Emelkednek a sebességhatárok

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.09.02. 06.00

Gyorsabban mehetünk több sztrádán és autóúton. Jön a fapados autópálya!

Megemelte a sebességhatárokat több autópálya és autóút egyes szakaszain a Magyar Közút Zrt. (MK). Ezeken az utakon lehet gyorsabban menni, mint korábban:

– Megszűnt a 100-as korlátozás az M0-s déli szektorában az M7-es és az M6-os autópálya közötti szakaszon, személyautóval immár 110 km/óra a határ. Hogy eddig miért volt 100? “Korábban a megállási látótávolságokra meghatározott paraméterek biztosítása érdekében került meghatározásra” – mondja a Vezess.hu kérdésére az MK.

– A kezdetektől 80-nal lehetett menni az M0-s északi szektorában az M2-es és a 2-es főút csomópontja között, nemrég 100-as táblákat helyeztek ki. Mivel 2012-ben a közeli Megyeri hídon is felemelték 100-ra a maximálisan engedett tempót, a korábbiaknál sokkal lendületesebben lehet itt haladni. A hivatalos indoklás szerint a 80-as korlátozás a csomópontok közelsége, az ívviszonyok és a környezeti adottságok (“bevásárlóközpont által megvilágított környezet”), miatt létezett, csakhogy az elmúlt évek baleseti statisztikái, és az MK tapasztalatai alapján felemelték.

– Szintén 100-ra emelték a határt az M51-esen a kevesebb autó miatt.  Az indoklás szerint áthelyeződött a tranzitforgalom az 51-es főút és az M5-ös autópálya között az M0-s 2013-ban átadott új nyomvonalára.

– Még tavaly emelték 100-ról 130-ra az M5-ös autópálya főváros közeli szakaszát.

– 130-ra ugrott a határ az M6-os autópálya egyik szakaszán a korábbi 100-ról, míg szintén Budapest mellett egy 8 kilométeres szakasz több részén 80-ról 100-ra.

– 100-ról 120-ra emelkedett az M3-as két szakaszán is a megengedett csúcssebesség.

Mi alapján gyorsítanak, mennyibe kerül a táblakihelyezés?

A közlekedési törvény ötévenként előírja minden egyes hazai út sebességhatárának a felülvizsgálatát, ugyanakkor nem ritka, hogy ennél sűrűbben nekiállnak méricskélni egy-egy szakaszon az illetékesek. Az útkezelő, a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szakértői együtt döntenek a baleseti és forgalmi adatok, valamint az üzemeltetés tapasztalatai alapján.

“Az adatok elemzését helyszíni szemle követi, ott vitatják meg a változtatási javaslatokat. A vizsgálatok mélysége útkategóriánként változik” – mondja Marczin Bence, az MK kommunikációs osztályvezetője.

Itt hajtunk fel az M2-es felől az M0-ra - a Google még a 80-as táblákat mutatja, de a valóságban itt már 100-as táblák vannak

Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése, egy-egy tábla cseréje 15 400 forint. Ebben benne van az ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig. A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától, az említett autópályákon és autóutakon “tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként.

Lassításra is akad példa

2015-ban egyszer, egy helyen történt ilyen a gyorsforgalmi utakon. Az M43-as újonnan átadott szakaszán a Magyarországra belépők ideiglenesen a határ közelében lévő Krak-éri pihenőben tudnak úthasználati jogosultságot váltani. Emiatt a pihenő környékén gyakoriak a szabálytalanságok (bizonytalan autósok, megálló és tolató járművek), ezért itt 80 km/órára vitte le az MK a határt.

Jönnek a fapados autópályák

Nem csak kitáblázás gyorsítja majd a forgalmat országszerte, hanem bizonyos utak kiszélesítése is. Erre utal a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár meglehetősen érdekes bejelentése a múlt hétről. Tasó László szerint bővítik a gyorsforgalmi utak típusait.

