Nyaralás autóval – Erre figyeljünk!

Eltérő szabályok a szomszédban

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.07.03. 08.45

Aki itthon szabályosan autózik, még nem biztos, hogy külföldön is megússza büntetés nélkül. Nyaralási tippek a környező országokba utazóknak.

Július elejétől egyre nagyobb arányban kezdik meg a derék termelőerők szabadságukat, jobb esetben fizetéskiesés nélkül. A nyaralási célpontok elérésének elsődleges eszköze az autó, legyen a saját, céges, kölcsönkért vagy bérelt. Az alábbi nyaralási tippek és országspecifikus tudnivalók ismeretével kevesebb gond árnyékolhatja be a jól megérdemelt pihenést. A legfontosabb, hogy egy cimboránkat idézve a nyaralás a lakásajtó becsukásával kezdődjön! Utazzunk kényelmesen, ne akarjunk időre érkezni, mert orrvérzésig vezetni veszélyes és balesetet megúszva is tönkreteszi a napunkat. Pár alapvető tudnivaló:

  • Tartsuk be a helyi sebességkorlátozásokat! Helyismeret híján ne abból induljunk ki, hogy az csak a gördeszkákra vonatkozik.
  • Szánjunk időt nyaralási tippek, ajánlók elolvasására az interneten. A helyi tapasztalatot semmi nem pótolja.
  • Legyen a hazai társadalombiztosítás meglétét igazoló európai egészségbiztosítási kártyánk és utasbiztosításunk! Sose tudni, mikor szorulunk rá, zsebből nagyon drága lehet az ellátás.
  • Fényvisszaverő mellény legyen nálunk! Mivel 650 forintért meg lehet venni, legyen utasonként egy, biciklizéshez is jól jön majd.
  • Kézben tartott mobiltelefont nemcsak itthon tilos használni. Bluetooth-kihangosítót, a fülből kilógó drótos szettet vagy valami más megoldást találjunk indulás előtt.
  • Horvátországba utazva is kell a velünk utazó gyermekek számára úti dokumentum, például útlevél, ami a saját gyermekeinkre is vonatkozik.
  • Nemzetközi vezetői engedélyre nincs szükség, de legyen nálunk baleseti bejelentő! a kék-sárga biztosítóknál, alkuszcégeknél vagy bankfiókokban szerezhető be, ha a pénzintézetnek van biztosítási üzletága (Pl. OTP, K&H).

Ittas vezetés a környező országokban

Hazánkhoz hasonlóan a környező országok zömében is tilos vezetni, ha a sofőr alkoholt fogyasztott. Csehország, Románia és Szlovákia hatóságai is 0,0 ezrelékben határozták meg a megengedett maximális véralkoholszintet.

Horvátországba, Szerbiába és Ausztriában nem 0,0 a megengedett véralkoholszint. Szerintünk senki ne igyon alkoholt, ha vezet, főleg ne nyáron, melegben, fáradtan útnak indulva

Ausztria, Horvátország és Szerbia előírásai azonban engedékenyebbek 0,5 illetve 0,3 ezrelékes határértékkel. Mi azonban azt kérjük olvasóinktól, hogy külföldön se üljenek a volánhoz, ha ittak! Idegen a környezet, és már kevés alkohol is tompítja az embert. Egészen biztos, hogy senki nem vezet jobban egy sör vagy pár fröccs után.

Horvátország

Ne legyen nálunk tartalékkanna, mert sem behozni, sem kivinni nem szabad üzemanyagot tartalékkannában. Ez a szabály, még akkor is, ha a nyári turistaözönben ezt aligha van kapacitás ellenőriznie a hatóságoknak.
 

Ne rohanjunk, az odaút is legyen a nyaralás része. Ehhez kell sok jó zene, közös éneklés, a gyermekeket lekötő könyv, írószer, kártya, DVD-lejátszó, tablet, bármi

Töltőállomásokon a sima dízel lehet a teherjárművekbe szánt üzemanyag, az eurodiesel biztosan alkalmas személyautókba. A sebességhatárok azonosak a hazaival, de 25 év alatti vezetőknek 80-100-120 a maximum. Szintén csak 25 éves kortól nő 0,0-ról 0,5-re a még nem büntetett véralkoholszint. Az autópályák sajnos kapus fizetős megoldással működnek, ami torlódásokkal járhat. A Ne prilazitte táblákat nagyon szívleljük meg: aknaveszélyre figyelmeztetnek.

Olaszország

Ügyeljünk arra, hogy a hazai szabályozástól eltérően esőben 110, ködben 50 kilométer/órás sebességkorlátozás lehet érvényes az autósztrádán. Olaszországban 0,5 ezrelékes véralkoholszint a megengedett, alkattól függően egy sör vagy egy pohár bor elfogyasztása után még nem tilos vezetni, de segíteni biztosan nem segít a biztonságos vezetésben.

Bármi történhet

Macskaköves óvárosi utcán tényleg elég egy rossz lépés a bokatöréshez, nem is beszélve a súlyosabb esetekről. Ezért fontos az európai egészségbiztosítási kártya, amivel az EU 28 tagállamában, valamint Izlandon, Lichtensteinben, Norvégiában és Svájcban vehető igénybe az állami egészségügyi ellátás. A kártya csak az orvosilag szükséges egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozik. Azokra a beavatkozásokra, kezelésekre, hogy az érintett ne kényszerüljön tervezett tartózkodásának vége előtt visszatérni hazájába.

