Lehetetlen lesz áthajtani a piros lámpán?

Új vezetőtámogató rendszerek a Continentaltól

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.06.23. 17.00

Nemrég a Continental tesztpályáján testközelből láttuk, milyen fejlesztésekkel készül a beszállító a jövőre. Váratlan beavatkozások jöhetnek.

Helsinki, Ottawa, Oslo: nagyjából 1,2 millió lakosú városok, amelyeket a kicsit is olvasott emberek el tudnak helyezni a térképen. Azért választottam felütésként ezeket a településeket, mert évente nagyjából ennyi ember veszíti életét a világon közlekedési balesetben. Nagyrészt a közúti közlekedésben halnak meg, bár nem mind autóbalesetben.

840 000 túlélő, évente

A súlyos balesetek 70 százalékát el lehetne kerülni az autók biztonsági felszereltségének bővítésével, vezetőtámogató rendszerekkel. A német Szövetségi Útügyi Intézet (Bundesanstalt für Strassenwesen) becsült adata a halálos balesetekre lefordítva megfelel San Francisco lakosságának – hallottam nemrég a Continental hannoveri bemutatóján, ahol a cég fejlesztéseivel és aktuális prototípusaival ismerkedtünk meg. Annyi mindent láttunk, hogy az bele sem fér egy cikkbe, így a fogyasztáscsökkentési megoldások és egyéb érdekességek maradnak későbbre.

Farönkökből készültek ezek az aranyos állatok a hotel bejáratánál. A galériában van részletkép róluk, ha valaki lekoppintaná őket saját gyermekinek

Amikor valaki érintetté válik egy közlekedési tragédiában, valószínűleg érzékenyebb lesz a meglévő eszközök használatára és autója aktív-passzív biztonsági felkészítettségére, de az autóvásárlók zöme beéri az alapáron kapott minimummal.

Metálfény vs. ABS

Kényelmi és optikai extrákat könnyebb eladni a biztonságiaknál, felárért az emberek inkább vesznek alufelnit metálfénnyel, mint mondjuk övfeszítőt överő-korlátozóval. Helyesen ismerték fel a hatóságok, hogy a biztonsági szint növelését nem érdemes a piacra bízni, ezt az államoknak kell kikényszeríteniük.

Hol, mikortól, mi kötelező?

Nem véletlenül vesztek ki az ABS nélküli autók a magyarországi kínálatból, ahogy az sem a szerencsénken múlik, hogy a legolcsóbb Dacia Loganban is alapfelszerelés a menetstabilizáló elektronika, az ESP. A rendezvényen látottak alapján íme egy körülbelüli időrend arról, mikor, milyen tétel vált vagy válik a járművek kötelező tartozékává.

2011-2012: ESP, EU-országok, Japán, Dél-Korea
2013: ráfutásos balesetekre és sávelhagyásra figyelmeztető berendezések (buszok és 8 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű teherautók), EU-tagállamok
2016: hátsó kamera, Egyesült Államok

Valószínűleg kötelezővé váló rendszerek

2016: ABS a 125 cm feletti motorkerékpárokhoz, EU
2017: ráfutásos balesetre figyelmeztetés illetve önműködő vészfékrendszer az ütközés súlyosságának mérséklésére, USA.

Forrás: Continental

Jelenleg az önműködő vészfékezés kisautókban is elérhető, például a FIAT Pandában vagy a Volkswagen Upban. Ezek a rendszerek 30-ig vagy akár 60-ig terjedő sebességtartományban működnek. Először álló autót észlelve vészfékeztek önállóan, majd az automatikus megállás kiterjedt a lassabban haladó kocsikra, amennyiben ha a vezető nem reagál a hang- és fényjelzésekre.

Visszaadja az uralmat

Ha a vezető lassít vagy gyorsít, az elektronika azonnal visszavonul. Ezt elméletben tudtam, de nagyon meglepett, amikor a Ford Focusban 55-tel becsapódva messzire röpítettem az álló autót szimuláló szivacskockát. Azért vertem telibe a Tourannak látszó akadályt, mert a vészjelek után hozzáérhettem a fékhez, ezért a rendszer nem fékezett helyettem.
 

Később ezt a szivacs-Tourant sikerült közel 60-nal letarolnom a tesztpályán az automatikus vészfékezést próbálgatva. Ha a vezető csak kicsit is gyorsít vagy lassít, az elektronika visszavonul

Ehhez a beállításhoz ragaszkodnak az autógyártók, mert a vezetőnek meg kell hagyni az esélyt, hogy kikerülje az akadályt, akár autópályán sávot váltva, amihez gázadás is kellhet. Másodszorra, amikor jobban figyeltem a lábamra, az autó tényleg megállt a szivacstömb előtt.

