Képzeletben felhúztam egy hetyke, pöttyös szoknyát, hozzá a hőségben kellemes, lenge blúzt öltöttem, majd a ridikülömben 3,5 millió ropogós, ámde szintén nem valóságos forinttal leültem a gép elé.

Ezúttal F. Beatrixként akartam kisautót venni.

Pontosabban ismét álnéven teszteltem a hazai autókereskedéseket arról, hogy
1, miként viszonyulnak egy, a levele alapján nem éppen hozzáértő, de az írása szerint vadonatúj autót akaró vevőjelölthöz? mennyire gyorsan válaszolnak, milyen lehetséges alternatívákkal akarnak csőbe húzni, avagy a választottamnál még jobb autóba ültetni, és egyáltalán: hogyan próbálnak a saját szalonjukba csábítani, még mielőtt a konkurenciát választanám?
2, nyilván arra is kíváncsi voltam, hogy mennyit képesek, akarnak engedni ezen az alacsony árszinten?

Pár hete 6 milliós kompaktokból hét számjegyű összeget már azelőtt lealkudtam némi levelezéssel, hogy felkeltem volna a székből, vajon a 3,6 millió körüli listaárú kiskocsiknál mi lesz a helyzet? Nyilván itt szűkebb a profitsáv, amiből próbálnak megélni. Kollégám szerint egyébként a nők nem is szeretik a piros autókat, én viszont ehhez az egyhez ragaszkodtam.

A márkához már kevésbé, persze, ezt csak önök tudják, a címzetteimnek fogalma sem volt erről: négy-négy darab Skoda-, Toyota-, Renault- és Seat-kereskedésnek küldtem el az alábbi levelet.

Tisztelt Autókereskedő!

Legyen szíves küldjön árajánlatot részemre, egy ötajtós Fabia 1.2 TSI*-t akarok venni piros színben, Active felszereltséggel. Kérem, konkrét összeget írjon, hogy mennyit tudnak engedni a skoda.hu oldalon szereplő árból.

Másrészt írja meg legyen szíves, hogy a jövő hét második felében, csütörtökön vagy pénteken mikor tudnék megnézni egy ilyen autót a szalonjukban. Pirosban nézném meg, ha van ilyen. Van?

Mennyi időn belül tudom átvenni az új kocsit a megrendeléstől?

Köszönettel,
F. Beatrix

A *-os helyre a másik három cégnél Renault Clio Energy TCe 90 Alizé, Toyota Yaris 1,33 Live Plus és Seat Ibiza 1,4 I-Tech Reference került. Hasonló erejű és felszereltségű kocsik nagyjából 3,6 millió körüli listaárról indulnak.

Ennyire nincs vevő a szalonokban?

Persze álkérdés, mindannyian tudjuk, hogy a padlóról 2014-ben 67 ezres darabszámmal kászálódó magyar személyautós piac vásárlóinak 70 százaléka céges, no meg személyes tapasztalat, hogy tényleg kevés magánember foglalja le az értékesítőket egy átlagos hétköznap kora délutánján. Ekkortájt küldtem szét a 16 levelet, amire még aznap sorjáztak szépen az első ajánlatok. Be is írtam néhány piros pontot a pénzükért megdolgozó, gyorsan reagáló értékesítőknek.

Nem szőke hölgynek képzeltem Beát, de hamar az lett belőle: legelsőként egy vidéki Toyota-szalon vezetője írt, kedvesen felhívta figyelmemet, hogy hát kimaradt a levélből, milyen motorral akarok náluk Yarist venni.

A Seat hivatalos oldalán kinézett autó már nincs, a drágább változatra 900 ezres kedvezményt adnak

A következő válaszadó egyben az első érdemi ajánlat volt. Tömör, lényegre törő, minden kérdésemre egyértelmű választ adó e-mail érkezett a fővárosi Skoda-kereskedésből:
– udvariasan megköszönte az érdeklődést
– 400 ezer forint kedvezményt tud adni a listaárból
– Fabiát tudok nézni náluk, de nem Active-ot, és nem pirosat
– 3 hónapon belül átvehetem a kocsit a megrendeléstől számítva

Ennyi, így kell ezt, gondolhatnánk. Kétségkívül jól hangzik ezen az árszinten első lendületből 400 ezres kedvezmény, kár, hogy ez nem az ő konkurenciát beelőző rugalmassága, hanem ezekben a hetekben az Active, Ambition és Style felszereltségekre adott importőri kedvezmény – állítja a Porsche Hungária. Azaz nem ígért azon felül semmit.

