Ha hiszitek, ha nem, rengeteget tanulunk olvasóinktól. Még akkor is, ha valaki eredetileg tőlünk kér segítséget, például az az úr, aki autóvásárlási tanácsért fordult hozzánk. Íme, első levele:

“Tisztelt Szerkesztőség!

Segítségüket kérem új autó vásárlásában. A rendelést a napokban le kellene zárnom, így várnám szíves válaszukat. Két autó között választhatok:

– új Volkswagen Passat a 190 lóerős TDI motorral. Kézi váltós, elsőkerekes, Highline-felszereltséggel
– Opel Insignia, az új 170 lóerős CDTI motorral, 4×4 hajtással, kézi váltóval és Cosmo-felszereltséggel.

Mindkettőben adottak lennének a hasonló extrák, többek között a navigáció, az adaptív lengéscsillapítás és a sportülés. Opelből már két Insigniát használtam, az autóval alapvetően meg vagyok elégedve, de ismerem hibáit is, amik inkább minőségi jellegűek. Ugyanakkor nagyon jókat írtak a felújított 170 lóerős dízelmotorról. Volkswagenem soha nem volt. Alaposan megnéztem és kipróbáltam a Passatot. Szép és minőségi, de a kettő között hatalmas különbséget nem érzek és ehhez képest a Passat nekem kicsit túlárazott. Melyiket javasolják?

Köszönettel, hű olvasójuk”

Mindkét autóban kedvező a minőségérzet és jók az anyagok, de a Passat elegánsabb

Mivel az illetőnek kisgyermeke van, nem azt válaszoltuk neki, hogy kilencmillióból vegyen Toyota GT86-ot vagy várjon az új kétliteres MX-5-re, sperrdifivel. Hanem ezt:

Kedves Olvasónk!

Úgy látszik, ez többeket érintő dilemma. Legutóbb egy felhasználónk az Insignia, az új Mondeo és az új Passat közötti döntéshez kérte véleményünket. Ő végül a 150 lóerős Passat 2,0 TDI-t rendelte meg Comfortline kivitelben egy Škoda Octavia 1,8 TSI után, mert a harmadik generációs Superb Combit nem kívánta megvárni.

Ebben a kategóriában választani valóban édes teher. Szerencsére csak jól tud járni: az Insigniával jól, a Passattal még jobban. Ha a 4×4 létszükséglet, akkor fordul a kocka, de normál használatra a Passat valamivel jobb autó, mert frissebb fejlesztés, takarékosabb és tágasabb. De a két típus között valóban nincs hatalmas különbség.

Üdvözlettel, Szörényi András
 

170 lóerővel és 400 Nm-rel az Insignia átdolgozott motorja erősebb a 340 Nm nyomatékú és 150 lóerős 2,0 TDI-nél. A Passat jóval csekélyebb súly kiegyenlíti a lóerőhátrányt

Olvasónk, akire vezessük be az Antal jelölést, ritka helyzetben van: a cégautók által uralt magyarországi újautó-értékesítésen belül mindössze 9,9 százalék volt tavaly a középkategóriás autók aránya. (Mi a nyugat-európai felfogáshoz igazodva a Laguna, a Mazda6 stb. szegmensét középkategóriának hívjuk. Itthon a C-szegmensű vagy kompakt autókat gyakran nevezik középkategóriásnak, mi azonban a D-szegmens autóit értjük rajta, például az Avensist, az 508-ast vagy a Mondeót. A statisztika által ide sorolt Octaviát nem.)

Kevesebbe kerül a Focus és a 308?

Mivel ez egy magánhasználatú céges autó lesz, a beszerzése előtt olvasónk az Opelen és a Volkswagenen kívül más szalonokban is járt. Kisebb méretű, de nagyobb teljesítményű, élvezetesebben vezethető autókban gondolkodott, a Ford Focus ST kombi jött szóba az új dízelmotorral illetve a Peugeot 308 SW GT tetszett meg neki, szintén kétliteres turbódízellel, amely csak hatgangos automatikus váltóval kapható.
 

919 500 forintos kedvezménnyel 8,3 millió forintból jött volna ki a kompakt kombi az erős dízelmotorral és a szériában járó automatikus váltóval

Ám az összegeket kézhez kapva legalább annyira meglepődött, mint mi: a kisebb autók százalékosan alig olcsóbbak, főleg az összkerékhajtása és a kedvező tapasztalatok miatt preferált Insigniához képest. A vevőjelölteknek készített árajánlat nem feltétlenül publikus, ezért a képgalériában csak az ajánlatok kivonata található meg.

