A magyar autós elsőrangú fejőstehén

Mennyi adót fizetünk a kocsi után?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.07.13. 06.00

Nekiálltam összeadni, mennyi áfát, jövedéki adót, baleseti adót és mindenféle illetéket terhelt rám az állam családi autónk után. Nem kellett volna.

Amikor tavaly decemberben behoztam Németországból használt autónkat, elhatároztam, hogy a korábbinál pedánsabban adminisztrálom a 2005-ös Focus 1,6 történetét, egy naplóba feljegyezve az összes eseményt és kiadást, ami adódik. Nemrég megvontam az első időszak mérlegét és az derült ki, amit sejtettem: az üzembentartó az állam fejőstehene.

105 550 forintnyi regisztrációs adóval és vagyonszerzési illetékkel indult az autó élete hazánkban

Mi autós lap vagyunk, nem térek ki arra, hogy a közlekedőktől bevasalt pénzből futballstadion lesz-e, esetleg orosz metrófelújítás az észt ajánlatnál drágábban, vagy fűtés az inkubátorokban és sisak a tűzoltóknak. Jöjjön egy összesítés arról, hogy az autó kapcsán mennyi adót rótt ki ránk az állam kisebb-nagyobb dózisokban.

Nyitásként vagyonszerzési illeték

Kezdjük a kisebb falatokkal! Mivel itthon akkoriban nem találtunk megfelelő autót a rászánt pénzből, maradt a magánimport. Ez duplán pech, mert magyarországi autóra nem kellett volna 72 250 Ft regisztrációs adót fizetni. De amióta az EU kikényszerítette a változtatást és 2010-ben, majd 2011-ben újra jelentősen csökkentek a díjak, egy Euro 4-es átlagautónál ez már nem nagy tétel.

Állami bevételek egy átlagos autó után*

Regisztrációs adó – 72 250 Ft
Vagyonszerzési illeték – 33 300 Ft
Forgalmi+törzskönyv díja – 6000+6000 Ft
Baleseti adó (a KGFB 30%-a) – 8400 Ft
Teljesítményadó (gépjárműadó, Bp. II. kerület) – 17 020 Ft
Pest megyei autópálya-matrica – 5000 Ft
Karbantartás és javítás áfája (27%) – 23 281 Ft
Üzemanyag, áfa (27%) 49 687 Ft
ÜA, jövedéki adó (630,28 liter, 120 Ft/liter) – 75 634 Ft
—————————————————–
Mindösszesen – 296 572 Ft
*A megvételt követő hét hónapra, 2014.12.12.-2015.07.13.

Hazai autót vásárolva ugyanúgy adódik a törzskönyv és a forgalmi díja, meg a vagyonszerzési illeték. Utóbbit pont olyan sunyi lenyúlásnak érzem, mint a lakásszerzési illetéket, mert az adózott jövedelmünkből tettünk félre rá. Ráadásul, ha vennék egy menő SeaDoo jetskit vagy audiofil hifit otthonra többször ennyiért, arra nem kellene vagyonszerzési illetéket fizetnem, míg a luxuscikknek aligha mondható, akkor kilenc éves kompakt autóra igen.

Javítás és karbantartás

Márkaszervizbe viszem az autót, amivel nem kell egyetérteni, mert egy szívó benzines Focushoz hozzá tudnak nyúlni márkafüggetlen szerelők is. Én ár/érték arányban a márkaszervizt jó megoldásnak tartom és az eddig kipróbált két helyen igazán kedvezőek a tapasztalataim a határidők betartásában és a munka minőségében, de árnyalja a képet, hogy autós újságíróként kiemelt ügyfél lehettem. Bár szerintem egy szervezetben nehéz lenne ügyfélfüggő igényességgel dolgozni.

Eddig volt egy olajcsere, majd a vásárlás után reparálni kellett az első lábtérvilágítást, az egyik hátsó hangszórót és a légkondi egy fémcsövét. Utóbbi elég sok Focuson jelentkezik, szerencsére a típushibának mondható kormányszervó-szivattyút az első tulaj kicseréltette két éve.

