2,5 másodperc miatt halt meg egy motoros

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.06.25. 05.30

Jobban kellett volna figyelni az autósnak. A motorosnak pedig lassabban menni.

A belvárosi házasságkötő terem felé tartott Balázs a feleségével, időben voltak, nem siettek, kellemes szombatnak ígérkezett. A negyvenes férfit szabálykövető autósnak tartotta mindenki, vidékről érkezve Budapest szélén is betartotta a sebességkorlátozásokat, ő az a sofőr, aki a sárgánál a fékre lépett, nem pedig a gázra. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk mai története mégis az ő börtönbüntetésével végződik.

Balázs egy külvárosi kereszteződésben balra akart kanyarodni, annak rendje és módja szerint kihúzódott, kitette az irányjelzőt, majd megkezdte a kanyarodást. Az egész heti túlórázás miatt fáradt volt, sajnos nem koncentrált eléggé a vezetésre, így történt, hogy egyszerűen nem vette észre a napsütésben a vele szemben szabályosan érkező motorost. Mintha semmi nem jött volna a céges Opel Insigniája felé, megállás és elsőbbségadás nélkül a Kawasaki elé kanyarodott, ami belecsapódott a kocsi jobb elejébe.

A motort vezető, vele éppen egy évben született férfi a sisak és a védőruha ellenére olyan szerencsétlenül vágódott az autónak, hogy még a mentők kiérkezése előtt meghalt.

Fontos a későbbi ítélet szempontjából, hogy bár hét ágra sütött a nap, de az állása abban az órában Balázs vezetését nem zavarta, ahogy mondani szokták, a közlekedési feltételek és a látási viszonyok ideálisak voltak.

Berobbant a kereszteződésbe?

Balázs, akinek védelmét a Székely Ügyvédi Iroda látta el, a nyomozás elejétől részben beismerő vallomást tett:
 – elsőbbségadási kötelezettségének elmulasztását nem vitatta
 – ugyanakkor szerinte a motoros is hozzájárult a balesethez.

Már a helyszíneléskor elmondta a rendőröknek, hogy szerinte a Kawasaki “igen gyorsan” közlekedett. A rendőrségen, majd később a bíróságon is azt nyilatkozta, hogy a kanyarodás megkezdése előtt a motort egyszerűen nem látta, nem észlelte, és nem is észlelhette. Megfogalmazása szerint ennek az oka, hogy a Kawasaki a megengedett 50 km/órás sebességhatárt jelentősen túllépve mintegy “berobbant” a kereszteződésbe.

Saját sebességét a baleset előtt olyan 40-45 km/h órára becsülte. A kanyarodás megkezdése előtt előretekintett, látta a vele szemben kb. 80-90 méterre lévő kocsisort, melynek távolságát olyannak ítélte meg, hogy a bekanyarodást biztonságosan végre tudja hajtani. Elkezdte a kanyarodást, átlépte a felezővonalat, megközelítőleg a forgalmi sáv közepe felé haladt, amikor jobbra pillantva az utolsó pillanatban látta meg a nagy sebességgel feléje haladó, majd fékező, végül az Opeljének csapódó motorost.

A cikkben szereplő fotók illusztrációk, nincs közük a konkrét ügyhöz

Több alkalommal hivatkozott rá, hogy a motoros a kanyarodás megkezdése előtt nem volt észlelhető, ezért szerinte a motorosnak elsőbbséget adnia nem kellett, majd a kanyarodás megkezdését követően robbant be a motoros a kereszteződésbe és csapódott az autójának.

Állítja, ha motoros a megengedett 50 km/órás sebességgel érkezett volna feléje, akkor nincs ütközés, mert addigra simán elment volna a motoros útjából.

Mennyivel ment a Kawasaki?

Természetesen műszaki szakértőt rendeltek ki az ügyben, aki a baleset rekonstruálása után kimondta: a motor 98-104 km/órás sebességgel érkezett a kereszteződésbe, és mintegy 70-75 km/órával ütközött az Insignia elejének. A kocsi olyan hússzal ment az ütközés pillanatában.

