Beültünk az első újkori Ladába Magyarországon

Első találkozás: Lada Kalina Cross

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.09.04. 07.00

Záhony helyett Hegyeshalomnál lépett be Magyarországra az új importőr első autója. Megnéztük közelről a Kalina Crosst.

Röviden – Lada Kalina Cross

Mi ez?

Kiskategóriás kombi, emelt változatban, strapabíró technikával.
Mit tud? Belefér a család, bírja a rossz utakat, egész csinos és nagyon azt mondják, hogy jó ára lesz.
Mikor jön? Novemberben kezdődik az értékesítése, akkorra lesz kész a fővárosi szalon Budán.
Kinek jó?  Ha kiderül az ára és tényleg nem lesz drága, akkor racionális autóvásárlóknak, akár elaggott Ignis és Ford Fusion cseréjére. Nosztalgiázni nem alkalmas.

Ahogy közeledik a Lada november elejétől esedékes újrabevezetése Magyarországra, egyre jobban várjuk a kipróbálható autókat és persze a konkrét összegeket az árlistán. Itt még nem tartunk, az importőrhöz azonban érkezett két bemutató-autó: a Niva örökébe lépő, 1976-os vonásait őrző 4×4 és a Kalina kombi Cross változata.

Cross, a Lada Scoutja

Kipróbálni egyiket sem lehetett, mert ezek még nem az európai piacnak szóló modellek. Nem mintha az Euro 5-ről Euro 6-ra javított kipufogógáz-összetétel vagy pár finomítás merőben mássá tenne egy autót, de a gyár ragaszkodik hozzá, hogy újságírónak orosz belpiacos specifikációjú autó volánját nem engedheti át az importőr. Így hát azt néztük meg a Lada Kalina Crossban, amit állva is lehetett.
 

Először is ebben a narancssárga színben jól mutat a kombi, amit feldob a Cross-kivitel. Műanyaggal kicsit marconábbá tett, de elsőkerék-hajtású autó, igen nagy hasmagassággal. Hasa alatt a 18,3 centis hely a RAV4-jellegű, könnyebb terepet jól viselő autókhoz mérhető.

Benzinmotor és kartervédő

Ez plusz 2,3 centit jelent a látványos, fekete műanyag védőelemeket nélkülöző alap Kalinával szemben, amely szintén kapható lesz itthon. Tetszett az autóban a tisztességes vastagságú védőlemez a motor és a váltó alatt, mert nem kell olyan nagyot hibázni, hogy odaverjük a kartert.

A védőlemez benzines motorokat óv. A magyarországi kínálatról pár hónap múlva tudunk majd pontosabbat, 1,6-os szívómotor hengerenként két vagy négy szeleppel jön majd. Oroszországban 87 lóerő és 140 Nm illetve 107 lóerő és 148 a két változat fő paramétere. Utóbbival a Lada Kalina Cross 10,8 mp alatt gyorsul százra, ami egész ígéretes.

Nem ócska, csak egyszerű

Bent minden egyszerű, de nem tűnt igénytelennek. A műanyagok kemények, a hangulatot feldobják a színes textilbetétek az ajtókon és az üléseken. Nekem, aki Ladákban nőttem fel, Ezerkettessel, majd Samarával kezdtem autózni, nagy élmény volt megnyomni a légkondicionálás gombját és automata állásra tekerni a ventilátort a felforrósodott autóban.
 

Amit megnyomtam, átkapcsoltam, eltekertem, az az olcsóbb nyugati-koreai autóktól megszokottan működött. Nincsenek ordító ergonómia hibák, durva hányavetiséggel kivitelezett részletek, amennyire ez az ülőpróbán kiderült. A csak a műszerfalról vagy kulccsal nyitható csomagtér nem az igazi, de ezt az első Ford Focuson is kibírták a vevők pár millióan. Mindenesetre van rá esély, hogy nyitógombot tesznek rá kívülre.

Mennyit fogyaszt?

Menni ugye nem volt szabad, a motor zajáról semmit nem tudok. A váltóról annyi derül ki, hogy egész jól kapcsolható, normális utakon, kis erővel jár.
 

Saját adat híján egyelőre a fedélzeti számítógépre és az importőr munkatársainak méréseire hagyatkozhattam csak. A fedélzeti számítógép ott ugrott át 7,3-ról 7,4 l/100 kilométeres átlagra, ami lendületes autópályás szakaszokkal és városi utakkal jött össze az eddigi 2000 kilométeren.

Mi maradt a régi Ladákból?

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat


Ha az autó majd lesz nálunk teszten, jobban megnézzük a részletmegoldásait, de az első találkozáskor a karosszérián egyetlen részletben tűnt felismerhetőnek a régi Ladák öröksége: a csomagtér zárja hasonlít ahhoz a megoldáshoz, amit az 1200-es óta látunk. A galériában van róla kép, írjátok meg lent hozzászólásban, ha tévedek.

