Magyar busz magyar szélcsatorában

Kutatók Éjszakája a BME-n

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.03. 07.00

Mire jó az állatorvosi síkosító, az örvényágyú és egy közel 80 éves szélcsatorna? Kipróbáltuk.

Évente egyszer az átlagemberek is bemerészkedhetnek oda, ahová máskor csak fehér köpenyes kutatók tehetik be a lábukat. A Kutatók Éjszakáját idén tizedik alkalommal rendezték meg, és ezúttal mi is elvegyültünk a laikus, de többé kevésbé érdeklődő embertömegben. A BME-n nem is volt különösebben nehéz feladat autós témájú rendezvényeket találni, a percek alatt feltölthető, kondenzátoros elektromos járgánytól, a villanyautókon, maguktól parkoló autókon át a szimulátorig minden megnézhető, kipróbálható volt. 
Mi az áramlástan tanszéken ragadtunk, ahol több szélcsatornát is megnézhettünk működés közben és büntetlenül lehetett örvényágyúval emberekre lövöldözni, de ezt majd a végén.

A Shell Ecomarathon egyik versenyautója áll a szélcsatornában

Mire jó egy szélcsatorna?

Azt nagyjából mindenki tudja, hogy szélcsatornában tesztelt modellek segítségével lehet igazán áramvonalas, takarékos, kis légellenállású járműveket tervezni. Persze számítógéppel is rengeteg dolog modellezhető, de az igazi mégis a szélcsatornás mérés. Persze a legjobb az lenne, ha 1:1-es méretben történnének ezek a kísérletek, de kisebb méretarányban is megbízható eredményeket ad a módszer, ha mindenre odafigyelnek a szakemberek. 
A nyílt napon BME szélcsatornájában épp a Shell Ecomarathon-on induló csapat versenyautója állt, a járgány légellenállását a padlóba épített mérleggel mérik. Ezen kívül a mérőtér felett beépített aerodinamikai mérleg alkalmas a mérőtérbe helyezett modellekre ható 6 erő- illetve nyomatékkomponens mérésére is. A második világháború ideje alatt fejlesztett magyar vadászgép, az Ezüst Nyíl méréseit is itt végezték. Sajnos a prototípus egy tesztrepülés során balesetet szenvedett, lezuhant, így a sorozatgyártás végül elmaradt.

Függőleges szélcsatorna

Mivel a szélcsatornás mérések csalnak kicsit – a jármű alatt végig áll, nem mozog a talaj – így a világon elsőként itt végeztek olyan méréseket, ahol a jármű alatt futószalag mozgott, az úttestet szimulálva. De végeztek kísérleteket Ikarus buszokkal is, hogy a korábban komoly gondot okozó hátsó ablak sárfelhordására megoldást találjanak. Hamar kiderült, hogy a hátsó kerekekről leváló légörvények az ablakra hordják a koszt. A karosszéria geometriájának módosításával – megnyújtották és összehúzták a hátsó részt – sikerült úrrá lenni a problémán.

Ennek az Ikarusnak már nem sarasodik a hátsó ablaka

A hagyományos, járműves szélcsatornás mérések mellett másra is alkalmas a berendezés. Például építkezések előtt, városrészek széljárás változásának előrejelzésében, illetve épületek megfelelő tervezésében. Itt végezték többek között a Mammut 1, és 2 bevásárlóközpontok környezeti hatásait is, de a Papp László Sportarénáról is itt derült ki, hogy egyik oldalán módosítani kell a tetőborítást, különben a szél kárt tehet benne. 
Józan ésszel azt is nehéz elképzelni, hogy egy frissen a városba épített magas toronyház, a várakozásokkal ellentétben általában javítani szokott a környék levegőminőségén, úgy, hogy az általa keltet nagyméretű leváló légörvények az utca szintjén lévő szennyezett levegőt felemelik, felszívják. Furcsa dolog ez a tudomány…

Pirossal a két Mamut bevásárlóközpont díszlik a korongon

Szintén a Kármán Tódorról elnevezett laboratóriumban vizsgálták meg az M0-ás északi szektorának lehetséges nyomvonalait is. A mérésekhez 28 négyzetméteres, cserélhető szelvényekkel változtatható tartalmú terepasztalt használtak, amely 1:1000 arányban követte a valóságos domborzati és terepviszonyokat. Az Áramlástani Tanszékén lévő szélcsatornában azt mérték, hogy melyik nyomvonalnál mekkora lesz a szennyezőanyag-kibocsátás és milyen szennyezőanyag-koncentrációra lehet számítani a környező településeken 

28 négyzetméteres asztalon az M0-ás terve

Mit tud?

A BME Áramlástan Tanszékének szélcsatornája nem mai darab, 1934 és 38 között épült, a Német repüléskísérleti Intézet tervei alapján. Göttingen típusú, nyitott mérőterű, 650 kW-os motor keveri benne a szelet, mérőtere 3,8 méter hosszú, 2,6 méter magas és legfeljebb 60 m/sec-os – 216 km/órás – szélsebességet lehet benne elérni. Érdekes, hogy régebben, ha teljes gázon járatták, akkor a mérések előtt egyeztetni kellett a Kelenföldi Erőművel, hogy számítsanak az extra áramigényre és kapcsoljanak rá egy kicsit. A mérőtérbe helyezett járművet, forgatható, méretarányos terepmodellt aztán füstfésűvel, vagy egylyukú füstölő segítségével vizsgálják, a látványos füstcsíkok mutatják az áramvonalakat.

Áramlástan

Gondolnák, hogy állatorvosi síkosító kell a legjobb buborék alapanyagba?

Végül itt egy örvényágú, amivel a farkas simán elfújhatta volna a legokosabb kismalac téglaházát is, aztán jól felfalhatta volna mind a három fiatalkorú sertést. Ha járt volna a Kutatók Éjszakáján, tudta volna, hogy kezdjen hozzá:
Füsttel azért látványosabb, csak jussunk túl az első két percen:
 
 

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Első vezetés – Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.