A testvérmárka Seat képviselőitől az Ibizákra befutott ajánlatoknál már némi trükközést éreztem az első válaszlevelek megérkezése után, habár nem biztos, hogy ez a megfelelő kifejezés. Lehet, hogy igazat írt két kereskedés. Vagy egy.

Történt ugyanis, hogy az általam kiválasztott I-Tech felszereltségre a négyből két kereskedés nagyon hasonló választ küldött. “Az ön által keresett autó jelenleg raktáron nincs, és modellfrissítés miatt nem is rendelhető. Ami elérhető jelenleg az a Reference Premium modell, ami ugyan nem annyira egyedi megjelenésű, mint az ön által választott I-Tech felszereltség, de sok egyéb extrát tartalmaz még pluszban.” Azt már én teszem hozzá, hogy sokkal drágább is, 3,6 millió helyett 4,5 millió.

A harmadik válaszoló kereskedés viszont azt írta, hogy gyári rendelésből 10-12 hét után megkapom a kocsit, bár ő is ajánlotta a drágábbat. Küldött ajánlatot is mindkettőre: 3,64 milliót az olcsóbb I-Techre nulla kedvezménnyel, és szintén 3,64 milliót, de immár 896 ezres kedvezménnyel a drágább változatra.

Utóbbira ugyanezt ajánlotta a másik két seatos is: a 4,49 milliós Reference Premiumból kapásból “elengedtek” 896 ezer forintot, így 3,64 millióért ajánlották ők is. Pont annyiért, mint amennyiért az általam kinézett I-Tech modellt láttam. Van, aki még 4 db téli gumit is rádobott az ajánlatára.

Mit mond erre az importőr?

Vajon tele a hazai raktárak eladatlan Reference Premiummal? Vagy a drágábbat akarják rásózni most mindenkire beetető árral? Megkérdeztem.
A Porsche Hungária ennyit mondott: “Magyarországon már csak egy darab átadásra váró ügyfeles Ibiza I-Tech van, a modell már nem rendelhető, gyári készletről sem, mivel most érkezik az Ibiza frissített változata. Jelenleg az Ibiza 1.4 16V Reference 85 LE érhető még el raktárkészletről.”

No de mennyit enged a Toyota és a Renault?

A hiányosságomra kedvesen figyelmeztető Toyota-értékesítő levelén felül egy kollégájától gyorsan jött konkrét árajánlat is Yarisra. Beának, ha létezne, külön tetszett volna, hogy nemcsak a kért piros színűre, hanem “parázs vörösre” is kapott ezúttal ajánlatot, sőt, kiemelte a kereskedő, hogy náluk mindkét színben megnézhető az autó. Remek.

Pirosban a 3,74 milliós listaárból kapásból 3,48 millió lett, míg a metálvörös fényezéssel 3,56 millió. Nem akkora kedvezmények, mint a Skodára vagy a drágább Ibizára, de ezek ugye központi kedvezmények, másrészt nem lepett meg, hogy a Toyota nem indul el a pince irányába.

530 ezer forintot sikerült lealkudni a Fabiából

Ennyi volt az első nap, a másnap egy, az importőrinél erősebb Fabia-ajánlattal indult. Egyrészt az addigi legjobb, 500 ezres kedvezményt kínálta a vidéki szalon értékesítési tanácsadója, azaz a 3,65 millió helyett 3,15 millióért adta első blikkre az Active felszereltségű kocsit, másrészt a 300 ezerrel drágább Ambitionre is kalkulált egy összeget: ezt a 3,974 millióról indulva 624 ezer forint elengedése után 3,35 millióért adta volna.

Renault-kereskedőtől aznap sem jött válasz, pedig ugyanúgy négy e-mailt küldtem nekik is, két-két vidéki és fővárosi szalonba, ahogy a többieknél. Az általam kiválasztott kereskedések honlapjai közül háromnál az “Elérhetőségek” menüpont alatt nem találtam közvetlen e-mail címet, volt viszont “Írjunk nekünk” levelező felület. Hogy ezért késtek-e a válaszok, nem tudom, így kérték, hogy írjak nekik, ezért így írtam.

