillióval szerintem számolhatunk, ami időnként beteszi a kerekét Budapest területére. Egymilliószor ötezer, az ötmilliárd forint, és akkor még nem számoltuk a teherautókat, buszokat, ami után nyilván szintén fizetni kell majd. Korábbi híradásokból egy másik, azóta már cáfolt elképzelésről is értesülhettünk: állítólag napi hétszáz forintos behajtási díjjal és évi harmincmilliárd forint éves bevétellel is számolt már a főváros vezetése.

Az EU 181 milliárd forinttal támogatta a Négyes metró építését. Ha a budapesti önkormányzat évi ötmilliárdjával megsarcolja az autósokat, akkor az azt jelenti (durva pénzügyi megközelítésben, persze), hogy a Négyes metrót nem az EU fizette ki, hanem az autósok fizetik mostantól, 36 évi hitelre. Ha a napi 700 forintos megoldás jön be, évi harmincmilliárddal hat év alatt fizetik be az autósok az EU-s hozzájárulást Budapest kasszájába! Viszont akkor mitől is támogatás ez a támogatás?

A londoni díjas övezet térképe. Hétköznap, csúcsidőben 10 font 50 penny, kb. 4400 forint a díj

És hogy a bevételt mire fordítaná a főváros, arról végképp nem hallottunk egy szót sem. Az autósok befizetik, mert az EU így akarta, rendben, de aztán? Mi lesz a pénzünkkel? Ha befolyik a nagy, közös önkormányzati kalapba, akkor a vidéki autósok, akik néha begurulnak Budapestre, bizonyára rendkívül boldogok lesznek. Hiszen így nem csak az általuk nem is használt metróért fizethetnek, hanem az olyan sikersztorikhoz is, mint a 14,8 milliárdos tervhez képest 26 milliárdos költségen zárt hídfelújítások, a folyamatosan újra felszedett-újra lerakott, töredező kövezetű, 9 helyett (eddig) 20 milliárdba került Várkert bazár és társaik.

Annyira magyar ez az egész sztori: egy rosszul megtervezett, kihasználatlan, évtizedekig húzott gigaberuházást akar a politika most azok nyakába varrni, akiknek eleve nincs is szükségük rá: metrót fizettetünk az autósokkal. És van itt még egy probléma. A vállalások közt szerepel egy 360 ezer fős napi utasszám is, aminek tavaly decemberben még alig a fele volt meg. Mekkorát fogunk mind közösen röhögni, amikor majd a vállaltnál jóval alacsonyabb utasszám miatt vonja vissza az EU a támogatást, de legalább majd fizethetjük a dugódíjat is!

A Budaörsi út már amúgy is olyan mostanság, mintha nem Európában, hanem Észak-Afrikában lenne - mivel járul vajon majd a dugódíj a helyzethez jövőre?

A dugóadó, dugódíj, behajtási díj, azokban a formákban, ahogy Tarlós Istvánt eddig nyilatkozni hallottuk róla, semmi más, csak egy újabb adó az autósoknak. Viszont nem feltétlenül kell annak pont ötezer forintnak lennie. Az új sarcot az EU-s szerződés szerint tényleg muszáj bevezetni, de a mértékét a főváros határozhatja meg (a budapesti városvezetés által elfogadott szerződés eredeti szövege ide kattintva érhető el). Ennek fényében íme, néhány javaslat a főpolgármester úrnak arra, hogyan lehetne az állampolgárok megelégedésére rendezni a dugódíj-ügyet, úgy, hogy az EU is jóllakjon, de a Négyes metró is megmaradjon.
  • Legyen a dugódíj autónként 1 forint! Ki mondta, hogy a dugódíjnak magasnak kell lennie? Tudomásunk szerint senki.
  • Legyen a behajtási díj önkéntes adomány! A bevezető utak mellett egy-egy perselyt lehetne elhelyezni, amibe az autósok annyi pénzt dobnának, amennyit nekik megér Budapest tömegközlekedésének fenntartása.
  • Na jó, legyen a dugódíj évi 5000 forint, de a Főváros adjon legalább ekkora értékben BKV-jegyet az autósoknak! Így legalább kapnak is valamit a pénzükért, nem csak újabb sarcot a nyakukba.