Milyen használtan a Ford Focus II?

Hét hónap távlatából az 1,6-os benzines Focus jól kezdett nálunk. Először is öröm vezetni. A 100 lóerős motor nem képes nagy dolgokra, de jól harap és élénken veszi a gázt. A futóműhangolás kiváló. Kényelmes, flott autó és kikapcsolt ESP-vel a keskenyebb téli gumikon olyan lelkesen áll keresztbe vizes úton, hogy fülig ér a szám. A 205/55 R16-os nyári gumikkal nincs csúszkálás, őszig a szemtelen kanyarsebességnek lehet örülni.

Pontosan hét hónapja vettük a második generációs Ford Focust. Tankolni kell bele, de baja nemigen van

Pontosan hét hónapja vettük a második generációs Ford Focust. Tankolni kell bele, de baja nemigen van


A fogyasztástól nem vártam sok jót, és valóban szorgosan kell tankolni bele. Tisztán városi forgalomban 8,5-11,3 l/100 km közötti átlagok jöttek ki Budapesten, az időjárástól, a hidegen megtett utak arányától, a domborzattól és a tempótól függően. A tendencia javuló, de az utóbbi hónapok városi átlaga így is 9,4 liter/100 km. Autópályán 7 liter a fogyasztás 120-at tartva, 140-160 között 8,6 liter, nem kis részben a rövid váltó miatt. Az országúti minimumfogyasztásról még nincs adat.

Jártunk olaj- és légszűrőcserén 23 900 forintért. Aztán javítani kellett a légkondi egyik fémcsövét, a márkaszerviz munkatársai feltöltötték gázzal, olajjal és jelölőanyaggal a rendszert (összesen 51 481 Ft). Kicseréltettük továbbá az ablaktörlőt (7000 Ft), a bal hátsó hangszórót (18 891 Ft) és a jobb első lábtérvilágítást (3392 Ft). Ezekkel a hibákkal vettük az autót, egy részük nélkül lehetne élni, de bennünket zavart. A következő feladat a gépi kárpittisztítás lesz, amivel a gyorsabb száradás érdekében megvártuk a nyári hőséget.

A halk felfüggesztés egyelőre bírja a harcot a besüllyedt csatornafedelekkel, éles peremű kráterekkel, aljas aszfaltgyűrődésekkel és futóműgyilkos villamossínekkel. Mivel az autó szinte naponta végigmegy a Róbert Károly körúton, nem tudom, meddig lesz ez így. Összességében az eddigi szervizmunkák áfavonzata 23 281 forint, ami azonban eltörpül a benzinkutakon lerótt adótömeghez képest.

Adózás a benzinkúton

A töltőállomások ugyanis a NAV előretolt hadállásai, egyik fő funkciójuk az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó és áfa beszedése és továbbítása. Jövedéki adóból 75 634, a világon a legmagasabb kulcsú általános forgalmi adóból 49 687 forinttal járultunk hozzá az állam kiadásaihoz.

Az üzemanyag a legnagyobb tétel. Csak az áfa és a jövedéki adó meghaladj a 125 000 forintot az első hét hónapra

Mint a legtöbb országban, itthon is van gépjárműadó, amit teljesítményadónak hívnak. Egzotikusabb tétel a kötelező díjára az előző Orbán-kormány idején rávert, 30 százalékos baleseti adó. Összesítve az elmúlt hét hónapban az átlagos autónak tekinthető, 2005-ös Ford Focus 1,6 után 296 572 forintnyi adó röppent a zsebünkből a központi költségvetésbe. Kifelejtettem valamit? Írjátok meg a hozzászólások között!

————————————————————————
Érdekes olvasói levél érkezett a témában:

Tisztelt Szörényi Úr!

