Beültünk az első újkori Ladába Magyarországon

Első találkozás: Lada Kalina Cross

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.09.04. 07.00

Záhony helyett Hegyeshalomnál lépett be Magyarországra az új importőr első autója. Megnéztük közelről a Kalina Crosst.

Röviden – Lada Kalina Cross

Mi ez?

Kiskategóriás kombi, emelt változatban, strapabíró technikával.
Mit tud? Belefér a család, bírja a rossz utakat, egész csinos és nagyon azt mondják, hogy jó ára lesz.
Mikor jön? Novemberben kezdődik az értékesítése, akkorra lesz kész a fővárosi szalon Budán.
Kinek jó?  Ha kiderül az ára és tényleg nem lesz drága, akkor racionális autóvásárlóknak, akár elaggott Ignis és Ford Fusion cseréjére. Nosztalgiázni nem alkalmas.

Ahogy közeledik a Lada november elejétől esedékes újrabevezetése Magyarországra, egyre jobban várjuk a kipróbálható autókat és persze a konkrét összegeket az árlistán. Itt még nem tartunk, az importőrhöz azonban érkezett két bemutató-autó: a Niva örökébe lépő, 1976-os vonásait őrző 4×4 és a Kalina kombi Cross változata.

Cross, a Lada Scoutja

Kipróbálni egyiket sem lehetett, mert ezek még nem az európai piacnak szóló modellek. Nem mintha az Euro 5-ről Euro 6-ra javított kipufogógáz-összetétel vagy pár finomítás merőben mássá tenne egy autót, de a gyár ragaszkodik hozzá, hogy újságírónak orosz belpiacos specifikációjú autó volánját nem engedheti át az importőr. Így hát azt néztük meg a Lada Kalina Crossban, amit állva is lehetett.
 

Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni

Először is ebben a narancssárga színben jól mutat a kombi, amit feldob a Cross-kivitel. Műanyaggal kicsit marconábbá tett, de elsőkerék-hajtású autó, igen nagy hasmagassággal. Hasa alatt a 18,3 centis hely a RAV4-jellegű, könnyebb terepet jól viselő autókhoz mérhető.

Benzinmotor és kartervédő

Ez plusz 2,3 centit jelent a látványos, fekete műanyag védőelemeket nélkülöző alap Kalinával szemben, amely szintén kapható lesz itthon. Tetszett az autóban a tisztességes vastagságú védőlemez a motor és a váltó alatt, mert nem kell olyan nagyot hibázni, hogy odaverjük a kartert.

Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért

A védőlemez benzines motorokat óv. A magyarországi kínálatról pár hónap múlva tudunk majd pontosabbat, 1,6-os szívómotor hengerenként két vagy négy szeleppel jön majd. Oroszországban 87 lóerő és 140 Nm illetve 107 lóerő és 148 a két változat fő paramétere. Utóbbival a Lada Kalina Cross 10,8 mp alatt gyorsul százra, ami egész ígéretes.

Nem ócska, csak egyszerű

Bent minden egyszerű, de nem tűnt igénytelennek. A műanyagok kemények, a hangulatot feldobják a színes textilbetétek az ajtókon és az üléseken. Nekem, aki Ladákban nőttem fel, Ezerkettessel, majd Samarával kezdtem autózni, nagy élmény volt megnyomni a légkondicionálás gombját és automata állásra tekerni a ventilátort a felforrósodott autóban.
 

Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos

Amit megnyomtam, átkapcsoltam, eltekertem, az az olcsóbb nyugati-koreai autóktól megszokottan működött. Nincsenek ordító ergonómia hibák, durva hányavetiséggel kivitelezett részletek, amennyire ez az ülőpróbán kiderült. A csak a műszerfalról vagy kulccsal nyitható csomagtér nem az igazi, de ezt az első Ford Focuson is kibírták a vevők pár millióan. Mindenesetre van rá esély, hogy nyitógombot tesznek rá kívülre.

Mennyit fogyaszt?

Menni ugye nem volt szabad, a motor zajáról semmit nem tudok. A váltóról annyi derül ki, hogy egész jól kapcsolható, normális utakon, kis erővel jár.
 

Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól

Saját adat híján egyelőre a fedélzeti számítógépre és az importőr munkatársainak méréseire hagyatkozhattam csak. A fedélzeti számítógép ott ugrott át 7,3-ról 7,4 l/100 kilométeres átlagra, ami lendületes autópályás szakaszokkal és városi utakkal jött össze az eddigi 2000 kilométeren.

Mi maradt a régi Ladákból?

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat


Ha az autó majd lesz nálunk teszten, jobban megnézzük a részletmegoldásait, de az első találkozáskor a karosszérián egyetlen részletben tűnt felismerhetőnek a régi Ladák öröksége: a csomagtér zárja hasonlít ahhoz a megoldáshoz, amit az 1200-es óta látunk. A galériában van róla kép, írjátok meg lent hozzászólásban, ha tévedek.