TípusMotorAlapár, FtListaár+extrák, FtÁrajánlat, Ft
Ford Focus ST 2,0 TDCi kombi ST3185 LE, 400 Nm9 070 0009 870 0008 550 000
Peugeot 308 SW GT 2,0 Blue HDi aut.180 LE, 400 Nm8 855 0009 195 0008 275 500
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI AWD Cosmo170 LE, 400 Nm10 120 00011 607 0008 911 000
Volkswagen Passat 2,0 TDI Highline190 LE, 400 Nm9 887 33011 488 8009 233 191

Listaáron jóval nagyobb az eltérés a középkategóriás és a sportos kompakt autók között, de a kedvezményszint összekuszálja a viszonyokat. Az Insignia hetedik éve van piacon, nem meglepő a nagyvonalúan kalkulált listaár több mint ötödét jelentő, 2 696 000 forintos akció.

Masszív árengedmények

Váratlanabb, hogy a vadonatúj, kategóriájában a legjobb autónak mondható és hasonlóan erős arculatú Passat árának 19,6 százalékát elengedi a márkakereskedés meg az importőr. Mivel a flottavevők számára a kedvezmény mértéke legalább olyan fontos, mint a tényleges ár, a középkategóriában elméleti listaárak uralják a piacot, jókora engedményekkel. Ez általában nem használ a márka presztízsének, rontja a típus értéktartását és serkenti a vevők alkudozási hajlamát, de ez van.

Céges autók – Multicégnél sok a tilalom

11,5 millió forintos autókból 9 millió körüli modellekké váltak az árkedvezményekkel. Alig van köztük árkülönbség

11,5 millió forintos autókból 9 millió körüli modellekké váltak az árkedvezményekkel. Alig van köztük árkülönbség


Egy magyar magánvállalkozásnál, amit a tulaj igazgat, a főnök olyan autót vehet magának, amilyet nem szégyell. Legfeljebb a talpasok morognak az új kocsi láttán, hogy ezt is ők hordták össze. Egy multinacionális cégnél a – többnyire flottabérleti konstrukcióban beszerzett – vállalati autóknak tucatnyi szempontnak kell megfelelniük.

A tenderkiírók kiköthetik, hogy a flottakezelők nem tehetnek ajánlatot SUV-ra vagy kabriókra. “Gyakori a szén-dioxid-emissziós korlát is, például 150 g/kilométer, amivel indirekt módon limitálható az autó teljesítménye, és ha az automatikus váltó vagy négykerék-hajtás a határérték fölé vinné a fogyasztást, egyben felszereltsége is” – említ példákat Tekse Kálmán, az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A kocsi többnyire nem lehet kétajtós (kupék és kabriók eleve kiesnek), nem engedélyeznek négyülésest (ezzel pl. a facelift előtt Volkswagen Passat CC-t is kizárva). A tenderkiírások kiköthetik, hogy a flottakezelők nem tehetnek ajánlatot SUV-ra. Természetesen döntő szempont a havi flottabérleti költség is.

Végül Passat vagy Insignia?

Antal mérlegelte a lehetőségeket. A mezőny az Insigniára és a Passatra szűkült, mert hasonló áron a 190 lóerős Passat és a fejlett négykerék-hajtású Insignia vonzóbbnak tűnt a sportosabb kompakt kombiknál. Az Opel, konkurensével szemben, ötajtós modellt is gyárt, ami a lépcsőshátúval kapcsolatos használhatósági és a kombikhoz kötődő esztétikai aggályok miatt rokonszenves volt Antal számára.

Megnehezíti az eleve kisebb csomagtér telerámolását az Insignia széles csomagtérküszöbe

Opeles család sarjaként Antaléknál két lépcsőshátú Astra F 1,6, az 1,8-as Astra G, összesen öt C Vectra előzte meg 2009-ben 160 lóerős CDTI Insigniát, majd a 2011-ben vásárolt 4×4-es Insigniát. A kötődés és az Opel remek futóműve ellenére  Antal végül a Passat mellett döntött, de tart tőle, hogy ez az elágazás nem lesz-e zsákutca is egyben.

Készül a teszt is

Te melyik autót vennéd?

  • VW Passat 2,0 TDI61%
  • Opel Insignia 4x4 2,0 CDTI24%
  • Peugeot 308 SW GT HDi9%
  • Ford Focus ST TDCi kombi7%

Te melyik autót vennéd?


Ahány ember, annyiféle igény és preferencia. Ezért is vagyunk kíváncsiak, hogy ki melyiket vette volna a négy autó közül, ha neki van lehetősége választani. Kisebb, de élvezetesebben vezethető kompakt autót vagy nagyobb presztízsű, de valamivel tompább középkategóriás modellt? Szavazzatok!

Nálunk hamarosan összehasonlító teszt követi az autóvásárlós sztorit. Terveink szerint a kategória meghatározó autóit, a Ford Mondeót, a Mazda6-ot, az Opel Insigniát és a Volkswagen Passatot hasonlítjuk össze.

Egyikből a másikba átülve kiderül, hogy 180 lóerős dízelként a Mondeo képes-e meglepetést okozni, miként áll helyt új motorjával az Insignia, és mire elegendők a Mazda6 kvalitásai a Passat ellenében.