Valamelyik reggel az Önindító című rádióműsort hallgattam a kocsiban, ahogy – egyelőre dugódíj nélkül – gurultam a szerkesztőség felé. István Dani a jövőre bevezetendő budapesti behajtási díjjal kapcsolatos legfrissebb híren háborodott fel felháborodós műsorblokkjában, miszerint jövőre minden, Budapestre behajtó autó után évi 5000 forintot kell fizetni. Micsoda dolog már, hogy egy újabb adót kell fizetni a semmiért, mondta, és ezt Bochkor Gábor meglepő reakciója követte. Mivel az EU “több milliárd forintot” adott a magyar államnak a Négyes metró építéséhez nyújtott támogatás formájában, szerinte nem nagy ár az az évi ötezer forint, ő szívesen befizeti, hol itt a gond? Aztán a műsorvezetők ebben is maradtak, viszont én eléggé felszívtam magam.

Évi ötezer forint nem sok “több milliárd”-ért? Basszus, az országban van kábé hárommillió autó, ebből minimum egymillióval szerintem számolhatunk, ami időnként beteszi a kerekét Budapest területére. Egymilliószor ötezer, az ötmilliárd forint, és akkor még nem számoltuk a teherautókat, buszokat, ami után nyilván szintén fizetni kell majd. Korábbi híradásokból egy másik, azóta már cáfolt elképzelésről is értesülhettünk: állítólag napi hétszáz forintos behajtási díjjal és évi harmincmilliárd forint éves bevétellel is számolt már a főváros vezetése.

Az EU 181 milliárd forinttal támogatta a Négyes metró építését. Ha a budapesti önkormányzat évi ötmilliárdjával megsarcolja az autósokat, akkor az azt jelenti (durva pénzügyi megközelítésben, persze), hogy a Négyes metrót nem az EU fizette ki, hanem az autósok fizetik mostantól, 36 évi hitelre. Ha a napi 700 forintos megoldás jön be, évi harmincmilliárddal hat év alatt fizetik be az autósok az EU-s hozzájárulást Budapest kasszájába! Viszont akkor mitől is támogatás ez a támogatás?

A londoni díjas övezet térképe. Hétköznap, csúcsidőben 10 font 50 penny, kb. 4400 forint a díj

És hogy a bevételt mire fordítaná a főváros, arról végképp nem hallottunk egy szót sem. Az autósok befizetik, mert az EU így akarta, rendben, de aztán? Mi lesz a pénzünkkel? Ha befolyik a nagy, közös önkormányzati kalapba, akkor a vidéki autósok, akik néha begurulnak Budapestre, bizonyára rendkívül boldogok lesznek. Hiszen így nem csak az általuk nem is használt metróért fizethetnek, hanem az olyan sikersztorikhoz is, mint a 14,8 milliárdos tervhez képest 26 milliárdos költségen zárt hídfelújítások, a folyamatosan újra felszedett-újra lerakott, töredező kövezetű, 9 helyett (eddig) 20 milliárdba került Várkert bazár és társaik.

Annyira magyar ez az egész sztori: egy rosszul megtervezett, kihasználatlan, évtizedekig húzott gigaberuházást akar a politika most azok nyakába varrni, akiknek eleve nincs is szükségük rá: metrót fizettetünk az autósokkal. És van itt még egy probléma. A vállalások közt szerepel egy 360 ezer fős napi utasszám is, aminek tavaly decemberben még alig a fele volt meg. Mekkorát fogunk mind közösen röhögni, amikor majd a vállaltnál jóval alacsonyabb utasszám miatt vonja vissza az EU a támogatást, de legalább majd fizethetjük a dugódíjat is!

A Budaörsi út már amúgy is olyan mostanság, mintha nem Európában, hanem Észak-Afrikában lenne - mivel járul vajon majd a dugódíj a helyzethez jövőre?

A dugóadó, dugódíj, behajtási díj, azokban a formákban, ahogy Tarlós Istvánt eddig nyilatkozni hallottuk róla, semmi más, csak egy újabb adó az autósoknak. Viszont nem feltétlenül kell annak pont ötezer forintnak lennie. Az új sarcot az EU-s szerződés szerint tényleg muszáj bevezetni, de a mértékét a főváros határozhatja meg (a budapesti városvezetés által elfogadott szerződés eredeti szövege ide kattintva érhető el). Ennek fényében íme, néhány javaslat a főpolgármester úrnak arra, hogyan lehetne az állampolgárok megelégedésére rendezni a dugódíj-ügyet, úgy, hogy az EU is jóllakjon, de a Négyes metró is megmaradjon.

  • Legyen a dugódíj autónként 1 forint! Ki mondta, hogy a dugódíjnak magasnak kell lennie? Tudomásunk szerint senki.
  • Legyen a behajtási díj önkéntes adomány! A bevezető utak mellett egy-egy perselyt lehetne elhelyezni, amibe az autósok annyi pénzt dobnának, amennyit nekik megér Budapest tömegközlekedésének fenntartása.
  • Na jó, legyen a dugódíj évi 5000 forint, de a Főváros adjon legalább ekkora értékben BKV-jegyet az autósoknak! Így legalább kapnak is valamit a pénzükért, nem csak újabb sarcot a nyakukba.

Egyébként persze érthető, ha egy nagyváros vezetése úgy dönt, valóban szeretne valamit kezdeni a túl erős gépjármű-forgalommal, a belvárosban lakók életminőségének javítás érdekében. Van is néhány ötletünk, ami valamivel ugyan komplexebb gondolkodást igényel, mint egy új adó kivetése – de ha ez a pár dolog megvalósulna, a mostaninál megalapozottabban lehetne pénzt kérni azoktól, akik Budapestre kocsival akarnak bejutni.

  • Záruljon be végre az M0! Amíg nincs igazi elkerülő útja a fővárosnak, a behajtási díj tényleg nem más, mint egy adó.
  • Legyen időalapú a BKV-jegy! Most egy darab 350 forintos jeggyel lehet átmetrózni Kelenföldről Kőbányára (11 km), de három darab jegyre van szükség feljutni a Déliből a szerkesztőségünkig (4,5 km). Ez a vonaljegyes rendszer tök igazságtalan.
  • Legyenek őrzött P+R-parkolók! Ha engem, mint ingázót ki akarnak szállítani a kocsiból, ugyan hadd tudjam már ugyanúgy biztonságban hagyni, mintha az irodaházi mélygarázsban parkolnék vele!
  • A dugódíj-fizetés kötelezettsége szorítkozzon a csúcsforgalom idejére! 7 és 9 között, délután 4 és 6 között szedve még lenne forgalomszabályozó hatása is a díjnak, és nem lógna ki ennyire a lóláb.