Párás tekintetű nosztalgiázásra, hogy “sej, amikor még fiatalok voltunk az asszonnyal és a szemesi üdülőbe menet ággyá döntöttük a háttámlákat”, bent sem alkalmas az autó. Annyira más, mint volt, hogy egyedül az ablaktekerő kar formája bizonyult összekötő kapocsnak a kocka Ladák és a Samara illetve az új generáció között.

Ebben volt 1000 kilométer Frankfurt am Mainból hazafelé, ahonnan a bemutató-autót lábon hozták, illetve látogatás a dunántúli kereskedőhálózat potenciális tagjaihoz. (Azért Dunántúl, mert Pozsonyból nézve, ahol akkoriban voltak az országgyűlések, ez a terület van a Dunán túl.) Az útvonal alapján Pécs lehet az egyik bázisa az újrainduló hálózatnak.

Tisztán autópályán 6,6 litert jelzett a számítógép, ami az ésszerű áttételezésnek is köszönhető. Markó Zoltántól, az importőr projektvezetőjétől kértük el a német sztrádán készített telefonos képet, amin látszik, hogy 144-nél nem egészen 4000-et mutat a fordulatszámmérő.

Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren

Elsőre a Lada Kalina Cross nem vette el a kedvünket az újkori Ladáktól, sőt. Mivel normális, családi autónak befogható, kellően tágas modellnek tűnik, annál jobban várjuk, hogy elfordíthassuk a slusszkulcsot. Immár jobb oldalon, mert a FIAT 124 leszármazottaival tényleg csak a márkanév azonos.

Műszaki adatok – Lada Kalina Cross 1,6 8V és 1,6 16V
Motoradatok
Lökettérfogat 1596
Hengerek/szelepek S4/ 8 vagy 16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64 (87) vagy 78 (106)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 140/3800 vagy 148/4000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2 / 10,8
Végsebesség (km/h) 165 / 178
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9,3/9,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0 / 5,8
Vegyes (l/100 km) 7,2 / 7,0
Súly (kg) 1125-1160

Niva helyett 4x4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől

Szavazás

Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • sandorhomoki

    1200-Ladával kezdtem még a Torinói Fiát alkatrésszel készült 10 évig volt nálam,télen-nyáron autóztam mindennap indult és bírta a strapát.Következett a négy lámpás 1500-ös nagyon ment a hasonló kategóriájú nyugati autókkal vetekedett.Majd következett az 1500-ös kombi,ebbe jobban tudtam rakodni ezután jött az új Lada Samara,nagyon szép autó volt,sajnos 615 km használat után el lopták,sosem került meg,nagyon várom az új Ladát,remélem meg felelő ára lesz:Homoki Sándor

  • laboda77

    A motorteres képen a 8 szelepes verziójú motor látható. A fogyasztása. Szerintem elfogatható. Az árra? Ha 2.5 és 2.8 misi között lenne. Akkor a piacon lenne is rá némi kereslet. Főleg a daciával ellentétben. Már az 1.6 os sima szívó motorral megérné. E fölött halott csók lenne :)

  • koko79

    Nagyon rendben van az autó, itt egy angol videó teszt róla: https://www.youtube.com/watch?v=Wgdo66nmTTk
    Ez persze a fullos változat, elektronyos tükrökkel, ülésfűtéssel, egérmozival, stb…
    A minőség láthatóan korrekt az árkategóriában. Egyetlen negatívuma, hogy látszik a profilján, hogy a Kalina 1 faceliftje, ami érezteti a 90-es évek végi divatot, ma már kissé unalmas.
    A 8 szelepes motor a Samarából ismerős, a 16 szelepes pedig szintén a Samara 1500-as blokkjával rendelkezik, a 110-es 16V hengerfejével, korszerűsítve műanyag szívócsővel, hengerenkénti gyújtástrafókkal, elektronikus gázpedállal, megnövelt teljesítménnyel (kb 10LE-vel). A váltó szerintem a Renault-tól jöhetett, az lesz a Vestában is.

  • FunclubLadarally

    Soltvadkerten sikerült élőben látni, bele ülni, meglesni a motorteret és mindent amit akart az ember! Nagyon ígéretes autó lesz, merem állítani vetélytársa lesz a vele egy kategóriában lévő autóknak, és ami még jobb hogy alkatrészekből sem lesz hiány a régebbi típusokkal közlekedőknek ugyanis az elhangzottak szerint a leg első modellig visszamenőleg lesz ellátás ;)!

  • ikaroly

    A Dáciánál egyáltalán nem néz ki jobban,ami előnye van,hogy az új dácia loganba csak 1,2 16V motort raknak,ami elég gyengécske!A ladában tisztességes erőforrás lesz,amúgy a Dáciát elegánsabbnak tartom,főleg a sedanját!

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.