Exkluzív: mit akar a Lada Magyarországon?

Visszatér a Lada Magyarországra

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.07.02. 07.40

Európa más országait megelőzve, a magyar LADA-importőr tegnap szerződést írt alá a gyárral a márka visszatéréséről. Igazán jó árak nélkül nem fog menni.

Tegnap érkezett a hír az új LADA-importőr és az autókat gyártó AvtoVAZ közötti megállapodásról, a márka őszi visszatéréséről Magyarországra. Igyekeztünk többet megtudni a sokakat foglalkoztató LADA-sztoriról. A lényeg:

  • Az újraalakuló LADA tervezett indulása november 1.
  • kezdetben három típus jön: Kalina, Granta, 4×4 Urban (modernizált Niva), klasszikus Niva
  • árak még nincsenek, mi a Daciák árszintjét tartjuk mértékadónak
  • elérhető lesz a légkondicionáló és az ESP
  • kezdetben egy budapesti, négy fővároson kívüli szalon nyílhat
  • 2016-ban új generációs modellek érkeznek

Most pedig kicsit bővebben. Idén ősszel három típus jelenik meg, mindegyik két-három különböző felszereltséggel. A Kalina és a modernebb Granta várhatóan háromféle változatban lesz kapható. A 4×4 Urban a Niva légkondicionálóval is felszerelhető, kényelmesebb verziója, mellette jön a klasszikus Niva is, Lada 4×4 néven. Egyelőre nem lesz dízelmotor a kínálatban.

Átnevezték a Nivát Lada 4x4-re, ez a kényelmesebb kivitel belőle 4x4 Urban néven. Árát még nem tudjuk


Légkondi, automata váltó

Korábban elképzelhetetlen felszereltségi tételek jelzik, hogy a fejlesztések nélküli korszak a múlté. Az újkori LADA-modellekben elérhető lesz klímaberendezés, amit átalakítottak az európai szabványnak megfelelő hűtőközegűre. Rendelhetővé válik az automatikus sebességváltó illetve a robotizált kézi váltó. Az alapvető kényelmi extrák, a kormányrásegítés, az elektromos ablakemelő vagy a központi zár, a 10 évvel ezelőtti Kalinában is benne voltak.

Mi van a biztonsággal?

Rákérdeztünk az autók biztonságára, amin sok kínai márka hódítási kísérlete megbukott már. A Kalina és a Granta megfelel a szigorú európai ütközésbiztonsági szabványoknak, így megkapta az EU-típusbizonyítványt. Információink szerint ezekben a modellekben megtaláljuk a kötelező menetstabilizáló elektronikát. Euro NCAP-törésteszt eredményt még nem láttunk az autókról, pedig ez fontos kritérium volna.

Sokat szélesedett a Lada kínálata. A Kalina Cross kezdettől fogva kapható lesz itthon

Más a helyzet az európai gyalogosvédelmi és passzív biztonsági előírásoknak meg nem felelő Niva-leszármazottakkal. Ezekre korlátozott EU-típusbizonyítványt kapott a gyár, ami limitált számú autó forgalomba helyezését engedi.

Vesta, X-Ray: korszakváltás jövőre

2016 közepén debütálhat hazánkban az importőr nagy reménysége, a Vesta. A kompakt autó sorozatgyártása idén szeptemberben kezdődik, először azonban az orosz piacra szánt kiviteleket gyártja az üzem Togliattiban. Jelenleg a próbagyártás folyik.

Első kézből: interjú az importőr vezetőjével

Jövő év közepén jelenik meg itthon a Vesta. Elsőként a lépcsőshátú jön, de lehet belőle ferdehátú és/vagy kombi is, mint elődeiből

Jövő év közepén jelenik meg itthon a Vesta. Elsőként a lépcsőshátú jön, de lehet belőle ferdehátú és/vagy kombi is, mint elődeiből


Markó Zoltán tegnap érkezett haza Togliattiból, az importőri szerződés ünnepélyes aláírásáról. A LADA-projekt vezetőjét az M7-es autópályán értük utol, hogy a márka visszatérésével kapcsolatos tervekről kérdezzük.
 
Európában a hazai vezérképviselet az első fecske. Miért pont Magyarországgal indul a LADA visszatérésére?
 