Az állami keresztelőn “M gyorsút” nevet kapott új útfajta 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, viszont leállósáv nélküli gyorsforgalmi út lesz, amelyen lehet szintbeli kereszteződés, körforgalom, és a települések közelében jelzőlámpa. Valószínűleg 110 lesz a megengedett maximális sebesség, és ha nem találnak ki neki új jelzőtáblát a KRESZ-be, akkor az “Autóút”-at rakják majd ki.

A jóindulatú megközelítés szerint a közlekedést gyorsító, az autósok életét megkönnyítő döntés, ha egyre több sima kétsávos utat alakítanak át ilyenné. A rosszindulatú megközelítés szerint nincs pénz valódi autópályákra, és ezzel az olcsóbb, fapados verzióval tudja csak a kormány teljesíteni ígéretét, miszerint minden megyei jogú városnak gyorsforgalmi útkapcsolattal kell rendelkeznie.

Ennél kevesebb anyag lesz az új úttípusban

Elsőként az M44-es, valamint az Eger és Kaposvár bekötését biztosító út lehet M gyorsút. Ez azt is jelenti, hogy csalatkozik, aki valódi autópályára számított ezeken a helyeken.

Ön is javasolhat. Várjuk a tippeket!

Meglehetősen ritkán kap az MK sebességkorlátozás felülvizsgálatára javaslatot autósoktól, pedig az ország legnagyobb útkezelője megvizsgálja az ötleteket, állítja kérdésünkre Marczin Bence.

Itt az idő: kedves autós olvasóink, küldjenek nekünk tippeket az útszakaszok pontos megjelölésével, ahol a tapasztalataik szerint növelni, avagy csökkenteni kellene a sebességhatárt. Lehetőleg fotóval, ide: auto@vezess.hu. Összegyűjtjük ezeket, és hivatalosan megkeressük a javaslatokkal a Magyar Közút Zrt.-t, de itt nem állunk meg. Később nyomon követjük a tippek sorsát.

Közben egy olvasónk bizarr rendőrautót fotózott Pesten 
Mi a fene van a Mercedes tetején? Kattints a képre:

Emelkednek a sebességhatárok 1

Kommentek

  • szaboata

    Azt hittem,valami komolyabb dologról olvashatok,erről kár volt cikket írni.
    Én különben egy sima jó minőségű két sávos gyorsforgalmi útra számítok már min 15 éve,ahol nincs kátyú,meg nyomvályú,és nem érinti Pestet.M8,M9.Mint Európában szokás.

    Javaslat? az lenne.Ésszerűség.Miért mehet 50-el a faluban egy személyautó és egy kamion.Balesetvédelmi szempontból nem egy kategoria.El tudnám képzelni 60 és 50,de életszerűbb lenne a 70 és 50.
    A km táblák,ha már ott vannak miért ne szolgáltatnának némi információt az idegen autósnak? Mit jelent az a szám?Mihez képest annyi.

  • NaPa

    Ne így ! Legyen egy országos megbeszélés, konzultáció – de igazi ! Millió jó ötlet lenne, de nyilvánvaló, hogy a rendőrség és a költségvetés nem örülne ezeknek. Ne lehessen elsunnyogni a válaszadást, alkalomadtán ! Gondoljunk csak a most beszerzett, remek mérőknek, hát hogyan fognak azok megtérülni, ha racionálisan szabják meg a sebességet ?

