Július elejétől egyre nagyobb arányban kezdik meg a derék termelőerők szabadságukat, jobb esetben fizetéskiesés nélkül. A nyaralási célpontok elérésének elsődleges eszköze az autó, legyen a saját, céges, kölcsönkért vagy bérelt. Az alábbi nyaralási tippek és országspecifikus tudnivalók ismeretével kevesebb gond árnyékolhatja be a jól megérdemelt pihenést. A legfontosabb, hogy egy cimboránkat idézve a nyaralás a lakásajtó becsukásával kezdődjön! Utazzunk kényelmesen, ne akarjunk időre érkezni, mert orrvérzésig vezetni veszélyes és balesetet megúszva is tönkreteszi a napunkat. Pár alapvető tudnivaló:

  • Tartsuk be a helyi sebességkorlátozásokat! Helyismeret híján ne abból induljunk ki, hogy az csak a gördeszkákra vonatkozik.
  • Szánjunk időt nyaralási tippek, ajánlók elolvasására az interneten. A helyi tapasztalatot semmi nem pótolja.
  • Legyen a hazai társadalombiztosítás meglétét igazoló európai egészségbiztosítási kártyánk és utasbiztosításunk! Sose tudni, mikor szorulunk rá, zsebből nagyon drága lehet az ellátás.
  • Fényvisszaverő mellény legyen nálunk! Mivel 650 forintért meg lehet venni, legyen utasonként egy, biciklizéshez is jól jön majd.
  • Kézben tartott mobiltelefont nemcsak itthon tilos használni. Bluetooth-kihangosítót, a fülből kilógó drótos szettet vagy valami más megoldást találjunk indulás előtt.
  • Horvátországba utazva is kell a velünk utazó gyermekek számára úti dokumentum, például útlevél, ami a saját gyermekeinkre is vonatkozik.
  • Nemzetközi vezetői engedélyre nincs szükség, de legyen nálunk baleseti bejelentő! a kék-sárga biztosítóknál, alkuszcégeknél vagy bankfiókokban szerezhető be, ha a pénzintézetnek van biztosítási üzletága (Pl. OTP, K&H).

Ittas vezetés a környező országokban

Hazánkhoz hasonlóan a környező országok zömében is tilos vezetni, ha a sofőr alkoholt fogyasztott. Csehország, Románia és Szlovákia hatóságai is 0,0 ezrelékben határozták meg a megengedett maximális véralkoholszintet.

Horvátországba, Szerbiába és Ausztriában nem 0,0 a megengedett véralkoholszint. Szerintünk senki ne igyon alkoholt, ha vezet, főleg ne nyáron, melegben, fáradtan útnak indulva

Ausztria, Horvátország és Szerbia előírásai azonban engedékenyebbek 0,5 illetve 0,3 ezrelékes határértékkel. Mi azonban azt kérjük olvasóinktól, hogy külföldön se üljenek a volánhoz, ha ittak! Idegen a környezet, és már kevés alkohol is tompítja az embert. Egészen biztos, hogy senki nem vezet jobban egy sör vagy pár fröccs után.

Horvátország

Ne legyen nálunk tartalékkanna, mert sem behozni, sem kivinni nem szabad üzemanyagot tartalékkannában. Ez a szabály, még akkor is, ha a nyári turistaözönben ezt aligha van kapacitás ellenőriznie a hatóságoknak.
 

Ne rohanjunk, az odaút is legyen a nyaralás része. Ehhez kell sok jó zene, közös éneklés, a gyermekeket lekötő könyv, írószer, kártya, DVD-lejátszó, tablet, bármi

Töltőállomásokon a sima dízel lehet a teherjárművekbe szánt üzemanyag, az eurodiesel biztosan alkalmas személyautókba. A sebességhatárok azonosak a hazaival, de 25 év alatti vezetőknek 80-100-120 a maximum. Szintén csak 25 éves kortól nő 0,0-ról 0,5-re a még nem büntetett véralkoholszint. Az autópályák sajnos kapus fizetős megoldással működnek, ami torlódásokkal járhat. A Ne prilazitte táblákat nagyon szívleljük meg: aknaveszélyre figyelmeztetnek.

Olaszország

Ügyeljünk arra, hogy a hazai szabályozástól eltérően esőben 110, ködben 50 kilométer/órás sebességkorlátozás lehet érvényes az autósztrádán. Olaszországban 0,5 ezrelékes véralkoholszint a megengedett, alkattól függően egy sör vagy egy pohár bor elfogyasztása után még nem tilos vezetni, de segíteni biztosan nem segít a biztonságos vezetésben.

