Tibi börtönbe megy, pedig csak 4 másodpercet vezetett

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.06.13. 05.45

Robogós az árokban, vodka a kézben, bújócska a rendőrökkel.

Tibi nem először került szembe a törvényekkel, eddig két alkalommal büntette meg a bíróság ittas vezetésért. Talán a legbutább ügyéről szól a jogi eseteket bemutató sorozatunk mai sztorija.

A mostanihoz hasonlóan napsütéses, fülledt kora délután ért haza a munkából Tibi. A kőművesként dolgozó negyvenes férfi az út túloldalán hagyta Fordját, gondolta, majd később beáll vele családi háza garázsába. Fáradt volt, lepihent, aztán este nyolc óra körül vacsorázott, ami mellé becsúszott két üveg hideg sör a hűtőből.
 
Fél órával később sétált ki a kocsijához, rutinból tolatott a kapubejáró felé.  Ezerszer megcsinálta már, de balszerencséjére akkor a Focus hátulja felől érkezett az úttest jobb szélénél egy robogós. Dávid egyenesen és szabályosan közlekedett, a lámpái is világítottak elöl is, hátul is.

Dávid az árokban, Tibi bezárkózik

Sajnos Tibi nem vette észre a közelgő kismotort, és a kocsija hátuljával belökte a fiatalembert az árokba a robogójával együtt. Fontos kiemelni, hogy a járművek ütközése ?hanghatással járt?. Dávid árokba esésekor a kőműves kiszállt a Fordjából, konstatálta a történteket, majd visszaült, és beállt a garázsba. Aztán, mintha mi sem történt volna, bezárkózott a házába.
 
Talán senkit nem lep meg, de nem telt el öt perc sem, már a kapubejáróban csöngettek a rendőrök. Először úgy tűnt, hiába, ugyanis Tibi nem engedte be őket, a felszólítás ellenére sem ment ki a házból, viszont ?ijedtségében? meghúzta a vodkás üveget. A kellő alkohol elfogyasztása után végül engedelmeskedett, és kiment az utcára.

A rendőrök egyből elővették az alkoholszondájukat, ami 1,69 mg/l-t mutatott, ezt követően vér ás vizeletvételre vitték Tibit a közeli orvosi rendelőbe. A vérminta értéke 2,69 lett, a vizeletminta eredménye pedig 3,43 gr/l.

4 másodperc alatt rengeteg hiba

Dávid kisebb zúzódásokkal megúszta az ütközést, felháborodásánál szerencsére a sérülései kisebbek lettek, az orvos szerint 8 napon belül gyógyultak.

Nem tudjuk, hogy hazai rekord-e, de a bíróság szerint Tibi a körülbelül 4 másodperces tolatással a 4 méteres útszakaszon a KRESZ alábbi pontjait szegte meg:

 – KRESZ 4. § (1) bekezdés c) pontja szerint járművet az vezethet, aki vezetési képességére hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszesitalból származó alkohol

 -KRESZ 24. § (1) bekezdésébe szerint az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni

– KRESZ 33. § (1) bekezdése szerint járművel hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza

 – KRESZ 58. § (1) és (2) bekezdése szerint a balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani, és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni. Valamint, ha a baleset személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrséget haladéktalanul értesíteni kell, és a lehetőségekhez képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről, a helyszínt pedig csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni.

A cikkben szereplő fotók illusztrációk, robogós balesetek helyszínein készültek (MTI)

Tibit végül ittas vezetés mellett segítségnyújtás elmulasztásával vádolták meg, védelmét a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodára bízta.

Az ittas vezetést a nyomozás során, és a bíróság előtt is beismerte azzal a kiegészítéssel, hogy a baleset után is fogyasztott alkoholt, mert megijedt. De a vodkához csak akkor nyúlt, amikor megjöttek a rendőrök. A segítségnyújtás elmulasztását pedig azzal magyarázta, hogy látta, Dávid jól van, hiszen elkezdett kivánszorogni az árokból. Szerinte a tükörből nem láthatta a robogóst. 

Vallomása szerint Dávid észrevette, hogy felé tolat a Ford, ezért fékezett, és a baleset előtti pillanatban éppen meg is tudott állni, de mindhiába. A baleset után látta, hogy a vádlott egy röpke pillanatra ugyan kiszállt a kocsijából, de aztán vissza is ült, és beállt a garázsba.

Megdöbbentő dolgokat mondott a pszichológus

A vérvételt végző orvos a vádlottat a klinikai tünetek alapján közepes fokú ittasnak észlelte, később az ügyben kirendelt igazságügyi orvos szakértői is ezt állapította meg. A szakvélemény szerint a baleset idején 1,9-2,05 ezrelék körüli véralkohol koncentráció állhatott fenn. A szakértő a véleményében figyelembe vette azt, hogy a vádlott vallomása szerint a baleset után ismét alkoholt ivott.

