Nagyot kaszál a kormány az autósokon

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.09.18. 05.45

Bejött a húzás: sokkal több pénzt szednek be idén, mint tavaly.

Káosz és értetlenkedés jellemezte az új útdíjrendszer bevezetését januárban, még a fideszes polgármesterek is nekimentek.  Már akkor úgy tűnt sokaknak, hogy az ingyenes utak fizetőssé tételével egyetlen dologra hajt a kormány: még több pénzt akar kihúzni az autósok zsebéből.
 
A Nemzeti Útdíjfizetési  Zrt. első nyolc havi bevételei egyértelműen mutatják, bejött a számítás.

28 százalékkal több útdíjat fizetünk

E-matrica értékesítéséből 2015. január 1. és szeptember 1. között bruttó 45,4 milliárd forintot szedett be a kormány az autósoktól. Ez az összeg 28 százalékkal több, mint 2014 első 8 hónapjában (35,5 milliárd), és csaknem megegyezik a teljes 2014-es bevétellel (47,3 milliárd).

Tisztán mutatja a kormány ötletének eredményét, ha részletesen megnézzük az idén értékesített 8,69 millió matrica összetételét.

–    Éves matricából 289 ezer darabot vettek az autósok (2014 hasonló időszakában 226 ezret, ami 27 százalékos növekedés)

–    Haviból 1,28 millió kelt el (2014 hasonló időszakában 1,62 millió, ami 21 százalékos csökkenés)

–    Hetiből 5,76 milliót vásároltak az autósok (2014 hasonló időszakában közel ugyanannyit, 5,75 milliót)

Eddig azt látjuk, hogy a korábban is létezett matricafajtákból pár ezer a plusz vásárlás, csakhogy éppen a legdrágább, éves jogosultság ugrott meg jelentősen. Már önmagában ez jelentős plusz pénzt hozott, de az igazi növekményt egyértelműen az új találmány produkálta.

A januártól bevezetett megyei matricából a fentieken túl eladtak még 1,29 milliót, ami 5000 forinttal számolva önmagában 6,5 milliárd forint az autósok zsebéből a közösbe.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. kommentárja szerint “az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak”.

73 százalékkal több bírságot fizetünk

Az útdíjrendszer többszöri variálgatása, toldozgatása és foltozgatása után drasztikusan megugrott az autósok büntetése is, amire persze rá lehetne vágni, aki becsületesen vásárol, azt nem büntetik. Csakhogy ezúttal a korábban megszokottak alapján vásárló, jóhiszeműen tévesztő autósok tízezreit is megbüntette az útdíjszedő

Ennek ékes bizonyítéka, hogy a D1 kategóriát, és a belőle önkényesen kihasított D2 kategóriát 2015 első 8 hónapjában 80 ezren tévesztették össze. Ennek következtében 80 ezer olyan autóst pótdíjaztak utólag, aki tisztességesen vásárolt matricát.

(Csak zárójelben, pedig mintha ez is lenyúlás lenne: az új D2 kategória heti és havi e-matricájának ára a D1 kategória duplája.)

Több százezren kaptak ilyen levelet csekkel

De van más példa is. A karácsonyi pihenőjük után januárban Nyugat-Európába ? mondjuk az ország közepéből, és az ország keleti feléből – visszainduló vendégmunkások nagy része Fejér megyei matricát is vásárolt az M1 használata miatt, mert akkor azt mondta a kormány, hogy kell arra a pár kilométerre is! Pár hét múlva, amikor ők külföldön voltak, már azt mondta a kormány, mégsem kell (máshol is variálgattak utólag), március 15-ig vissza lehet váltani. Jómagam is ismerek olyan Németországban dolgozót, aki csak nyáron jött haza, így a kormány bénázása miatt ő is fölöslegesen fizetett, majd nem tudta visszakérni a pénzét.

