Zöld, kék és egyéb fura rendszámok

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.08.13. 16.00

Az OT-s, és DT-s rendszámokat majdnem mindenki ismeri. De hallott már SP, vagy éppen NAV karakterekkel kezdődő rendszámokról? Megmondjuk, melyik kihez tartozik.

Diplomata rendszám – DT

A bilikék alapon fehér karakterekkel készülő, DT betűvel kezdődő rendszámot a Magyarországon működő diplomáciai és konzuli képviseletek, valamint nemzetközi szervezetek s ezek nemzetközi szerződés alapján mentességet élvező tagjai és családtagjaik járművein használják. Néha sajnos egész görény módon, amint ebből a cikkből is kiderül.


CK

Fehér alapon piros betűkkel készül a CK-s rendszám, amely a az előző pontban említett képviseletek, szervezetek igazgatási, műszaki és kisegítő személyzetének nem magyar állampolgárságú tagjai és családtagjaik járművein használható.

H, M, R, NAV, RR

A Magyar Honvédség járműveire a H, a rendőrség járműveire az R, az Országos Mentőszolgálat járműveire az M kezdő-betűjelű, a NAV, valamint a büntetés-végrehajtási szervezet járműveire a NAv és az RR betűjelű különleges rendszámtábla szerelhető fel, ami a jármű forgalomból történő kivonása után e szervek más járműveire is felszerelhető.


SP

Nem, nem Éder Krisztián általános tudós saját rendszáma ez, hanem a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendelet alapján versenycélú járműnek minősített, versenyzési célra használható járművekre szánt különleges rendszámtábla kezdődik ezekkel a karakterekkel.


OT

Muzeális korú és általában tisztességes állapotú autók (oldtimer) kaphatnak OT-s rendszámot. Cserébe nem kell minden járművekkel szemben támasztott feltételnek megfelelniük. Nyilván erre egy fél évszázados autó nem is lenne képes.

S, R

A négykerekű segédmotoros kerékpárok kaphatnak S, vagy R karakterrel kezdődő rendszámot.

Sárga rendszám

A szabványostól eltérő, sárga alapszínű rendszámot kapnak a közúti közlekedési szolgáltatást végző taxik, fuvarozók.

V, Z, E, M, P

Ezek mind ideiglenes rendszámok. Az ideiglenes rendszámtáblát önjáró munkagépre, és azon járművekre kell kiadni, amelyet Magyarországon forgalomba még nem helyeztek, vagy a forgalomból végleg kivonták, vagy amelynek az állandó rendszámmal történő közlekedése bármely okból átmenetileg nem lehetséges.


P: Jármű javítási és jármű kereskedelmi tevékenység ellátásához a belföldi jármű más EGT-államba történő javítási, vagy kereskedelmi jellegű szállítása, vagy kísérlet vagy kipróbálás céljából üzemeltetett járműre P betűjelű rendszámot adnak.



Z: A belföldön vásárolt, illetve a belföldön forgalomba helyezett jármű kivitelére, indokolt esetben a Magyarországon már forgalomba helyezett, külföldön tartózkodó, érvényes hatósági jelzéssel nem rendelkező jármű hazaszállítására, az érvényes hatósági engedély nélkül Magyarországon tartózkodó gépjármű reexportjára, a Magyarországon elvesztett, megrongálódott, vagy érvénytelen külföldi rendszámtábla ideiglenes pótlására, a Magyarországon még forgalomba nem helyezett új gépjármű külföldre viteléhez és visszahozatalához – kiállításra vitel – Z betűjelű rendszámot kell felszerelni.


CD: Az eredetileg DT vagy CK betűjelű olyan járműre, amelynek magyar forgalmi engedélyét és rendszámtábláját az ország területének végleges elhagyása miatt beszolgáltatják, CD betűjelű rendszám kerül.


V: A tartósan belföldön üzemeltetett, ideiglenes behozatali vámeljárás alá vont járműre olyan V betűjelű ideiglenes rendszámtáblát kell kiadni, amelynek érvényessége a vámhatóság által meghatározott újrakiviteli határidőhöz igazodik. Amikor az autó elhagyja az országot, a rendszámtáblát le kell adni.


M: a forgalomba helyezésre nem kötelezett mezőgazdasági erőgépek tulajdonosa, üzembentartója igényelheti az M betűjelű rendszámtáblát.


U, X: U-val kezdődő, három betű, három számból álló rendszámot kapnak a motorok, X-szel kezdődő, szintén három betű, három számból állót az utánfutók.

Egyedi rendszámok

Akinek a rendszám is önkifejezési eszköz és nem éri be a véletlenszerűen neki kiosztott GAY-001-egyel, az sok-sok pénzért vehet magának SIKER-1, NORI-69, vagy SEX-001 feliratú rendszámot is. Az árak durván 100 és 400 ezer forint között mozognak. A hülyének is megéri.



Mi van, ha elveszett?