Mivel Tibi már harmadszor vezetett ittasan, a nyomozás során a Nemzeti Közlekedési Hatóság igazságügyi pszichológusát is kirendelték hozzá. A szakértő megállapította, hogy a férfi nem rendelkezik azokkal az egyéni pszichológiai jellemzőkkel, amelyek szükségesek a biztonságos járművezetéshez, a közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodáshoz, a járművezetőre vonatkozó szabályok tudatos betartásához.

Kimondta: autó vezetésére sem személyiségtulajdonságai, sem képességszintje miatt nem alkalmas.

Éppen felfüggesztett börtönbüntetés hatálya alatt állt

Ítélete meghozatala előtt a bíróság súlyosító körülményként értékelte a bűnhalmazatot, a vádlott ittasságának fokát, az ittas vezetés elkövetésének országos és helyi elszaporodottságát, valamint azt, hogy volt már büntetve. Sőt, büntetése alapja mindkétszer ugyanaz, az ittas vezetés volt.

A cikkben szereplő fotók illusztrációk, robogós balesetek helyszínein készültek

Szintén súlyosító körülmény volt a többszörös, súlyos, és durva KRESZ-szabályszegés. Az eljárás során kiderült, hogy a baleset idején Tibi bizony el volt tiltva a járművezetéstől, és az is, hogy a szabályszegések felfüggesztett szabadságvesztés hatálya alatt történtek.

Az enyhítő körülmények egyetlen szóval összefoglalhatók: beismerés.

Ezek után csak letöltendő jöhet?

Ítélete indoklásában a bíróság közölte: a vádlott esetén a büntetés célja csak akkor érhető el, ha a szabadságvesztést végrehajtják, figyelemmel a baleset körülményeire, Tibi előéletére, valamint arra, hogy esetében a szabadságvesztés büntetés nem függeszthető fel. Ennek egyértelmű oka, hogy ezen már túl volt a vádlott, mégsem használt.

Mindezekre figyelemmel a bíróság a vádlottat halmazati büntetésül egy év és 10 hónap börtönre, egy év közügyektől eltiltásra ítélte. Plusz örökre elvették a jogosítványát.
 

Kommentek

  • maria222

    “Plusz örökre elvették a jogosítványát.” Nagyon egyetértek az ítélettel!

  • vizesszaki

    Magyarországon hány embertől lehetne elvenni a jogosítványt, mert sem képességei, sem mentális jellemzői alján nem alkalmas a közúti forgalomban való részvételre? A visszaeső alkoholfogyasztók csak az egyik szelete ennek. Azt még senki sem vizsgálta, hogy például a ” nagyonmenő” műterepjárós idióták mennyire alkalmasak a közlekedésben résztvenni.

  • myself

    ha valaki alkoholista, inkább menjen el egy elvonókúrára.

    ne a sitten kelljen leszoknia a piáról.

  • hova

    vizesszaki- itt most tények vannak felsorolva:felfüggesztés hatály alatt, ittasan, szabálytalanul, nem segített, bezárkózott, esetleg ráívott / ez a védekezés egyik jellemzője /- szóval minden disznóságot megcsinált, kivéve, hogy meg is verte az árokban heverő motorost. Aki nem képes felfogni, hogy ff. börtönbüntetés hatály a alatt piszkosul vigyázni kell minden lépésre, az nem képes összefogott, egészséges gondolkodásra. A jogosítvány elvétel rendben,a másfél év jobban “illene”.

  • hova

    Bocs: 2.5 évre gondoltam.

  • vizesszaki

    Jozscsi! Amit leírtál tény, sajnos Magyarországon. Az ugye egységes, ahogyan az AETR szabályozza a szükséges képesítést ( meg egyebeket is), csak az a nem mindegy hogy az előírt utó- vagy megújító képzés költségeiből mennyit fizet a munkaadó. Meg az sem mindegy, hogy a különböző pénzbehajtással foglalkozó hatóságnak nevezett maffiózók mennyit vegzálják a sofőröket. Nos elmondhatom, jó helyen vagyok. A kötelező tanfolyamot ( évente egy nap vagy öt éven belül egy öt napos) azt a főnököm fizeti, a közúti ellenörzések, mint a fehér holló, még sincsenek a Magyarországihoz hasonlatos kaotikus állapotok a közúti árufuvarozásban. Az is igaz, hogy bár alkalmazzák az AETR- nagyon nem lihegik túl. Ha délben nem állsz ki, mert nincs parkoló, a rendőr nem foglalkozik vele. Amúgy tényleg nincs parkoló, a benzinkutak jó része meg alkalmatlan, hogy megállj. Itt megengedett az alkoholfogyasztás, a balesetek okai között mégsem az alkohol szerepel az első helyen. Nem a jogosítvány bevonás a visszatartó erő, hanem a biztosítás. Ittasan balesetet okozni, annyi mint egy életre eladósodni, mert a biztosító nem fizet. Még akkor sem, ha nem te vagy a vétkes.

  • demagóg

    Reálisnak tűnik sz ítélet.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.