2015 első 8 hónapjában összesen 299 216 darab pótdíjat róttak ki az autósokra, amiből 223 ezer magyar rendszámos járművet érint. Ebben az időszakban 2,635 milliárd forint bevétel jött be, amiből 2,106 milliárd származik 2015-ben kirótt pótdíjból, a többi 2014-es büntetések után folyt be.

Ez a 2,635 forint már szeptember elején meghaladta 2014 egészének 2,52 milliárdos bírságbevételét. A drasztikus növekedést jól illusztrálja a 2014-es első 8 havi adat: akkor 1,525 milliárd folyt be pótdíjból. Ugyanebben az időszakban idén 73 százalékkal több.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. szerint két fő oka van a növekedésnek. Egyrészt a D1/D2 tévesztésnek, másrészt “a díjellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető”. Magyarán: a korábban csak e-matricás ellenőrző kamerák alkalmassá váltak a HU-GO ellenőrzésre, és fordítva.

Szépen kérünk mindenkit, figyeljen!

A D1 kategóriából kiszedett D2 kategóriába ezek a járművek tartoznak:
 – személygépkocsik, amelyek 7 személynél több ember szállítására alkalmasak
 – tehergépkocsik maximum 3,5 tonna össztömeggel
 – lakóautók

Tehát ma, Magyarországon a 800 kilós C2 Van után kétszer annyit kell fizetni a heti és a havi matricáért…

...mint a közel háromszor olyan tömegű Rolls Royce Phantom után

Ugyancsak gyakori tévesztés, hogy többen megvették ugyan a matricát, ráadásul jó matricát vásároltak, de utólag. A jogszabály értelmében mindig előre, a díjköteles szakaszra hajtás előtt kell megvenni, sajnos akár egy perccel későbbi vásárlást is jogosulatlan úthasználatnak minősíti a rendszer, és keményen bünteti.

A D1 és D2 kategóriában 14 875 forint a bírság, de csak 30 napon belüli befizetésnél. Azon túl 59 500 forint.

Hogyan értékel a a hatóság?

Mindezek után megkértük a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt-t, értékelje az új rendszert. Mik az ő tapasztalataik, mit emelnek ki? Három pontba szedték a választ:

    –  A díjrendelet módosítás óta eltelt 8 hónap (beleértve a nyári kiemelt forgalmú időszakot is) tapasztalatai alapján látszik, hogy az autósok többsége kellő odafigyeléssel váltotta meg az új szabályozás szerinti

Szavazás

És az ön pénztárcája?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
e-matricáját, a jogosulatlan úthasználók aránya csökken.

    –  A díjellenőrzési rendszereink integrációjának köszönhetően az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan ellenőrzési helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.

    –  A januártól az e-matricás díjfizetési rendszerbe bevont M0 díjköteles szakaszain 8 hónap alatt mindössze 2200 pótdíjas eset keletkezett, ami a fővárosi körgyűrű forgalomnagyságát tekintve kedvezőnek mondható.

Van olyan a szerkesztőségben, aki jobban járt a megyei matricák bevezetésével, és van, aki rosszabbul. Kérjük kedves olvasóinkat, hogy írják meg pár sorban a saját tapasztalataikat ide: auto@vezess.hu.

Plusz szavazzanak!

Kommentek

  • szaboata

    Idén kétszer mentem autópályán,akkor sem lett volna muszáj,de gondoltam kikerülöm Kecskemétet az M5-s 4 km-én,ami mindig díjmentes volt.Összesen 60 ezrembe került a kormánynak ez a Kecskemétet közlekedésileg és környezetileg terhelő húzása.Nyilván jövőre ez már nem ismétlődik meg,akkor majd máshogyan húzzák le az újabb bőrt.

  • lewega

    A csüngőhasú nemzeti törpe egyetlen jó húzása volt ez a megyei matrica!Ez még annak is megéri, aki 5-6 megyén közlekedik állandóan, mert a 6 megyei matrica ára is olcsóbb, mint az éves matrica.