Egyébként persze érthető, ha egy nagyváros vezetése úgy dönt, valóban szeretne valamit kezdeni a túl erős gépjármű-forgalommal, a belvárosban lakók életminőségének javítás érdekében. Van is néhány ötletünk, ami valamivel ugyan komplexebb gondolkodást igényel, mint egy új adó kivetése – de ha ez a pár dolog megvalósulna, a mostaninál megalapozottabban lehetne pénzt kérni azoktól, akik Budapestre kocsival akarnak bejutni.

  • Záruljon be végre az M0! Amíg nincs igazi elkerülő útja a fővárosnak, a behajtási díj tényleg nem más, mint egy adó.
  • Legyen időalapú a BKV-jegy! Most egy darab 350 forintos jeggyel lehet átmetrózni Kelenföldről Kőbányára (11 km), de három darab jegyre van szükség feljutni a Déliből a szerkesztőségünkig (4,5 km). Ez a vonaljegyes rendszer tök igazságtalan.
  • Legyenek őrzött P+R-parkolók! Ha engem, mint ingázót ki akarnak szállítani a kocsiból, ugyan hadd tudjam már ugyanúgy biztonságban hagyni, mintha az irodaházi mélygarázsban parkolnék vele!
  • A dugódíj-fizetés kötelezettsége szorítkozzon a csúcsforgalom idejére! 7 és 9 között, délután 4 és 6 között szedve még lenne forgalomszabályozó hatása is a díjnak, és nem lógna ki ennyire a lóláb.

Kommentek

  • vwxyz

    “Ha a budapesti önkormányzat évi ötmilliárdjával megsarcolja az autósokat, akkor az azt jelenti (durva pénzügyi megközelítésben, persze), hogy a Négyes metrót nem az EU fizette ki, hanem az autósok fizetik mostantól, 36 évi hitelre.”

    Ezt a gondolatmenetet akkor lenne érdemes folytatni, ha a dugódíjból befolyó összeget az EU kapná. De ez nem így van.

  • hova

    Azz adó országa lettünk, menthetetlenül belefulladunk ebbe! Mindenhol, mindenféle adót kivetnek, néhol indokoltan, néha nem. Egyik városban van garázsa adó v ingatlan adó, a másikban nincs. Nem sorolom, mert előbb átgondoltan össze kellene írni, hogy miért mennyit fizetünk, ugyanakkor nem kapunk semmit érte! Nem vagyok fővárosi, de pár hét múlva az leszek, rendszeresen, hetente több alkalommal is “betérek”,elsősorban a XZ ker.-be, beljebb autóval igen ritkán megyek. Még ma is csodálkozom a 350 Ft-s vonaljegyen, hiszen néha, úti céltól függően- közel 2000.Ft-t !! is elköltök. Tényleg, miért fizessek pont 5 ezret, mire használja a Tarlós? Egy csomó üresfejű ember csak pénzhez akar jutni, mégpedig nem is kevéshez! Gyorsan eszembe jut a taxis-blokád, nagy balhé volt.De komolyan:a török időkben még füst-adó is volt, sőt sokáig az “elsőéjszakás előny” is az volt. De az réges-rég elmúlt- vagy erre kacsingat a főváros vezetése…………..??

  • oszkopeter

    Radikális és népszerűtlen leszek.
    Én 100%-ban támogatom a dugódíjat az alábbi okokból:

    – Budapest belvárosát bő 150 évvel ezelőtt nem ekkora autóforgalomra tervezték és nincs az a beruházás, ami ezen segítene

    – Abnormálisnak tartom, hogy a jó levegő miatt agglomerációba kiköltözött emberek telepöfögik a belvárost, ezzel kvázi lakhatatlanná teszik a belső kerületeket, ami miatt még több ember költözik ki, ami még több ingázó forgalmat generál, és így tovább..

