Börtönbe küldik a figyelmetlen nyugdíjast

Szerző: dr. Janklovics Ádám, Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.08.29. 05.45

2,5 millió balesetmentes kilométer után hogyan hibázhat valaki ekkorát?

Nyugdíjazásáig az egyik közismert kamionos cégnél dolgozott József, több mint 2,5 millió kilométert vezetett balesetmentesen.  Évtizedekig nyugodtan, biztonságban végigvitt ki tudja hány ezer különféle fuvart – a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija az ő – túlzás nélkül nevezhetjük így – sokkoló hibájával kezdődik.

Elnézte előzéskor a távolságot

Nem éppen borsos nyugdíja kiegészítésként József kisebb-nagyobb rendszerességgel beugró munkákat vállalt az egyik Hajdú-Bihar megyei szállítmányozó cégnél. Azon a márciusi hajnalon Győrből kellett építőipari gépeket elhoznia egy 3 éves, dobozos Renault Masterrel.
 
Sokadjára vezette a kocsit, ismerte a képességeit, viszont a sűrű köd nehezítette aznap a korán kelő sofőrök dolgát. Felvette az árut, és már maga mögött hagyta a megyeszékhelyet, amikor egy menetrend szerint közlekedő busz előzésébe kezdett az úton megengedett 70 km/óra helyett a későbbi szakértői számítások alapján legalább 90-nel, de ez is kevés volt, hogy elkerülje a szemből, szabályosan érkező Škoda Octaviát.
 
Bármennyire is rutinos sofőr volt, rosszul mérte fel a ködben a vele szemben érkező jármű távolságát, aminek lámpáit a bevallása szerint látta, de távolinak ítélte. Későbbi vallomása szerint úgy gondolta, adott a kellő távolság az előzés biztonságos befejezéséhez. A szakértői vélemény alapján a Škoda körülbelül 220-230 méterre lehetett az előzés megkezdésekor a Renault-tól.

Frontálisan ütköztek

A hosszú busz előzése közben szembesült vele egy pillanat alatt, hogy baj van.  Amikor a Škoda közelségét vészhelyzetként értékelte, rögtön satuféket nyomott, de késő volt a kisteherautó megállításához a csúszós, nedves úton.  Hirtelen balra kormányzott a menetiránya szerinti bal oldali útpadka irányába.
 
Sajnos a Škodát vezető 19 éves egyetemista is éppen arra, neki menetirány szerint jobbra kapta el reflexből a kormányt. A két autó félig az úton, félig a kavicsos útszélen száguldva rohant egymásba frontálisan. A későbbi szakértői vélemény szerint 70 százalékos volt az átfedés a járművek között.

A megengedettnél nagyobb tempó is kevés volt (illusztráció)


Meghalt a diák

Hiába fékeztek mindketten, a Renault sebessége körülbelül 55 km/óra lehetett a becsapódás pillanatában, míg a Škodáé 60 körül volt. Az igazságügyi szakértő megállapította továbbá, hogy József a vészfékezés elhatározásakor nagyjából 100 méterre haladt az ütközési ponttól. Korábbi sebességéhez körülbelül 140-145 méter féktávolság tartozott, tehát a jármű a rendelkezésre álló távolságon belül nem volt megállítható.
 
Az ütközés következtében az egyetemista lány – akinek biztonsági öve sajnos nem volt bekapcsolva – nyaki gerinctörését, és számos egyéb súlyos sérülést szenvedett, azonnal életét vesztette.

A több évtizedes rutinja ellenére a tragédiát előidéző fuvarozó is megsérült a biztonsági öv használata ellenére, gyógyulási idejét az orvosi vizsgálat három hétben határozta meg.

Mi lett az ítélet?

József védelmét a közlekedési büntetőjogra szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. A kívülálló számára viszonylag egyértelműnek tűnő ügy kezdetétől, a nyomozási és a bírósági szakaszában is beismerő vallomást tett a vádlott, akit több hónapnyi tárgyalás után végül bűnösnek mondott ki a bíróság.

Részlet egy hasonló ügy jegyzőkönyvéből (illusztráció)

Ítélete meghozatala előtt enyhítő körülményként értékelte József életkorát, büntetlen előéletét, a bűnösségére is kiterjedő beismerő vallomását, miközben súlyosbítót nem talált a bíróság, amely 1 év 6 hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélte őt.

Elsősorban a lakhely határozza meg, hogy közlekedési ügy ítélete után melyik büntetés-végrehajtási intézménybe kell bevonulni, de az átlagnál többen ülnek közülük Állampusztán és Baracskán. Azt nem tudjuk, hogy József hová került.

Ezt olvasta? Elfújta a szél a bizonyítékot a rendőrök orra elől!

 

Kommentek

  • menőmanó

    Szegény lány az övet bekapcsolhatta volna.
    Ha az előzést végző gépjármű láthatóan nem tudja befejezni az előzést, akkor az előzendő mellett kell szorosan maradnia, hiszen a szembe jövő 99%-ban elmenekül az útpadka felé.
    Ezt a jelenlegi eseten kívül még az orosz videók bizonyítják a legjobban.

