15 millióért mérik a legnagyobb Volvót

Vezettük: Volvo XC90

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.06.12. 16.15

Szinte borítékolható a típus sikere, eddig több mint 200 hazai megrendelést adtak le a Volvo XC90-re, a legtöbben anélkül, hogy próbálták volna az autót.

Röviden – Volvo XC90

Mi ez?

Nagyméretű, kínai pénzből, svéd stílusban épített modern szabadidő-autó

Mit tud? Akár hét személyt, kényelmesen, gyorsan és biztonságosan utaztatni és még a vezetőjét is elszórakoztatja
Mibe kerül? D5-ös dízelmotorral, nyolcfokozatú automata váltóval, összkerékhajtással és öt üléssel 14 930 000 Ft  
Kinek jó?  Akik igényesen kivitelezett, elegáns SUV-t keresnek az Audi-BMW-Mercedes trión kívül 
Végre Magyarországra is megérkezett a Volvo hosszú évek óta várt típusa, a formai, technológiai váltást, frissülést hozó XC90. Elődje 100 különböző elismerést kapott, szokatlanul hosszú ideig, 12 éven át gyártották, és 636 000 darabot adtak el világszerte. 
Erre licitáltak rá a svédek, és az utolsó csavarig teljesen új konstrukciót terveztek, aminek csak a biztonsági rendszeriről borostaserkentően hosszú előadást lehetne tartani. 

Adatlap

Volvo XC90

15 millióért mérik a legnagyobb Volvót 1
Motor 1969 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 320 LE
Nyomaték 400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,5 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8 l / 100 km

Tengernyi karakterben írtunk már róla, ezért az első benyomások előtt pár tömör pontba sűrítve jöjjenek a Volvo XC90 újdonságai.  


– Az új XC90 esetén jelenik meg először a közös műszaki alap, a jól variálható Scalable Product Architecture (kb. rugalmas modulkészlet). Az XC90-estől lefelé az – S80-ast hamarosan váltó – S90-esen és annak kombi, valamint Cross Country változatán keresztül egészen a következő S és V60-asig minden típusukat ebből az építőkészletből rakják össze.
– Csak négyhengeres, kétliteres turbós benzin és dízelmotorokkal gyártják, a forgalmazás két motorvariánssal indult. A T6-os jelzésű, 320 lóerős és 400 Nm nyomatékú benzinmotort egy turbó és egy kompresszor tölti levegővel, a D5-ös jelzésű, 225 lóerős és 470 Nm nyomatékú dízelt pedig két turbó lélegezteti. Mindkettőhöz az Aisin-Warner nyolcfokozatú automataváltót társít a Volvo. Kézi váltó nincs, lesz gyengébb T5-D4, valamint a csúcsmodell a T8.
– T8 a csúcs-hibrid. A nagy teljesítményt (400 LE, 640 Nm) és a csekély károsanyag-kibocsátást (60 g CO2 kilométerenként) ötvözi a Volvo Twin Engine (ikermotor).  Kis fordulaton kompresszorral, nagyon turbóval erősített, négyhengeres Drive-E benzinmotor az első, a 81,6 LE teljesítményű villanymotor a hátsó kerekeket hajtja. Tisztán elektromos üzemben mintegy 40 kilométert képes megtenni a hétszemélyes (így egy utasra lebontva még takarékosabb) autó. 
– Méretes, 9 colos táblagépeket idéző központi kijelzőt kapott, ami infravörös érzékelőivel már azt is érzékeli, ha megközelítjük a monitort. Képe tűéles, és kesztyűben, tollal is használható, a klíma funkcióit is itt érhetjük el.
– Maximális biztonság. A Volvo nevéhez méltón úttörő megoldásokkal tömte tele az XC90-est. A gyár célja, hogy 2020-ra senki ne veszítse életét vagy sérüljön meg súlyosan a márka új autóiban.  

Amit láttunk

Csak a képeket, fotókat vizsgálva sokakban felmerülhet a formai rokonság konkurens márkákkal, de az élő benyomás teljesen más. Amikor nem csak egy kétdimenziós szeletet látunk az autóból, már nem olyan könnyű rokonsági szálakat találni. Nyilván vannak hasonlóságok a nagy német prémiumgyártók termékeivel, de azonos ízlésű vevőkörre lőnek, a Volvo sem adhat rózsaszín Barbie babát, amikor mindenki kemény tekintetű G.I. Joe katonára vágyik.

