Talán szatyorban élek, de csak nemrég tudtam meg, hogy a Lajtán túl kedvezményeket kaphat az autós, ha a kirótt bírságot/pótdíjat gyorsan befizeti.

Külföldön pont ellentétes az elv: a fizetés meggyorsítását jelentős engedmények segítik, nem a drasztikus pótdíj-emelés X napon túl

A hazai gyakorlatot ismerve ez hihetetlennek tűnt, de egy másik témára készülve nemrég belefutottam ebbe a táblázatba az ADAC oldalán, és percekig némán meredtem a képernyőre. A legnagyobb német autóklub jogászai ugyanis összefoglalták benne azokat az engedményeket, amelyek a büntetések mihamarabbi befizetésére ösztönzik a járművek vezetőjét, illetve üzembentartóját. Pár példa:

  • Franciaország: a kihágástól függően 13-45 euró, azaz 4020-13 900 Ft összegű kedvezmény
  • a) a helyszíni elismerést követő 3
  • b) a bírsághatározat kézbesítését követő 15
  • c) az automatizált közlekedés-ellenőrzésből származó bírság kézbesítését követő 30 napon belül fizetve. A kézben tartott mobiltelefon használata így 35 helyett 22 euró (6800 Ft), a lakott területen kívüli 20 km/órás sebességtúllépés tétele 135 helyett 90 euró (27 810 Ft).
  • Görögország: 50% lejön a bírság összegéből a helyszíni elismerést vagy a határozat kézbesítését követő 10 napon belül fizetve.
  • Spanyolország: 50% levonható a bírság összegéből a helyszíni elismerést vagy a határozat kézbesítését követő 20 napon belül fizetve.
  • Szlovénia: 50%-kal alacsonyabb tételek helyszíni vagy 8 napon belüli fizetés esetén.

Most ne is azon ragadjunk le, hogy a telefonhasználatért itthon az alapdíj nem 10 815 forint, mint Franciaországban, hanem közel a háromszorosa. A tarifák eltérőek, van, amit itt, van, amit ott vesznek szigorúbban. (Részletes összefoglaló az európai büntetési tételekről ezen a linken.) Az a lényeg, hogy az államgépezet nem csak erővel lép fel a vétkes ellen, hanem igyekszik motiválni őt a bírság befizetésére, aminek a legkézenfekvőbb módja az engedmény.

Fizess, mert megjárod!

Érdekes, hogy itthon pont ellentétes elvet követnek az autóssal szemben eljáró szolgáltatók, valamint a rendőrség is. A “fizess hamar, mert jobban jársz” alapállás helyett a “fizess hamar, mert keservesen megjárod” elv érvényesül.

Sosem fogom megérteni, mitől lehet súlyosabb egy kihágás büntetése egyedül az idő múlásától?

Például az országosnak hitt, valójában Pest megyei matricás autók után a szerkesztőségből ketten is befizettük pár hete a 14 875 forintos bírságot, ami 30 nap után a négyszeresére, 59 500 forintra emelkedik. Már megint bírságot írtam, “Pedig itt polgári jogi szerződés van a felek között, a szolgáltató nem róhat büntetést az üzembentartóra, hanem pótdíjat szab ki” – pontosítja a helyzetet dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd.

Technikailag a fent citált példákhoz hasonlít a hazai jogszabály is: adott időn belüli és túli befizetéssel változik a díj. Ezt azonban nem tudnánk kedvezményként felfogni, mivel az alappótdíj 14 875 forint, nem pedig 59 500 a normál tarifa, amit negyedelnek 30 napon belüli befizetéskor. De talán jobb szájízzel fogadnák ugyanazt a csekket az autósok, ha fordítva kommunikálnák.

Miért ennyi az annyi?

Hasonló az arány a 15 napon túl mintegy háromszorosára ugró parkolási pótdíjakkal és a rendőrség által megállapított szabálysértési összegekkel, ahol az 5000-50 000 forintos sávról vált át 5000-150 000 forintra a büntetés, ha nem ismerjük el a helyszínen a nekünk felrótt kihágást, ragaszkodunk az igazunkhoz, és szabálysértési előadó elé kerül az ügy.

Négyszeres pótdíj: miért ennyi?

Személyautóra 14 875 vagy 59 500 Ft a sztrádahasználati pótdíj 30 napon belül vagy túl befizetve

Személyautóra 14 875 vagy 59 500 Ft a sztrádahasználati pótdíj 30 napon belül vagy túl befizetve


Igyekeztünk megtudni, miért emelkednek egyáltalán, és miért ugranak ilyen drasztikusan a pótdíjak 30 nap után, ha a kocsin nem volt érvényes e-matrica, esetleg elírták a rendszámot, nem megfelelő kategóriára vagy érvényességi időre váltotta meg az ügyfél az úthasználati jogosultságot. Azt kérdeztük a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivőjétől, hogy:

– Eleve mi indokolja a pótdíj növekedését az idő múlásával?
– Miért pont 30 nap után jön az ugrás?
– Miért nő a négyszeresére a pótdíj összege?

