Politikus cége szedi a pénzt az állami kórház előtt

Tisztességes üzlet vagy szemérmetlen mutyi?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.06.09. 06.00

Egy ellenzéki képviselőtől kaptuk a tippet: elég fura feltételekkel adta bérbe a kistarcsai Flór Ferenc Kórház parkolóját egy kormánypárti politikusnak.

Kezdjük a száraz tényekkel, aztán vegyük át, mi is a baj egy XVI. kerületi, tehát a kistarcsai kórház melletti fővárosi kerület önkormányzatában dolgozó ellenzéki politikus szerint. Aztán elmesélem, mit láttam a fura ügy helyszínén. Végül pedig a kedves olvasó szavazhat: korrekt üzlet egy közintézmény parkolójának kiadása üzemeltetésre egy kormánypárti politikusnak, vagy gusztustalan mutyiról van szó, aminek beteg emberek és betegeket kórházba szállító családtagok isszák meg a levét. Jó? Akkor csapjunk bele!

Képviselők harca

Egy felháborodott ellenzéki politikustól jött az információ: a kistarcsai Flór Ferenc Kórház, Pest megye legnagyobb közegészségügyi intézménye előtt fizetős lett a parkoló: az első félóra ingyenes, utána 500 forintot kell fizetni, amivel este 10-ig maradhat a kocsi. A parkolási díj szedését nem a kórház végzi, hanem egy Fidesz-KDNP-s dunaharaszti önkormányzati képviselő cége működteti a parkolót. A szerződés szerint, melyet a kórház és ez a cég kötött, a beszedett díjak mindössze 10%-a kerül a kórházhoz, a bevétel kilenctizede a vállalkozásé. Hogy még szebb legyen a történet, a kórház körüli utakon nemrég “Várakozni tilos” táblákat helyeztek ki, ezáltal a kórház bejáratát több sétával vagy (saját kórházas emlékeim alapján) kínlódó vánszorgással lehet elérni, mint eddig lehetett, ha nem volt hely a parkolóban.

Nem szép épület, nem szép ügy


Aki ingyen akar parkolni, 3-400 méter extra sétával fizet. Egészségesen nem is probléma, csak hát ez egy kórház


Az 5 km/h-s tábla újabb remek lehetőséget kínálna a vámszedésre: kéne traffipax is a parkolóba!

Az esetről a kórház vezetése a sajtóban megjelent korábbi hírek után már nyilatkozott. Álláspontjuk szerint a parkoló fizetőssé tételének két oka van: az egyik a nagyon leromlott aszfaltminőség, amely állítólag már több autó megrongálódását is okozta, a másik, hogy – megint csak állítólag – a parkolót sok, Budapest belvárosába ingázó autós használta P+R parkolónak, és a betegek is nehezen tudtak megállni itt. A parkoló egyébként állami kezelésben van, de annak nem volt kedve/szándéka felújítani a burkolatot, inkább átadták a kórháznak az egészet, kezdjen vele, amit akar.

A kórház pedig tavaly novemberben pályázatot írt ki az üzemeltetésre és az úthibák kijavítására. A pályázatban nem szerepelt minimális elvárt bérleti díj, sem az, hogy milyen arányban részesül a kórház a bevételből a későbbiekben, erre a pályázónak kellett ajánlatot tennie. (Az ellenben már a pályázatban ki volt kötve, hogy az első félóra parkolásnak ingyenesnek kell lennie.)

November 24-re volt kiírva a 2,5 hektáros, kb. 320 autót befogadni képes terület bejárása az érdeklődőkkel, a pályázati határidő elég rövid volt, december 5-én már be kellett adni a pályázatot. Birtokunkban van a győztes pályázóval kötött szerződés is: az Andrásik 2001 Kft. lett a nyertes, melynek ügyvezetője, Andrásik Sándor mellesleg Dunaharaszti képviselő-testületének tagja, Fidesz-KDNP-s színekben. A bérleti díj valóban csak a bevétel tíz százaléka, de a szerződés szerint minimálisan havi 450 ezer forint.