A szakértő megállapította azt is, hogy az Opel felezővonalon átgurulásakor tőle olyan 28-30 méterre lehetett a Kawasaki. Ebből következően kimondta a szakvélemény, hogy Balázsnak már 65-70 méterről észlelnie kellett volna a motorost. Semmi olyan tárgy ugyanis nem volt a kereszteződés környezetében, ami kitakarta volna. Balázs részére kb. 2,5 másodperc késedelmet mutattak ki.

Véleményében kitért arra is a szakértő, hogy ha az adott úton megengedett 50-nel közlekedik a Kawasaki, akkor vészfékezéssel elkerülhető lett volna a baleset. Több szemtanúja is volt az ütközésnek, a motor sebességét mindannyian 100 km/óránál magasabbra tippelték.

Mi történt a bíróságon?

A bizonyítási eljárás során megállapította a bíróság, hogy Balázst nem zavarta, nem zavarhatta a közlekedésben semmilyen külső hatás. Ő mégis állította: nem látta a Kawasakit.

Ennek a bíróság szerint két oka lehet: egyik az, hogy állításával szemben a valóságban észlelte a motorost, csak könnyelműen bízott az ütközés elmaradásában. A másik ok az lehet, hogy Balázs valóban nem látta, nem észlelte a motorost, melynek kizárólag csak az lehet a magyarázata, hogy a vádlott nem kellő körültekintéssel nézett előre.

A törvény szerint “aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétséget követ el, egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő. A büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált okoz.”

Fontos ezen a ponton megemlíteni, hogy amennyiben a vádlott valótlant állítana, és ténylegesen észlelte a motort, akkor sem lenne a Kawasaki sebességtúllépésének “mentességet eredményező hatása” a javára.

A bíróság kimondta, nincs helye annak a hivatkozásnak, hogy a motoros megtévesztette az autóst a sebességével. Hiszen ha ötvennel megy, akkor is bekövetkezett volna az ütközés “vészfékezés hiányában”.

Mi az ítélet?

A büntetés kiszabásakor a bíróság nem talált súlyosító körülményt. Úgynevezett “nyomatékos enyhítő körülményként” értékelte viszont a vádlott javára a motoros gyorshajtását, ami fokozta a baleseti kockázatot, és a sérülések súlyosságát, valamint csökkentette az elhárítás lehetőségét.

További enyhítő körülményként értékelte a bíróság a vádlott büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, plusz azt, hogy kiskorú gyermekei vannak.

Végül a bíróság 1 év 6 hónap fogházbüntetést szabott ki, amit 3 évre felfüggesztett, emellett a jogosítványát is bevonták 3 évre.

Sorozatunk korábbi cikkei közül néhány:

A rendőrök orra elől fújta el a szél a bizonyítékot

Erkélyről nézte a pesti pár az autótolvajok bénázását

Tibi börtönbe megy, nincs mese

Kommentek

  • accelerate.

    Jo duma. “Ha otvennel megy akkor is bekovetkezett volna az utkozes”
    Ha az uton vegig otvennel ment volna, akkor oda sem ert volna a keresztezodeshez. Sőt, ha otthon maradt volna…. Lehetne m

  • Nyesamu

    Ekkora idióta bíróságot.
    Hát nem mindegy mennyivel közeledik a motoros,ha ötvennel jön fél óra múlva ért volna oda.
    Ekkora gyökér ítélkezést ami most folyik Magyarországon szinte bicskanyitogató.
    Most volt egy peres ügyem – nem közlekedési – a másodfokú bíróság homlokegyenest ellenkező,jogerős döntést hozott mint az első fokú bíróság. Persze annyi pénz elment a pereskedésre amiből sok ügyvéd jól lakott!

  • Bárki

    Evvel a bírói döntéssel, nem tudok egyet érteni. Ha 100 méterre vannak az autók egymástól, akkor igen is biztonságosan el tudott volna kanyarodni. (Ha az autó és a vezetője tapasztalt felkészült vezető) Az autós, rövidebb távot tett volna meg, mint a hozzá érkező autósok.