Az akadályok felismerésére a lézernél népszerűbb eszközé vált a radar. A radarhullámok szembe tűző napban vagy hóesésben is megbízhatóan működnek, amikor az optikai, kamera alapú rendszereknek nem sok hasznát venni (simán sötétben autózva a fényszórók kévéje elegendő fény a kameráknak). A radar “átlát” az előttünk haladó autókon, mintha a hasuk alatt kukucskálnánk előre, ami szintén előnye az optikai rendszerekkel szemben.

Súlyra és méretre sem nagyobbak meg a különböző hullámhosszú radarérzékelők egy pakli ciginél

Mégis egyre több autóban látni egy vagy két optikát, ún. mono- vagy sztereokamerát a belső tükör házában. Radarral ugyanis ellátni 200 méterre, ami a távolságtartó tempomatok működéséhez nélkülözhetetlen, de a kamerák óriási előnye, hogy nagy felbontásuk révén értelmezni lehet, mi is történik az autó előtt.

A radar nem tudja megkülönböztetni, hogy az akadály lábbal hajtós Moszkvics vagy romkocsmák félhomályában merengő, állástalan diplomás, a kamerához csatolt szoftver igen. A kamerák szükségesek a sávszélek és a közlekedési táblák azonosításához is.

Bal fent a sztereokamera sem hosszabb egy színes ceruzánál. A táblafelismerés, a sávtartás és az akadályok azonosítása nem működne nélkülök

Ezek a berendezések igen népszerűek. Idén ötmillió orr-radarérzékelőt ad el a Continental, 5 év múlva a prognózis szerint évi 15 millió darabra nő az igény. Frontkamerából az idei 5 helyett 22-23 millió találhat gazdára.    

Nem tudsz áthajtani a piroson?

A kamerák lehetséges új felhasználási területe a pirosat mutató közlekedési lámpák felismerése, összekötve automatikus fékezéssel, ami 2020-tól lehet értékelési szempont az Euro NCAP töréstesztekben. A technikai háttér megoldott, de ennek bevezetése jelenleg vitatott. Ismerve a piros helyett narancssárgát észlelő magyar autósok tömegét, lenne nagy meglepetés az automatikus vészfékezés miatt, ha megvalósul.

Minden szervező edzőcipőben volt, mert az egyik Adidas-futócipő talpát a Continental gumis üzletága fejlesztette ki

Jelentős baleseti ok az útelhagyás, amit borulás is követhet. A vezető figyelmetlenségét vagy fáradtságból fakadó hibáját kétféle módon védheti ki az autó. Az egyik az elektromos rásegítéssel megvalósítható beavatkozás a kormányzásba (részletes leírása itt), de arra is van megoldás, ha a kocsi hidraulikus kormányszervós.

Sávelhagyás Ram-pickupban

Ezt utasként próbáltuk ki egy dögnagy Ram (régebben Dodge Ram) pickupban. A fejlesztőmérnök is szereti a V8-as dögöt, amely csodás hanggal és az alapjárattól alig elszakadva mozgatta a duplafülkés pickupot. A sávelhagyás az alvázas terepjárókban, pickupokban különösen veszélyes, mert ezek borulási hajlama is magas, cserébe a kormányon keresztül nem lehet beavatkozni.
 

5,7 literes a szívó V8-as Hemi-blokk a Ram 1500-ban. Réges-régen a félgömb alakú, hemiszférikus égéstérről kapta a nevét ez a konstrukció, de már csak a neve a régi. Fékezéssel kormányozza vissza az útra az autót az elektronika

Szerencsére az autót nemcsak a kormánnyal lehet elfordítani, hanem a megfelelő kerék fékezésével is. A célzott lassítás nyomatéka a helyes irányba fordítja az autót.

A Conti Magyarországon: hat gyár, 5910 dolgozó

Hat helyen működik Continental-gyár hazánkban. A képen a veszprémi telephely, ahol fejlesztők is dolgoznak

Hat helyen működik Continental-gyár hazánkban. A képen a veszprémi telephely, ahol fejlesztők is dolgoznak


Magyarországi jelenléte jól mutatja, hogy a Continental rég nem gumigyár. A cég erős szereplő az autóipari beszállítók között, többek között a blokkolásgátlóiról és fékalkatrészeiről ismert Teves integrálásával és a kilométerórákról ismert VDO felvásárlásával vált azzá.

Hazánkban a Conti Budapesten, Makón, Nyíregyházán, Szegeden, Vácott és Veszprémben üzemeltet gyárat. A fővárosban és Veszprémben komoly fejlesztőcsapat is alkot, nagyjából 5900-an dolgoznak a cégcsoportnál. Budapesten elektronikus vezérlések, fékrendszerek, alapjárati motorleállító rendszerek és érzékelők készülnek, Makón és Vácott hűtőcsövek és üzemanyag-csövek, Veszprémben különféle jeladók (motor- és kerékfordulatszám, nyomaték, gázállás stb).