Nekem nincs autóm, viszont van egy garázsom, amit nemigen tudok átminősíttetni, holott kerti szerszámok, könyvek és egyéb régi dolgok vannak benne, azaz egyértelműen raktárnak használom.
Ezért a garázsért arányaiban sokkal több építményadót fizetek, mint a házamért kommunális adót. Szóval akinek nincs autója, de valamilyen módon kapcsolható valamilyen tulajdona az autóhoz, azt is “lehúzzák”.

Félévente 8 ezer Ft a kommunális adója a 87 négyzetméteres lakásomnak, 6 ezer Ft építményadót fizetek a kb. 25 nm-es garázsért, ami a lakás méreteire átszámolva (felszorozva) kb. 20 ezer Ft lenne.
Ha ez melléképület lehetne, nem kéne adóznom utána, de nagyon bonyolult átminősíttetni és azzal is megfenyegettek, hogy esetleg lebontatják akkor, mert ma már nem biztos, hogy szabályos a kert ilyen beépítettsége. De szerintem egyáltalán nem érdekük az átminősítés. A házat pedig így vásároltam 13 éve, a garázs már azelőtt legalább 30-40 éve állt.

Üdvözlettel, H. L.

Kommentek

  • pqowieurzt

    lehet itt is stadionozni, de sajnos az utak nem a semmiből teremtődnek, mintahogy a tüdőrák és egyéb, főként a közelekdés melléktermékei által okozott betegségek gyógyítása sem 2 fillérbe kerül.

  • szipipeti

    Néha el kell gondolkozni azon, hogy az adott pillanatban van-e egyéb, alternatív megoldás a közlekedésre, BKV, kerékpár, robogó… Pláne, ha az ember egyedül kell mozogjon! Budapestieknek ebben a tekintetben óriási előnyük van a vidéki emberekkel szemben! -mégsem használják ki teljes mértékben!

  • menőmanó

    Valóban, a magyar kormány élen jár az útépítésben (főleg az átlag feletti minőség és a kedvező ár ami jellemző) az egészségügyi szolgáltatások színvonalával meg már Svédországgal versenyzünk.

    Szánalmas pont ezt a két legjelentősebb példát felhozni. :)

    Az igazság az, hogy nálunk szabad rablás folyik az állam részéről.
    A sok birkát megetetik a rezsicsökkentéssel, közben egyéb adókkal a kétszeresét szedik be közvetetten (bank, telekommunikáció, áfa, stb.).

  • pqowieurzt

    lehet itt okoskodni, hogy nem szeretünk adókat fizetni, és eközben kádári örökségként mindent ingyen elvárunk az államtól, de nem kell hozzá nagyon magas iq, hogy belássuk, a kettő nem sokáig összeegyeztethető.

  • cszoli

    Teljesen mindegy, hogy mennyi adót szednek be, amíg “Magyarország jobban teljesít” kampányokra meg hasonló kreténségekre vernek el százmilliókat – jobb helyeken fej-eltávolítás az ilyen közpénz-pazarlás jutalma, itt meg újraválasztás. A fejlődést azt valahol máshol kell keresni, itt van például a Shanghai-i metró elmúlt 20 éve: http://i.imgur.com/vf2TWZB.gif

  • szaboata

    80%-os adóelvonás mellé még illik kicsit fizetni ilyen olyan címen,nem?Valamiben jóérzés elsőnek lenni a világon,na.Értitek,irigylik is a magyar gazdasági csodamodellt.Meg ezt a skizofrén ország struktúrát.Ami Európában nincs…

  • Nyesamu

    pqowieurzt

    Mennyi adót fizessek te agyhalott?

    Még hogy nem szeretünk adózni? Ki szeret?
    Ebben az országban azért 27% az ÁFA mert kevesen dolgoznak,nincs munka,nulla a gazdaság. Ezért kitalálták hogy az ÁFA 27% legyen és mindenre rávágták. Igy zsigerelik ki a népet!
    Még egyszer kérdezem:

    Mennyi adót fizessek te agyhalott?

