Ilyen, amikor profi gyilkol a kocsiban

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.06.29. 16.00

Gombák és baktériumok éldegélnek az autója klímájában? Szezonja van a tisztításnak, szinte mindenki akciós áron dolgozik.

Remélhetőleg az autót használók többsége számára nem újdonság, hogy a magára hagyott klíma nem csak bűzzel nyomhatja tele az utasteret, hanem akár az egészségre is káros lehet. A minap megmutattuk, hogyan lehet otthon kitisztítani két ügyes kézzel a karbanatartásra szoruló légkondit, aki viszont inkább profikra bízná, az most figyeljen.

Gyilkos hab és ózon

“A konyhában lévő hűtőszekrényünk aljában is összegyűlik némi szennyezett, baktériummal teli folyadék, amit viszonylag könnyen fel tudunk törölni. No, pont ilyen lerakódások gyűlnek össze az autónk hűtőrendszerében is, csak a frizsiderrel ellentétben az autóból otthoni körülmények között nem tudjuk maradéktalanul kitakarítani ezeket, ezért érdemes szervizhez fordulni” – állítja Szabó Zoltán, a Reálszisztéma műszaki igazgatója.

Nem meglepő, hogy ő is azok közé tartozik, akik a házilag elvégezhető ózonos klímatisztításnál hatékonyabbnak tartja a gyakorlott szakemberek által végzett habos módszert.

Első lépésben a kondenz-kifolyó nyílásába csövet dug a szaki, amin erős baktériumölő vegyszert nyom a zárt rendszerbe. Ez egy olyan folyadék, ami levegővel érintkezve perceken belül habbá terebélyesedik, aminek az előnyeit hosszasan nem kell részletezni: a hab kitölti a levegőztető rendszer minden apró kis zugát. Szabó szerint így a házi tisztítással ellentétben a legeldugottabb, parányi kis sarkokban is képes fertőtleníteni.

Miután elvégezte feladatát, a hab elpárolog, maradék része folyadékként távozik a fertőtlenítés végén. Rendkívül fontos, hogy a művelet után alaposan átszellőztetik a járművet, tulajdonképpen ez több időbe is telik, mint az összesen 20-30 perces munkafolyamat.

A légkondicionáló kompresszorát a motor ékszíjról hajtja, és mivel normál forgalomban a motor pl. 120 lóerős teljesítményéből csak 15-20-at használunk, a klímakompresszor pár kilowattos teljesítményigényét megérezni, ha bekapcsol

Az ózonos módszer ezzel szemben gyakorlatilag a házi tisztítás gépiesítése: akkor ugye az ózonos palackot betesszük az utastér közepébe, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. miközben belső keringetésben járatjuk a szellőzőrendszert, és persze reménykedünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a kórokozók megtelepedtek. Pár ezer forintért az ennél profibb módszernél egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe.

Gyors körkérdéssel utána érdeklődtünk, hogy az ismertebb márkák hazai szervizeiben melyik módszert használják, és mennyibe kerül most, az akciózás idején egy tisztítás.

Ford Hovány: 5490 Ft ajándék illatosítóval – habos módszer
Opel Autentik: 4990 Ft – habos módszer
Suzuki Gusztáv: 6900 Ft a pollenszűrő cseréjével együtt – ózonos módszer
Reálszisztéma: 4990 Ft – habos módszer

Hogyan tartsuk karban a klímát?

Amikor azt kérdezzük Szabótól, hogy mit tud tenni egy gondos autós a baktériumok terjedése ellen, visszakanyarodik kedvenc hasonlatához.

“Aki sokáig őrizget romlott ételmaradékokat, összefonnyadt zöldségeket és gyümölcsöket a hűtőszerkrényében, annak büdösebb lesz, mint aki tisztán tartja. Ugyanez igaz az autókra is. Aki rendszeresen takarítja a kocsiját, letörli a port a műszerfalról, nem csak a szőnyegekről veri le a koszt, hanem az üléseket is porszívózza, annak tisztább marad a szellőztető és hűtőrendszere.”

A tapasztalt kéz ügyesebb, ha pár ezresbe is kerül

Egy másik módszer is segíthet, de erre azért ne esküdjön senki. Az autóval való megérkezés előtt, minden egyes esetben ki lehetne éppen kapcsolni a légkondit, amivel a rendszert kvázi kiszárítjuk, de mondjuk esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.

Kommentek

  • CoIie

    Ez a mérnöki teljesítmény legallja, ha csak így lehet kitisztítani a tudván koszosodó alkatrészeket! Vagy hatalmas átverés az egész?! Persze!

  • v_johny

    Ezt a habos dolgot el kellene már felejteni… Szakiknál hegyekben állnak a beázott elektronikai boxok/fejegységek mert a habból kiváló folyadék utat talált magának…

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.