Aljas trükk a szlovák rendőröktől, 150 euróért

Szerencse, hogy ez nálunk elképzelhetetlen volna!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.09.23. 09.00

STOP-tábla trehányul kihelyezve, egy kicsit még el is forgatva a kereszteződés előtt: a rendőrnek nem kell mást tennie, mint megállni a sarkon és szedni a pénzt.

Kollégánk küldte az alábbi kis beszámolót, Szlovákiából:

“Ha Sturovo (Párkány) felé jársz autóval és mész mondjuk Komárom (Komarno) felé a szlovák oldalon, akkor a GPS Sturovót elkerülteti veled. A Waze, a Google Maps és a Sygic is így csinálja. Mindhárommal próbáltam, ezek szerint ez az útvonal úgy van osztályozva, hogy erre hozzon a szoftver:

Kis kiszögelléssel terveznek erre a navigációk, ami egy kis bevételszerzési lehetőséget jelent a helyi rendőröknek

Ilyenkor Sturovo előtt elvisz téged jobbra, Nána felé, ahol a falu közepén elkanyarít balra és így kijutsz Sturovo túlsó oldalára a vasútállomáshoz, elkerülve ezzel a belvárost. Ha Komárom (Komarno) felől jössz, akkor a sturovói vasútállomásnál térít el balra és megint csak Nánán kötsz ki, ahol ilyenkor elkanyarít jobbra.

És itt van a baj.

A szlovák zsaruk ugyanis beállnak a kereszteződés után és 150 eurós büntetést szabnak ki rád, ha a Stop táblánál nem áll meg mind a négy kerék egy pillanatra. Ez ellen persze nem ódzkodnék és azt mondom, hogy jogos. A Stop az Stop és kész. Viszont a konkrét helyzet vázolására hadd szúrjak be egy Google térképes utcanézet linket. Ezen látszik, hogy miért sunyi a dolog:

A Google képe 2012-es, ezek szerint három éve még nem sikerült irányba állítani a táblát. Te hol állnál meg? A táblánál? A kerítés végénél? A rendőr beleköthet bármelyikbe

Ahogy látható, a tábla erősen el van forgatva (nem gyanúsítom a szlovák rendőröket semmivel), így nem nagyon tűnik fel. Emellett az is jó kérdés, hogy ha ez a “körgyűrű”, azaz erre kerültetik el Sturovót, akkor itt miért nem kanyarodó a főút, amin mindenki halad. Szóval ezek jó kérdések, de még ha a szlovák zsaruknak is van igazuk, akkor is megéri figyelmeztetni a magyar autóst, hogy itt bizony lehúzásra megy ki a játék…”

Egymillió forintot alkudtunk álnéven! Cikkünket itt találja erről!

Eddig a sztori: aki erre jár, vigyázzon! Egyébként ilyen elcseszettül kitáblázott esetekben – legalábbis a magyar KRESZ szerint ez a paragrafus az érvényes:

“ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél – a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt – meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni.

A megfogalmazás általam kiemelt része eléggé gumiszabályosra sikerült: ha nincs STOP-vonal, az “útkereszteződésbe való behaladás előtt” vajon hol van pontosan? A torkolatban? A táblánál? Erdő szélén, falu végén? Mindenesetre akárhol is, a tanulság: ha STOP-táblát látunk Szlovákiában, még ha elfordítottat is, jó erősen, határozottan álljunk meg valahol egy pillanatra, mert sokba kerülhet a figyelmetlenség.

Kommentek

  • Guevara

    Valaki állítsa már be azt a táblát mikor nincsenek ott Janekék.

  • Jozscsi

    Nincs gumiszabály, csak fogalmad sincs a kreszről. Megérdemelted a büntetést, mert még most sem tudod, hol kell megállnod és még hülyíted is a népet. A stopvonal nem kötelező! Ha nincs felfestve, akkor a tábla vonalában kell megállni vagy azon a ponton, ahonnan a kereszteződés jól belátható. Azért, mert minden lehetőség benne van a kreszben, még nem gumiszabály. Egyszerűen mindig azt kell alkalmazni, amit az adott forgalmi helyzet diktál. Ha van stopvonal, akkor minden esetben ott kell megállni, akkor is, ha onnan még nem látni be a kereszteződésbe. Ha nincs keresztező forgalom, akkor már nem kell még egyszer megállni. Remélem sikerült megértened és félreteszed a cinizmust, hogy “Erdő szélén, falu végén” stb. Vannak oldalak, ahol frissítheted az ismereteidet, szerintem rád fér!

  • Jozscsi

    Még annyit, hogy ne gagyi szoftvereket használj! Az iGO (NNG), tartalmaz már figyelmeztető jelzéseket is.

