Nagyot kaszál a kormány az autósokon

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.09.18. 05.45

Bejött a húzás: sokkal több pénzt szednek be idén, mint tavaly.

Káosz és értetlenkedés jellemezte az új útdíjrendszer bevezetését januárban, még a fideszes polgármesterek is nekimentek.  Már akkor úgy tűnt sokaknak, hogy az ingyenes utak fizetőssé tételével egyetlen dologra hajt a kormány: még több pénzt akar kihúzni az autósok zsebéből.
 
A Nemzeti Útdíjfizetési  Zrt. első nyolc havi bevételei egyértelműen mutatják, bejött a számítás.

28 százalékkal több útdíjat fizetünk

E-matrica értékesítéséből 2015. január 1. és szeptember 1. között bruttó 45,4 milliárd forintot szedett be a kormány az autósoktól. Ez az összeg 28 százalékkal több, mint 2014 első 8 hónapjában (35,5 milliárd), és csaknem megegyezik a teljes 2014-es bevétellel (47,3 milliárd).

Tisztán mutatja a kormány ötletének eredményét, ha részletesen megnézzük az idén értékesített 8,69 millió matrica összetételét.

–    Éves matricából 289 ezer darabot vettek az autósok (2014 hasonló időszakában 226 ezret, ami 27 százalékos növekedés)

–    Haviból 1,28 millió kelt el (2014 hasonló időszakában 1,62 millió, ami 21 százalékos csökkenés)

–    Hetiből 5,76 milliót vásároltak az autósok (2014 hasonló időszakában közel ugyanannyit, 5,75 milliót)

Eddig azt látjuk, hogy a korábban is létezett matricafajtákból pár ezer a plusz vásárlás, csakhogy éppen a legdrágább, éves jogosultság ugrott meg jelentősen. Már önmagában ez jelentős plusz pénzt hozott, de az igazi növekményt egyértelműen az új találmány produkálta.

A januártól bevezetett megyei matricából a fentieken túl eladtak még 1,29 milliót, ami 5000 forinttal számolva önmagában 6,5 milliárd forint az autósok zsebéből a közösbe.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. kommentárja szerint “az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak”.

73 százalékkal több bírságot fizetünk

Az útdíjrendszer többszöri variálgatása, toldozgatása és foltozgatása után drasztikusan megugrott az autósok büntetése is, amire persze rá lehetne vágni, aki becsületesen vásárol, azt nem büntetik. Csakhogy ezúttal a korábban megszokottak alapján vásárló, jóhiszeműen tévesztő autósok tízezreit is megbüntette az útdíjszedő

Ennek ékes bizonyítéka, hogy a D1 kategóriát, és a belőle önkényesen kihasított D2 kategóriát 2015 első 8 hónapjában 80 ezren tévesztették össze. Ennek következtében 80 ezer olyan autóst pótdíjaztak utólag, aki tisztességesen vásárolt matricát.

(Csak zárójelben, pedig mintha ez is lenyúlás lenne: az új D2 kategória heti és havi e-matricájának ára a D1 kategória duplája.)

Több százezren kaptak ilyen levelet csekkel

De van más példa is. A karácsonyi pihenőjük után januárban Nyugat-Európába ? mondjuk az ország közepéből, és az ország keleti feléből – visszainduló vendégmunkások nagy része Fejér megyei matricát is vásárolt az M1 használata miatt, mert akkor azt mondta a kormány, hogy kell arra a pár kilométerre is! Pár hét múlva, amikor ők külföldön voltak, már azt mondta a kormány, mégsem kell (máshol is variálgattak utólag), március 15-ig vissza lehet váltani. Jómagam is ismerek olyan Németországban dolgozót, aki csak nyáron jött haza, így a kormány bénázása miatt ő is fölöslegesen fizetett, majd nem tudta visszakérni a pénzét.

2015 első 8 hónapjában összesen 299 216 darab pótdíjat róttak ki az autósokra, amiből 223 ezer magyar rendszámos járművet érint. Ebben az időszakban 2,635 milliárd forint bevétel jött be, amiből 2,106 milliárd származik 2015-ben kirótt pótdíjból, a többi 2014-es büntetések után folyt be.

Ez a 2,635 forint már szeptember elején meghaladta 2014 egészének 2,52 milliárdos bírságbevételét. A drasztikus növekedést jól illusztrálja a 2014-es első 8 havi adat: akkor 1,525 milliárd folyt be pótdíjból. Ugyanebben az időszakban idén 73 százalékkal több.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. szerint két fő oka van a növekedésnek. Egyrészt a D1/D2 tévesztésnek, másrészt “a díjellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető”. Magyarán: a korábban csak e-matricás ellenőrző kamerák alkalmassá váltak a HU-GO ellenőrzésre, és fordítva.

Szépen kérünk mindenkit, figyeljen!

A D1 kategóriából kiszedett D2 kategóriába ezek a járművek tartoznak:
 – személygépkocsik, amelyek 7 személynél több ember szállítására alkalmasak
 – tehergépkocsik maximum 3,5 tonna össztömeggel
 – lakóautók

Tehát ma, Magyarországon a 800 kilós C2 Van után kétszer annyit kell fizetni a heti és a havi matricáért…

...mint a közel háromszor olyan tömegű Rolls Royce Phantom után

Ugyancsak gyakori tévesztés, hogy többen megvették ugyan a matricát, ráadásul jó matricát vásároltak, de utólag. A jogszabály értelmében mindig előre, a díjköteles szakaszra hajtás előtt kell megvenni, sajnos akár egy perccel későbbi vásárlást is jogosulatlan úthasználatnak minősíti a rendszer, és keményen bünteti.

