Ilyen, amikor profi gyilkol a kocsiban

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.06.29. 16.00

Gombák és baktériumok éldegélnek az autója klímájában? Szezonja van a tisztításnak, szinte mindenki akciós áron dolgozik.

Remélhetőleg az autót használók többsége számára nem újdonság, hogy a magára hagyott klíma nem csak bűzzel nyomhatja tele az utasteret, hanem akár az egészségre is káros lehet. A minap megmutattuk, hogyan lehet otthon kitisztítani két ügyes kézzel a karbanatartásra szoruló légkondit, aki viszont inkább profikra bízná, az most figyeljen.

Gyilkos hab és ózon

“A konyhában lévő hűtőszekrényünk aljában is összegyűlik némi szennyezett, baktériummal teli folyadék, amit viszonylag könnyen fel tudunk törölni. No, pont ilyen lerakódások gyűlnek össze az autónk hűtőrendszerében is, csak a frizsiderrel ellentétben az autóból otthoni körülmények között nem tudjuk maradéktalanul kitakarítani ezeket, ezért érdemes szervizhez fordulni” – állítja Szabó Zoltán, a Reálszisztéma műszaki igazgatója.

Nem meglepő, hogy ő is azok közé tartozik, akik a házilag elvégezhető ózonos klímatisztításnál hatékonyabbnak tartja a gyakorlott szakemberek által végzett habos módszert.

Első lépésben a kondenz-kifolyó nyílásába csövet dug a szaki, amin erős baktériumölő vegyszert nyom a zárt rendszerbe. Ez egy olyan folyadék, ami levegővel érintkezve perceken belül habbá terebélyesedik, aminek az előnyeit hosszasan nem kell részletezni: a hab kitölti a levegőztető rendszer minden apró kis zugát. Szabó szerint így a házi tisztítással ellentétben a legeldugottabb, parányi kis sarkokban is képes fertőtleníteni.

Miután elvégezte feladatát, a hab elpárolog, maradék része folyadékként távozik a fertőtlenítés végén. Rendkívül fontos, hogy a művelet után alaposan átszellőztetik a járművet, tulajdonképpen ez több időbe is telik, mint az összesen 20-30 perces munkafolyamat.

A légkondicionáló kompresszorát a motor ékszíjról hajtja, és mivel normál forgalomban a motor pl. 120 lóerős teljesítményéből csak 15-20-at használunk, a klímakompresszor pár kilowattos teljesítményigényét megérezni, ha bekapcsol

Az ózonos módszer ezzel szemben gyakorlatilag a házi tisztítás gépiesítése: akkor ugye az ózonos palackot betesszük az utastér közepébe, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. miközben belső keringetésben járatjuk a szellőzőrendszert, és persze reménykedünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a kórokozók megtelepedtek. Pár ezer forintért az ennél profibb módszernél egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe.

Gyors körkérdéssel utána érdeklődtünk, hogy az ismertebb márkák hazai szervizeiben melyik módszert használják, és mennyibe kerül most, az akciózás idején egy tisztítás.

Ford Hovány: 5490 Ft ajándék illatosítóval – habos módszer
Opel Autentik: 4990 Ft – habos módszer
Suzuki Gusztáv: 6900 Ft a pollenszűrő cseréjével együtt – ózonos módszer
Reálszisztéma: 4990 Ft – habos módszer

Hogyan tartsuk karban a klímát?

Amikor azt kérdezzük Szabótól, hogy mit tud tenni egy gondos autós a baktériumok terjedése ellen, visszakanyarodik kedvenc hasonlatához.

“Aki sokáig őrizget romlott ételmaradékokat, összefonnyadt zöldségeket és gyümölcsöket a hűtőszerkrényében, annak büdösebb lesz, mint aki tisztán tartja. Ugyanez igaz az autókra is. Aki rendszeresen takarítja a kocsiját, letörli a port a műszerfalról, nem csak a szőnyegekről veri le a koszt, hanem az üléseket is porszívózza, annak tisztább marad a szellőztető és hűtőrendszere.”

A tapasztalt kéz ügyesebb, ha pár ezresbe is kerül

Egy másik módszer is segíthet, de erre azért ne esküdjön senki. Az autóval való megérkezés előtt, minden egyes esetben ki lehetne éppen kapcsolni a légkondit, amivel a rendszert kvázi kiszárítjuk, de mondjuk esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.

Kommentek

  • CoIie

    Ez a mérnöki teljesítmény legallja, ha csak így lehet kitisztítani a tudván koszosodó alkatrészeket! Vagy hatalmas átverés az egész?! Persze!

  • v_johny

    Ezt a habos dolgot el kellene már felejteni… Szakiknál hegyekben állnak a beázott elektronikai boxok/fejegységek mert a habból kiváló folyadék utat talált magának…

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.