Klímatisztítás olcsón, házilag

Vegyi-fegyver az autóban

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.06.25. 16.30

Fertelmes pocsolyaszag hömpölyög az autóban? Van megoldás. Akár fillérekből is kitisztítható a klíma.

A profik által végzett klímatisztítás nem sokkal drágább, mint az otthoni ördögűzés, utóbbi mégis sokszor kényelmesebb, gyorsabb, vonzóbb megoldás. Nem kell elmenni sehová, nem piszkál bele más az autónkba, és a kocsiban eluralkodott kupleráj miatt sem kell szégyenkeznünk. Pár ezer forintért már kapható fertőtlenítőszer, amivel kiirthatjuk a légkondi csöveiben vagy a hőcserélőben boldogan élő kórokozókat.

Hogyan csináljuk?

A klímatisztító flakonján pontos használati utasítás van, igaz, annyira kis betűkkel, hogy kigúvad az ember szeme, mire valahogy elolvassa. Szerencsére a gyártó oldalán megtalálható tisztességes méretben és kibővített tartalommal is.
Ha büdös, áporodott szag van az autóban, akkor először is szórjuk ki belőle a felhalmozódott vackokat, zsebkendőket, csokipapírokat. A kevésbé trehányak, akik nagyobb rendet tartanak az autóban, azoknak elég egy tisztító porszívózás, portörlés, a nagyobb műanyag felületek és ablakok lemosása. Már ez is sokat javíthat az autóban uralkodó állapotokon, de a szellőzőből szivárgó bűz ellen hatástalan. Az ellen muszáj lesz vegyi fegyvereket bevetni.

Belső keringetésre kell kapcsolni a szellőzést

Mi bajunk lehet?

Többféle kórságot szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem a szélvédőre és az oldalablakokra, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Előfordul a lázzal, nehézlégzéssel, köhögéssel járó légkondicionálós tüdő nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás. 
Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Nyissunk ki minden létező légbeömlőt

Mi a durván 2500 forintba kerülő, jó nevű gyártó termékével tettünk egy próbát. Autó beindít, kézifék ellenőriz, majd a flakon felrázása és kibiztosítása után – kupak le – már csak az elműködtetés van hátra. A szórófejet kell kattanásig lenyomni, és megkeresni a leírás által említett ülés és padló közötti részt, ahová állítani kéne a cuccot. Mi feladtuk, és inkább letettük a kardánalagút nevű dudorra. A szer kb. két percig jön a flakonból, utána még durván negyedórát kell hagyni, hadd keringesse a rendszer a fertőtlenítőszert. Persze a légkondi menjen, legyenek nyitva a szellőzőnyílások és állítsuk belső keringetésre a rendszert.
Ha kész, még egy alapos szellőztetés van hátra, és végeztünk a klímatisztítással. Kellemes illat és egészséges levegő vár az autóban. Kérdés, meddig. 
Hogy sokáig tiszta maradjon a rendszer és ne telepedjenek meg rögtön a pangó kondenzvízben újra a baktériumok, gombák, érdemes minden megérkezéskor a motor leállítása előtt pár percig kikapcsolt klímával is járatni a szellőzést. Így sanszosabb, hogy nem marad víz a rendszerben. 

Nagyjából két percig jön belőle a tisztító permet

Persze ha nem járunk sikerrel, és újra beköltözik a posványszag az autóba, akkor muszáj komolyabb tisztításba kezdeni, vagy szakemberhez fordulni. Ez kicsit drágább és időigényesebb lesz, de a makacs szagok ellen a végső és hatékony megoldást csak a csövek, hőcserélők, ventilátorok teljes fizikai takarítása, fertőtlenítése jelentheti.
De jó eséllyel a fenti beavatkozás is megteszi a hatását, és jó ideig nem kell fintorogni, ha bekapcsol a légkondi. Félórányi könnyű melót azért ez csak megér.

A pollenszűrőben is lehetnek csodák

Kommentek

  • hova

    Van valakinek gyakorlati tapasztalata ezzel a szerrel és módszerrel?

  • DTF

    sztem ezek sem érnek semmi: 4 autó klimáját tiztitoták így, midnegyikből uyganolyan büdsö szag jön amikor kipakxoslod alégkondit. a 4-ből 3 autón előtte 2-3 hétel pollenszűrőt is cseréltek.
    Nálam sem ez, sem a habos módzser nem válik be (nem én végzem, hanme szakszeviz), uyganolyna kellemtelen uzátn ais. sztem az ózonos a legjobb, ezt maj dmég i kell próáblni

  • Barca

    Hova

    Van, sz@rt se ér, pénzkidobás, ha savanyú szag jön a klímából vidd el klímáshoz, hogy szakszerűen kitisztítsák, ami mindenképpen a klíma megbontásával lehetséges csak.
    Ha kocsi eladása előtt vagy filléres neppertrükk a bomba, 2-3 hétig elnyomja az illatot, de inkább illatosító, mint bármi más, amúgy meg feleslegesen járatod fél órát a kocsi motorját, meg kidobsz egy ezrest az ablakon…
    Egyéként, akinek ilyen problémája van, 6 évnél fiatalabb kocsin, akkor érdemes klíma használat mellet, leállítás előtt 2-3 perccel kikapcsolni a klímát, mert a járatokba kicsapódó nedvességben tenyésznek meg a bacik, attól büdös, a klíma kikapcsolással jó eséllyel kiszárad a dolog, így megelőzöd a problémát, de autója válogatja, volt amelyik 3 év után bűzlött, volt amelyik 6 év után se…

  • fbal

    Ha vkinek büdös meg savanyú szagú a klímája a legtöbb esetben ez nem fogja megoldani a problémáját, de akinél alapvetően minden rendben van ott egy általános fertőtlenítésre tökéletesen alkalmas.

  • Vérmacy

    Nekem egész évben automatára van állítva a klíma. Nincs is párásodás és szag sem. Pollenszűrő cserénél(régi szűrő ki-spray-új szűrő be) a szervízben nyomnak egy (általában Würthos) sprayt és semmi gondom!
    Nem vicc a pollenszűrő. Vannak húzósabb árú darabok is (Aktív szén nélküli majd egy huszas, míg utánygyártott szenes 3,5…), de ez olyan mint a gumi meg a fék! Megfelelőnek kell lennie, mert nagy baj lehet belőle, fertőzések, betegségek, alkatrészrohdás és ha nincs cserélve, akkor a párásodás sem szűnik meg és a magyar türelmetlen, elindul úgy, hogy “látok én mindent amit kell…”

  • hanyistok

    Mi megcsináltuk, egyelőre átható eukaliptusz illat van a kocsiban, hiába szellőztettük ki. Meglátjuk, milyen lesz pár hét múlva.

  • hova

    Köszönöm a véleményeket, szerintem is igazad van Barca!
    Kösz!

Így sprólol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.