A D1 és D2 kategóriában 14 875 forint a bírság, de csak 30 napon belüli befizetésnél. Azon túl 59 500 forint.

Hogyan értékel a a hatóság?

Mindezek után megkértük a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt-t, értékelje az új rendszert. Mik az ő tapasztalataik, mit emelnek ki? Három pontba szedték a választ:

    –  A díjrendelet módosítás óta eltelt 8 hónap (beleértve a nyári kiemelt forgalmú időszakot is) tapasztalatai alapján látszik, hogy az autósok többsége kellő odafigyeléssel váltotta meg az új szabályozás szerinti

Szavazás

És az ön pénztárcája?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
e-matricáját, a jogosulatlan úthasználók aránya csökken.

    –  A díjellenőrzési rendszereink integrációjának köszönhetően az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan ellenőrzési helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.

    –  A januártól az e-matricás díjfizetési rendszerbe bevont M0 díjköteles szakaszain 8 hónap alatt mindössze 2200 pótdíjas eset keletkezett, ami a fővárosi körgyűrű forgalomnagyságát tekintve kedvezőnek mondható.

Van olyan a szerkesztőségben, aki jobban járt a megyei matricák bevezetésével, és van, aki rosszabbul. Kérjük kedves olvasóinkat, hogy írják meg pár sorban a saját tapasztalataikat ide: auto@vezess.hu.

Plusz szavazzanak!

Kommentek

  • szaboata

    Idén kétszer mentem autópályán,akkor sem lett volna muszáj,de gondoltam kikerülöm Kecskemétet az M5-s 4 km-én,ami mindig díjmentes volt.Összesen 60 ezrembe került a kormánynak ez a Kecskemétet közlekedésileg és környezetileg terhelő húzása.Nyilván jövőre ez már nem ismétlődik meg,akkor majd máshogyan húzzák le az újabb bőrt.

  • lewega

    A csüngőhasú nemzeti törpe egyetlen jó húzása volt ez a megyei matrica!Ez még annak is megéri, aki 5-6 megyén közlekedik állandóan, mert a 6 megyei matrica ára is olcsóbb, mint az éves matrica.

  • szaboata

    Mivel ahol én lakom,nincs autópálya,eszemben sincs matricát venni,eddig sem vettem,csak nagyon ritkán.Vagy ellépek egy európai országba,mint a migránsok.

  • paradicsom007

    Nem kétlem, biztos van aki jól járt.
    De könyörgöm ez egyszerű matematika!!!!
    Ha csak 1%-l is többet fizetünk (és itt 28%-t írnak)már rosszabbul jártunk.
    Ennyi

  • menőmanó

    Többen jártak rosszul mint jól, ebben biztos vagyok. A bevételek is ezt igazolják.
    Egy-két ismerősöm inkább nem veszi meg a matricát, hiszen ritkán használja ezeket az utakat, de akkor kerülnie kell. Ez már magában rosszabb körülmény.

  • menőmanó

    A hab a tortán, hogy ezek a szemetek az éves matricát adják 1-2 hónapra is.
    Tehát a most megvásárolt éves matrica csak ez év végéig érvényes.
    Nagy lehúzás, de ezek lopni, csalni, hazudni tudnak a legjobban.

  • subtotal

    Remélem ez a sok-sok pénz, a növekvő regadó és teljesítmény/súlyadó bevételekkel együtt, kézenfogva az üzemanyagok jövedéki adó bevételeivel olyan közúthálózatot fognak eredményezni még ebben az évtizedben, hogy mindenki elismerően csattint majd.
    Ja nem, bocs, ilyen biztos nem lesz, én kérek elnézést.

  • 1000rörö

    Főleg azon emberek jártak jól akik szagolják a füstöt, mert a városukat elkerülő út fizetőssé válása miatt csak százszorosára nőtt a forgalom. Igaz a megmentő kormányunk gyártja a birkáknak a plakátot: Nincs is szebb a tüdőráknál felirattal.

  • hova

    Sokat járok autópályán-sokfelé, külföldön is. Arányaiban a Magyarok / mi/ sokkal többet fizetünk autóink után, mint nagy általánosságban az EU-ban.Tehát nekem “megéri”, de be kellene fejezni az autósok nyúzását!!

  • Xebulon

    Ugyanazt az 5.000 Ft-ot fizetem, mint aki autópályán jön be, de én a M2-es miatt, ami 2 szakaszon, összesen kb. 3-5km-n kétsávos, 110-es sebességkorláttal. A többi szakasza 90-es. Ráadásul úgy van kialakítva, hogy 1-1km kell menni az M0-n (amely 80 és 100 limittel korlátozott ott). Szóval kb. 4-6km-t mehetek 100-110 sebességgel, a többi 90 –> ez a magyar M2 gyorsforgalmi autóút – éves 5000 Ft-ért. És meg kell vennem az autómra, nejem autójára, és a motoromra. Borzalom.

  • ppgergo

    Én nagyon jól jártam, mert a cégesre ugye van éves, de a magánra nem vettem meg eddig, mert amerre hétvégente jártam (3 hetente Anyós), nem nagyon érte meg matricázni. Most viszont évi 5e forintért mehetek az M0-M3 vonalon Hatvanig, ezzel kikerülve Fótot, Mogyoródot, Gödöllőt, Aszodot, Hatvant.
    Viszont ami szomorú: az M2-re tényleg vicc a matrica, ha valami miatt arrafelé kell hazajönnöm megdöbbentő, mennyire szar egy út (kilométeres íves kanyarok dupla záróval, sokan hetvennel mennek rajta, etcetc)

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.