  • patronbank

    Tudjuk, hogy a mi lett volna, ha… kérdést teljesen felesleges volt és lesz feltenni. Tény , hogy mindkettő hibázott, viszont az egyik vétkes fél meghalt, a másik meg kapott némi felfüggesztett börtönt és elvették a jogosítványt ami tök jogos, mert ha figyelmetlenségből megöl valakit akkor semmi keresnivalója nincs a közúton. Persze teljesen más lenne a kép, ha egyértelműen és csak kizárólag szegény srác lett volna a hibás ÉS KIZÁRÓLAG SAJÁT HIBÁJÁBÓL KÖVETKEZIK BE A BAJ.
    Kedves autósok! Legyetek kicsit toleránsabbak és vigyázzatok sokkal jobban a motorosokra és persze magatokra is.

  • István100

    Petronbank! Vagy motoros vagy, vagy nem ismered, hogy milyenek a magyar motorosok. Némelyikhez képest a piaci légy egy kultúrlény.
    A kedvezőbb baleseti statisztikáért a motorosoknak is kellene valamit tenni. A fenti eset biztosan nem egyedi. Elsőbbséget adni csak annak lehet akit látok. Ha motoros a megengedett seb. kétszeresével közlekedik, nagy valószínűsége, hogy későn látják meg.

  • cszoli

    Hibázott a vezető, ez tény, de ha rajtam múlna, a városi kereszteződésekbe 50 helyett 100-zal behajtókat automatikusan öngyilkossági esetnek minősíteném és senkit nem ítélnék el miattuk.

  • DTF

    nem azzal van a baj h Balázs ennyíit kapott, hanem az h pl az a nő, akit állítólag vakított anap és eüötte a bakapcsit – két kisgyerek maghalt – asszem letöltenbdőt kapott, holott az jobban tűnik vétlennek, mint az Insigniás.
    A maygar bírói gyakolat azonos üöygekben sokszor teéjese más ítéklete hoz. lsd. rezesova: kapoitt pár év letöltnedőt, míg az, aki uátnament a motorosnka és elkaszáűlta, azt aki előtte kilopta a táksájaz anyósülésrőr, meg tuti letöltendőt kap, 1-2 évet.
    nagyaon rosszak a magyar bírók, könyne lefizethetők és beolyásolhatóak.,.

  • vezess-admin

    Kedves kommentelők,

    az ügyet véleményezni szabad, de a konkrét szereplők minősítésétől kérjük tekintsenek el. Köszönjük.

  • donjani

    István100!
    “Elsőbbséget adni csak annak lehet akit látok.” Khm, látni csak akkor lehet ha néznek. Ha százzal ment a motoros akkor a kevesebb mint hetven méterre nem látott el a számok szerint. Szerintem nem kéne újra próbálkoznia, 3 év múlva sem lesz jobb.

  • Nyesamu

    cszoli

    Miért hibázott a vezető?
    Szétnézett,felmérte a helyzetet hogy van elég ideje kifordulni.
    A motoros dupla sebességgel érkezett,nem mindenkinek kell trafipaxnak lennie,nem mindenki tudja felmérni az oldalról közeledők sebességét.

  • Nyesamu

    donjani

    Neked is leírjam?
    Komolyan ekkora sötétség van a fejekben?
    Biztos látta de mivel messze volt meghozta a döntést hogy szabályosan ki tud fordulni.
    De szerinted az autós hibázott nem a motoros aki 104-eljött 50 helyett?

  • CoIie

    Egy pontszerű lényről nem lehet megállapítani a sebességét és ha elég messze van figyelmen kivül hagyható ismerve az útviszonyokra engedélyezett max. sebességet; ergo ez a bizalmi elv ‘betartása’ volt!

  • Guevara

    Hát ez azért durva. Mi van ha 200-zal jön a motoros, akkor is lesittelnek mert kimegyek elé? WTF?

  • Keeep

    Nemcsak én, de a környezetemben szinte mindenki elvesztette a bizalmát a magyar biróságokban ! Elképesztő itéletek születnek egyre gyakrabban.
    És minezt mi fizetjük az adónkból.

  • falvay

    Nem 2.5-másodperc miatt halt meg a motoros hanem gyorshajtás miatt,ha lassabban
    jön nem a megengedett sebesség duplájával,ö is és az autós is tudott volna
    korrigálni és nem következett volna be ez a sajnálatos baleset!