Kibédi-Varga Lajos, a NÚSz Zrt. szóvivőjének válaszai az ügyben:

“Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról 36/2007. (III. 26.) GKM-rendelet (díjrendelet) tartalmazza a fizetendő pótdíjak összegét. A díjrendelettel kapcsolatos jogalkotási kérdések a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörébe tartoznak. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az e-matricás rendszerben az úthasználati jogosultság (e-matrica) értékesítését végzi, valamint az ellenőrzési és pótdíjazási feladatokat látja el. Szakmai álláspontunk alapján a pótdíjazás szabályai megfelelőek a befizetési fegyelem biztosítása szempontjából. Az alap pótdíj befizetésére rendelkezésre álló 30 napos határidő a tapasztalatok alapján elegendő a befizetés teljesítéséhez. A 30 nap utáni emelt összegű pótdíj kiszabása és a pótdíjak mértéke kellő visszatartó erővel bír, hatékony fellépést biztosít a jogosulatlan úthasználókkal (bliccelőkkel) szemben. Megjegyezzük, hogy a pótdíjak összege közel 10 éve változatlan.”

Pedig létezik más gyakorlat – veti fel dr. Janklovics Ádám, állandó jogi szakértőnk. “Elég a tömegközlekedési vállalatra gondolnunk: a bliccelés pótdíja 16 000 Ft, de ha azonnal, a helyszínen befizeti az illető, akkor 8000” – említ egy példát a Dr. Székely ügyvédi iroda munkatársa.

Meghalt Mátyás király, oda az igazság: ha nem az autósnál van technikai gond, a következményeket akkor is ő állja. 15 napon túl háromszoros áron

Autósként azt érzékelem, hogy az állam különféle szervei, a rendőröktől a közterület-felügyelőkön át az autópályamatrica-ellenőrökig remegve várják, hogy elkövessek valamilyen szabálytalanságot, amiből teljesíthetik esetleges bírságtervüket. Tényleg, mintha a mozgóbérük függne attól, hogy sikerül-e alaposan megszórni a közlekedőket pótdíjakkal és bírságokkal.

Nincs ugrálás - üzeni a kormány a a szabálysértési bírságok sávjaival. Az 5000-50 000 Ft helyett ha nem ismerjük el a helyszínen a nekünk felrótt kihágást és szabálysértési előadó elé kerül az ügy, 5000-150 000 forint a büntetés összeghatára

Ismerek több embert, aki úgy zárja el bugyellárisát a mindig éhes államkassza képviselői elől, hogy megpróbálja centire betartani a helyenként életszerűtlen szabályokat is, dacolva a többi autós haragjával. A közlekedés biztonságát úgy egészében nem biztos, hogy előrébb viszi, ha a munkák szüneteltetése alatt le nem takart sebességkorlátozó táblák szerint autóznak, például az épülő-szépülő 8-as út mellett.

A hasznos autós szabálytalan?

Márpedig a hazai pótdíjazási és büntetési rendszer

  • merőben igazságtalan87%
  • részben igazságtalan10%
  • teljesen igazságos2%
  • jórészt igazságos1%

Márpedig a hazai pótdíjazási és büntetési rendszer


De az állam éber, lehúzásra kész szereplőinek viselkedésében nemcsak a tetemes kiadások aggasztanak. Komolyan jobban fáj, hogy fordítva ülünk a lovon. Ebben a feje tetejére állított rendszerben az állam abban érdekelt, hogy ne működjek együtt vele, ne tartsam be a szabályokat, mert abból nem tud még több pénzt átcsoportosítani tőlem a saját zsebébe. A szabályok sokszor nem a közösségi élet zökkenőmentességét szavatolják, hanem pénzbehajtásra teremtenek lehetőséget. A bevételmaximalizálásra rákaptak egyes önkormányzatok is, lásd a térfigyelő kamerákkal kiszórt bírságok tömegét.

“Itthon egy megtorlás és pénzbehajtás jellegű rendszer működik a drasztikusan emelkedő pótdíjakkal, a szabálysértési bírságolási rendszerrel, és az objektív felelősségi szabályozással. A rendszer arra az állami vélelemre épül, hogy az autósok notórius szabályszegők, úgy is kell velük bánni, és minél több pénzt kell behajtani tőlük a költségvetés számára” – mondja dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd, aki jártas az autós érdekvédelemben. Nagyon úgy érzem, hogy igaza van. És szerintetek?