Az ellátás az adott ország polgáraira érvényes feltétekkel jár, tehát nem biztos, hogy ingyenes, mint itthon! Az igénylőlap innen tölthető le. A kártya a kormányhivatalnál személyesen, vagy meghatalmazott útján – kiskorúak esetén a törvényes képviselő közreműködésével – továbbá postai úton, valamint ügyfélkapun keresztül írásban igényelhető. További részletek az OEP nagyon profi és ügyfélbarát tájékoztatójában.

Ez a kártya nem helyettesíti az utazásbiztosítást. Egyrészt nem jogosít magánfinanszírozású egészségügyi ellátás igénybevételére, másrészt nem fedezhetők vele olyan költségek, mint pl. a visszaútra szóló repülőjegy, autójavítás, tréleres hazaszállítás vagy szálloda a lerobbant kocsi miatt, vagy az ellopott/elveszített vagyontárgyak értéke. Ha belefér, utasbiztosításból ne a legolcsóbbat válasszuk, hanem a bővebben térítő konstrukciókat. És gondoskodjunk készpénzről vagy bankkártyával könnyen kivehető tartalékról, mert bizonyos költségeket csak utólag térít a biztosító.

Vidéki területeken a benzinkutak nyitva tartása nem folyamatos, tankoljunk időben! Sok kútnál előre megadott, pl. 5 és 20 eurós egységekben vehetünk üzemanyagot, a többi melléfolyik. A pieno jelenti a teli tankot. Többnyire a kallantyút fogva tartva jön a benzin, csak végig fogni kell a pisztolyt. Itáliában igen sokba kerülnek az autópályák, én az osztrák határtól Rómáig többet fizettem kis egységekben, mint a komplett svájci autópálya-matricáért, amely az adott naptári évben érvényes és nincs belőle havi vagy heti.

Tartsunk szüneteket 2-3 óránként. Ha előre tervezünk, az autópályáról letérve majdnem mindig van valami látnivaló a közelben, ami feldobja az utazást

Éjszakai, pontosabban 22 és 7 óra közötti gyorshajtás büntetési tételei harmadával magasabbak a nappal elkövetettekénél. Aki reklamál, és nem tudja letenni a vitatott büntetés összegét kaucióként, annak a snájdig carabinierik lefoglalhatják a járművét.

Szerbia

Délvidékre tartva figyeljünk a magyarországitól eltérő sebességhatárokra. A lakott területekre vonatkozó azonos, de országúton, autóúton és autópályán is 10-10 kilométer/órával kisebb a megengedett sebesség, tehát 80, 100 és 120 km/óra. Ha autógázt keresünk és egyik felirat sem ismerős a kútoszlopon, akkor Plin vagy TNG lehet az LPG. Horvátországban szintén a plin a nyerő megoldás autógázra vadászva.

Dél felé utazva LPG helyett Plin néven keressük az autógázt. A benzinnel nincs ilyen gond, de gázolajból az eurodieselt érdemes választani

Egy évnél régebbi jogosítvánnyal 0,0 helyett 0,3 ezrelék a megengedett véralkoholszint, de itt is kerüljük a szeszt, amíg meg nem érkeztünk. Ha aznap már biztosan nem vezetünk és a házigazda megkínál pálinkával, az italt nem illik egy húzásra beverni, mint a kommersz felest, piacokon 220 forintért. A valódi gyümölcspárlat fennebb stílben, kis kortyokban fogyasztandó.

Más országokba utazva itt találunk utazási tanácsokat az ADAC autóklubtól. Az adott célország a célzott keresés (gezielte Suche) menüpontnál a legördülő menüből választható ki, majd a Verkehr (közlekedés) címszó a legérdekesebb autós szemmel.

Kommentek

  • v_gabe

    Köszi, jó volt.:)

  • vizesszaki

    Annyit tegyünk még hozzá, hogy Ausztriában létezik egy speciális sebességkorlátozás, amit magyarok előszeretettel hagynak figyelmen kívül. IG-L felirat esetén ez n közlekedésbiztonsági korlátozás, hanem környezetvédelmi. Ennek megfelelően aki itt túllépi a sebeséghatárt, nem szabálysértést követ el, hanem környezetszennyezési bűncselekményt! A tételezése 600 Eurotól indul.
    Svájcban a sebességkorlátozásokat ajánlott nagyon komolyan venni. A Kantonspolizei nem viccel, majdnem amerikai módszerekkel kérik a járművetőt, allna már ugyan meg. Ha kell simán leszorítják, a motorost fellökik. Kantononként eltérő mennyiségű a telepített sebeségmérők száma, de pl Zürichben szinte minden kereszteződésben van. Svájcban minden sebességtúllépésért fizetni kell, függetlenül attól, hogy azokat akár egy kilométerenbelül gyűjtötte a vezető. A külföldiekkel nagyon udvariasak, de azonnal kaszíroznakmivel, ha elhagyja az országot nincs rá garancia, hogy a pénz befolyik a költségvetésükbe. Svájcban a legkisebb töltőállomáson is lehet éjjel- nappal tankolni, mivel ezek a kutak alapból automatákvagyis sosincs kezelőszemélyzet. Lehet fizetni Euroval is, bár akkor nem legjobb árfolyamon számol a kút. A határátkelés Svájc irányába egyszerű, hiszen az ország szintén tagja a schengeni övezetnek, de arra fel kell készülni, hogy a keleti blokkból érkezőket kiemelik a kocsisorból. Semmi nacionalizmus, de jellemző, még az itt dolgozókra is, hogy mindig hoznak valami ” hazait”.

  • Kempelen

    Vizesszaki ne mondd már! Azokban az országokban mindent szabad, a kerítés kolbászból van, a rendőrök pedig szaloncukrot adnak a száguldozóknak, sebességmérés pedig nincs. :-DDD

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.