Gyalogosok fogták meg a szökevény gázolót

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.09.25. 05.45

A pesti lány segítségnyújtás nélkül tovább hajtott, de 200 méter után többen körbe vették az autóját. Bíróság elé állt.

Eszternek jól indult volna az élet. Kiváló eredménnyel abszolvált egyetemi tanulmányait tehetős szülei szép ajándékkal zárták le, vadonatúj, fekete színű VW Golfot adtak lányuknak a diplomaosztóra. A 23 éves fiatal gázolásáról szól a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő története.

Körbe állták az autót a gyalogosok

Forró nyári délelőtt haladt Eszter féléves jogosítványával a zsebében Budapest egyik nagy forgalmú főútján. Mellette ült a vőlegénye, kedvenc zenéjüket hallgatva leendő első közös nyaralásukról beszélgettek, már megvoltak a repjegyek Barcelonába. Az osztott pályás, kétsávos út belső sávjában autóztak a későbbi vizsgálat szerint kb. 57-62 km/órával, a megengedett maximális sebesség 70 volt.

Az ideális tempó ellenére – figyelmetlenségből, vagy szándékosan – az előtte kigyulladó piros lámpa ellenére Eszter ráhajtott a zebrára, ahol elsodorta a neki jobbról érkező nyugdíjast. László bácsi azonnal elesett, a mögötte felsikoltó két 30-as nő ugrott hozzá segítséget nyújtani.

Eszter viszont tovább hajtott, ám az úton egymást követve pirosra váltottak a lámpák, így 200 méter után megállásra kényszerült az éppen következő kereszteződésben. A gázolásra, és a női sikolyra felfigyelő gyalogosok itt körbe állták autóját, megakadályozva a további szökést. Rögvest kihívták a rendőröket, a kiérkezésükig farkasszemet néztek a most már riadt, autóban ülő fiatal párral.

Eszter tagadta a felelősségét és a bűnösségét

Szerencsére László bácsi kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet, a kiérkező mentősök helyben ellátták, megfigyelésre sem kellett kórházba mennie. A bal lábán és a jobb karján felületi sérüléseket szenvedett, amelyek 8 napon belül gyógyulnak.

A gyorsan kiérkező rendőröknek mindkét, László bácsival együtt a zebrára lépő nő azt állította, hogy zöld volt nekik a lámpa, ahogyan a sérült nyugdíjas is ezt mondta. Eszter ugyan beletaposott a fékbe, de megállni nem tudott, sőt.

A Székely Ügyvédi Iroda által védett fiatal lány a nyomozás során nem tett vallomást, a helyszínen tett nyilatkozatát tartotta fenn.  A bírósági eljárás során is ugyanerre a vallomására hivatkozva a következőket mondta.

Először is: az eljárás során mindvégig tagadta felelősségét és bűnösségét. A belső sávban haladat kb. 60-nal a zöld hullámban, amikor a baleset előtti sarkon egy álló személygépkocsi takarásából elé lépett egy nyugdíjas. Ő nem hajtott gyorsan, és minden tőle telhetőt megtett, azonnal fékezett, amit több szemtanú vallomása is megerősített, de végül olyan 15-20 km/órával elsodorta a nyugdíjast.

No de miért nem állt meg segíteni?

Védekezésében arra hivatkozott, hogy a megállásával akadályozta volna a forgalmat. Állította, hogy semmiképpen nem akart elmenekülni, miután letette az autót, gyalog visszament volna.

Lett volna ideje a sofőrnek reagálni a pirosra

Arra nem tudott magyarázatot adni a tárgyaláson, hogy a meghallgatott tanuk – akik László bácsival együtt keltek át a zebrán – miért mondták egybehangzóan, a gyalogosok lámpája márpedig zöldet mutatott.  Az útszélen parkoló autóval kapcsolatban pedig azt monda, hogy szerinte nem a piros lámpa miatt állt, hanem a kereszteződés előtt 10-15 méterre valamilyen más, egyéb okból.

Valamennyi tanú rendkívül részletesen és következetesen nyilatkozott a balesetről, és a fiatalok továbbhajtásáról, majd későbbi megállásáról. Egyikük esetében sem merült fel annak gyanúja, hogy akár a vádlott, akár a sértett irányába elfogultak lennének.

