Magyar busz magyar szélcsatorában

Kutatók Éjszakája a BME-n

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.03. 07.00

Mire jó az állatorvosi síkosító, az örvényágyú és egy közel 80 éves szélcsatorna? Kipróbáltuk.

Évente egyszer az átlagemberek is bemerészkedhetnek oda, ahová máskor csak fehér köpenyes kutatók tehetik be a lábukat. A Kutatók Éjszakáját idén tizedik alkalommal rendezték meg, és ezúttal mi is elvegyültünk a laikus, de többé kevésbé érdeklődő embertömegben. A BME-n nem is volt különösebben nehéz feladat autós témájú rendezvényeket találni, a percek alatt feltölthető, kondenzátoros elektromos járgánytól, a villanyautókon, maguktól parkoló autókon át a szimulátorig minden megnézhető, kipróbálható volt. 
Mi az áramlástan tanszéken ragadtunk, ahol több szélcsatornát is megnézhettünk működés közben és büntetlenül lehetett örvényágyúval emberekre lövöldözni, de ezt majd a végén.

A Shell Ecomarathon egyik versenyautója áll a szélcsatornában

Mire jó egy szélcsatorna?

Azt nagyjából mindenki tudja, hogy szélcsatornában tesztelt modellek segítségével lehet igazán áramvonalas, takarékos, kis légellenállású járműveket tervezni. Persze számítógéppel is rengeteg dolog modellezhető, de az igazi mégis a szélcsatornás mérés. Persze a legjobb az lenne, ha 1:1-es méretben történnének ezek a kísérletek, de kisebb méretarányban is megbízható eredményeket ad a módszer, ha mindenre odafigyelnek a szakemberek. 
A nyílt napon BME szélcsatornájában épp a Shell Ecomarathon-on induló csapat versenyautója állt, a járgány légellenállását a padlóba épített mérleggel mérik. Ezen kívül a mérőtér felett beépített aerodinamikai mérleg alkalmas a mérőtérbe helyezett modellekre ható 6 erő- illetve nyomatékkomponens mérésére is. A második világháború ideje alatt fejlesztett magyar vadászgép, az Ezüst Nyíl méréseit is itt végezték. Sajnos a prototípus egy tesztrepülés során balesetet szenvedett, lezuhant, így a sorozatgyártás végül elmaradt.

Függőleges szélcsatorna

Mivel a szélcsatornás mérések csalnak kicsit – a jármű alatt végig áll, nem mozog a talaj – így a világon elsőként itt végeztek olyan méréseket, ahol a jármű alatt futószalag mozgott, az úttestet szimulálva. De végeztek kísérleteket Ikarus buszokkal is, hogy a korábban komoly gondot okozó hátsó ablak sárfelhordására megoldást találjanak. Hamar kiderült, hogy a hátsó kerekekről leváló légörvények az ablakra hordják a koszt. A karosszéria geometriájának módosításával – megnyújtották és összehúzták a hátsó részt – sikerült úrrá lenni a problémán.

Ennek az Ikarusnak már nem sarasodik a hátsó ablaka

A hagyományos, járműves szélcsatornás mérések mellett másra is alkalmas a berendezés. Például építkezések előtt, városrészek széljárás változásának előrejelzésében, illetve épületek megfelelő tervezésében. Itt végezték többek között a Mammut 1, és 2 bevásárlóközpontok környezeti hatásait is, de a Papp László Sportarénáról is itt derült ki, hogy egyik oldalán módosítani kell a tetőborítást, különben a szél kárt tehet benne. 
Józan ésszel azt is nehéz elképzelni, hogy egy frissen a városba épített magas toronyház, a várakozásokkal ellentétben általában javítani szokott a környék levegőminőségén, úgy, hogy az általa keltet nagyméretű leváló légörvények az utca szintjén lévő szennyezett levegőt felemelik, felszívják. Furcsa dolog ez a tudomány…

Pirossal a két Mamut bevásárlóközpont díszlik a korongon

Szintén a Kármán Tódorról elnevezett laboratóriumban vizsgálták meg az M0-ás északi szektorának lehetséges nyomvonalait is. A mérésekhez 28 négyzetméteres, cserélhető szelvényekkel változtatható tartalmú terepasztalt használtak, amely 1:1000 arányban követte a valóságos domborzati és terepviszonyokat. Az Áramlástani Tanszékén lévő szélcsatornában azt mérték, hogy melyik nyomvonalnál mekkora lesz a szennyezőanyag-kibocsátás és milyen szennyezőanyag-koncentrációra lehet számítani a környező településeken 

28 négyzetméteres asztalon az M0-ás terve

Mit tud?

A BME Áramlástan Tanszékének szélcsatornája nem mai darab, 1934 és 38 között épült, a Német repüléskísérleti Intézet tervei alapján. Göttingen típusú, nyitott mérőterű, 650 kW-os motor keveri benne a szelet, mérőtere 3,8 méter hosszú, 2,6 méter magas és legfeljebb 60 m/sec-os – 216 km/órás – szélsebességet lehet benne elérni. Érdekes, hogy régebben, ha teljes gázon járatták, akkor a mérések előtt egyeztetni kellett a Kelenföldi Erőművel, hogy számítsanak az extra áramigényre és kapcsoljanak rá egy kicsit. A mérőtérbe helyezett járművet, forgatható, méretarányos terepmodellt aztán füstfésűvel, vagy egylyukú füstölő segítségével vizsgálják, a látványos füstcsíkok mutatják az áramvonalakat.

Áramlástan

Gondolnák, hogy állatorvosi síkosító kell a legjobb buborék alapanyagba?

Végül itt egy örvényágú, amivel a farkas simán elfújhatta volna a legokosabb kismalac téglaházát is, aztán jól felfalhatta volna mind a három fiatalkorú sertést. Ha járt volna a Kutatók Éjszakáján, tudta volna, hogy kezdjen hozzá:
Füsttel azért látványosabb, csak jussunk túl az első két percen:
 
 

Kommentek

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.