AMG-nap: 500 lóerő felett a Hungaroringen

A legerősebb Mercedesek egy helyen

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2015.06.26. 16.30

Egy nap a Hungaroringen, amikor a 360 lóerős A45 AMG-nél gyengébb autót csak elvétve látni. Hogy megy az 585 lóerős S-osztály és az 510 lóerős Mercedes AMG GT S a pályán?

Mercedes-Benz Dream Cars Driving Event
Mi ez? Örömautózás és vezetéstechnika, szórakoztató feladatokkal
Mit tud? Örömet okozni és némi tudást adni a meleg helyzetekre
Mibe kerül? Hűséges vásárlóknak semmibe, amúgy 1000 euró+áfa
Kinek jó?  Mindenkinek, aki szeret vezetni és szeretne még jobban

Pénze van, esze nincs – nap mint nap hallunk ehhez hasonló igazságokat az utcán közlekedő autósoktól, amit leggyakrabban a méregdrága és bivalyerős prémiumautók tulajdonosainak címez egy-egy dühös ember. Az ok, az erő csábítása, ismerős mindenkinek, aki vezetett már 200 lóerő feletti autót, de akinek izmosabb autója van, annak a felelőssége is nagyobb. Akár tetszik, akár nem.

Jól ismerte fel a hazai Mercedes-Benz-importőr a problémát, és követendő példa, hogy minden egyes eladott autó mellé vezetéstechnikai tréninget ad ajándékba – lóerőtől, értéktől függetlenül. Az AMG-nap a Hungaroringen már eggyel magasabb fokozat ennél, de ha elég erős (és drága) autót vásárolunk, nem kizárt, hogy VIP-ügyfélként meghívást kapunk egy hasonló rendezvényre.

Nem rossz a látvány, a de a vezetési élmény sokkal jobb


5 autó – több mint 2500 lóerő

Az utóbbi idők legvadabb, legerősebb és legszórakoztatóbb tesztautója, a Mercedes AMG GT S kipróbálása után naná, hogy szívesen mentünk a Dream Cars Driving Eventre, ahol az ígéret szerint a Hungaroring teljes nyomvonalán is lehet az autót vezetni, több más, ötszáz lóerő körüli modell társaságában. Nem viccelt a Mercedes-Benz, a boxok területén kialakított eligazító helyiségben máris egy kiállítási darab állt az alapáron is 45 milliós (AMG GT S verzió) álomautóból, tőle pár méterre a boxutcában pedig két bevetésre kész példány várakozott. Az 510 lóerős AMG-k mögött sem esett a színvonal – legalábbis lóerőben biztosan nem: egy szintén 510 lóerős C63 AMG S sorakozott harmadikként, majd egy összkerékhajtású E63 AMG jött 557 lóerővel és végül egy 585 lóerős S63 AMG. Impozáns kínálat, még ha a két hátsó nem is feltétlenül versenypályára való. És ha nem is vezethetjük őket azonnal.

360 lóerő a 360 lóerő ellen: A 45 AMG VS CLA 45 AMG Shooting Brake


Gyorsulás, kikerülés, jávorszarvasteszt

Gyors eligazítás, a Mercedes profi, magyar trénereitől, és máris indulhat az első feladat: a célegyenesben való gyorsulás, vészfékezéssel a végén. Két autónk van: A45 AMG és CLA 45 AMG Shooting Brake. Aki szerénynek érzi a boxutcában látottakhoz képest, annak az egyenként 360 lóerős gép komoly meglepetést okozhat. A mai napig a legerősebb négyhengeres, kétliteres motor dolgozik a kis Mercikben: a vadonatúj Civic Type-R 50 lóerővel kevesebbet tud, de a Focus RS motorja is csak 2,3 literből tudja kifacsarni a 350 lóerőt. Az A-osztály 4,6 másodperc alatt rajtol 100-ra, a CLA pedig 4,7 alatt, amit a rajtprogrammal lehet kinyerni a szerkezetből, de ezt a tréneri indítás mellett nem tudtuk használni.

Váltó Sport módba, és jelzésre jöhet a padlógáz: az egytizednyi különbség semmiség, a vezető reakcióidejével simán kiküszöbölhető ez a differencia. A két Mercedes négy-négy kerékkel harap az aszfaltba, és az indulás előtti minimális kapcsolási idő után villámgyorsan váltogat felfelé menet közben a hétfokozatú dupla kuplungos váltó, miközben a tágas célegyenesben is erőteljes puffanás verődik vissza a védőfalról – pont mintha egy lőtéren lennénk. A hang és a gyorsulás okozta élményt a fékezés koronázza meg, az elöl 350, hátul 330 milliméteres tárcsákba izomból harapnak a betétek. Garantált adrenalinlöket. Gurulás vissza a boxutcába, miközben azon gondolkozom, nem lehet könnyű a gyári 7 liter alatti fogyasztást utcán produkálni vele. Közel 14 vagy 16 millióért (CLA) viszont lehet vele próbálkozni.

Az AMG stabilabban kerül

Vigyázz, leesik! Másodikként a klasszikus fényhidas kikerülési gyakorlat várt ránk, amely egy hirtelen elénk kerülő tárggyal való ütközést segít elkerülni az életben. A fényhíd elérése előtt kb. 1 másodperccel felvillan egy lámpa, amely a feltételezett tárgy helyét jelöli – nekünk a másik sávba kell menekülni, és – most fékezés nélkül – egy kormányelrántással berántani az autót egy szűk bójasor közé. Maximum 90 körüli a tempó, amiben a piros lámpa észlelése és a megfelelő irány megválasztása a legnehezebb feladat, az autók szépen teszik a dolgukat. A felhígított flottában azért érezhető, hogy az előbb is használt két kis AMG modell stabilabban kerül, mint mondjuk a C-osztály kombija vagy az SLK – utóbbiak nem AMG modellek.