Mindezeket Kolozs András, az MSZP XVI. Kerületi szervezetének elnöke mesélte el nekünk. Az ő álláspontja szerint a nyertes vállalkozóval bontani kellene a szerződést, a felújítás költségeit a kórházi ellátásban érintett önkormányzatoknak kellene összeadni, az üzemeltetést pedig egy költségbecslést követően a kórháznak kellene végeznie egy nonprofit céggel, amelynek működési költségeit a Pest megyei önkormányzatnak kellene biztosítani.

Kolozs úr szerint fontosabb, hogy a betegek és hozzátartozóik ingyenesen parkolhassanak, mint hogy bevétel keletkezzen a díjszedésből, pláne úgy, hogy e bevétel túlnyomó része, ismételjük meg: 90%-a egy privát vállalkozóhoz kerül, aki mellesleg kormánypárti politikus.

Az is érdekes, hogy a napi parkolójegy este 10-ig él. A jobb alsó szegmensben elfelejtették odaírni, hogy mi lesz a többi pár tíz millióval, évente


A jegyet leolvasva ingyen nyílik a sorompó, ha 30 percen belül vagyunk


Szellősen állnak a kocsik, úgy 100 autó lehetett bent vasárnap délelőtt


Kiruccanás Kistarcsára

Szaladtam már bele hasonló, elsőre megbízhatónak tűnő tippek után pofonokba, ezért alaposan körüljártam az ügyet, mielőtt megszületett ez a cikk. Például kimentem Kistarcsára, hogy ne csak a Google Maps és Earth alapján legyen fogalmam a helyszínről.

Ahogy a Kerepesi úton elhagyjuk Budapestet, az M0 felüljárója után lehet lehajtani a 3-as számú főútról a Flór Ferenc Kórházhoz. (Flór Ferenc egyébként orvos volt, akadémikus, a ’48-as szabadságharcban a katonai egészségügyi szervezetek irányítója. A kiegyezés után kórházigazgató és Pest tiszti főorvosa lett. Halála sem volt mindennapi: elgázolta a lóvasút.) A kórház épülete messze a főkapu mögött magasodik; mint oly sok magyar kórházban, ha nem mentővel érkezik a beteg vagy látogató, jó sokat kell gyalogolnia a parkolótól a rendelőig, kórteremig.

A bejárat előtti parkolóban egy-két kisebb kátyúzás friss nyoma látszik, máskülönben az aszfalt nem tűnik különösen vacaknak, látni rosszabbat rendes közutakon is. A behajtási rendszert jól átgondolta az új üzemeltető: sorompón át kell be- és kihajtani, mindenki jegyet kap, dátummal, óra-perccel; félóráig ingyen ki lehet menni a kijáraton, miután leolvastattuk a jegyet egy nagyon lassú vonalkódszkennerrel, félóra után pedig napi 500 forint a tarifa, amit hús-vér embernek kell a kezébe nyomni, tehát a számlázás is megoldott.

Ha nem akarunk fizetni, valóban frissen kirakott “Várakozni tilos”-okba botlunk a kórház melletti utakon, de az ezekből nyíló kis utcákban már mindenfelé szabad parkolni. Úgy tűnik, nem a kórházba érkezők további szívatása volt a cél a táblázással, csak a gyűjtő főutak átláthatóságát akarta elérni az útkezelő, a kistarcsai önkormányzat. Ha egy ilyen utcában állunk meg, öt-tíz perc sétával közelíthetjük meg a főkaput, ami nem sok. Ha az ember egészséges.

A kórház melletti két nagyobb utcában tilos a várakozás, megállni azért szabad


A kórház másik oldalánál a kis ipari utcában is meg szabad állni, 400 méter plusz séta az 500 forintos spórolás ára


A kis utcákban (a képen balra nyílik egy) nincs korlátozás, legfeljebb a lakók szurkálják ki majd a látogatók gumiját egy idő után, ha megunják a nagyobb forgalmat az ablakuk alatt


Miért nem a kórház csinálta meg a fizetős parkolót?

A kistarcsai kórház parkolói forgalmának ellenőrzése, korlátozása, akár részbeni fizetőssé tétele még indokolt is lehet. Ha a közeli HÉV-megálló miatt tényleg sok ingázó blokkolta a helyeket egész napra, az valóban zavarhatta a betegek közlekedését. Még az is elfogadható, hogy a kátyúzáshoz kellett forrást teremteni. De a parkolás fizetőssé tételének módja – messzire bűzlik.