Ormos István (a Duna Autó márkakereskedés tulajdonosa – a szerk.) stratégiailag bővíteni kívánta a Ladával a portfoliót. Szerencsés egybeesésként mi akkor jelentkeztünk be a tervvel, amikor eldőlt, hogy a gyár távlati célja visszahozni a márkát Európába. Nagyon megtisztelő, hogy mi vagyunk a gyár pilot partnere az európai újraindulásban.
 
Hány márkakereskedésben gondolkodnak?
 
Országos hálózat a terv, egyelőre egy budapesti és négy Budapesten  kívüli taggal. Lehetséges, hogy utóbbiak csak a fővárosi szalon után 2-3 hónappal nyílnak meg. Szeretnénk néhány szervizpontot is hozzátenni a hálózathoz.
 

Az új importőr a régi Ladákhoz is elérhetővé teszi a gyári alkatrészeket. Azt nem tudjuk, mennyire régiekhez. A képen a VAZ 2103-as, az Ezeröcsi

Az új importőr a régi Ladákhoz is elérhetővé teszi a gyári alkatrészeket. Azt nem tudjuk, mennyire régiekhez. A képen a VAZ 2103-as, az Ezeröcsi


Tervezik később haszonjárművek importját?
 
Tárgyaltunk erről a gyár képviselőivel, a mi célunk, hogy itthon is legyenek Lada haszonjárművek. Jelenleg azonban nincs itthon forgalmazható kis haszonjármű a palettán.
 
Erősen hasonlít a Lada és a Dacia kínálata. Mit kezdenek az átfedésekkel?
 
Ahol a padlólemez közös, ott is eltérés a mi autóinkban a Lada-motor és a Lada-formaterv. A modellfrissítésekkel, a kínálat fejlesztésével a két márka előtt különböző szegmensek nyílnak majd meg. A Vestának például nem lesz Dacia párja.
 
73 079 Lada van még itthon a KSH adatai szerint. Mit kezd az öreg ladás ügyfelekkel az új cég?
 
Érzékeljük a klubéletet és a Facebook-csoportokat. Kifejezetten szeretnénk a régi ladásokkal foglalkozni, például a gyári alkatrészeket elérhetővé tesszük a korábbi modellek tulajdonosai számára is.

Markó úr, köszönjük a beszélgetést!

2016 vége felé a LADA magyarországi kínálata bővül az X-Ray crossoverrel. Ez is egy mutatós  újkori modell, amely alapesetben elsőkerék-hajtású. Az egyelőre limuzinként látott Vesta később más karosszériával is piacra léphet, a 110-es sorozatból is volt ötajtós és kombi.

A Dacia tükrében

Egy márka visszavezetése nagyon ritkán adódó feladat. A Daciával vont párhuzam csak részben találó, bár mindkét, egykori szocialista autó a Renault-Nissan szövetséghez tartozik. A Dacia sokak számára egyet jelentet a selejtes, otthon összerakandó autóval. 2004 végén, az 1 749 000 forintos áron bevezetett Logannal a Dacia egyetlen modellel és nagyon erős ellenszélben szállt újra partra. De eltelt egy évtized, megszülettek a megfelelő termékek és a Dacia 2014-es piaci részesedése 5,4 százalék volt itthon a JATO Dynamics adatai szerint, megelőzve a FIAT, a Toyota vagy épp a Renault részarányát.

Ilyen lesz a Vesta belső tere. A gyár LADA írásmódja jelzi a korszakváltást, mint a BMW-féle MINI és a korábbi Mini esetében

Ezzel szemben a keleti blokk legjobb autójaként a Ladákat elismerés övezte. Robusztus, megbízható és jobb híján sportosan vezethető autónak számítottak, a FIAT 124 leszármazottainak minden hibájával együtt. Mert a fogyasztás, a motorzaj, a nehéz kormány, a kényelmetlen ülés és a bokatörő gázpedál már akkor is feltűnt a Samarát megelőző típusokban.

De a nosztalgiából nem élne meg a kereskedőhálózat, modern választék kell, jó árakkal. Az összegek belövéséhez a Daciák árszintjét tartjuk mértékadónak, ez akár meg is valósulhat. Az orosz fizetőeszköz sokat veszített értékéből az euróval szemben, amely valutában a magyar importőrrel elszámol a vállalat. Bár a forint is tartósan gyenge az euróhoz képest, a rubel esése növeli a magyar importőr játékterét.

