Megjártam a mennyeket

Goodwood Festival of Speed, 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.06.30. 15.00

Stirling Moss egy ’54-es Merci GP-autóval gurul, Ken Block a 800 lóerős Mustanggal pörög el az orrom előtt, 14 literes Fiat okád rám lángot százéves álma után. Goodwood.

Lord Charles Gordon-Maddox, March és Kinrara earlje 1993-ban rendezte meg először goodwoodi birtokán a Festival of Speedet, ezt az autóversenyzés legendáinak szentelt gigantikus benzináldozatot. A technikai sportok iránt eleve fogékony brit közönség nagy lelkesedéssel fogadta az új show-t, aztán persze a nemzetközi ismertség is megjött, és mára Goodwood olyan zarándokhellyé vált a motorsportok vagy csak egyáltalán az izgalmas autók rajongói számára, amelynek vonzereje Mekkáéhoz vagy Jeruzsáleméhez mérhető. (Ezek után szentségtörésnek hat, hogy a rendezvény rövidítése: FOS, ami mindenhol ki is van táblázva. Én kérek elnézést.)

A Ford az új Galaxyval szervezett egy menetpróbát Angliába, pont az idei fesztivál idejére, és naná, hogy elvittek minket Goodwoodba is egy napra. Jó hosszú nap volt, mert a Festival of Speed már eleve térben is rendkívül kiterjedt, időben gyakorlatilag átfogja az autózás egész történelmét, ráadásul a tematika nem korlátozódik kizárólag a kocsikra, például az idei díszvendég Valentino Rossi volt. És persze, ha fesztivál, van független kiállító is bőven, tehát a luxuskivitelű Bell helikoptert, a brit hadsereg Typhoon vadászgép-bemutatóját vagy a Land Rover épített terepjáró-tesztpályáját is meg lehetett nézni.

Az örök kedvenc, az Audi Quattro, 600 lóerővel, életveszélyes dinamikával

Hogy mekkora is ez az egész fesztivál, arról csak annyit, hogy bár egész nap kint voltunk, csak a reptér felé menet a taxiban értesültem arról, hogy egyébként az erdei ralipályán ment ám folyamatosan a Lancia Rallye 037, az Audi Quattro S1 meg a Ford RS200 – ezek a muzeális értékek úgy vágták a sarat, murvát, port, mint fénykorukban, én meg nem láttam őket. No sebaj, legalább jövőre is van miért visszamenni.

Kedves olvasók, Goodwood hangulatát, az élményt átadni sajnos teljességgel lehetetlen interneten. Itt van például ez a videó, amit azért csináltam, hogy majd kivágom a lényeget és vágok hozzá mást is, de annyira jól összefoglalja a goodwoodi hangulatot így egyben, a maga 5:24-ével, hogy nincs szívem hozzányúlni. Íme, nagyjából így sodorja el az embert a Festival of Speeden rázúduló tömény motorizációs történelem és legenda, amikor véletlenül odatéved a rajtkapuhoz a kordon mellé, és a biztonságiak odaszögezik pár percre. Szerencsére:

Egyelőre még nincs olyan technika, ami a látvány mellé járó szagokat, a hol ricinusos, hol égett motorolajos, hol gumifüstös aromát vagy a csodásan restaurált utazókofferek bőrillatát hozzá tudná tenni a képhez. Nincs olyan app sem, ami a 20-25 literes öreg versenyautók irdatlan kipufogójából ki-kicsapó hőhullámot átlegyintené a monitoron az ember arcára. Az RX-7 versenyautó Wankel-motorjából tompítatlanul érkező érces üvöltést sem lehet tolmácsolni, amitől egy pillanatra megszakad az izgalmas beszélgetés a Ford-inges úrral, akitől a Galaxy kulcsát kaptam előző délután, és aki, mint kiderült, fiatalkorában a Ford ralicsapatával utazott és RS200-akat szerelt versenyek előtt.

Goodwoodban az embereket egy nagy szellemmé, az Autóbuzéria Szellemévé kovácsoló varázslat működik ilyenkor. A kastély parkjában ide-oda áramló tömegben szalagmunkások és grófnék mosolyognak össze, ha felharsan egy 12 hengeres sportmotor. A pórázon vezetett kisgyerek és az elektromos kerekesszékben zötyögő néni egyszerre kapja fel a fejét, amikor végigfut a pályán a leömlőiből lángot eregető, 28 ezer köbcentis Fiat S76-os. Egyszerre löttyen ki a draught bitter és a veuve clicquot, amikor átdörren az égen a légibemutatóra érkező Eurofighter Typhoon. És az embert körülfogja, a brit tömegbe olvasztja a tapintható szeretethullám, amikor az idén 86-odik évébe lépő Stirling Moss végigtereli az 1860 méteres aszfaltszalagon azt a Mercedes W196-os versenyautót, amivel élete első Grand Prix-győzelmét aratta, 60 évvel ezelőtt:

A goodwoodi kastély, az Earl of March, Charles Gordon-Lennox birtoka. A hatvanéves lord egyébként a Brit Királyi Automobil Klub elnöke is

Ken Block belép a Ford vendégsátrába és leül mögém ebédelni, ugyanabból a tálból szedi a salátát, amiből én az imént. Megfagy a levegő, amikor a kordon alatt átbújó Jackie Stewartot tőlem fél méterre majdnem elüti egy W12-es blokkal szerelt Napier-Railton Special, ami 1933-ban 230 km/h feletti sebességgel száguldott virsligumijain. Hitetlenkedő, jóízű  nevetés morajlik fel, amikor a ’65-ös Ford GT40-nel futó versenyző idejét is lenyomva átmenetileg a tabella élére áll az 1905-ben készült, 200 lóerős Darracq. Az 545 lóerős Rolls-Royce gázturbinával hajtott motorkerékpár (!) után a füstcsík fellebeg az égbe az épp pörögve zuhanó Typhoon felé. És a pillanat, ahogy kastély és az elé épített, égbe törő Le Mans-i versenyautók előtt elhúz a Benz 200 “Blitzen”, a maga 21,5 literes négyhengeresével, egyenesen 1909-ből, de nem ám úgy, ahogy a régi, halott fekete-fehér képeken vagy a múzeumi csöndben látjuk az ilyen kocsikat, hanem így:

Benz 200, 1909-ből

Nem, a hangot, az illatokat és az érzéseket nem adhatom át – de itt vannak a képek, kedvcsinálónak három is; bármelyikre kattintva galéria nyílik, ami csak a töredékét fedi le mindannak, amit Goodwoodban júniusban látni és főleg érezni lehet. Én most megnézem őket még egyszer, aztán kezdem bőszen dobálni a pénzt a perselybe, hogy jövőre kivihessem a gyerekeimet is. A Festival of Speed olyan múzeum, vagy akármi is, amit nekik is látni, hallani, szagolni kell, hadd érezzék át, miről is szólt valójában az olajkorszak, letűnt fénykorában, még az Euro 6 meg az NCAP-csillagok meg a globális felmelegedés előtt.

Ferrari 512 Le Mans-autó 1979-ből, 1,3 millió dollárért van egy a neten eladó


Van, aki 1,3 millió dollártnem bankban tart, hanem az aszfalton csúsztatja


Kisgyerek pórázon: Angliában megszokott látvány

Kommentek

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.