Hogy egy állami intézmény eddigi ingyenes szolgáltatását, vagyis a parkolást egy privát céghez, ráadásul a gyors lefolyású pályáztatás után pont egy kormánypárti politikus cégéhez sikerült kiszervezni, gusztustalan. Bár bizonyára teljesen törvényes. Reméljük, Andrásik képviselő úr örömét és jólétét kiválóan szolgálja minden egyes forint, amit a betegektől és látogatóktól szed.

Ottjártamkor, egy péntek délelőtt körülbelül 100 autó állt a parkolóban, ebből úgy 90-ben nem várakozott senki, tehát biztosan befizették utánuk a díjat. Körülbelül kétpercenként jött és ment egy-egy autó, hasra ütéses alapon ez napi kábé 300 kocsi, 300×500 forint, vagyis hétköznaponként 150 000, hétvégén a látogatókkal sem számolva nagyobb forgalmat havi 4,5 millió forint. Esküszöm, nem direkt kalkuláltam így, de nocsak: ennek tíz százaléka pont az elfogadott minimális összeg, ami a kórházé egy hónapban. Vagyis alighanem jó a becslésem, és évente tényleg minimum kb. 49 millió forintot visz el az üzemeltető, a szerződés szerint öt évre előre. Azért ennyiből telik kátyúzásra, sorompóra, jegyadogató emberre, még a szerződés szerinti kötelező feladatra, a terület rendben tartására, tehát fűnyírásra is rendesen.

Ezek után adódik a kérdés: ha ez a biznisz tényleg ennyire rentábilis, miért nem tartotta meg a kórház magának? Miért kellett ezt kiadni egy vállalkozónak, tíz százalékért? Miért szól öt évre a szerződés, amikor a parkolási rendszer beruházásai sejthetően hónapok alatt kitermelik az értéküket? És miért kell egy közkórház látogatóinak egy magáncégbe adózniuk öt éven keresztül, ha kocsival érkeznek?

Vajon miért?

Szavazás

Hogyan oldaná meg Ön a kórház parkolójának kérdését?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • liszi55

    Tisztelt Szerkesztő!
    A fenti Kistarcsai Kórházról irt cikkben a parkolás üzemeltetésének körülményei kritikán aluliak/Bemutatják a Mutyik Országát/-de van ennél is sokkal kirívóbb eset-látogassák meg a László Kórházat ott is az első 30 perc ingyenes,-de ha túllépem akár egy perccel is akkor már az egész órát 400/-ot kell fizetnem -de mindez még azzal is tetézi a Kistarcsait hogy ott adnak számlát de itt én még olyat nem láttam hogy valaki kapott volna számlát a parkolásról???
    Volt hogy 4-5 órát is eltöltöttem kimenetelkor kértem a számlát és azt közölte a portaszolgálatos hogy az nincs-na ennek szíveskedjen utánna járni-mert ez is gusztustalan hogy napi több ezer forintot bezsebelnek és még számlát sem adnak???

  • demagóg

    Ha az első 1 óra ingyenes lenne, akkor még akár korrektnek is nevezhető lenne a dolog, de fél óra az kevés…

    Az egész ügy persze tudjuk miről szól és kinek a zsebét kell megtömni.

    A kórház döntéshozói is biztosan meggyőzhetők voltak “valamivel”.

    A László Kórház megoldása sem túl jó, de legalább nem ugyanannyit kell fizetni 31 percért, mint amennyit 5 óráért, ahogy Kistarcsán.

  • DTF

    vhogy az iylen cikkek nem ide valók. tudjuk h h működne jó pár éve a odlgok, ez mindenkinek világos, de tenni úgy sem tudunk ellene.
    most az h épp kormánypárti a kft vezetője… nem lenne ezzel semmi porbléma, ha a tlejes befolyt összeget a környék és akórház felújíátásra szánnák.
    Még a fizeőssé tétel is ok, de szyívesebben fizetebn az ember 500 Ft-ot, ha lenne norámlios út é skórház…
    Minden akrolsi célg vezetője az lépp akuális kormányhoz tartozik. h amegnézik, akkor az óbudai pakrolái kft üygvezetője is a helyi polgámestre legjobb barátja (ha jók az infóim). ez mindig is így működött, max régebben nem tömték enynire látványosan a zsebeket :)

  • Hawaii-

    “…a másik, hogy – megint csak állítólag – a parkolót sok, Budapest belvárosába ingázó autós használta P+R parkolónak, és a betegek is nehezen tudtak megállni itt.”

