Mit mondanak a VW-szervizek az átvert ügyfeleiknek?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.10.02. 05.43

Tanácstalanok, de segítőkészek a botrányban érintett autósokkal a márkaszervizek. Ők a visszahívásra várnak, a fogyasztóvédelem és a GVH az autósok konkrét panaszaira.

“Ez egy felfújt hülyeség, már bocsánat” – puffogott az egyik fővárosi Volkswagen márkaszerviz vezetője.  A világ legnagyobb autógyártójának jelen állás szerint 11 millió járművét érintő csalására reagált ilyen hevesen, amikor felhívtuk. Mi persze csak a saját dízelünkkel kapcsolatban kérdeztük, egy, a botrányban érintett Passat tulajdonosának kiadva magunkat féltucat hazai márkaszervizben érdeklődtünk országszerte. Szerettük volna megtudni, hogy
  – mikorra várható a visszahívás?
  – mit csinálnak majd a kocsikkal?
  – és egyáltalán: mikor, kitől kapunk hiteles és mindenre kiterjedő tájékoztatást?

Több tízezer magyar rendszámos VW, Skoda, Audi és SEAT tulajdonosa érintett az ügyben, a sajtómanipulációk és a Németországból csordogáló hírek mellett jó lenne tudni, hogy itthon mi történik.

Nem nyilatkozhatnak, de azért elmondták

Mint egy falat kenyeret az éhezők, a Vezess.hu tapasztalatai szerint így várják a központi iránymutatást a visszahívásra készülődő márkaszervizek vezetői, akik az idézett, kissé indulatos kollégájuktól eltérően többnyire segítőkésznek mutatkoztak. Habár mindannyian azzal kezdték, hogy nem tudnak semmit, és nem is mondhatnak, de pár dologról azért beszéltek:

  -legkésőbb október 7-ig kiderül, hogy pontosan milyen műszaki megoldással teszik az előírásokkal kompatibilissé a manipulált dízeljeiket

  -még nem látják az érintett autók visszahívásának magyarországi kezdő időpontját, de biztosak benne, hogy hosszú ideig tart majd, nem fogják hónapok múlva sem lefújni, és akár külföldi márkaszervizben is megcsinálják a magyar tulajdonosok kocsijait

  -egyetlen fillérjükbe nem kerül az autók gazdáinak a javítás, bármilyen költséggel is jár a cégnek

  – a VW-t, Audit, Skodát és SEAT-ot újonnan vásárlókat kiértesítik a visszahívással kapcsolatos minden tudnivalóról, ezen felül rengeteg fórumon közzé teszik majd az információkat, akár külön honlapon. Aki viszont használtan vett a botrányban érintett dízelt a konszern bármely márkájából, az figyelje a sajtóhíreket, és bátran hívogassa a márkaszervizeket

– többen segítőkészen felajánlották, hogy mentsük el a számukat, és hetente hívjuk fel őket


Találgatnak a lehetséges műszaki megoldásról

Autós szemmel a legérdekesebb kérdés, hogy mi történik majd a szervizekbe ezerszámra behívott autókkal. Leegyszerűsítve a probléma megoldását, három lehetséges következmény jöhet a kocsik megfelelő nitrogén-oxid kibocsátásának beállításakor. Növekedhet az autó fogyasztása, vagy éppen csökkenhet a teljesítménye, utóbbit emlegetve az egyik megkérdezett márkaszervizes azon morfondírozott, hogy ha így írnák át a motorvezérlést, akkor teljesítményt is kellene mérniük, márpedig ők olyat nem tudnak.

Józan paraszti ésszel belegondolva ezek nem járható utak a tekintélyét veszített, már így is hazugnak bizonyult VW-csoport számára, hiszen adott vételárért meghatározott fogyasztású és teljesítményű járműveket kínált. Most nem mondhatja, hogy bocsánat, eddig csaltunk a károsanyag-kibocsátással, mostantól viszont többet eszik majd a kocsid.

Valószínűsíthetően a Mercedesekben már régóta jól működő (és egyes BMW-kbe rendelhető, sőt, a legújabb VW-ben is megtalálható) SCR-katalizátor beszerelése jelentheti majd a jó megoldást. Ennek lényege tömören az, hogy AdBlue adalékot (karbamid oldatot) fecskendeznek a kipufogógázba, mely egy speciális katalizátorban kezd munkába: az adalékban lévő ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és a folyamat eredményeként semleges hatású nitrogén (a belélegzett levegő 78 százalékban tartalmazza) és vízpára keletkezik.

Az egyik márkaszerviz vezetője éppen erre a harmadik megoldásra célozgatott, amikor elvetette a lóerők lefaragásának, és a fogyasztás növelésének lehetőségét. Másik kollégája közölte: tudomása szerint már fordítják nekik németből a teendőik sorának pontos leírását.