    – Szintén aggályos hogy a pusztán kényelmi szempontok miatt a (bel)városban közlekedő autómassza által okozott egészségügyi pluszkiadásokat nem az autósok fizetik meg, hanem a TB kassza, tehát adott esetben olyan adófizető emberek is, akik életükben nem ültek autóban.

    – A pesti belváros forgalomcsökkentésének kapcsán mindig hatalmas dugókkal és lebénuló közlekedéssel riogattak. Ehhez képest az utóbbi években létrejött egy élhetőbb pesti városmag, a dugóhelyzet pedig nem rosszabbodott. Egyszerűen megtanulták az emberek hogy bizonyos területekre NEM ÉRDEMES autóval menni.

    – Nincs az a P+R parkoló vagy hiper-szuper metróvonal és M0 gyűrű, amivel a budai agglomeráció terepjárós anyukáit ki lehetne szorítani a belvárosból. Van egy jelentős réteg, aki egyszerűen nem hajlandó lemondani a kényelemről. Ez rendben van, de akkor fizesse meg az árát.

    A szerző többi megállapításával (jegyárak, P+R parkolók, sávos díjak, M0)
    amúgy egytértek, ezeket már rég meg kellett volna valósítani.

  • Guevara

    Régóta nem érdekli már a politikusokat, hogy kilóg-e a lóláb vagy sem. Úgyis olyan szabályok szerint játszunk amiket ők alkotnak.

  • Barca

    Dugódíj fanoknak:

    1. 4-es metro fejében vállalt díjnak nincs felső és alsó határa, egyszerűen csak pénzt akarnak behúzni, valóban be kell vezetni, de 10 ft is lehetne… Ja csak ez nem az a kormány (egyik se lenne az)

    2. Ennek akkor lett volna értelme, ha bármi, ismétlem bármi haszna lett volna a 4-es metrónak, de semmilyen tehermentesítésre nem képes, plusz ráköltött pénzből valóban teljesen meg lehetett volna reformálni felszíni közlekedést, pl.: gázüzemű buszok, hév-metro összekötések, amik valóban megmentették volna a fuldokló várost!

    3. Tiszta levegőért a sok f@sszopó fával fűtőt kéne halálra büntetni, de legalábbis a saját kéményét visszavezetni a házába. Város levegőjét elsősorban a dízel autók és a fűtés szennyezi, nem véletlen, hogy kultúrabb helyeken se fával fűtés, se dízel autó nincs, nem egy városból ki vannak tiltva…

    4. Amíg 1000 ellopott autóból 10db kerül meg, addig ne várja senki, hogy lerakja bárhol a kocsiját a városba és felszáll a méregdrága tömegközlekedésre (amit néhány helyen forgalmival ingyen használható…) leül a húgyszagú buszra és 2-3x-orosára növeli a menetidejét.

    5. Dugódíj amúgy nem látom a fent említett, vagy egyáltalán bármilyen problémát megoldana, ki fogják fizetni, semmi nem változik, ja de lehet még 4-5 havert milliárdossá hizlalni a beszedett pénzből.

  • oszkopeter

    @Barca

    Szerintem nézz néha rá kicsit Bp. szmogtérképére:
    https://www.idokep.hu/szmog

    Ha a fűtés okozza a légszennyezést, akkor valószínűleg Budapesten jelenleg csak a belvárosban fűtenek és ott is mindenki fával…
    Amúgy ez is jelentős tényező, csak ott a bibi, hogy a térkép középső részei még nyáron is pirosak. Abban igazad van, hogy a téli szmogriadókat a szélmentes időszak az erős hideg (fűtés) és a közlekedés együtt hozza össze. Másrészt azért azt látni kell, hogy fűtés nélkül nehezen van meg az ember a téli mínuszokban, autó nélkül viszont el lehet lenni, tehát szerintem nem érdemes a kettőt szembeállítani. Azt meg gondolom te is belátod, hogy a Nagykörúton belül viszonylag kevesen fűtenek fával… A dízel-benzin vitába most nem mennék bele, szerintem mindkettő káros, csak más-más összetételben szennyezik a levegőt, főképp hogy a magyar autópark átlag(!) életkora 13 év.

