Ilyen, amikor profi gyilkol a kocsiban

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.06.29. 16.00

Gombák és baktériumok éldegélnek az autója klímájában? Szezonja van a tisztításnak, szinte mindenki akciós áron dolgozik.

Remélhetőleg az autót használók többsége számára nem újdonság, hogy a magára hagyott klíma nem csak bűzzel nyomhatja tele az utasteret, hanem akár az egészségre is káros lehet. A minap megmutattuk, hogyan lehet otthon kitisztítani két ügyes kézzel a karbanatartásra szoruló légkondit, aki viszont inkább profikra bízná, az most figyeljen.

Gyilkos hab és ózon

“A konyhában lévő hűtőszekrényünk aljában is összegyűlik némi szennyezett, baktériummal teli folyadék, amit viszonylag könnyen fel tudunk törölni. No, pont ilyen lerakódások gyűlnek össze az autónk hűtőrendszerében is, csak a frizsiderrel ellentétben az autóból otthoni körülmények között nem tudjuk maradéktalanul kitakarítani ezeket, ezért érdemes szervizhez fordulni” – állítja Szabó Zoltán, a Reálszisztéma műszaki igazgatója.

Nem meglepő, hogy ő is azok közé tartozik, akik a házilag elvégezhető ózonos klímatisztításnál hatékonyabbnak tartja a gyakorlott szakemberek által végzett habos módszert.

Első lépésben a kondenz-kifolyó nyílásába csövet dug a szaki, amin erős baktériumölő vegyszert nyom a zárt rendszerbe. Ez egy olyan folyadék, ami levegővel érintkezve perceken belül habbá terebélyesedik, aminek az előnyeit hosszasan nem kell részletezni: a hab kitölti a levegőztető rendszer minden apró kis zugát. Szabó szerint így a házi tisztítással ellentétben a legeldugottabb, parányi kis sarkokban is képes fertőtleníteni.

Miután elvégezte feladatát, a hab elpárolog, maradék része folyadékként távozik a fertőtlenítés végén. Rendkívül fontos, hogy a művelet után alaposan átszellőztetik a járművet, tulajdonképpen ez több időbe is telik, mint az összesen 20-30 perces munkafolyamat.

A légkondicionáló kompresszorát a motor ékszíjról hajtja, és mivel normál forgalomban a motor pl. 120 lóerős teljesítményéből csak 15-20-at használunk, a klímakompresszor pár kilowattos teljesítményigényét megérezni, ha bekapcsol

Az ózonos módszer ezzel szemben gyakorlatilag a házi tisztítás gépiesítése: akkor ugye az ózonos palackot betesszük az utastér közepébe, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. miközben belső keringetésben járatjuk a szellőzőrendszert, és persze reménykedünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a kórokozók megtelepedtek. Pár ezer forintért az ennél profibb módszernél egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe.

Gyors körkérdéssel utána érdeklődtünk, hogy az ismertebb márkák hazai szervizeiben melyik módszert használják, és mennyibe kerül most, az akciózás idején egy tisztítás.

Ford Hovány: 5490 Ft ajándék illatosítóval – habos módszer
Opel Autentik: 4990 Ft – habos módszer
Suzuki Gusztáv: 6900 Ft a pollenszűrő cseréjével együtt – ózonos módszer
Reálszisztéma: 4990 Ft – habos módszer

Hogyan tartsuk karban a klímát?

Amikor azt kérdezzük Szabótól, hogy mit tud tenni egy gondos autós a baktériumok terjedése ellen, visszakanyarodik kedvenc hasonlatához.

“Aki sokáig őrizget romlott ételmaradékokat, összefonnyadt zöldségeket és gyümölcsöket a hűtőszerkrényében, annak büdösebb lesz, mint aki tisztán tartja. Ugyanez igaz az autókra is. Aki rendszeresen takarítja a kocsiját, letörli a port a műszerfalról, nem csak a szőnyegekről veri le a koszt, hanem az üléseket is porszívózza, annak tisztább marad a szellőztető és hűtőrendszere.”

A tapasztalt kéz ügyesebb, ha pár ezresbe is kerül

Egy másik módszer is segíthet, de erre azért ne esküdjön senki. Az autóval való megérkezés előtt, minden egyes esetben ki lehetne éppen kapcsolni a légkondit, amivel a rendszert kvázi kiszárítjuk, de mondjuk esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.

Kommentek

  • CoIie

    Ez a mérnöki teljesítmény legallja, ha csak így lehet kitisztítani a tudván koszosodó alkatrészeket! Vagy hatalmas átverés az egész?! Persze!

  • v_johny

    Ezt a habos dolgot el kellene már felejteni… Szakiknál hegyekben állnak a beázott elektronikai boxok/fejegységek mert a habból kiváló folyadék utat talált magának…

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.