  • norbi50

    Az M0 M2 lehajtó és Auchan lehajtó körüli 80-as korlátozás arra volt “jó”, hogy a zsernyákok a “bukkanó” után állandóan trafiztak és szedték be a 30ezres bírságokat azoktól, akik nem ismerősek arrafelé és nem számítottak a trafira…

  • K.Tamás

    60-70km/h városban? Te normális vagy? A birka magyarjának már csak az kellene…
    Így,hogy 50-el lehet menni így hajt a büdös parasztja 60-70-el a városban.És ha megjelenik egy cikk a trafipaxokról,akkor ide ugat a barma,hogy “bezzeg a lassan hajtók”,meg a “csúnya gonosz rendőr bácsik pénzt szednek be”.Nem vállalja a felelősséget a magyar,egyből másra mutogat!Az nem zavarja,hogy hány kissebségi komplexusos gyorshajtóra jut egy “lassanhajtó”.Jönnek a baromsággal,hogy biztos a gyerekéhez sietett,meg baj történt,és azért száguldozik…jah…persze… talán ezerből 1 ilyen :D
    Úgyhogy bebaszna ha emelnék városban a sebesség határokat!

  • K.Tamás

    “Nem ismerősek arrafelé”? Jaaaa,hát akkor már nem is érvényesek rájuk a táblák,nem? Itt mindenkinek kibaszott nagy jogai vannak,és harsogja is szüntelenül,csak hát a kötelességeiről feledkezik meg,mert hát azok is vannak ám!!! Én 95%-ban betartom a sebesség határokat.Ha bemérnek,így jártam!Nem pofázok,meg szidom a rendszert! És nem kell itt a kint felejtett 30-as tábla mítosz,mert az is kb 100-ből 1-szer van,és ritka,hogy ott mérnek,nem kell a mese.Betartod azon a rövid szakaszon a 30-35-öt és pofa alapállás! Ilyen egyszerű :)

  • DTF

    norbi50: így van, azért volt 80 ott, hogy az elmúlt években jöjjön onnan is pénz, ilyen hülyekifogást h most már nem balesetveszélyes… ennyi erővel átadnak egy autóuttat de 70 ott a max és majd ha a statisztika azt mutatja hogy kevés a baleset, akkor megemlik 110-re… eg yismerősöm az emplt eg yévbne kétszer is belesaladott ott trafiba, 110-ról 80, ő meg levette a gról a lábát és gurulva lassított, de mivel pont a 80-as tábal mögé űállank, így erygsezr
    103, másodszor pedig 99-el kapták el.
    K.Tamás: a sebességhaátokat be kell tartnai, de csak azokat, amik ésszerűek és logikusak. az h pl. egy kis útfelújítá smiatt a 3 sávois útopn 70-ről leszedik 30-ra, az csak arra jó h szavssák a népet, ott mehet nyugaodtan az 50-60…
    a szabályáokat nem csak betartani kell, hanem logikusan alkalmazni is, de mivel a magyar szabályrendszr logikátlan, így nem betartható sokszor.

  • Iceman.

    szaboata: semmilyen egysávos úton nem szerencsés a vegyes sebességhatárokat bevezetni. Ebből csak előzési verseny lenne…

  • Iceman.

    A nulláson röhej volt a 80.

  • szaboata

    Előzési verseny????Ez amolyan íróasztal mögötti elméletieskedés.

    K.Tamás
    szerintem normális vagyok.A 60-70 a városban most is realitás,hiszen mindenki tudja,hogy kb 67-nél kezdődik a bünti 50 helyett.Ez nem normális.

  • Iceman.

    szaboata: Nem, ezt számtalan tanulmány állítja, ezért cél a nem párhuzamos utakon globális sebességhatár meghatározása. Mindennapos példa, az 50 helyett 30-cal döcögő traktor lakott területen belül, amit boldog boldogtalan előzget a leglehetetlenebb helyeken is. A hosszú kamionok előzése még kockázatosabb, pláne egy keresztező utakkal tarkított környezetben, szóval az ötleted -ami nem új- butaság.