  • Phrascarica

    “- Budapest belvárosát bő 150 évvel ezelőtt nem ekkora autóforgalomra tervezték és nincs az a beruházás, ami ezen segítene”
    Butaság, már hogy ne lenne. Föld alá lehetne vezetni az átmenő utakat ahogy Münchenben is tették. Mondjuk pénz az nem lenne rá, de elméletben megvalósítható és ha azt mondanák -és tennék- hogy ezért van a dugódíj akkor én a 10.000-Ftot sem sokalnám, pedig 3 autóm van, de így potyára, az sok, főleg hogy idén már lehúztak 2X 5000 Ft-os autópálydíjjal, ezt viszont csak 2 autómra fizettem ki, viszont ha a harmadikkal megyek akkor néha jelentős kerülőre kényszerülök, mert az is csak pénzbehajtás volt.
    Ez is csak egy újfajta adó. Sajnos, semmi több.

  • AMV12

    A dugódíjnak lenne értelme, de ez így egy kapitális baromság, igazi Tarlós féle tulok módszer. Pénzt akarunk beszedni, de persze ráfordítani nem sűrün. A dugódíj célja a belváros forgalmának csökkentése lenne, de évi 5,000 ft senkit nem fog arra ösztönözni, hogy letegye a kocsit, sőt ha már kifizette az 5,000-et inkább akkor is kocsival fog bemenni, ha nem feltétlenül szükséges. Csak napi díjat lehetne szedni és mondjuk a Nagykörúti területen belül (esetleg egy olcsóbb jegy a Nagykörút és a Hungária gyűrű közé.) Ez alól csak a Zónán belül lakók számára kellene kivitelt biztosítani (ingyen – vagy bérlet). Persze ehhez megfelelő kapurendszer kéne ami figyeli a behajtókat és a jegyvételt használható módon sms-en vagy interneten kellene biztosítani. Gondolom egyszerűbb lesz majd valami hülye matricát felragasztani a szélvédőre és mondjuk a parkolóőrökre bizni az ellenőrzést. Na meg persze mindent meg kellene csinálni, ami a cikkben is van. (használahtó kapacítású P+R parkolók, befejezett M0 és persze Hév, Villamos és Metró összekötése stb.) És persze a befolyó pénzt a közlekedésre kellene fordítani.

  • Nick Árpi

    @Barca

    Mesélnél nekünk azokról a kultúrabb helyekről?

  • Barca

    oszkopeter

    A belvárosban, ha nem lenne értelmetlenül (főleg a körúton belül) megtiltva a kanyarodás, néhány fő ütőérről rá lehetne hajtani a másikra és nem 5 percet hülyén egyirányusított utcákon keringeni, akkor drasztikusan csökkenne az is! Ugyanez a helyzet a parkolóhelyekkel, más városokban teli van mélygarázzsal minden, szintén nem kell 15 percet keringeni ingyen helyért a csoró magyarnak, akit ha talán kicsit kevesebb adó terhelné nem sajnálná ilyesmire a pénzt és nem 13 éves autóval járna. Meg lehet nézni egy 5 millás autóra számolva 2,5 milka megy adóba vissza 5 évre és minden adódó költséget számolva, irreális fejős tehén a magyar autós, ez nevetséges! Fűtésre annyit, hogy a gáz lényegesen kisebb teher, a fő probléma a fatüzelés! Utána pedig a dízel, ami 300x szennyezőbb, aki nem hiszi olvasson utána, mint a benzines. Az tény a mai dízelek, már ha nem csalnak ugye tisztábbak, de még közelébe nincsenek a benzineseknek és nem csak a CO2 kibocsátást kéne nézni…

    Nick Árpi

    2020-ra Párizs és London is ki fogja tiltani a dízeleket, de nézz körül Japánban, Kínában, Amerikában hány helyen van tiltva és vajon miért a dízel khm khm…

  • BKovacs

    Egy halk kérdés: ha az autósoknak mondjuk csak 20%a bkv-ra vált, azt hogyan fogja tolerálni a 4es 6os vili, a 3as metro és társai. Ez utóbbit csak azért járatják még életveszélyessége ellenére is, h ne omoljon össze a bp-i tömegközlekedés. Tényleg erre akarnak rálapátolni még pártízezer embert? P+R ben pedig akkor sem hagynám a kocsit ha onnan hintóval vinnének az irodáig. Az autótolvajok terülj terülj asztalkája…

  • Iceman.