Vigyázz, szarvas! Nem maradhat el a jávorszarvasteszt sem a legtöbb tréninganyagból, ami egy elénk kerülő testes állat kikerülését szimulálja, de itt azonnal vissza is kell térnünk elhagyott sávunkba. Az azóta szinte minden autóban megjelent menetstabilizáló elektronika fejlesztésében nagy szerepet vállalt a Mercedes, halljuk az instruktoroktól – bár elhallgatják elterjedésének miértjét. Az ominózus eset 1997-ben történt az A-osztállyal, amikor egy hasonló manővernél, 63 km/órás sebességnél felborult a kisautó – amit a gyártó a szériában szerelt ESP-vel orvosolt. A tempó most is hasonló, sőt 70 közelébe is merészkedünk, amit még a legkevésbé stabil B-osztály is elég könnyedén teljesített. Következik egy játékos feladat ugyanitt egy szlalompályával, tolatással, kocsiba ki- és beugrással, időmérővel megtoldva, ez tényleg jó móka.

Jávorszarvas az útban


Végre igazi AMG-élmény

A végére tartogatták az igazi AMG-élményt, végre beülhettünk az érkezéskor látott 500 lóerő feletti modellekbe. A felvezető autóban Borsi Gergő, ötszörös magyar ralibajnok diktálta a tempót. Utólag bevallotta, parancsba kapta, hogy igazi nagy sebességű száguldás legyen, és ne holmi bevárós, pályán végigoldalgós sétakocsikázás.

A kipróbált AMG modellek listája
Teljesítmény/nyomaték Alapár
A 45 AMG 360 LE/450 Nm 13 889 990 Ft
CLA 45 AMG Shooting Brake 360 LE/450 Nm 15 937 230 Ft
C 63 AMG S 510 LE/700 Nm 23 691 850 Ft
E 63 AMG 4 Matic 557 LE/720 Nm 30 323 790 Ft
S 63 AMG 4Matic L 585 LE/900 Nm 47 642 780 Ft
AMG GT S 510 LE/650 Nm 44 912 280 Ft

Taktikusan hátulról, az S-osztályban kezdek. Az 585 lóerős, 5,5 literes, V8-as biturbó nyomatéka 900 Nm, és mivel a 4Matic kivitelben ülünk – ez kerek 4 másodpercet jelent százig, amit a boxutcából rajtolva még az első kanyar előtt megközelítünk. Nem légies darab az S-osztály, de a 70 kilóval két tonna fölötti luxusautót nem hiába hívták a világ legjobbjának a gyáriak, ez az autó még itt is megállja a helyét. Persze, közel sem ide való, de a nap legnagyobb meglepetése akkor is hozzá fűződik. Meglepően jól kanyarodik, szépen fűzzük át a sikánon is, terhelésváltásra sem mozog a fara, hátul szinte pezsgőzni is lehetne közben.

A S-osztály igazi meglepetés volt, szépen mozgott a pályán is

Jöhet az E63 AMG, amiből hiába “csak” az 557 lőerős van alattunk (az S kivitel 585), akkor sincs olyan óvilági konkurense, amelyik 3,7 másodperc alatt százra képes álló helyzetből katapultálni minket, a Cadillac CTS-V is pont 3,7 másodpercet ígér.

A nap végére hagyott autózás negatívuma, hogy már kissé leharcolt gumikkal jutottunk hozzá, így most nem tudott akkorát ütni, mint anno a Barcelona környéki szerpentineken. A C63 AMG hasonló cipőben járt, de az AMG GT-vel közeli rokonságban lévő, négyliteres, V8-as biturbó motor 510 lóereje tisztességesen harap az aszfaltba, kicsit hangosabban is, mint az E-osztály. Mivel kizárólag hátul hajt a C63, parányival rosszabbat gyorsul (0-100 km/h: 4,0 s), de az elektronikusan szabályzott mechanikus sperrdifferenciál-művel gyönyörűen teszi a farát, miközben hátborzongatóan szép hanggal és azonnali reakciókészséggel feledteti velünk az előd szeretett szívómotorját.

Alapáron is 45 millió az 510 lóerős Mercedes AMG GT S

Az egy-egy kör után nincs más hátra, mint a két AMG GT S. A Porsche Turbo ellen készült Mercedes üzemmódkapcsolóját Race állásba kapcsoljuk, ahol a sportautó hangban azonnal egy amerikai V8-as pickup motorját szimulálja, már önmagában ez lenyűgöző. Az 510 lóerő és az 1750-4750/perc fordulat közötti 650 newtonméteres nyomaték őrületes száguldásra elég, miközben tényleg semmi dolgunk azon kívül, hogy a gázt tapossuk és időben fékezünk. Ebben az autóban nem érezzük idegen közegnek a versenypályát sem, a kanyarokban gyönyörűen semlegesen fordul, 1,9 tonnás súlyát meghazudtolva.

Hiába félünk, hogy kitör a fara, az AMG atombiztosan tűri az 1g feletti oldalgyorsulásokat, és az első körben is simán elhiszem, hogy bőven 130-cal is átmegy a Mansell-kanyaron. Az ülések jól tartanak, a fék óriásit harap, a motor a pincéből is húz. Súlyát leszámítva ízig-vérig sportautó ez, tökéletes záróprogram volt. Csak egyet sajnálhatunk, hogy nem mehettünk többet vele.

Kommentek

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.