  • szaboata

    Mivel ahol én lakom,nincs autópálya,eszemben sincs matricát venni,eddig sem vettem,csak nagyon ritkán.Vagy ellépek egy európai országba,mint a migránsok.

  • paradicsom007

    Nem kétlem, biztos van aki jól járt.
    De könyörgöm ez egyszerű matematika!!!!
    Ha csak 1%-l is többet fizetünk (és itt 28%-t írnak)már rosszabbul jártunk.
    Ennyi

  • menőmanó

    Többen jártak rosszul mint jól, ebben biztos vagyok. A bevételek is ezt igazolják.
    Egy-két ismerősöm inkább nem veszi meg a matricát, hiszen ritkán használja ezeket az utakat, de akkor kerülnie kell. Ez már magában rosszabb körülmény.

  • menőmanó

    A hab a tortán, hogy ezek a szemetek az éves matricát adják 1-2 hónapra is.
    Tehát a most megvásárolt éves matrica csak ez év végéig érvényes.
    Nagy lehúzás, de ezek lopni, csalni, hazudni tudnak a legjobban.

  • subtotal

    Remélem ez a sok-sok pénz, a növekvő regadó és teljesítmény/súlyadó bevételekkel együtt, kézenfogva az üzemanyagok jövedéki adó bevételeivel olyan közúthálózatot fognak eredményezni még ebben az évtizedben, hogy mindenki elismerően csattint majd.
    Ja nem, bocs, ilyen biztos nem lesz, én kérek elnézést.

  • 1000rörö

    Főleg azon emberek jártak jól akik szagolják a füstöt, mert a városukat elkerülő út fizetőssé válása miatt csak százszorosára nőtt a forgalom. Igaz a megmentő kormányunk gyártja a birkáknak a plakátot: Nincs is szebb a tüdőráknál felirattal.

  • hova

    Sokat járok autópályán-sokfelé, külföldön is. Arányaiban a Magyarok / mi/ sokkal többet fizetünk autóink után, mint nagy általánosságban az EU-ban.Tehát nekem “megéri”, de be kellene fejezni az autósok nyúzását!!

  • Xebulon

    Ugyanazt az 5.000 Ft-ot fizetem, mint aki autópályán jön be, de én a M2-es miatt, ami 2 szakaszon, összesen kb. 3-5km-n kétsávos, 110-es sebességkorláttal. A többi szakasza 90-es. Ráadásul úgy van kialakítva, hogy 1-1km kell menni az M0-n (amely 80 és 100 limittel korlátozott ott). Szóval kb. 4-6km-t mehetek 100-110 sebességgel, a többi 90 –> ez a magyar M2 gyorsforgalmi autóút – éves 5000 Ft-ért. És meg kell vennem az autómra, nejem autójára, és a motoromra. Borzalom.

  • ppgergo

    Én nagyon jól jártam, mert a cégesre ugye van éves, de a magánra nem vettem meg eddig, mert amerre hétvégente jártam (3 hetente Anyós), nem nagyon érte meg matricázni. Most viszont évi 5e forintért mehetek az M0-M3 vonalon Hatvanig, ezzel kikerülve Fótot, Mogyoródot, Gödöllőt, Aszodot, Hatvant.
    Viszont ami szomorú: az M2-re tényleg vicc a matrica, ha valami miatt arrafelé kell hazajönnöm megdöbbentő, mennyire szar egy út (kilométeres íves kanyarok dupla záróval, sokan hetvennel mennek rajta, etcetc)

Limitált szériával nyit az Alfa Stelvio

280 lóerős, kétliteres turbómotorral, automata váltóval, összkerékhajtással kínálja a Stelvio első, megvásárolható szériáját az Alfa.

Meghosszabbították a szmogriadót Budapesten

A magas szállópor-koncentráció miatt hétfő reggel 6 órától Budapest közigazgatási területén tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0; 1; 2; 3; 4, vagy amelyek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.