Szakértő: ez vezetéstechnikai hiba

A bíróság kétséget kizáróan megállapította, hogy az idős nyugdíjas elgázolásának pillanatában a vádlott előtt piros volt a lámpa, míg a gyalogosok előtt zöld. Az is kiderült, hogy a külső sávban a tilos jelzés miatt már állt a forgalom, tehát ezért állt ott – mások mellett – az Eszter által említett kocsi.

László bácsi elmondása szerint ő közel percet várt, mire a lámpája zöldre váltott, ekkor a külső sávban már több autó is állt. Elsőként indult el, de közvetlenül mögötte mások is gyalogoltak a zebrán. Az úttest feléig haladhatott, és épp átlépett a belső sávba, amikor fékcsikorgást hallott balról, majd abban a pillanatban elsodorta őt egy fekete Golf. Oldalra esett, mire a kocsi sofőrje gázt adva gyorsított, és tovább haladt. Ezután ragadt Eszter a következő lámpánál, már a mentők és a rendőrök is a helyszínen voltak, amikor a fiatal lány oda ment hozzá, és elnézést kért.

Ezzel azonban nem elégedett meg a nyugdíjas, aki a bíróság előtt sérelmezte, hogy a történtek óta nem kereste meg őt a gázolója.

Az igazságügyi-műszaki szakértő által készített szakvélemény megerősítette, egyúttal pontosította azokat az információkat, amelyekről a tanúk is egybehangzóan nyilatkoztak.

Volt egy igazán figyelemre méltó pontja is a szakértők megállapításainak, ezt szó szerint idézzük: “A gépkocsi vezetője az elütés előtt 3,9 másodperccel, a jelzőlámpa tilosra váltása után 4,5 másodperccel határozta el a fékezést. Ilyen mértékű késedelem meghaladja azt az értéket, amelyet cselekvési késedelemként lehetne értékelni, a vádlott ezen késedelme vezetéstechnikai hibaként értékelhető.”

Milyen ítéletet mért a bíróság a vádlottra?

Eszter megszegte
  –   a KRESZ 9.§ (4) bekezdés d.) pontját, tilos jelzés ellenére hajtott a gyalogátkelőhelyre
  –   a KRESZ 43.§ (1), (2) és (3) bekezdését,  mert nem biztosított elsőbbséget a gyalogosoknak. Plusz a gyalogátkelőhelyet – függetlenül a jelzőlámpa jelzésétől – nem fokozott óvatossággal és nem mérsékelt sebességgel közelítette meg. Továbbá nem állt meg a gyalogos-átkelőhely előtt forgalmi okból álló jármű mellett sem, és nem győződött meg arról, hogy a gyalogosok elsőbbségének megsértése nélkül tovább haladhat-e a belső sávban.

A bíróság kimondta, hogy vádlottnak ezek a szabályszegései vezettek a gyalogos elsodrásához, a bekövetkezett balesetért tehát felelősség terheli Esztert. Sőt, a vádlott a baleset utáni magatartásával megszegte a KRESZ 58.§ (1) és (2) bekezdéseit, nem állt meg azonnal a helyszínen, hanem tovább haladt, majd 200 méterrel arrébb is csak egy másik lámpa kényszerítette megállásra.

A bíróság bűnösnek mondta Esztert “segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntettében”. Az ítélet 1 év 6 hónap börtön lett, amit 2 évre felfüggesztettek. (Ez azt jelenti, hogy a börtönbüntetés időtartalmát a törvényi minimumhoz közel állapította meg a bíróság, a felfüggesztését pedig pont a minimumban.)

Enyhítő körülmény volt a huszonéves lány büntetlen előélete, súlyosító körülmény a durva KRESZ szabályszegések halmaza. Utóbbi miatt plusz büntetésként három évre eltiltották Esztert a vezetéstől.

Látta? Új táblákat raktak ki az utak mellé.