Szeged tradicionális gumiipari helyszín, 1882-ben alakult itt az Első Magyar Ruggyantagyár (a ruggyanta valószínűleg a kaucsukot kiveszett neve). Ez a tömlő- és futószalag-gyártás helyszíne, például óriási olajtároló tömlők érkezek innen. A nyíregyházi üzemet légrugók gumialkatrészei hagyják el, teherautók üléséhez, luxusautók felfüggesztéséhez és szupervonatokhoz is. Nem vagyok biztos benne, de a légrugó talán vasúton is kényelmi eszköz: a kocsiszekrény döntésével csökkenthető az utasokra ható erő kanyarokban, ami a 300-körüli tempóval zúzó vonatokban fontos szempont. Indóház-előfizetők írják meg, ha tévedek.

Nagyrészt az úton lévő, nálunk többnyire a bal első kerék fékezése segít, amit stabilizálási céllal kiegészíthet a hátsó fék használata- tudtuk meg az illetékes fejlesztőmérnöktől, aki nagy kedvvel használja a nyolchengeres monstrumot. A rabiátus beavatkozás azért jár feltűnő rántással és csilingeléssel, hogy a vezető tudatában legyen a súlyos vészhelyzetnek, amit a sávelhagyás jelent.

Elterjedő orrkamerák

Terjedőben vannak az elindulást segítő vezetőtámogató berendezések is. A hátsó radar vagy ultrahangos érzékelők hatótávolságát kibővítve az autók körülnéznek helyettünk parkolóhelyről kitolatva és fékeznek, ha érkezik egy jármű, amire nem reagál a vezető.


A 2003 utáni Toyota Corolla Versóban prizmával megvalósított orrkamera is elterjedhet. A Ford az S-Max és a Galaxy új generációjában hozott ki mosóspriccnivel ellátott orrkamrát, amely 180 fokos látószögével garázskihajtókból, parkoló autók közül könnyíti meg az elindulást.

Minden autó emblémáját letakarták a szervezők, a magyarázat szerint a technikát hordozó autó mellékes. Így is ordít róla, hogy W205-ös Mercedes C-osztály, de mások meg a parfümös üvegcséket ismerik fel címke nélkül, ami meg nekem nem mond semmit

A közeljövő újításaként a biztonsági elektronika az autópálya-lehajtókon történő felhajtásra figyelmeztetheti a vezetőt, lesz automatikus kormányzás autópályás útépítések szűkületéhez, automatikus fékezés a navigációból kiolvasható éles kanyar bevételére. A nagy szériában gyártott autók is képessé válnak továbbá a keresztirányú forgalomra reagálni. Remélem, még megérem, hogy ezek a megoldások elterjednek az új autókban és csak a barbár múlt emléke lesz az évi 1,2 millió halálos közlekedési áldozat.

Kommentek

  • Ihmmani

    A piroslámpa tiltás vajon akkor is működik, ha pl állok a lámpánál? Mert ha igen akkor egy megkülömböztető jelzését használó járművet, hogy engedek el ha letilt az eletronika, merül fel a kérdés bennem.

  • a.szorenyi

    Kitűnő kérdés! Nekem úgy tűnt, hogy ez a mozgó autókra vonatkozna, ha a vezető nem veszi észre a piros lámpát. Feltételezem, hogy amint az akadály előtti automatikus s vészfékezést és a sávban tartó megoldásokat, ezt is felülbírálhatja a vezető. Ezeket a kérdéseket mind megnyugtatóan rendezni kell, mielőtt a szériagyártása elkezdődik.

    Talán a figyelmeztetés is elég lenne, akár STOP-tábláknál vagy elsőbbségadásnál is. Kis falusi utakon kétszer is átértem, hogy az egyébként ésszel és régóta vezető sofőr nem látja meg a táblát és lassítás nélkül átrobog a főúton. Mindkétszer megúsztuk, olyan helyen történt, ahol ismeretlenként régóta jössz védett úton és nem jelzik előre a háromszöget, kitakarja fa vagy a domborzat stb. Jó lenne legalább a hangjelzés, hogy hahó, fékezni kéne, lehet, hogy meghaltok.

  • hopp

    Ez a piroslámpásdi időszerű lesz. Gyűlölöm a lámpánál már elindulni is képtelen, majd 32-vel csapató, végül a következő pirosnál bő gázt nyomva 623 négyzetméter füstöt a levegőbe eregetve átmasírozó kresz szabálykönyv csordákat.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.