    Izzadságszagú magyarázat. Ez esetben a kórházba érkezők szelvényét akár jóvá is lehetne íratni bent a kórházban. Aztán mi a helyzet a mellékutcákban, azok nincsenek ellepve az ingázók autóival?

  • MC Pite

    Magyarisztán így működik, sajnos.
    A cikkben lehetne kevesebb vélemény vagy sugallatt, szerintem.

    Azt nem tudom hogy egy bizonyos állásban maradt a fehéregyensúly a fényképezőn hetek óta, vagy valaki nagyon elkalibrált monitoron nézi a képeket (előbbire tippelnék), de valaki visszaállíthatná már alapra, megköszönnénk.

  • blaskoz

    Kissé unalmas már, hogy a sokadik politikai témát (mondhatnék kormányellenest is…) sütik el az oldalon.
    Ez nem egy politikai oldal tudtommal.
    Azt fogjátok elérni, hogy az olvasóitok egy része itt fogja hagyni az oldalt!
    Ja, és arról miért nem írtok, hogy a hatvani Albert Schweitzer kórházban, és a környékén az MSZP-s városvezetés fizetőssé tette a parkolást (és eladta magánkórháznak a haveroknak, akik persze csődbe vitték)???
    Menjetek egy kocsmába politizálni, ne egy állítólag független AUTÓS portálon puffogjatok!

  • Szolidaritas

    2015.05.28

    Magyar Szolidaritás Mozgalom kerepesi szervezete örömmel fogadja, hogy Kerepes önkormányzata is megoldást kíván találni arra, hogy a Flór Ferenc Kórház parkolója továbbra is ingyenes legyen.

    Megoldás még nem, de szándék van a Flór Ferenc Kórház előtti parkolási problémák megoldására

    Kerepes Város Önkormányzat Képviselő-testülete 26-i ülésén hozott határozata szerint a Város valamilyen megoldást szeretne találni arra, hogy a Kórház előtt lévő parkoló továbbra is ingyenesen hozzáférhető legyen, és ennek kidolgozására Gombkötő Róbertet kérte föl. Április eleje óta a 30 percnél rövidebb várakozási idő ingyenes, 30 percen túl a várakozás alkalmanként 500 forint. Havi parkolóbérletet is lehet váltani 6 ezer forintért. Ezek a költségek feleslegesen és igen méltatlan módon terhelik meg a betegek és hozzátartozóik családi költségvetését.

    Április 16-án tüntettünk a Kórház előtt ennek a méltatlan helyzetnek a megszüntetéséért. Örömmel fogadjuk, hogy

  • Szolidaritas

    Ezt a kérdést nehezen lehet megoldani, de meglehet oldani. Az kell hozzá, hogy minél többen csatlakozzatok a mutyi ellenes megmozdulásokhoz és ne csak a fotelből politizáljatok. Ha birkákból farkasok lesztek, akkor lesz eredmény. Nekem sikerült elérnem, hogy a Fidesz által támogatott többséggel rendelkező Kerepesi testület egyhangú döntéssel az ingyenes parkolás mellett van és hajlandó anyagiakkal is részt venni a megoldásban. Megbíztak a közel 440település önkormányzatainak megkeresésével és az ügy megoldásának koordinálásával.

  • hammurabbi

    Csaxólok ez így:”..a másik, hogy – megint csak állítólag – a parkolót sok, Budapest belvárosába ingázó autós használta P+R parkolónak, és a betegek is nehezen tudtak megállni itt.”..nem fedi a valóságot.

    Valójában olyan 10-15,talán forgalmasabb napokon esetleg 20 autó foglalt helyet,azok is az autógáz töltő előtt,a parkoló távolabbi részén,tehát semmiféle akadályt,zsúfoltságot főleg nem okoztak.

  • hammurabbi

    Fikázó:”blaskoz “szektás figyelmébe ajánlom,a:”halihó rókaprém,más is qrva nem csak én”,vagy dögöljön meg a másik lova …..csak jobboldali identitásmagyarázkodás,s mint ilyen orbitális marhaság.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.