Tiszteletet parancsoló jelenség a Volvo XC90. Erőteljes vonásai mellett a nappali menetfény kalapácsot formázó LED fényszórói miatt lesz emlékezetes.

Az egyedi vonások pedig helyükön vannak, a böhöm méretű hűtőrácson terebélyes márkajel ül, na és ott van a sokat emlegetett Thor kalapácsát idéző első fényszóró, ami talán az utolsó formai lövés, amit jó érzéssel eredetinek mondhatunk ebben a témában.

A hűtőrács felszereltségi szint szerint változik.

Ráadásul a típuson belüli hierarchia is kifejezésre kerül külső díszítőelemekkel. Itt nincs szerény csúcsverzió, mindenki azonnal láthatja, ha a 22 milliós T8-as áll a ház előtt. Ezt a változó hűtőrácsok, és kipufogóvégek árulják el, míg az alap Kinetic sima fekete rácsot kap, addig az új Inscription sűrű bálnaszájra emlékeztető szürke rácsozattal kerül a szalonokba. 
Ami biztosan ritkaság lesz az a halogén izzós alapkivitel, erről én is csak most láttam képet, Thor-kalapács nélkül így nézne ki az első fényszóró.
15 millióért mérik a legnagyobb Volvót 2
Belül tombol a csúcsra járatott IKEA hangulat, a 9 colos, álló központi kijelző szinte minden funkciót magába olvasztott, az audiorendszer legfontosabb gombjai, és a jegesedésre, párásodásra megoldást nyújtó kapcsolók maradtak meg a fizikai valóságban. Igaz ez a műszerfalra is, az XC90-ben már nincs egy analóg kijelző sem, a Head Up Display-el együtt három digitális kijelzőről kapunk minden információt. 
A vezetőülésben mindenki megtalálja a kényelmes pozíciót, az ülőlap hossza az oldalpárnák szorossága és persze a deréktámasz is állítható, feltéve, ha mindezt bepipálta az új tulajdonos a megrendelőlapon.

Ez kell az okostelefonnal összenőtt társadalomnak. A 9 colos kijelző profi, gyors, könnyen kezelhető, és tényleg annyira érzékeny, mint a zsebünkben lapuló mobil.

Az új XC90-ben a legmenőbb audiorendszert a Bower & Wilkins szállítja, 1400 watt, nem kevesebb mint 19 hangszóró. A mélynyomót nem a csomagtartóban, hanem az egyik kerékdobban helyezték el és a menetszél táplálja levegővel. A hangélmény nem korlátozódik a magunkkal hurcolt CD-kre, MP3-as fájlokra, mert a kocsiban a Spotify is működik majd.

Inkább visszafogott, minimalista, mint merész újító a Volvo beltere. Igaz a részletmegoldások kiemelkedőek.

30,6 cm. ennyivel hosszabb az XC90 kistestvérétől, az XC60-tól, így még hét személlyel is akad némi hely a csomagoknak, pontosan 314 liter, ha csak a poggyászé a főszerep, akkor pedig 1868 literig bővíthető a rakodótér. 

Amit próbáltunk

Zsámbék mellett, a Driving Camp vezetéstechnikai pályája szolgált a hazai bemutató helyszínéül. Így a pálya adottságait kihasználva lehetőség volt belekóstolni a Volvo XC90 terepezési képességeibe is. Pedig ezerszer elmondták a sajtótájékoztatón, hogy ez nem terepjáró, senki sem használja sárban, erdőben, de azért megmutatjuk, hogy erre is képes. Ha úgy jönne ki a lépés.

A légrugós verzió hasmagassága még tovább emelhető, 26,5 centiméter off-road módban, és ez összkerékhajtással, dízelmotorral 470 Nm nyomatékkal elég ahhoz, hogy Szojuz űrhajóként katapultáljunk el bármilyen horgászhelyről.

Országút helyett a belső pályán belül próbáltuk az autó vezethetőségét. 2125 kilós minimális tömege ellenére a szűk irányváltások, kikerülési manőverek is magabiztosan mentek, 80 km/óránál egy sávváltás még az elektronikus rendszerek beavatkozása nélkül is kivitelezhető, de ez szinte igaz már minden új masztodonra. A mérnökök addig csiszolgatták ezeket a kéttonnás batárokat, hogy viselkedésük rácáfol néhány normál személyautóra is.