Kezdtem már tűkön ülni, elvégre gyönyörű a jelenlegi Clio, a második napon végre jött ajánlat a kategória méltán népszerű autójára is. Az Energy TCe 90-re Alizé felszereltséggel a Renault honlapján 3,67 millió forintos ár van, innen indulva kell nézni az alábbi sorokat.
“Az árlistán szereplő akciós árakból 250 ezres kedvezményt tudunk adni használt autó beszámítása esetén. Ezenfelül felajánlunk egy tolatóradart szereléssel együtt. Tehát az autó lángvörös színben, pótkerékkel, használtautó-beszámítással 3,48 millió forint.”

Rákérdeztem, sajnos a 250 ezer forint tényleg csak akkor faragható le, ha begurulok valami öreg ronccsal. Akkor is nagy kérdés, hogy annyira taksálják-e szívem eddigi királynőjét, mint én, de mindegy is, mert nincs csereérett kocsi. Ez így sovány.

Második kör, kifulladás

Természetesen nem elégedtem meg az első körös ajánlatokkal, mindenkinél megpróbáltam tovább alkudni a már faragott árból. Újabb levélben “bevallottam” a kereskedőknek, hogy a konkurenciájukat is megkerestem (“más is így csinálja, nem?”), és hát az a helyzet, hogy nagyon hasonló ár jött onnan, ezért engedjenek még valamennyit. Ha engednek, megyek hozzájuk, és papírozhatunk.

Különösebben nem lepett meg, hogy a múltkori nagy kedvezményeket a 3,6 millió körüli autóknál már nem tudtam elérni. Többen ki is szálltak a licitből, nem válaszoltak.

260 ezret engedtek a Yarisból

Akik nem adták fel ilyen könnyen, ilyesmiket írtak.

Seat Ibiza:
“A korábban küldött ár helyett, 3,6 millió forint a végleges ár.” Ez 40 ezres engedmény az ő első körös ajánlatához képest.

“A Premium Reference kivitel számos extra felszerelést tartalmaz, melyhez jelentős akció társul. Nem szeretnék árháborúba bocsátkozni más kereskedőkkel. Ha megtisztel minket, hogy nálunk tesztvezeti a Seat Ibizát, és itt szerződik az új autóra, valamilyen gesztus értékű ajándékot tudok elképzelni.”

Skoda Fabia:
“Az Ambition modell árát nem tudom az Active árszintjére levinni. Az Active változaton annyit tudok módosítani, hogy az árát 3,12 millió forintra korrigálom.” Ez 30 ezer forint mínusz az ő első körös ajánlatához képest.

Renault Clio:
“A szalonban álló bemutatóautó színében igazodik az Ön igényéhez, motorizáltsága eltér attól. Lehetőségünk van a kedvezmény növelésére, amennyiben van a családban orvos, ügyvéd, újságíró, gyógyszerész, őstermelő vagy egyéni vállalkozó. Őket a Renault flottás vásárlónak tekinti, és ezt kedvezménnyel támogatja.”

Toyota Yaris:
“Sajnos ebből a kedvezményes árból már nem tudunk engedni. A szalonunkban található mindkét piros Yaris elkelt, ezért ha van rá mód, minél hamarabb be kellene jönni megnézni a színeket, mielőtt elviszi a gazdája az autókat!”

Amikor egy hónapja bő hatmilliós Golfra, Astrára és Focusra alkudoztam hasonló módon, még a harmadik körben is adtak újabb és újabb kedvezményeket, akkor egymilliós kedvezményeknél ért véget a levelezés útján történő alku. Hangsúlyozom, senki ne feledje: mindez itt a cikkben még csak levelezés volt.

Biztos vagyok benne, hogy ha ezek után Beatrix személyesen is felkeresné a számára legvonzóbb ajánlatokat küldő kereskedőket, a fentieknél még jobban járna. Némi kápé szerintem itt-ott még faragható, avagy pár extra ingyen betehető a kiválasztott kocsiba, vagy négy új gumi a csomagtartóba.

Érdemes levelezni, ahogyan a fentiek mutatják, utána a kiskocsik között is máshonnan indul a személyes alku. Igaz, nem milliós mínuszról.