Mennyit spórolt a VW a hazugsággal?

335 dollár, nagyjából egy metálfényezés felára: ennyivel tette volna drágábbá a VW kis lökettérfogatú dízelmotorjait az AdBlue, amellyel minden gond nélkül teljesítette volna az Amerikában hatályos nitrogén-oxid kibocsátási normát a német cég – írja az Autoblog.com.
   Az amerikai szaklap úgy tudja, a kis dízelek fejlesztését szorgalmazó Wolfgang Bernhard márkaigazgató és Rudolf Krebs fejlesztőmérnök arról tájékoztatta a cég vezetőségét, hogy a más márkáknál, illetve a haszonjárműveknél rutinszerűen alkalmazott karbamid adagolórendszer nélkül nem tudják teljesíteni az USA piacán érvényes emissziós normát. Ennek mintegy 90 ezer forintos felárát azonban nem hagyta jóvá a költségekre szigorúan ügyelő pénzügy.
   Mindez 2007 táján történt, ugyanakkor, amikor a Bosch azóta kiadott közleménye szerint figyelmeztette a Volkswagent rá, ne éljenek vissza az általuk szállított szoftverrel.

   Hogy innen mely személyekig lehet visszavezetni a szálakat, nem tudni. Az viszont elég nyilvánvalónak látszik, hogy a VW most jóval többet bukik az ügyön, mint autónként egy metálfényezés ára. A cég korábban már bejelentette, hogy 6,5 milliárd eurót különített el a krízis orvoslására, ha ezt leosztjuk 11 millió autóval, 590 euróra jön ki egy jármű rendbe rakása. Ennél azonban sokkal többe kerül a megtépázott arculat miatti veszteség.

Magyarországon miért nem buktak le az autók?

Sokakban felmerülhet a kérdés, hiszen ezeket az autókat a forgalomba állásuk előtt típusbizonyítvánnyal látják le, ezt követően pedig éveken át ellenőrzik a műszaki vizsgákon.

Egy-egy új autó típusjóváhagyása közben független szakértő intézmények végzik a károsanyag-kibocsátás mérését, majd ha ezen megfeleltek (plusz sok minden másnak is), a gyártó hazájának illetékes hatósága állítja ki a bizonyítványt – ezt a vizsgálatot verte át a VW manipulált motorvezérlése. Most jön a lényeg: ha egy ország hatósága kiadta valamely járműre az európai típusjóváhagyást, a többi állam azt automatikusan, további vizsgálatok nélkül jóváhagyja. Így tett nálunk is a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), amely nem végzett ellenőrző vizsgálatokat. Tegyük hozzá: szinte biztosan itt sem bukott volna ki a csalás.

Az időszakos műszaki vizsgákat a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet szabályozza, ami a dízeleknél a kipufogó gáz egyetlen alkotóelemének, a korom tartalmának ellenőrzését írja elő.

Megkérdeztük az NKH-t, hogy tesznek-e bármit a VW-ügy kapcsán, esetleg jobban odafigyelnek-e a cég dízeleinek ellenőrzésére? “A jóváhagyó német hatóság vizsgálatának eredménye függvényében teszi meg az NKH a szükséges intézkedéseket. Csak akkor lesz változás a hazai rendszerben, ha az európai uniós szabályozás változik. A hazai szabályozás alapvetően az uniós jogból származik, ezeket az uniós szabályokat kötelező átvenni. Tehát ezek a hivatalos intézkedések határozzák majd meg, hogy a vizsgáló állomásokon fokozottan kell-e vizsgálni a kérdéses járműveket.”

Szervizakciónak szépítik a kínos visszahívást

Amint említettük, a manipulált károsanyag-kibocsátást biztosító szoftver a konszern 11 millió dízelmotorral (EA189) szerelt autójában fut: 5 millió Volkswagen, 2,1 millió Audi, 1,2 millió Skoda és 700 ezer SEAT, valamint 1,8 millió haszongépjármű lehet érintett.
      A VW szerint a jelenleg forgalmazott Euro 6-os motorok nem, csak az Euro 5-ösök érintettek a botrányban. Első körben a konszern ötmillió Volkswagen visszahívását jelentette be, ezeket úgy “módosítják”, hogy megfeleljenek a hatályos normáknak. Azt nem részletezték, hogy technikailag mi történik az autókkal, de valószínűleg ugyanez lesz az eljárás a többi márka modelljeivel is.
     A cég külön kiemelte, hogy az érintett autók biztonságosak, így a közúti forgalomban használhatók, ennek megfelelően szerintük valójában “szervizakcióról” van szó, nem pedig klasszikus értelemben vett visszahívásról.