Kommentek

  • kocogok

    Legyenek dúsgazdag szüleid és megúszod a börtönt, bármit csinálsz is! Más ilyen esetben kap minimum 5 év letöltendőt…

  • ballac_86

    Ha dúsgazdag szülei lennének akkor X6-ossal csapta volna el a bácsit aki ezután nem dühös lett volna hanem halott.
    A vőlegénye nem mondta neki hogy ez azért így gáz és meg kéne állni? Mindegy mert a földön fekvő ember miatt amúgy is megállna a forgalom…

  • Marcikutya

    A legdurvább autóvezetői hiba, elmenni a zebra előtt megálló autó mellett. Többször jártam már így, hogy én megálltam a zebránál, erre a türelmetlen, bajor márkát (na vajon melyiket…) vezető tróger simán elhajt mellettem, csak a véletlennek köszönhetően nem lett gázolás.

    Érdekes ez a cikksorozat a folyamatos vérlázítóan enyhe bírói döntésekkel. Itt egy durva, nem szándékos, csak durván figyelmetlen gázolást követi a legelítélendőbb cselekedet, a cserbenhagyás.

  • menőmanó

    “Más ilyen esetben kap minimum 5 év letöltendőt…”

    Ez butaság! Ezért senki nem kapott volna letöltendőt, sőt néha sajnos a halálos gázolást is meg lehet úszni felfüggesztettel.

    A lányról meg van a véleményem. Talán jó lenne, ha az ilyen soha többet nem vezethetne. Tévedni mindenki tévedhet, de a gerinctelenség (cserbenhagyás) a közlekedésben sem szerencsés dolog.

  • subtotal

    Ordenáré nagy vezetői hiba, utána a logikus gondolkodásra képtelenség, agyi lefagyás. Tipikus…
    A 3 év jogsimegvonás teljesen rendben van, de másfél év egy 8 napon belül gyógyuló sérülésért?

  • DTF

    A csaj vezetni nem tud, az fix, sajnos kb ugyanugy mint a jogsival rendelkezok tobbsege sem…
    Azert masfel evet emiatt adni, ez minositi a magyar birosagi itelkezest…
    Az h nem allt meg rogton de megallt volna,a forgalom akadalyozasa miatt… Vhol hiheto..
    Ha engem levilog a rendor, en sem allok meg azonnal, hanem csak az eslo olyan helyen, ahol nem akadalyozom a forgalmat.

  • vakvezeto

    1. A közlekedésrendészet mint olyan, nem létezik itthon: a közlekedők java, ha rendőrt lát, fékez. Pl. 100 helyett 80-ra, a belsőben. Mert ennyit tud: gyorsan menni nem szabad, ha látják, mert azt büntetik. Minden más szabály nyugodtan meghágható. 70 helyett 59-el, majd a teli piroson át, mert akkor már sietős? Simán!
    A kijelölt gyalogosátkelő fogalma, szabályai egyesek számára ismeretlenek. Tegnap biciklit _tolva_ addig lassítani sem volt senki hajlandó, amíg ki nem toltam az úttestre, megfelelő féktávot hagyva persze, de a belső sávban haladó vészfékezve tudott csak megállni.
    Ma villantok, és megállok a kölyköknek, akik suliba mennek, a szembejövő teherautósnak azonban még az útra lépők sem adtak elég motivációt, hogy a kényelmes megállást válassza: nagyon sietett.

    Tehát nem meglepő, hogy elsodor valaki egy gyalogost a zebrán, mert tisztelet a kivételnek – akik azért hibázhatnak, és benézhetnek néha egy átkelni kívánót megállás nélkül – eszük ágában nincs megállni.
    De, hogy a találkozást követően sem, holmi forgalom fel nem tartására hivatkozva, ez jó.

    A magam részéről úgy közelítek az átkelőkhöz, hogy felváltva pásztázom a két oldalát az útnak, de még így is néha nehéz észrevenni a gyalogost. A tempót pedig szükséges lehet annyira csökkenteni, hogy az egyebek mellett (táblák, többi közlekedő mozgása, tükrök, stb.) is beleférjen az időbe megállással is a gyalogos, ha esetleg van. A forgalomért pedig a megállás utáni dinamikus megengedettre gyorsítással teszek.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.