    Minden 100Ft-ból több mint 50-et ellopnak,vágod?
    Ki vagy te? Holyday?

  • v_johny

    Nyesamu – 2015.07.13 13:16

    Hol nincs munka? Egyre nagyobb a szakember hiány, mérnöki területekről nem is beszélve… Nálunk átláthatatlanul sok a munka, csakhogy a munkáltató inkább nézi hogy 150%-on pörög mindenki (amíg bírja), minthogy venne még fel emret mert annyira sokban van egy munkavállaló (adók). Ha meg venne fel, akkor ha visszaesne a rendelés (normál ingadozás), már gondban lenne a kifizetendők kitermelésével és egyből lehetne leépíteni. Mindezt úgy, hogy a mérnöki bér a fele sincs az osztrák mekiben dolgozó srácok bérének… Arról ne nyissunk vitát, hogy egy mérnöki agyonterhelt vagy egy mekis munkakör a stresszesebb/terhelőbb.

  • Lipi1945

    A karbantartás áfáját miért számoltad bele kétszer?

    Szemre gyanúsan nem akart kijönni nekem az a 320 ezer, számológépet ragadtam és ez így összesen nekem csak 297 ezerre jött ki.

  • a.szorenyi

    Kedves Lipi1945!

    Köszönöm, újra nekifutottam és igazad van. Elszámoltam sajnos, amiért elnézést kérek Olvasóinktól! Javítottam az összeget, a jó eredmény 296 572 Ft.

    Üdv, Szörényi András

  • Kempelen

    Nyesamu! Mennyi adót fizess? Amennyit kell. S ha te megtetted, tegye meg még az a több, mint 2 millió, aki dolgozik, de adót csal vagy adót kerül. Ha ezt mindenki megteszi, akkor kevesebb lesz az ÁFA. Amíg az adócsalás hecc (kérdezd menőmanót), addig sajnos az lesz, hogy az állam úgyis beszedi, ami kell neki.

    Olvass, láss, hallgass. Egyre komolyabb munkaerő hiány van. Sajnos, aki nem ért semmihez, nem beszél semmilyen nyelvet (nézd meg hogy ír a kommentelők zöme), nem ritkán még az anyanyrlvét sem, az valóban hendikeppel indul.

    Szóval:
    – fizesd ki a 16% jövedelemadót és a járulékokat a teljes béredre vetítve
    – kérj mindenről számlát, hogy más is befizesse az adót és ÁFA-t
    Ezek az első lépések. Én így teszem, tedd te is ezt.

  • Kempelen

    Bizony Johny! Az adózási morál nagy gond. Először valóban addig kellene eljutnia mindenkinek, hogy megveti azt, aki nem fizet adót, adót kerül vagy éppenséggel azért zsigereli ki az embereit, hogy adót takarítson meg. Egyetértek.

  • szaboata

    Kempelen,nagyon trendi vagy,és ostobán moralista.Érdekes,hogy aki külföldre megy dolgozni,mindegy mit,az haza sem akar jönni,mert kint legalább meg tud élni abból,amit keres.És biztosan nem tudja úgy az idegen ország nyelvét,mint itthon az anyanyelvét.
    Nem csupán szja van,hanem egy sereg járulék,így jön ki szépen a munkáltatónak az 50 % befizetni való munkavállalónként.
    A munkaerőhiány pedig egyértelmüen azért alakul ki,mert nagy az elszívás nyugat felé.Ahol sokkal szivesebben dolgozik jól,mert megfizetik.Ennyike.Az állam nem söpri le a padlást,hanem hagy vetni való búzát.
    Mások az arányok,más a leosztás,és tizedannyi a THM,amit ki lehet gazdálkodni.

  • olomana

    Hát én igen sok embert ismerek, magamat is beleértve, akik éveket dolgoztak külföldön és hazajöttek. Ott sincs kolbászból a kerítés.

  • Kempelen

    Szaboata nevezd annak, aminek akarod, az a helyzet, amit írtam.