    Egyébként pedig: Ha 50-nel pont meg tudnál állni egy akadály előtt jó reakció időt feltételezve, akkor 70-ről több mint 50-nel ütöd el. Éljenek a halott gyalogosok. Egyébként lehet, hogy realitás a 60-70, de azt is látni kell, hogy ha így ütsz el valakit és hal meg, az nem felfüggesztett börtön lesz, hanem letöltendő. Persze a tökéletes sofőr soha nem üt el senkit…

  • DTF

    jó a városban az 50, máshol is így van, de érdeks módon nálunk nem működik: álladóna piuros lámpák, szar utak, logikátlan forgalmi elrednezések, így nem folyamatos a50-nel tudsz ahaldni, hamem hol 25-30, hol pedig – mivle muszály haladni is – 65-70

  • v_johny

    Szerintem nem azzal van a baj ha 50 helyett 60-al haladunk, de hogy pl a mi utcánkban a 30-as táblánál csak az oktatóautó megy 30-al az már baj… Én 40-el közlekedek itt max, de mások (még a helyi járat is) 50-60-al, az már baj. Volt is már koccanás, kerítés – buszmegálló villanyoszlop kidöntés, de valahogy mégsem történik semmi érdemleges fellépés ez ellen pedig ez konkrétan a zavaró és valóban veszélyes forgalmi szituáció.

  • szipipeti

    K.Tamás: “a sebességhaátokat be kell tartnai, de csak azokat, amik ésszerűek és logikusak. az h pl. egy kis útfelújítá smiatt a 3 sávois útopn 70-ről leszedik 30-ra, az csak arra jó h szavssák a népet, ott mehet nyugaodtan az 50-60…
    a szabályáokat nem csak betartani kell, hanem logikusan alkalmazni is, de mivel a magyar szabályrendszr logikátlan, így nem betartható sokszor. ”
    Nem vagy abban a helyzetben, sem Te, sem én, hogy eldöntsük, hogy egy-egy helyzetben mi a logikus. Egyet tehetünk (pontosabban hármat), a legfontosabb: mindig igyekszel betartani az éppen vonatkozó KRESZ szabályt, És a másik kettő: 1, kitanulsz közlekedési mérnöknek, vagy 2, polgári kezdeményezést indítasz a változásért! Nem biztos, hogy a jogalkotó, Pista bácsi, a kétgyerekes anyuka, a motoros, a biciklis, a kamionsofőr és a traktoros “logikája” ugyan az mint a Tied! Alkalmazkodj! Ha nem megy akkor vannak más, kevésbé bosszantó megoldások.! Más is létezik rajtad kívül!!!!

  • szipipeti

    NEM K.Tamásnak, hanem DTF-nek (bocs)!!! ;-)

  • szipipeti

    szaboata – 2015.09.02 // 07:19
    Az ésszerűség azt diktálja, hogy a több közlekedő által használt lehető legegyenletesebb tempót lehessen elérni. Ennek érdekében a kamionosra és az autóra (motorra) állapítottak meg egy “elfogadható mértékben” reális sebességet lakott területen belülre, melyet évtizedek kutatásai előztek meg! Az eltérő sebesség különbség jelentős baleseti veszélyforrás, akkor is, ha te nem így látod. Jó az 50! Ha az személyautóra lenne – javaslatod szerint 70! – akkor a “Trafis szabályokat” kihasználva az autók egy része 50 (62) helyett 70 (85)-el mennének lakot területen. És mi a jó abban, hogy biciklis 20-25 Km/h, teherautó 50-55 km/h, személygépkocsi 70 -75 Km/h egy “kupacban”? Igen, ugyan abban a sávban! és ha Te leszel a biciklis? Gratula!

  • Iceman.

    szipipeti – 2015.09.03 08:20: Budaörsi úton kifelé több helyen 30-as tábla, a TELJES forgalom 50-nel halad, mert nem ésszerű ott 30-cal menni. Ez egy egyszerű lokális népszavazás, ahol a 30-cal haladó jelenti a kockázatot, mert csak hozzá képest van jelentős sebesség különbség.