  • vulpes

    Imádom az olyan embereket, akik vér profik és azonnal lekezelően megmagyarázzák a ” tutit” tegezve persze! Igaz? – kedves Jozscsi ? ” Ha nincs felfestve, akkor a tábla vonalában kell megállni VAGY azon a ponton, ahonnan a kereszteződés jól belátható. VAGY , és ha nem , akkor a rendőr dönt, hogy milyen bírság fejében és hol kellett volna . Hol kell elhelyezni a STOP táblát( és valamennyi forgalomszabályzó , és jelző eszközt) ? A Közlekedési Határozmányokban pontosan le van írva, hogy milyen jellegű utakon az út tengelyére merőlegesen hány méteren belül és milyen láthatósági szögben kell elhelyezni azokat. Meglátásom szerint abszolút szabálytalanul van elhelyezve a tábla a képen és még ki is van fordítva! A bírságoló rend őrei pedig lesve az alkalmat, szedik a sápot, akár csak idehaza ! Kint felejtett 30-as tábla, növények által eltakart tiltó és korlátozó táblák stb . Szlovákiában is csak arra jó a rend őre, amire itthon ! Gondolom, a magyar rendszámos autók fizettek rendesen a hazaiakkal szemben, mert ezt is el tudom képzelni! Remélem, nem voltam cinikus csak ingerült az ilyen válaszokra. Ha van még hiányosságom, én is pótolom, mert lehet, hogy rám fér! Rád pedig a jó modor gyakorlása, kedves Uram !

  • DTF

    Nagyon ugy tunik h a tablakat es frlfesteseket nem a kozlekedes jobbutasar rakjak ki, hanem azert h ilyen logikatlan es rossz jelzekbol penzt szedjenej be.

  • CoIie

    Az elforgatott STOP tábla hátulról is nyolcszögű ergo meg kell állni! Ha az éle áll felénk, de az elforgatott pózna szintén póznának látszik (mert hengeres, vagy bármilyen alakú is), tehát éljünk a gyanúperrel, hogy tábla is van rajta, mégha “éles” is, meg kell nézni, majd állni!
    De szerintem ezt a rendőriskolában is tanítják, aki nem ellenőriz ilyen szituban az “egyes, leülni”-ben részesül és egy hét szobafogság, nincs tv, internet, stb. a ‘jutalom’! ;)

  • Lipi1945

    Nehezen tudom elképzelni, hogy ha valahol a keresztező forgalom előtt megállsz akkor megbírságolnak. Szal a gumiszabályon pörgés csak hiszti.

  • mssi

    1. Sehol nincs olyan, hogy a tábla vonalában. Soha nem is volt.
    2. Nem hülytem a népet. Azért írtam meg a dolgot, hogy más se fusson bele egy büntibe itt, mert…
    3. Nem büntettek meg. Ugyanis megálltam, csak előbb, mert volt egy bazinagy pocsolya. Ezt az autómba beszerelt GPS-es nyomkövető rendszer rögzítette is, meg is mutattam a rendrőröknek, hogy a gépjármű sebessége 0 azaz nulla volt egy olyan helyen, ahonnan a kereszteződés belátható. Azaz szabályosan, a behaladás előtt megálltam nullára. Ezért engedtek el.
    4. Jelezzen, aki cinizmust lát az írásban, mert szándékaim szerint jóindulatú figyelmeztetésnek készült.
    5. Az iGO-nak nincs Androidra legális változata. A jelenleg elérhető egyetlen iGO a SzülinAPP, amiben csak magyar térkép van. Én meg nem lopok, főleg nem iGO-t, ahol (mármint a Nav N Go-nál) van egy csomó barátom. Még az iGo egyik magyar hangja is (Moha Bá). Ja, meg az egyik női hangja is (Bori). Már csak az ő irántuk érzett tiszteletből sem lopnék iGO-t. Amúgy van több iGO alapú cuccom is, sajnos lemaradtak az online navigációkkal szemben (Waze, Google Maps), de még a Sygic is jobb, mert abban is van világtérkép és nem mellesleg online közlekedési információ. Sajnos az esetkor egyiket sem használtam, mert mindegyik figyelmeztetett volna a dologra. Azt gondoltam, hogy vagyok annyira ismerős, hogy eltalálok térkép nélkül is. Hiba volt…
    6. A betűk számolgatása helyett nem tilos olvasni és értelmezni.