Árak késő ősszel

Ennyit az elméletről. Információink szerint a vezérképviselet nem olyan összegekben gondolkodik, amik a felszereltséghez képest mondhatók vonzónak, hanem összegszerűségében impresszív áron dolgozik. Annak ellenére, hogy teljesen lekopasztott, fapados verzió forgalmazását nem tervezi.

Jövő év végén debütál itthon a tervek szerint az X-Ray tanulmányból készülő szériaautó

Konkrét árakat a várhatóan november elsejei indulás előtt kommunikál az importőr. Az összegekre egyrészt a kiszámíthatatlan árfolyammozgások hathatnak, másrészt a konkurensek esetleges áremelése Addigra a vetélytársak is mind átállítják a motorokat Euro 5-ről az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő verzióra, ami hatással lehet az árakra.

Kommentek

  • v_johny

    A kombi Vesta még sikeres is lehet ha Logan alá picivel be tudják árazni/akciózni…

  • ballac_86

    Örülök nekik, de nem hiszem hogy a magánvásárlók között versenyképesek lehetnek. A Dacia mögött legalább ott áll egy Renault -tudom, a Ladában is benne vannak valamennyire- de a magyar ember amíg lesz 2-3 millája autóra, hozni fogja a Passatot meg a 3-as BMW-t Németországból.

  • zoldfulu2000

    ballac: “Ladában is benne vannak valamennyire”, bánják is… Amúgy konkrétan a Logant árulják ladaként. Mondjuk a Granta mellett még az is egy űrhajó.

    De a megzuhant Rubellel talán valami árelőnyt ki lehet hozni, de a színvonal is az.

    Nem kérdés hogy egy 3 éves nyugati (beleértve japánt és koreait) autóval sokkal kevesebb gond lesz, mint ezzel újonnan.

  • Kanyaró Malvin

    Kíváncsi vagyok, milyen palettát virítottak az importőrnek, mert flottázható autó nélkül nehéz megélni itthon, magánvásárló meg kevés van és nem biztos, hogy Ladára költi a pénzét. Vidéken, idősebb emberek körében akár sikeres is lehet, ha normális a minősége, mindenesetre drukkolok nekik és örülök a Lada visszatérésének.

  • ikaroly

    Ha legalább olyan jó,tetszetős autó lesz,mint a dáciának csúfolt renault-ok,akkor sikere lesz,persze az árak fontosak lesznek!

  • Kempelen

    Bizonyíthatnak az “azokmégjókocsivoltak” hangoskodók. Itt a lehetőség.
    :-D

    Valóban kell nekik egy flottaképes autó. Én a Grantában nem látom azt, ahogy a Kalinában és a Nivában sem. Talán a Vesta, ha sikerül legyőzniük a céges vásárlók szinte borítékolható ellenérzéseit.
    Sok sikert!

  • öreg fószer

    Tetszik a Vesta. Kérdés az ára. Aki viszont dácsiát vesz, a szememben hazaáruló. Ha valamit az oláhok csinálnak, elkerülöm messziről. Nem csak a minőség, hanem a nemzeti büszkeség okán is.

  • CoIie

    A folyamatos orosz fenyegetés ellenére ladát venni? Kész öngyilkosság!

  • péloday

    Ez egy fos.

  • apu0062

    Nagyon f@sz@! (lett volna 20 évvel ezelőtt!)

  • nick2005

    Ha a Dacia névvel itthon sikeres üzletet lehetett csinálni, akkor a Ladával is biztosan lehet. Főleg annak tudatában, hogy a Dacia az elrohad, bedöglik, szétesik szavak szinonímája volt, míg a Lada a kelet Mercije volt. Ha legalább Dacia szintű és árú kocsikkal jönnek, jók lehetnek.

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Ezek az autók most a vevők kedvencei

Német autómárkák kerültek az amerikai Consumer Reports magazin éves márkarangsorának az élére az idén, az amerikai márkák messze mögöttük kullognak. A listát a tulajdonosok elégedettsége alapján állították össze.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra

Az első alaposabb körbejárás, beülés után Škoda Rapidok, Dacia Loganok, akár akciós Ford Focusok lehetséges alternatívájának tűnik a Lada Vesta.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

Nagyon pörgött a magyar autópiac februárban

Februárban az egy évvel korábbinál 20,7 százalékkal több, 8000 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Így sikerült a Volkswagen és az Ikarus összeházasítása

Kész szenzáció volt, amikor a budai várban először megjelentek a kis kerekű midibuszok. Ennek ellenére nem húzták sokáig, a BKV 5 év után lecserélte őket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.