  • szaboata

    szipipeti.van logika benne,de ennyi,semmi több.Különben a trafis törvényt sem tartom jónak.az 50 legyen 50,a 60 vagy 70 legyen annyi,és nem több.
    De,ha még a biciklisekre is gondolunk,akkor max 20 mindenkinek,mert az ésszerűség ezt diktálná.

  • Csmke

    Az M2 nevéből is látszik, hogy autópályának készült, de megépülése óta csak egy normál út ahol hosszú kilométereken át 90-el lehet maximum menni, de, mivel tele van teherautóval, még ennyivel sem lehet haladni, Ha legalább azokon a szakaszokon, ahol van két sáv ott engednék a 110.km/h sebességet a személygépjárműveknek, nem lenne ekkora torlódás nap,mint nap. Két határátkelőhely felől is nagy a forgalom Pest felé, Balassagyarmatról és Parassapusztáról is. Sajnos a teherautók a tahográf korlátozás miatt nem mehetnek gyorsabban, mert különben jól lehetne haladni ezen az úton. Arra gondolom egyhamar nem lesz pénz, hogy valóban autópályaként működjön ez a szakasz.

  • Pityke

    Az M2-esen, azon a pár kilométeres két sávos szakaszon már most is 110-el mennek (sokan még gyorsabban). Pofátlanság ugyanannyi pénzt kérni egy végig 90-es 90%-ban 1 sávos útért, mint egy normális autópályáért. Sosem gondoltam volna, hogy az M2-es, gyakorlatilag egy sima országútért egyszer autópálya díjat fogok fizetni.

  • Pityke

    Az M2-es még csak nem is sima országút, Vác északnál minden tavasszal tele van kátyúval.

  • kara

    Végre!
    Mármint hogy a kormány felismerte hogy nem feltétlenül kell mindenhová méregdrága autópályát építeni – ha majd lesz rá lehetőség akkor továbbfejleszthető – addig is jó pár ember élete megmarad. Tudom rengeteg érdeket sért hogy nem autópályák épülnek, de miért van az hogy máshol ezt már régóta így csinálják, mert felismerték hogy így mennyivel biztonságosabban lehet közlekedni. Azzal viszont egyáltalán nem értek egyet hogy a gyalogosok szabadon ténferegnek az úttesten még ha zebra is van ott a biztonságos átkeléshez. Én olyan országban élek ahol a gyalogosnak a járdán van csak elsőbbsége – és ez így rendben is van. Ezer km-t is megteszek míg egy balesetet látok, a gyalogosok nem ám vigyorogva, a fülükben fülhallgatóval ügyet sem vetve az autókra közlekednek, az itt maga a halál. Keresik a szemkontaktust és igyekeznek mielőbb átkelni az úton – magam is így teszek amikor gyalog közlekedem. Érdekes, minden működik, nincs felesleges forgalomlassítás, levegőszennyezés, és 50-nél sem mér a szerv, mert jól tudják az maga a vég!

  • csipke

    nagyon helyez mert a magyar autóst csak a pénztárcáján keresztül lehet megtanítani a helyes közlekedésre,nincs 50 meg 60 meg 70 ha 50 van az egy ötös és egy nulla.és így tovább,akik nem tartsák be a szabályokat mélyen a zsebébe nyúlva majd meg tanulja ja és ZÉRÓ tolerancia nekik ne legyen mindenféle hazugságokkal kibújni a bünti alól akár a rendőrség bemocskolásával ügyvédecske segítségével

  • papapusz56

    Megmondaná valaki hogy teherautó miért csak 70-el mehet az M-0-on

  • Pistabátyám

    Az MK rövidítésben mit jelent az”M”??? Tán nem azt, hogy “Magyar”? Akkor pedig fogalmazzon magyarul!!!. Az, hogy “került meghatározásra” az bikkfáúl van, nem magyarul!!!

  • fbal

    A legnagyobb probléma, h az autósok nem nézik a t

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Első vezetés – Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.