Bármi történhet

Macskaköves óvárosi utcán tényleg elég egy rossz lépés a bokatöréshez, nem is beszélve a súlyosabb esetekről. Ezért fontos az európai egészségbiztosítási kártya, amivel az EU 28 tagállamában, valamint Izlandon, Lichtensteinben, Norvégiában és Svájcban vehető igénybe az állami egészségügyi ellátás. A kártya csak az orvosilag szükséges egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozik. Azokra a beavatkozásokra, kezelésekre, hogy az érintett ne kényszerüljön tervezett tartózkodásának vége előtt visszatérni hazájába.

Az ellátás az adott ország polgáraira érvényes feltétekkel jár, tehát nem biztos, hogy ingyenes, mint itthon! Az igénylőlap innen tölthető le. A kártya a kormányhivatalnál személyesen, vagy meghatalmazott útján – kiskorúak esetén a törvényes képviselő közreműködésével – továbbá postai úton, valamint ügyfélkapun keresztül írásban igényelhető. További részletek az OEP nagyon profi és ügyfélbarát tájékoztatójában.

Ez a kártya nem helyettesíti az utazásbiztosítást. Egyrészt nem jogosít magánfinanszírozású egészségügyi ellátás igénybevételére, másrészt nem fedezhetők vele olyan költségek, mint pl. a visszaútra szóló repülőjegy, autójavítás, tréleres hazaszállítás vagy szálloda a lerobbant kocsi miatt, vagy az ellopott/elveszített vagyontárgyak értéke. Ha belefér, utasbiztosításból ne a legolcsóbbat válasszuk, hanem a bővebben térítő konstrukciókat. És gondoskodjunk készpénzről vagy bankkártyával könnyen kivehető tartalékról, mert bizonyos költségeket csak utólag térít a biztosító.

Vidéki területeken a benzinkutak nyitva tartása nem folyamatos, tankoljunk időben! Sok kútnál előre megadott, pl. 5 és 20 eurós egységekben vehetünk üzemanyagot, a többi melléfolyik. A pieno jelenti a teli tankot. Többnyire a kallantyút fogva tartva jön a benzin, csak végig fogni kell a pisztolyt. Itáliában igen sokba kerülnek az autópályák, én az osztrák határtól Rómáig többet fizettem kis egységekben, mint a komplett svájci autópálya-matricáért, amely az adott naptári évben érvényes és nincs belőle havi vagy heti.

Tartsunk szüneteket 2-3 óránként. Ha előre tervezünk, az autópályáról letérve majdnem mindig van valami látnivaló a közelben, ami feldobja az utazást

Éjszakai, pontosabban 22 és 7 óra közötti gyorshajtás büntetési tételei harmadával magasabbak a nappal elkövetettekénél. Aki reklamál, és nem tudja letenni a vitatott büntetés összegét kaucióként, annak a snájdig carabinierik lefoglalhatják a járművét.

Szerbia

Délvidékre tartva figyeljünk a magyarországitól eltérő sebességhatárokra. A lakott területekre vonatkozó azonos, de országúton, autóúton és autópályán is 10-10 kilométer/órával kisebb a megengedett sebesség, tehát 80, 100 és 120 km/óra. Ha autógázt keresünk és egyik felirat sem ismerős a kútoszlopon, akkor Plin vagy TNG lehet az LPG. Horvátországban szintén a plin a nyerő megoldás autógázra vadászva.

Dél felé utazva LPG helyett Plin néven keressük az autógázt. A benzinnel nincs ilyen gond, de gázolajból az eurodieselt érdemes választani

Egy évnél régebbi jogosítvánnyal 0,0 helyett 0,3 ezrelék a megengedett véralkoholszint, de itt is kerüljük a szeszt, amíg meg nem érkeztünk. Ha aznap már biztosan nem vezetünk és a házigazda megkínál pálinkával, az italt nem illik egy húzásra beverni, mint a kommersz felest, piacokon 220 forintért. A valódi gyümölcspárlat fennebb stílben, kis kortyokban fogyasztandó.

Más országokba utazva itt találunk utazási tanácsokat az ADAC autóklubtól. Az adott célország a célzott keresés (gezielte Suche) menüpontnál a legördülő menüből választható ki, majd a Verkehr (közlekedés) címszó a legérdekesebb autós szemmel.