Az elveszett rendszám pótlása nem könnyű dolog, és logikus, hogy ezzel a lehetőséggel egyszer lehet élni. Feltéve, ha csak az egyik veszett, vagy lopták el. Ilyen helyzetben a lakhely vagy telephely szerint illetékes okmányirodánál (járási hivatalnál) lehet megrendelni a cserét. A rendszámot csak egyszeri alkalommal lehet pótoltatni elveszettként, a legközelebbi alkalommal mindenképpen új rendszámot kap az autó. A jogszabály minden rendszámfajtára érvényes, és az elveszett vagy ellopott rendszámtábla pótlásához rendőrségi engedély nem szükséges.


Szép újat lehet kérni?


Lehet. Ha megrongálódott, kifakult, megrágta a moly, akkor minden probléma nélkül lehet újat csináltatni. Lényeg, hogy azonosítható legyen a rendszám. Ilyen esetben a régit leadva, akár végtelenszer is kérhetünk új, az eredetivel megegyező tartalmú rendszámot. Ha régebbi D-típusú, matrica rendszámot akar valaki cseréltetni, arra számítson, hogy azt már csak az új, 520×110 mm-es méretben készítik el.



A szabványos rendszám darabja 5500, párja 8500 forintba kerül, az ideiglenes rendszámok drágábbak, egy pár 13 ezer forintba kerül. A próbarendszám engedélyezése és a hozzá tartozó ideiglenes forgalomban tartási engedély, indítási napló kiadása 38 ezer forint.


Fólia- és “kocka” rendszám


Amennyiben indokolt, – például valamiért fokozott sérülésnek van kitéve a rendszám, vagy egyszerűen fizikailag nem fér el az autón – akkor a meglévő hagyományos rendszám helyett kérhető fólia, vagy úgynevezett B-típusú, kétsoros rendszám is. Ennek igényléséhez a közlekedési hatóság igazolása szükséges.

Zöld rendszám

Ebből július eleje óta már több is van, korábban fehér alapon zöld számos rendszámot kaptak a mezőgazdasági gépek, illetve az erdészeti kiközelítő gépek, ezek két betűből és négy számból álltak. Azonban egyes Kormányhivataloknál már igényelhető az új, a környezetkímélő autókra szánt zöld rendszám, amelyből elkészült az első próbanyomat is. Július 1-től a villany- és hibrid hajtású járművek jelölésére használható a zöld alapszínű különleges rendszámtábla. 



A zöld rendszám lesz a feltétele a különböző kedvezmények igénybevételének, amelyeket csak a hosszabb távon – 25 km – is tisztán elektromos hajtással közlekedő járművek kaphatnak meg. Az, hogy mik ezek a kedvezmények, még senki nem tudja, de őszre állítólag kiderül.

Ha nem lett volna még elég a rendszámokból, itt további érdekességekről lehet olvasni. 

Kommentek

  • Zulu07

    Az “U” és “X” kezdetű rendszám leírása nem pontos! Személyautóra is ráteszik/rátették a kis méretű “U” betű kezdetű táblát. “X” pedig elfogyott! Helyette megkezdték az “Y” osztogatását-
    A sárga rendszámból tudtommal újat már nem állítanak ki. Max pótolnak.

  • borossi

    Azt szeretném megtudni, hogy az LPG üzemű autók kaphatnak e ZŐLD rendszámot? Ha igen örömmel veszem tudomásul,ha nem, miért? Vizsgán miért kap olyan besorolást mintha nem is üzemelne LPG vel, pedig sokkal környezet kímélőbb mintha csak benzinnel, vagy gázolajjal üzemelne. Rossz beidegződés, mert a tőrvény így írja elő, szerintem ideje lenne átgondolni.

  • fufe

    borossi –
    Valszeg azért, mert nem gáz, hanem vegyesüzemű. (Bár az enyém 2hete csak gáz. Benzinnel el sem indul. :-( )

  • mtbe

    Szóval 25 km-t kell megtenni tisztán a kedvezményekhez. Vagyis a több száz lóerős hibrid luxusautók is simán megkaphatják a rendszámot, amik csak papíron fogyasztanak keveset, valójában kétszer annyit.

    borossi,
    És épp ezért jogos, amit mondasz, a te gázos autód nem szennyezi jobban a környezetet, mint az általam leírt kocsik, nem is beszélve a dízel hibridekről.

  • diego

    RR-hez kiegészítés: RR-00-01 -től RR-49-99 -ig Büntetésvégrehajtás, RR-50-00 -től RR-99-99-ig NAV.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Óriási áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

Végre retteghetnek a magyar kilométeróra-csalók

Kétfordulós tárgyalásos eljárásban keres vállalkozót a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. egy olyan platform létrehozására, amely végigkíséri az autókat az újként történt eladástól a bontásig. Az adatokat bárki lekérdezheti majd.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel-motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok! Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondáé a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.