  • mssi

    Vulpes: teljesen igaza van abban, hogy a tábla teljesen szabálytalanul van elhelyezve. A kereszteződéstől legalább 15 méterre van. Persze lehet, hogy a szlovák szabályok mások. Mindenesetre sunyi.
    Abban is igaza van, hogy a magyar autósokra mennek rá. Felcsillant a szemük, amikor meglátták a magyar rendszámos Mercit… Aztán lehervadt a mosoly, amikor megmutattam a nyomkövető által rögzített tracklogot, amin látszik, hogy megálltam. El is engedtek, nem volt vita.
    Sajnos beépített kamerám még nincs (megvan, csak még nem szereltettem be). Az lett volna a legtisztább ügy.
    Amúgy az udvariasság a legnagyobb fegyver. Én magam megállítom az autót, kiszállok, mosolygok és csendben sorolom az ellenérveimet. Sokszor akkor is elengednek, amikor éppen nincs igazam. Nem akartom elkiabálni, de helyszínen eddig soha nem kaptam büntetést, mindig kidumáltam magamat. Udvariasság és határozottság.
    Egyébként pedig akár megálltam, akár nem, bármikor lehet találni bármelyik autónál olyan dolgot, amiért meg lehet büntetni. A szlovák rendőrök, akik kinn áltak nagyon rendesek voltak és szerintem nem tehetnek róla, hogy azt a parancsot kapták, hogy álljanak oda ki és szedjék be szépen a pénzt. Ahogyan a magyar rendőr sem tehet róla a legtöbb esetben. Ezek a rendőrök nem értenek egyet a dologgal, így ha az ember udvarias, akkor nem őt fogják megbüntetni, hanem azokat, akik elkezdenek még pattogni meg okoskodni. Na, azok meg is érdemlik…

  • mssi

    Colie: igen az a stop tábla bizony ott van és látható is. Csak az a gyanús, hogy miért van láthatóan elforgatva… véletlen, gondolom.
    És az is igaz, hogy a helyzet adott, csak ki kell állni és beszedni a pénzt.

  • mssi

    dtf: így van. A bemutatott tblának semmi értelme, mert a forgalom itt nem megy keresztbe. Már régen úgy kellene lennie, hogy a főút kanyarodjon és a balról jövő és a szembeni út legyen alsóbbrendű. De akkor nem lehetne hol birságolni. Ez idehaza is agy van, sajnos…

  • mssi

    Guevara: a leg célratörőbb megoldást megtalálta. Legközelebb ha arra járok, magam forgatom vissza.

  • CoIie

    Nyilván ne menjünk bele egy fajelméletbe, de lehet, hogy valamely magyar autósban több a “szlovák”, mint a magyar, akár több mint a konkrét rendőrben! Ezt kellene észben tartani, nem a platnit figyelni a betükkel számokkal, ország jelzéssel!
    Jó ez a közös Európa, de minek is, ki szereti a szomszédját, vagy akár saját magát?!

  • japancar

    Én rengeteget tudok bosszakodni, ha pl. az útkereszteződés előtt 15 méterrel van a Stop tábla, sőt egy jól látható vonal is. Igenám, de onnan nem lehet belátni az utat, előbbre kell araszolni a tényleges kereszteződéshez. Ez a Stop tábla is a szükségestől távolabb állítja meg az autót a kereszteződésnél. (Az elfordulás más téma, az lehet csínytevő gyerekek, szél, vagy talajhiba miatt is.)

  • japancar

    mssi – 2015.09.24 14:23
    “.. bármikor lehet találni bármelyik autónál olyan dolgot, amiért meg lehet büntetni.”
    Talán azért ez nem Dél-Amerika ahol a rendőrök fizetés helyett kapnak egy napot, (mondjuk minden héten a keddi napot) amikor a beszedett bírság az ő pénztárcájukba kerülhet.

  • Jozscsi

    japancar!
    Neked sajnos fingod sincs a kreszről, ezért bosszankodsz fölöslegesen!
    Sokan teszik fel a kérdést, hogy ha az útkereszteződés

  • Jozscsi

    vulpes!
    Nem akartam megsérteni érzékeny lelkét a tegezéssel, mifelénk a tegeződés a bizalom jele. Magát ha kérné se tegezném le többé! Majd ha magának is meglesz minden járműkategóriára a vezetői engedélye, bejár Európából 21 országot és oktat 5 évet, akkor szívesen vitázom majd magával! 10 autósból 9-nek el kéne venni a vezetői engedélyét, mert fogalmuk sincs a kreszről. A tábla el van fordítva, de torzít rajta a Google kamerája is. Nem hiszem, hogy a rendőr fordította el. Akit megbüntetnek, mindig mást hibáztat, mert képtelen beismerni, hogy hibázott. Nekem is volt már gyorshajtásom, de nem fogtam rá a rendőrre, meg senki másra. Jómodor??? Szemben egyesek cinizmusával, még túlzottan is kulturált voltam. Vegyen egy bérletet és nem kell vezetnie! Mindenkinek jobb lesz!

  • japancar

    Jozscsi – 2015.12.21 // 10:22
    Tudja Uram! Ha két autós között az úton vita van mind a kettő azt mondja a másikról, hogy “fingja sincs a KRESZ-ről.” Itt most én csak azt fejtettem ki, hogy nem pontosan teszik a sarokra a Stop táblát és a vonalat. Nem a Stop tábla előtti figyelem-felkeltő tábláról van szó, hanem a tényleges Stop tábláról amelyik ELŐTT meg kell állni. Néha ott ahonnan még nem lehet belátni a kereszteződést.
    De időnként ott van egy buzgómócsing rendőr aki ezt a kötelező megállást ellenőrzi, mint anno a tisztelgést Gessler kalapja előtt.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.