Ha már egyet láttad, mindet láttad. A Volvo motortere csak ilyen unalmas fekete dobozt rejt, függetlenül a lóerőktől. Nincs már V8-as hörgés, sorötös zakatolás, minden motor kétliteres, négyhengeres.

Végül a párhuzamos parkolásra képes asszisztenst próbáltuk. Ez nem számít világújdonságnak, de a rendszer finom működése kiemelkedő. A képernyőn felülről 360 fokban látjuk a környezetet, és egy lassan fogyó sáv mutatja, hogy az adott művelet mikor ér véget, így sokkal kiszámíthatóbb a rendszer, tudjuk, mikor kell majd előre illetve hátramenetbe kapcsolni, vagy mikor ítéli befejezettnek a parkolást.

Amit nem próbáltunk

Nem próbáltuk, és nem is nagyon szeretnénk munka közben látni a rengeteg biztonsági berendezést. Ezek között több friss fejlesztés akad. A pirkadattól alkonyatig látó City Safety rendszer kamera szemei helyettünk figyelnek,  és a rendszer automatikusan fékez a gyalogosok, a kerékpárosok elgázolását megelőzendő vagy csökkentendő a baleset súlyosságát.

A másik újszerű megoldás: ha balra, nagy ívben kanyarodnánk egy kereszteződésben, de szemben autó érkezik, az érzékelő rendszer automatikus fékezéssel előzi meg a frontális ütközést. 
Harmadik világújdonság az útról történő lefutáskor segíti megóvni az utasok épségét. A viszonylag gyakori, és általában igen veszélyes baleseti helyzetben a Volvo megfeszíti és egészen a teljes megállásig feszesen is tartja a biztonsági öveket, az ülés és az ülésváz közé beépített, energiaelnyelő réteg pedig a függőleges lassulásból eredő gerincsérüléseket hivatott megelőzni, amikor például az autó lerepül az útról, és a szántóföldön landol.

Árak

Szinte borítékolható a típus sikere, már az 1927-ben alapítás jegyében 1927 darabra limitált “First Edition” szériából is elkelt itthon 19 darab, ami rekordnak számít. Azóta csak pörögnek az eladási mutatók, eddig több mint 200 hazai megrendelést adtak le a Volvo XC90-re. Jelenleg két motorvariánssal kerülhet forgalomba, a D5 öt üléssel 15 370 000 Ft, a T6 17 350 000 Ft, a hamarosan érkező T8 Momentum pedig 22 240 000 Forintba kerül majd. A hétüléses verziók felára egységesen 490 000 Ft.

A Volvo XC90 D5 AWD Kinetic (225 LE – 14 930 000 Ft) konkurensei: Listaár
Audi Q7 3.0 V6 TDI DPF quattro tiptronic (272 LE) (új modell) 17 900 200 Ft
BMW X5 xDrive 25d (218 LE) 15 545 000 Ft
Range Rover Sport 3.0 TDV6 S (258 LE). 19 364 000 Ft
Mercedes ML 250 BlueTEC 4MATIC (204 LE). 16 330 500 Ft


Mellette – Ellene
  • bőséges helykínálat
  • első osztályú minőség
  • remek hifi
  • csendes utastér
  • könnyű kezelhetőség
  • kényelmes ülések
  • feszes rugózás
  • magas rakodóperem
  • nincs váltófül a kormányon
  • nincs elektromos kormányoszlop-állítás
  • visszaváltáskor esetenként lassú automataváltó

 

Szavazás

Milyennek találod a svédek új szabadidő-autóját? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • BenSopra

    Innen-onnan összeválogatott elemek, de egyszerűen csak ronda.

  • zoldfulu2000

    Srácok, tudom hogy ez a konkurencia dolog nem nagyon megy nektek :) De legalább frissítsétek, hogy nincs többé olyan, hogy ML merci…

  • bochi

    Szerintem ne vitatkozzunk ízlésről, ebben a kategóriában egyébként is lehetetlen igazán esztétikusat tervezni. Ettől függetlenül nekem szimpatikus a márka és ez a konkrét típus is.

  • Ankhiszesz

    BenSzopra: Érdekes én inkább úgy gondolom, hogy egyszerűen csak szép! A kategóriatársakhoz képest biztos!

  • hova

    Szerintem is elegáns, mértéktartóan klassz,svédes vonalak, belül
    minden klappol-szóval inkább őt mint bármelyik németet.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.