    Barca: Újabb beböffentett nettó hülyeség. A fajtád sajátja, hogy utánanézést vár el, de a forrást maga nem jelöli meg. Csak a te kedvedért tessék: http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/WVU_LDDV_in-use_ICCT_Report_Final_may2014.pdf Aztán lehet belőle idézgetni, hogy hol 300x szennyezőbb a dízel. Ha nem tetszik lehet más forrást megjelölni.

  • GPeetr

    Azért tetszik, hogy a lényegnek csak az egyik feléről beszél mindenki, a másikról senki.
    A munkahelyemtől 14 km-re lakok. Ezt a távot a BKV-val sikerül jó esetben egy teljes óra alatt megtennem (rosszabb esetben 75-80 perc). Kocsival mindez 25 perc reggel. Igaz este több, de így is az egy órán belül vagyok (sosem egyedül megyek a kocsival).
    A másik, hogy Vitézy kitalálta a legidiótább lámpabeállítást, amit valaha el lehet képzelni (Sok helyen jártam európában, de ezt sehol sem láttam). Tarlósnak meg csak addig volt a lámpák visszaállítása a vesszőparipája, amíg a Vitézyt el nem tüntette.
    A belváros légszennyezettsége (az autósok nagy száma, a buszok lárosanyag kibocsátása, stb mellett!) nagyban a rossz lámpabeállítások miatt van. És a körúton, valamint a Szabadság hídon is rendszeresen állnak a villamosok a lámpánál, mert nekik is “piros”.
    Anno küldtem a BKK-nak levelet, hogy a Budafoki úton összehangolhatnák a lámpákat, hisz nincs villamos, amire ráhazudhatnák, hogy amiatt van így beállítva. Olyan választ kaptam, hogy hárman dekódoltuk és kiderült, hogy a mellék útvonalaknak van egy csomó helyen elsőbbségük.

  • mojszipupi

    Olyan szinten le vagyunk maradva a tömegközlekedés fejlesztésével, hogy az elkövetkező 10 évben garantáltan nem lesz alternatívája az autós közlekedésnek. Nézzük meg mi lett az új esztergomi vasútvonalból 40 milliárdért. A menetidő maradt, a botrányos dugó a 10 es en maradt. Elárulom, nem is akarják a felelősök hogy csökkenjen a városi forgalom. Kivetnek egy direkt úgy meghatározott összeget, amit garantáltan mindenki be fog fizetni, mert senki nem fog másfél órát utazni bkv val fél óra autó út helyett évi 5000ft ért. Mint minden területen ebben az országban egyetlen érv érvényesül. Kell a pénz mert már nincs mit ellopni.

  • DTF

    Nincsen önmagában semmi baj a dugódíjjal, akár 20 eFt is lehetne évente. A fő porbléma sztem az, hoyg amíg nincsenek normális utak (szinte az összes szar minőségű, még az újaonnan átadottak is (főleg az 1 máéterenkénti besüllyed csatronafedelek miatt) és a tömegközlekedés is kaotikus.
    Az meg csak a hab a tortán h megint csak nme látjuk azt majd h a befizetet összeg mire megy el. Mert ha ebből építetnánk p+r-eket és szinte tökéletes minségben újítanák fel az utakat, akkor lenne értelme! De amíg szedik ezt a pénz majd, és ebből átcsoprotsítanak ilyen olyan stadion fejlezstéskre, addig nincs réetlem!
    ez olyan mint a parkolási díj: fizeted de nem látod mire költik, mert a felfestéskere, felújításokra és takarítása biztos h nem!

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.