  • vaLacky

    Ha hibázott is a motoros, szegény az életével fizetett érte, ezért nem jó közúton, autók és szalagkorlátok között motorozni. 18x nagyobb az esély, hogy meghalsz motoron, mint autóban. Semmi értelme közútra engedni olyan motorokat, amelyek lazán mennek háromszázzal, mert sajnos ez a vége. Jó kis adrenalinbomba egy ilyen motort meghajtani, de az autósok nem számítanak ekkora sebességre, és elég egy kis figyelmetlenség -megéri?

  • Keeep

    menőmanó – Megint megmondod a tutit… még jó hogy te mindig minden esetben potosan fel tudod mérni a közkekedők sebességét ! A motoros 100 kmh vagy a fölött érkezett a kereszteződésbe igy valószinü előtte gyorsabban is haladhatott ! (a szemtanuk szerint ! vsz lassitott a kereszteződés előtt)
    De 100 nál is 3 másodpercel előbb még 100 méterre járt a kereszteződéstől !
    Egy autós joggal nem számol azzal hogy a megengedett sebesség kétszeresével halad valaki! Elég ha betakar egy két árnyas fa az ut felett máris nem látni pontosan a sebességet !
    “A 90-100km/h motorral a külvárosban nem abnormális sebesség” Erre mit mondjak : eláshatod magad…mi van ha nem egy magadfajta tökéletes sebességbecslő közlekedik, hanem egy gyerek aki kilép a motoros elé mert ugy itéli meg még messze van ?

  • bochi

    Túlzónak érzem az ítéletet. Az autósnak nem volt befolyásra a történtekre, nem tehető felelőssé. Gyakorlatilag ártatlanul vették el a jogosítványát. Az őt ért kárt is a motoros KGFBje terhére kéne megjavítani. A motoros a sebességhatár ilyen mértékű túllépése miatt kizárólagosan felelős azért, ami történt.

  • hova

    A baleset helyszínét látni kell, minden szemszögből, a baleset idején, több irányból, mert kiderülhetnek érdekes dolgok. Szemből kocsisor érkezett, amit Balázs észre is vett, kérdés, hogy a motoros hol közlekedett a kocsisor viszonylatában / néha jobbról előznek / de zavaró lehetett a kocsisor a szgk.vezetőjének a mkp. észlelhetőségét illetően. A jó szakértő mindenre figyel, döntő szava van az ügyben, a mkp. 100 km/h-val ment, ezt nem lehet vitatni, tehát szabálytalanul. A szgk. sebessége a kanyarodáshoz 40 körül,elfogadható, a pilóta nem siet, szombat van, nyugi van és mégsem veszi észre a motorost. Hiszek neki, tele van az élet ilyennel, talán tényleg fáradt volt és nem összpontosított eléggé. A kanyarodás veszélyes manőver, aki egyenesen érkezik, védve van, még sebesség túllépés esetén is. A körülmények döntik el, milyen ítéletet hoz a bíróság.De a sebeség duplája!! elgondolkodtató: fáradt és figyelmetlen lehetek ilyen helyzetben, ez gondatlanság / nyegligencia/, de 50 helyett 100-l menni tudatos gondatlanság, tehát nagyobb a felelősség vállalás is. Én mint bíró-ezekből az adatokból- felmentettem volna a szg. vezetőt.

  • kornelia

    Lássuk be,hogyha a motoros betartotta volna a sebességet,akkor még oda se ért volna a kereszteződésbe.Ez az egész kizárólag a sebességtől függött..
    Amúgy sajnálom szegényt,nyugodjon békében.

  • menőmanó

    Aki sokat autózik Budapesten a külső kerületekben, ahol állítólag a baleset is történt az egyértelműen tapasztalhatja, hogy ott az általános sebesség kb. 65-70km/h. Ehhez képest a 100 már egyáltalán nem abnormális.
    A közlekedésben meg nem elég elvárni, hinni és nézni a vakvilágba, hanem látni kell, körültekintőnek lenni és előre gondolkodni.
    Tudom ez sokaknak új és nem is gyakorolják, de attól még nem ártana megszívlelni.
    Sok “birka” mindig azon lovagol, hogy ő betart mindig minden szabályt. Ez gyakran nem elég (nagy valószínűséggel nem is igaz) és attól még lehet egy balfék.