    Aki külföldre megy melózni, az sok esetben itthon tud jobban élni abból a pénzből, kint aligha. Ezt sokan -okosan- ki is használják. Viszont adót ott is fizetnek. nem is keveset. Arányaiban igenis többet, mint itthon.

    A munkaerőhiány nem a nyugati elvándorlás miatt van, mert oda többnyire éppen nem a kvalifikált munkaerő megy, hanem azért van, mert egyszerűen nem képzett pl. szakmunkásokat az elmúlt 10 évben Magyarország. Nem jogászra van szükség, meg közgazdászra, meg kommunikációs szakemberre hanem lakatosra, meg esztergályosra. Ja, hogy utóbbiból a CNC gépekhez, amit a tudatlanok nem ismernek? Tanulni kell. Már Lenin is megmondta. :-D

    Járulékok mindenhol vannak ember, csak az általatok mantrázott nyugaton nem az aktív dolgozók 30%-a fizet tisztességesen adót és járulékot, mint nálunk. Ezt írtam fentebb. A mantrázott nyugaton nincs olyan, hogy tömegesen csináltatnak mindent mutyiban, ami után a mester nem adózik. Ganéjra büntetik a vállalkozót, ha csal. persze, ott is próbálkoznak, de az adómorál klasszisokkal jobb, mint nálunk.

    Te is inkább fizesd meg az adódat, kérj számlát mindenről, ne magyarázd meg a csalás melett a bizonyítványt.

  • maliganhuligan

    Újabb bizonyíték, hogy az autós fejőstehén. Hó elején elvittem az autót leműszakiztatni. A vizsga sikeres volt, viszont nem volt a vizsgabázison matrica – azt mondták, országos hiány van. Adtak igazolást, menjek vele az okmányirodába, ott van matrica. Elmentem érdeklődni, mondták, hogy a matricát ki kell fizetni, 585 Ft, viszont ha még nem futott át a rendszeren a vizsga, elintézik 2300-ért. Vártam, hogy megússzam a 2300 Ft-os kiadást. Nem sikerült, mert 7-8 munkanap nem volt nekik elég erre, úgyhogy a 22000 Ft műszaki vizsgadíjon felül most kifizethettem a matricát (ami benne van a vizsgadíjban) és az illetéket. Ügyintéző leányka mondja, tavaly is volt ilyen, hogy a vizsgabázisokon elfogyott a matrica, és tudja, hogy nem fair az autósokkal szemben, hogy újra ki kell fizetni a matricát. Mondtam neki, ezt nálam rablásnak hívják. Félrenézett inkább. Azt is megemlítette, a mostani “akcióban” pár százan vagyunk érintettek. Akkor országosan mennyi? Hány ezer? Szóval, tekinthetem ezt az egészet visszatérő problémának, ha már tavaly is volt ilyen, de inkább úgy veszem, szándékos pénzlenyúlás.

  • Pityke

    A listáról kimaradt:
    – rendszámtábla: 8500 Ft.
    – a környezetvédelmi matrica: 585 Ft.

    Magyarországon vásárolt autóra is van regisztrációs adó.
    Az első tulajdonos fizeti, aki kihozza az autót a szalonból.
    Emellet van még üzembehelyezési díj is
    (gondolom a műszaki vizsa és az eredetiség vizsgálat van benne).
    Nekem ez 58165 Ft volt egy kompaktra.
    Az 5.5 millós autó vételárában pedig 1 millió körül volt az ÁFA!

  • laci1982

    akinek fáj, járjon biciklivel, gyalog, busszal, de idén indul a “bubi”-szerű autóbérlő program is…ennyi. Vessetek egy pillantást pl a brit bizti díjakra és jahh….ott évente kötelező a műszaki is…..ha fáj a fizetnivaló és nem bírod, told az autót egy szakadékba és vége a kálváriának. Ha meg keresztben akarsz csúszkálni, akkor meg fizess, mint a katonatiszt

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.