Konkrét bejelentésre várnak a magyar autósok védőszervei

Ha idehaza bármely megvásárolt termékkel, vagy annak akár csak a reklámjában szereplő adatokkal kapcsolatban felmerül, hogy a gyártója vagy a forgalmazója valótlanságot állított, a vevője két hatósághoz is fordulhat. Ha ezek bejelentést kapnak, vizsgálódniuk kell.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) figyeli a VW-botrányt, de eddig egyetlen hazai autótulajdonos sem nyújtott be panaszt, ezért nem is vizsgálódnak az ügyben. “Ha érkezne konkrét megkeresés, hogy valakit megtévesztett a cég, akkor az segítené az NFH vizsgálatának elindítását” – mondta megkeresésünkre Kiss Anita szóvivő.

Hasonló a helyzet a Gazdasági Versenyhivatalnál is, közölte Basa Adrienn szóvivő. “Az esetek 90 százalékában bejelentésre vizsgálódunk, mondjuk 10 százalék olyan, hogy magunk látunk egy megtévesztőnek gondolt óriásplakátot, és erre indítunk vizsgálatot. Itt eddig nem jött bejelentés, nem indítottunk vizsgálatot. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a hazai hirdetéseket megrendelő hazai forgalmazó tudott arról, hogy megtévesztő információt kapott a németországi központból, azaz egyáltalán nem biztos, hogy felelős azért, ha esetleg megtévesztő információ szerepel mondjuk egy magyar VW-hirdetésben.”

Reklámjaiban a cég tulajdonképpen nem is tévesztette meg a vásárlóit, hiszen az EU-s előírásoknak megfelelően az autós hirdetésekben a fogyasztás mellett a károsanyag-kibocsátásnál CO2-t kell megadni. “Nincs ezekkel a kocsikkal semmi baj. Én is dízel-Passatot használok, élvezem minden nap, tegye ön is. Nyugodjon meg, és adjon nagy gázt!” – zárta beszélgetésünket a cikk elején idézett, cseppet feszült márkaszerviz-vezető.

Ez az egyik legnagyobb autóipari botrány, de…

…azért messze van az érintett járművek számát nézve a rekordertől, amely a Takata. Mint kiderült, a cég légzsákjainak robbanótöltetében használt anyag nem tervezett reakcióba lépett a beszivárgó légnedvességgel és működés közben jóval nagyobbat robbanva, a tárolótartályt szétvetve akár halálos sérülést is okozhatott fémrepeszekkel a kocsiban utazóknak. Idén májusban bejelentették: 34 millió autó lehet érintett.

Itt találja összeállításunkat az autóipar eddigi legkínosabb baklövéseiről.

Kommentek

  • petros

    Nem értem az autóstársaimat, akik itt posztolnak! Nem érte el ingerküszöbüket ez a példátlan eljárás, amit a Volkswagen tanúsított, hogy csalt az említett kocsikba szerelt komputer és emiatt gigantikus mennyiségű káros NO2 került a lékgörbe! Nem elég a CO2 kibocsájtás, még ez is, ami tovább növeli a légkör szennyezését és már nyakunkon van 2000 óta a globális éghajlatváltozás! Alföldön három hullámban 21 hőségnap volt és hosszan tartó szárazság, ami komoly kiesést okozott pl. a kukorica termésében! Ezzel szemben egyes szervízvezetők még arról beszélnek, semmi gond, csak nyomják a gázt, hát ez már pofátlanság! Nekem beszélhetnek a jövőben a Volkswagenről, ha ingyen hajítanák utánam, akkor sem kellene!

  • cszoli

    Én meg azt nem értem, hogy miért kell például a Debrecenben megtermelt javakat Győrbe szállítani, a nagyon hasonló győri terméket meg Debrecenbe – nem fogyaszthatna a győri lakos győrit, a debreceni meg debrecenit?! És ez folyik világszerte a “globalizációnak köszönhetően”. De miért az autógyár a hibás ezért? Pár millió tonna szennyezőanyagot meg lehetne spórolni évente, ha felhagynánk az esztelen szállítgatással.

  • obela

    Mindenesetre remekül sikerült a “pontgyűjtős” VW reklám időzítése. Ilyen egy megbízható márka.

  • demagóg

    petros: szerintem az is közre jétszik, hogy a saját autóját sok ember nem szívesen szidja, akkor sem ha megérdemelné. Szeretné azt hinni, hogy jól választott, jól döntött, amikor a pénzét vw-re költötte. Most a botréány miatt ezen meggyőződését kellene feladnia. Na ez sok embernek nem könnyű.

  • rusty

    A Baj hogy nem szakértők állapítják meg a kipufogó gaz értéket!, hanem a zöldek! A kipufogóból nem fog jönni tulipán! Itt én szerintem nincs atvagas akkor lenne hogyha a fogyasztással hazudtak volna!