  • Nyesamu

    Rendben!
    Akkor tekerjünk egyet a történeten.
    Mi van akkor ha egy kamion jött volna oldalról 100-al,és a kiforduló személyautóban mindenki elhalálozik?

    Szerintem mindenki tudja mi lenne az ítélet!

  • vaLacky

    Ha kamion jön, azt biztosan meglátja…

  • hova

    Egyértelmű, egy kamiont fizikai méretei miatt is előbb/ jobban lehet észlelni, mint egy motorost. Azzal nem lehet kivédeni egy 100 km/h-s belterületi sebességet, hogy általában 65-70-l mennek ott a járművek, általában ez megszokott sebesség.
    Általában sokat lopnak az emberek, de csak azt ítélik el, akit bizonyíthatóan elfogott a rendőrség!! Nagy különbség, fogalom zavarok vannak a szokás – a lehet- és az elkaptak dolgok között.

  • tbiudrl

    A motorosnak is tudatában kell lennie, hogy nehezebben észlelhető, mint egy szgk, vagy pláne teherautó. Ráadásul, az autósok, többnyire autóra és nem motorosra vannak “beállítva”, nem keresik a motorost, ha autót nem látnak. Egy szemből érkező motoros, aki mögött ott az autósor, még inkább “beleolvad” a háttérbe.
    Tehát, a motorosnak legalább akkora, ha nem nagyobb a felelőssége, a saját biztonsága érdekében. Ha ezt megfejeli egy gyorshajtással, nem is kis mértékben, akkor így járhat.

    Fel kéne már fogni a közlekedőknek, hogy egy-egy sebességtúllépés mivel jár.
    A dupla sebességgel nem csak fele annyi időt ad a másiknak az észlelésre, reagálásra, hanem a saját fékútja is négyszeresére nő, vagyis, esélye sem marad megállni… saját maga veszi el saját magától az esélyt, hogy megálljon!

    Ha 50 helyett 55-tel haladunk, már akkor is, 30-cal ütjük el azt az akadályt, ami előtt még 50-nel meg tudtunk volna állni. Érdekes, pedig így van. És ez csak 5km/h-s túllépés! 65-ről, 53-mal ütközöl, vagyis többel, mintha szabályosan közlekedsz és nem fékezel!!!
    100km/h-nál 100km/h-val ütközöl, ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag fékezés nélkül szállsz bele az előtted lévőbe!
    Vagyis, ha a motorosnak volt ideje fékezni, akkor 50-ről simán meg is áll, még vészfékeznie sem kellett volna.

    Minden tavasszal a csapból is az folyik, hogy az autósok vigyázzanak a motorosokra, de akkor a motorosok legalább adják meg rá az esélyt!

    Béláim, gondolkozzunk!

  • hova

    Menőmanó.
    Az a tény, vagy esetenként helyzet, hogy hol és mi folyik a közutakon, netán 50 helyett 70-75-el mennek és ehhez képest a 100 már nagyon közel van, egy bírósági ügyben semmit sem jelent, mert ha balhé van, bűncselekmény v szabálysértés, azonnal azt mondják, hogy mennyi volt a felső törvényes sebességhatár! A szokásjog itt- a közlekedésben- nem játszik szerepet, máshol esetleg, itt nem!! Ma is általánosan érvényes szabály a közlekedési balesetekben, hogy KI INDÍTOTTA EL szabályszegést, amiből következett az ütközés, gázolás, mindegy minek nevezzük.Aki sokat autózik Budapesten ott, az többel mehet mint 50? Aki meg első alkalommal, az nem? Nagyon sántít az álláspontod, addig rendben is van, amíg baj nincs, de láthatod, hogy balhé esetén azonnal a SZABOTT ÁRAKAT kérik számon tőled, de ekkor már késő!!

  • hova

    Más: minden szakértő annyit ír le amit meg tud védeni!! Csak a teljesen védhető sebességeket hajlandó leírni, amit tartani tud minden körülmények között!! Tehát a motoros 98-104 km-s bal. előtti sebessége és 70-75 km-s ütköz. sebessége maximálisan védhető, ez a legalacsonyabb érték, de inkább több, magasabb ezeknél. Aki vizsgált ilyen büntető ügyeket, az tudja, hogyan folyik ennek a menete és milyen kétségek vannak.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.