  • subtotal

    menőmanó, egyetértek, bal padka nem igazán jó választás.

    Bár nekem volt egy olyan esetem, mikor a bal padkát választottam:
    sort előztem kb. 15 éve mikor egy domb mögül feltűnt a busz, a sor meg elkezdett ráfékezni egy traktorra. Az előzés megkezdésekor nem láttam még egyiket sem, a sor meg olyan szoros volt, hogy nem fértem be közéjük. A busz viszont még elég távol volt, el sem kezdett reagálni, mikor én már a padkán voltam.
    Itt a legnagyobb hiba a ködben előzés volt: világosban sokkal veszélyesebb, mint este.
    A szembejövő nagy felelőtlensége pedig az övben keresendő.

  • Colobatya

    Tény a kolléga hibázott, de látszik a magyar igazságszolgáltatáson ha pénzed van kisebb a büntetési tétel lásd: Eva Rezesovát 6 év fogház 4 életért. Rádásul közepes mértékű alkoholos befolyásoltság alatt vezette kocsiját.Sajnos örök igazság aki vezet annak egyik lába sírban a másik a börtönben, együtt érzek mind két féllel.

  • hova

    Az úton megengedett 70 Km/h helyett 90-l. A számokból az tűnik ki, hogy csak a busz ment szabályosan, még a Skoda vezetője sem. Viszont az egyetemistának nem kellett előzni, de ha valóban jelentősen rontotta a látótávolságot a köd, valamint a maximált sebesség 70 km/h volt, következik a számokból az ütközés pillanatában-némileg közre játszott a balesetben, de nem róható fel neki döntési hiba. Valóban érthetetlen a nyugdíjas bácsi döntése 2.5 millió km levezetése után:egy egyenes vonalú, egyenletes mozgással- talán a maximum megengedhető sebességgel- közlekedő autóbuszt olyan ködben elkezdeni előzni maga volt a vétek. Kár ezt vizsgálgatni, a nyugdíjas bácsika felelős a balesetért, a bírói döntés mértékét is jogosnak tartom. Rezesovát ne keverjük a rendes emberek közé!

  • CoIie

    …ha az előbbi igaz, akkor aki keveset vezet, kevés gyökérrel találkozik. Teljes indukcióval megállapítható, hogy mindenki valahol gyökér, aki vezet?!
    Viszont az biztos, hogy rengeteg az önkéntes rendőr, sőt, rögtönitélő bíró, ha ismeri a szabályokat, ha nem! Sajnos.
    Nem vagyunk robotok, az emberek pedig különbözőek, nem tökéletesek, ab ovo!

  • bochi

    Én ilyenkor megsaccolnám az ütközés kimenetelét, ha az áldozat használta volna az övet, és annak alapján határoznám meg a büntetést.

  • hova

    Az nagyon szép, hogy ab ovo minden ember más,tehát különbözőek vagyunk, de nem robotok. Ezért van az, hogy a sok “különbözőséget” ahol nagyon kell Pl. a közútjainkon, szabályok közé szorítsuk, hogy MINDENKI TUDJA- itt ezeket kell betartani! Otthon felülhetsz az asztalra, dobálhatod a tányért-itt egyedül vagy!, az utakon tartsd be a szabályokat, mert minden NORMÁLIS vezető arra számít. És ha tévedsz, megölhetsz embereket-ugye nagy különbség, mint arról regélni, hogy ab ovo elrendelve a különbözöség..

  • G-Shock

    @ bochi – 2015.08.29 22:58

    Szokták is meg nem is. Mivel eredmény bűncselekmény, így az elkövetőnek nincs igazán kihatása arra, hogy a másik – sértett – ember milyen sérüléseket szenved. Kivétel ez alól, ha a másik fél súlyos gondatlan, vagy szándékos magatartása miatt következik be a súlyosabb eredmény – igaz ebben találkoztam eltérő gyakorlattal, egyes bíróságok szerint ez nem mérlegelhető és nem enyhíti az elkövető büntetését.

    A Btk. szerint 3 évig terjedő szab. vesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget; egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált okoz. Mivel középarányosság van az ítéletkiszabásban, és nem volt súlyosító körülmény, és az 1 év 6 hónap több, mint 3 év középaránya, így – gondolom, mivel a cikk erről nem szól – ez utóbbiból enyhített a bíróság, ezek szerint a halálos eredményt itt orvosszakértői szempontból nem vizsgálták.

    A letöltendő részt viszont nem értem kristály tisztán, miért nem kapott felfüggesztett büntetést.

    @ Colobatya – 2015.08.29 12:54

    Rezesová 9 év börtönt kapott jogerősen, és azt most talán hagyjuk, hogy az eljárás ügyészi és bírói szempontból mennyire volt korrekt…

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.