  • hova

    demagógnak igaza van!
    Senki sem akarja bántani, szidni, becsmérelni a család “kedvencét”
    ami számára a minden, a világ legjobb autója. Ezért hát hallgat, valahol belül dühöng, de kifelé úgy tesz, mintha misem történt volna. A világ dolgai um. globálisan nem érdekli ez embereket, hogy majd az unokák mit fognak “szívni”-csak a kedvenc, az ne legyen megbántva.Sajnos ilyenek az emberek.

  • aYvEl

    Én értem, hogy úgy kell megoldani az ügyet, hogy a szén-dioxid kibocsátási értéket tudja teljesíteni normál körülmények között is az autó, és a fogyasztás se nőjjön, de ha SCR katalizátort szerelnek ezen autókba, a tulajoknak úgyis plusz kiadás lesz az AdBlue, mert azt után is kell tölteni, elég gyakran. R.I.P. VW

  • CoIie

    Az értékcsökkenést, mert az már van vastagon, senki nem fizeti meg! Ki akar egy 2x buherált programú kocsival, akár csökkentett tudással vagy netán ugyanolyan rossz emisszióval közlekedni, a forgalmiban hamis adatokkal, mert az tuti, hogy azokat nem lehet beállítani többé! Vagy megy vagy szennyez, ezt áldozták be a hazugsággyárban!

  • mojszipupi

    CoIie – 2015.10.02 // 18:08

    Fogalmad nincs a dolgokról. Az összes többi modern dízelt gyártó csal a vezérléssel, mikor mérik az autót. Majd eladják neked egy sokkal teljesítményorientáltabb vezérléssel. A hivatalnak a határértékek betartása kell – pipa, a vásárlónak lóerő kell – pipa. Nincs egy dízel sem, ami hétköznapi használatban hozná a határértékeket. A VW annyit tett, hogy rajta hagyta azt a vezérlést a kocsin, amit a többi márka csak a teszt idejére használ a kocsikban. Így a VW-Audi elmondhatja h minden a kérdéses motorral gyártott autója teljesíti a határértékeket ha mérik, a BMW, Mercedes és francia és japán társai pedig nem, mivel azok eleve olyan vezérléssel kerülnek forgalomba amivel esély nincs nemhogy hétköznapi használatban, de még padon se hogy teljesítik a határértékeket

  • CoIie

    Nyilván mindenki csal, de csak azt itélik el, minden értelemben, aki nevesítve van! A dieselről pedig 100 éve tudni, hogy rohadt környezetszennyező, csak az emberek sz@rnak erre, szerintem még a ‘zöldek’ is, és most nem a marslakókra gondolok. Sajnos komplett államok is ugyanezt teszik, sőt az egész bolygóra jellemző, persze elsősorban nem az emberek tehetnek róla, hanem a jogalkotók és azt betartatók! De ezek ismertek, majd a darwinizmus elvei érvényesülnek, van aki túléli, van aki nem…

  • menőmanó

    mojszipupi

    Csak a VW csalt ilyen gerinctelen módon, így meg is érdemli amit kap.
    Ha mi gazdaságunknak nem lenne komoly hátránya belőle, akkor kívánnám, hogy rokkanjanak bele ebbe a botrányba.

  • Laci812

    Van nehany megoldas, melyek kozul a legjobbnak az SCR katalizator az
    Adblue adalekkal tunik, s mondjuk a VW a kocsi elete vegeig ingyen tolti
    az adbluet az autoba. Ennek az a szepseghibaja, hogy van-e hely beepiteni az uj katalizatort, adblue tartalyt a befecskendezot es a hozzatartozo egyebeket az autoba, mert a fentiek szerint sporoltak $350 koruli osszeget kocsinkent, ha a gyarban rakjak bele a gyartaskor a
    kocsiba, utolag ez biztosan joval tobbe kerul. Az euro 6-os tipusok valoszinu azert nem erintettek, mert azok mar eleve csak adblue-val tudtak teljesiteni az emissziot. Az amerikai eloirasok evek ota a nitrogenoxidokra koncentraltak, az europaiak a CO2-re, az eoro-6
    ami mar kozel azonos ha nem megegyezo az amerikaival.
    Adblue-val a fogyasztas (dizel uzemanyag) nem novekszik elvileg, mivel a katalizator alig noveli a folytast, nem ugy mint a reszecskeszuro, a teljesitmeny is tarthato, a fajo pont a beepites es az adblue, ha csak
    nem lehet ravenni -kenyszeriteni a VW-t, hogy mint fent emlitettem adja
    ingyen az adbluet. Na ehez azert biztosan kell osszefogas meg egy jo ugyved is. Sok sikert a tulajdonosoknak.

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.