Dezső és felesége egy Pécs melletti községben grilleztek a barátaik víkendházában – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk mai története. Pár alkalommal megfordultak már a környéken, így volt némi helyismerete a Toyota Avensist vezető férfinak.
 
A kellemes szombat délutáni partit maguk mögött hagyva pár száz métert mentek mindössze, amikor a szomszédos szűk utcából egy még annál is keskenyebb, mindössze 3,2 méteres útra akartak kikanyarodni jobbra, hogy aztán elérjék a főutat. Dezső előtt Elsőbbségadás kötelező tábla állt, mégis kihajtott a felé olyan 50 km/órás sebességgel közeledő Audi elé.
 
Az A3-ast vezető Szilvi – látva, hogy nem adják meg neki az elsőbbséget – hirtelen a fékbe taposva balra kormányzott. A későbbi szakértői vélemény szerint 18-22 km/órára csökkent az Audi sebessége, de az ütközést nem tudta elkerülni, ha kismértékben is, de kocsijának bal eleje beleütődött a Toyota bal első ütközőjébe.
 
Szilvi a nagy ijedtség közepette is tovább fékezett, majd minimális sebességgel nekiment az út jobbján álló beton virágtartónak.

Dezső továbbhajtott

A balesetet okozó toyotás nyilvánvalóan érzékelte a két jármű csattanását, amelyet többen hallottak a kereszteződés melletti hétvégi házakban, mégis továbbhajtott. Sőt, egyvalaki látta is a balesetet, ő csörgette meg azonnal a rendőrséget. Bár a gyorsan eliszkoló autó rendszámát nem tudta leolvasni, márkát, típust és körülbelüli évjáratot is mondott az egyenruhásoknak.
 
Szerencsére nem sérült meg senki, és a két kocsiban keletkezett anyagi kár sem lett jelentős. Ennek ellenére a balesettől 5 kilométerre lekapcsolt Dezsőt pár héttel később már gyanúsítottként idézték be cserbenhagyás vétsége miatt. Első kihallgatása előtt a közlekedési büntetőjogra szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg a védelmével.

Dezső nem ismerte el a cserbenhagyást

A rendőrség szerint a férfi megszegte a KRESZ 28. § (2) bekezdésének b) pontját, amely egyszerűsítve kimondja: ha van Elsőbbségadás kötelező tábla, akkor a másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni neki.
 
Természetesen műszaki szakértőt is bevontak az ügy vizsgálatába. Az ő dolga a járművek ütközés előtti, valamint a csattanáskori sebességének meghatározása volt, plusz felmérte a károkat, és nyilatkozott a baleset elkerülésének esetleges lehetőségéről is.

Szakértői rajz egy másik balesetről - illusztráció

A nyomozás végeztével a rendőrség vádemelési javaslattal adta tovább az ügyet az ügyészségnek, amely cserbenhagyás miatt emelt vádat Dezső ellen.
 
A tárgyaláson a KRESZ megszegését, vagyis az elsőbbségadás elmulasztását elismerte a vádlott, a cserbenhagyást viszont nem. 

Dezső felmentését kérte ügyvédje

A férfi védelmét ellátó Székely Ügyvédi Iroda érvelése szerint a csekély ütközési sebesség miatt csupán “koccanásról” beszélhetünk. Ezek az ütközések általában nem járnak személyi sérüléssel, ebben a konkrét esetben sem sérült meg az Audit vezető Szilvi, aki biztonsági övet használt.
 
A szakértő közölte: az első ütközésnél az A3-as 18-22 km/órával, míg a másodiknál 2-5 km/órával ment, ez olyan minimális sebesség, amelynél okkal következtethetünk arra, hogy az ütközés során nem történik személyi sérülés. Ezeket figyelembe véve Dezsőnek nem kellett arra számítania, hogy az Audi vezetője megsérült az ütközésnél.
 
Mindezek következtében védőbeszédében az ügyvéd bűncselekmény hiányában indítványozta a vádlott felmentését.
 
Ítéletében egyetértett a bíróság a védelemmel, és végül felmentette Dezsőt a cserbenhagyás miatt emelt vád alól. Ugyanakkor az elsőbbségadás szabályainak megsértése miatt 50 ezer forint pénzbírsággal sújtotta őt.

Ezeket olvasta? Sorozatunk érdekesebb történetei:

Elfújta a szél a bizonyítékot a rendőrök orra elől!

Felborították a rendőrök az üldözött sportkocsit

Így lop a magyar: csapatban, szervezetten