Párás tekintetű nosztalgiázásra, hogy “sej, amikor még fiatalok voltunk az asszonnyal és a szemesi üdülőbe menet ággyá döntöttük a háttámlákat”, bent sem alkalmas az autó. Annyira más, mint volt, hogy egyedül az ablaktekerő kar formája bizonyult összekötő kapocsnak a kocka Ladák és a Samara illetve az új generáció között.

Ebben volt 1000 kilométer Frankfurt am Mainból hazafelé, ahonnan a bemutató-autót lábon hozták, illetve látogatás a dunántúli kereskedőhálózat potenciális tagjaihoz. (Azért Dunántúl, mert Pozsonyból nézve, ahol akkoriban voltak az országgyűlések, ez a terület van a Dunán túl.) Az útvonal alapján Pécs lehet az egyik bázisa az újrainduló hálózatnak.

Tisztán autópályán 6,6 litert jelzett a számítógép, ami az ésszerű áttételezésnek is köszönhető. Markó Zoltántól, az importőr projektvezetőjétől kértük el a német sztrádán készített telefonos képet, amin látszik, hogy 144-nél nem egészen 4000-et mutat a fordulatszámmérő.

Elsőre a Lada Kalina Cross nem vette el a kedvünket az újkori Ladáktól, sőt. Mivel normális, családi autónak befogható, kellően tágas modellnek tűnik, annál jobban várjuk, hogy elfordíthassuk a slusszkulcsot. Immár jobb oldalon, mert a FIAT 124 leszármazottaival tényleg csak a márkanév azonos.

Műszaki adatok – Lada Kalina Cross 1,6 8V és 1,6 16V
Motoradatok
Lökettérfogat 1596
Hengerek/szelepek S4/ 8 vagy 16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64 (87) vagy 78 (106)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 140/3800 vagy 148/4000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2 / 10,8
Végsebesség (km/h) 165 / 178
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9,3/9,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0 / 5,8
Vegyes (l/100 km) 7,2 / 7,0
Súly (kg) 1125-1160

Szavazás

Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • sandorhomoki

    1200-Ladával kezdtem még a Torinói Fiát alkatrésszel készült 10 évig volt nálam,télen-nyáron autóztam mindennap indult és bírta a strapát.Következett a négy lámpás 1500-ös nagyon ment a hasonló kategóriájú nyugati autókkal vetekedett.Majd következett az 1500-ös kombi,ebbe jobban tudtam rakodni ezután jött az új Lada Samara,nagyon szép autó volt,sajnos 615 km használat után el lopták,sosem került meg,nagyon várom az új Ladát,remélem meg felelő ára lesz:Homoki Sándor

  • laboda77

    A motorteres képen a 8 szelepes verziójú motor látható. A fogyasztása. Szerintem elfogatható. Az árra? Ha 2.5 és 2.8 misi között lenne. Akkor a piacon lenne is rá némi kereslet. Főleg a daciával ellentétben. Már az 1.6 os sima szívó motorral megérné. E fölött halott csók lenne :)

  • koko79

    Nagyon rendben van az autó, itt egy angol videó teszt róla: https://www.youtube.com/watch?v=Wgdo66nmTTk
    Ez persze a fullos változat, elektronyos tükrökkel, ülésfűtéssel, egérmozival, stb…
    A minőség láthatóan korrekt az árkategóriában. Egyetlen negatívuma, hogy látszik a profilján, hogy a Kalina 1 faceliftje, ami érezteti a 90-es évek végi divatot, ma már kissé unalmas.
    A 8 szelepes motor a Samarából ismerős, a 16 szelepes pedig szintén a Samara 1500-as blokkjával rendelkezik, a 110-es 16V hengerfejével, korszerűsítve műanyag szívócsővel, hengerenkénti gyújtástrafókkal, elektronikus gázpedállal, megnövelt teljesítménnyel (kb 10LE-vel). A váltó szerintem a Renault-tól jöhetett, az lesz a Vestában is.

  • FunclubLadarally

    Soltvadkerten sikerült élőben látni, bele ülni, meglesni a motorteret és mindent amit akart az ember! Nagyon ígéretes autó lesz, merem állítani vetélytársa lesz a vele egy kategóriában lévő autóknak, és ami még jobb hogy alkatrészekből sem lesz hiány a régebbi típusokkal közlekedőknek ugyanis az elhangzottak szerint a leg első modellig visszamenőleg lesz ellátás ;)!

  • ikaroly

    A Dáciánál egyáltalán nem néz ki jobban,ami előnye van,hogy az új dácia loganba csak 1,2 16V motort raknak,ami elég gyengécske!A ladában tisztességes erőforrás lesz,amúgy a Dáciát elegánsabbnak tartom,főleg a sedanját!

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.