Miért tiltják ki a dízeleket a városokból?

Tisztábban van jövője a dízelnek

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.06.09. 15.00

Szigorúbb emissziómérési módszer vár a dízelmotoros autókra, amitől a gázolajos autózás visszaszorulhat, de meghatározó marad.

Nemrég Boxbergben jártam, a Bosch kacifántos történetű tesztpályáján, ahol a jövő fejlesztései mellett az aktuális szériaautókba, például a Maserati Ghiblibe szállított rendszereket is bemutatták a szakemberek. A cég nagyjából az első dízel szériaautó, az 1936-os Mercedes-Benz 260D óta meghatározó a dízelek üzemanyag-ellátásában, temérdek pénzt fektetett befecskendező- és kipufogógáz-kezelő rendszerekbe. A Bosch a közös nyomócsöves dízelekkel egy kiszámítható piacon termel igen nagy árbevételt. Ha valahol, hát itt kelthet félelmet több nagyváros, köztük Párizs elhatározása a dízel járművek kiszorítására 2020-tól, amit a városvezetők a szennyezett levegővel indokolnak. Kíváncsi voltam, mivel készül a dízelek iránti kereslet fenntartásában érdekelt cég a közeljövőre?

113 millióból 12 villanyos és hibrid

Különösebb aggodalomnak nyoma sem volt beszélgetőtársaimban. A vállalat saját előrejelzései szerint 2020-ban a világpiacon 113 millió járműre lesz kereslet. A kristálygömbben 2,5 millió tisztán akkumulátoros villanyautó, hárommillió konnektorról tölthető hibrid és 6,5 millió erős villanymotoros hibrid sejlik fel, amely a villamos gépével vagy gépeivel is képes haladni. A másik 101 milliót viszont továbbra is belső égésű motor hajtja, benzines vagy dízel.

Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban 70 százalék feletti a dízelarány. A korosabb dízelek nagyon károsak a levegőminőségre és a temérdek öngyulladós motorú autó gázolajimportra kényszeríti Európát

A dízelek lényegi visszaszorulása azért nem valószínű, mert az autógyártókat euróban is százmilliós büntetőadók fenyegetik, ha nem sikerül tartaniuk a flottaemissziós határértékeket, ami fogyasztáscsökkentést jelent. Az elvárás Európában 2020-tól 95 g/kilométer, ami benzinből 4,1, gázolajból 3,6 l/100 km fogyasztásnak felel meg. Ezt nem a konszern legtakarékosabb autójának kell produkálnia, hanem az eladott autók átlagának. Például a Volkswagen esetében benne van a földgázas, 3,3 millió forinttól kapható Eco Up, de a W12-es Bentley Mulsanne is.

Megy a matek

Dízelmotor nélkül nem lesznek betarthatók a flottafogyasztási előírások - állítják a Bosch szakértői. Amerikában 4,5 l/100 km értéknek felel meg a megkövetelt 54,5 mérföld/gallon

Dízelmotor nélkül nem lesznek betarthatók a flottafogyasztási előírások – állítják a Bosch szakértői. Amerikában 4,5 l/100 km értéknek felel meg a megkövetelt 54,5 mérföld/gallon


Az Európai Unió úgy döntött, hogy a globális felmelegedés és az egyre fenyegetőbb klímaváltozás hatására jelentős csökkentést követel meg a járművek szén-dioxid-emissziójában. A 2015-re elérendő 130 g/km átlagos CO2-értéket az autógyárak hozni tudták, ami benzinből 5,6, gázolajból 4,9 l/100 km fogyasztásnak felel meg. (A különbség oka a gázolaj magasabb fajsúlya és energiatartalma, így elégetésével több szén-dioxid keletkezik. Mivel a kúton literre tankolunk, ez nem tűnik fel, de 75 dekagramm benzinnel szemben egy liter gázolajjal 83 dkg üzemanyagot vételezünk.) A 95 g/km, azaz 4,1 vagy 3,6 liter/100 kilométer átlagfogyasztást 2020-ra az eladott autók 95 százalékának kell produkálnia, az arányt 2021-re kell 100 százalékra emelni.

A flottaátlagba az 50 g/km alatti autók, gyakorlatilag a konnektorról tölthető hibridek, 2020-ban duplán számítanak. 2021-ben 1,67 darabnak, 2022-ben 1,33 autónak számolhatók el, majd 2023-tól a plug-in hibridekkel már nem lehet ellensúlyozni a szomjasabb autókat. Környezetvédők szerint a szuperkreditrendszerrel az autógyártók többéves haladékot lobbiztak ki a célértékek teljesítésére. A másik álláspont szerint így támogatható a konnektorból tölthető hibrid járművek kifejlesztése és elterjedése, amilyen az Opel Ampera, a plug-in Toyota Prius, a VW Golf GTE vagy az Audi A3 e-tron.

Csakhogy a fogyasztás és a szén-dioxid-szint csak a dolog egyik fele. A ténylegesen környezetkárosító gázok emissziójáról sem szabad megfelejtkezni, és ezen a téren rosszabbul áll a dízelek szénája.

Szigorúbb szabvány jöhet

Egy tervezett szabálymódosítás előírná ugyanis, hogy a dízelmotoros személyautók környezetszennyezési értékeit a labor helyett valós forgalomban mérve állapítsák meg a szakemberek és módosuljon a most irreálisan alacsony értékeket adó mérési módszer. Az új előírás 2017-től léphet érvénybe.

Egy modern dízel üzemanyag-ellátó és kipufogógáz-kezelő rendszere. Bal lent a vezérlőegység, felette egy lambdaszonda és hőmérséklet-jeladó. A rövid henger jelzi a nitrogén-oxid-katalizátort, utána egy integrált lambdaszonda-nitrogénoxid-érzékelő egység újabb hőmérséklet-jeladóval és a karbamid-folyadék adagolóegysége következik a szilárd részecskék legnagyobb részét elégető és a nitrogén-oxidot kémiai úton nitrogéné, vízzé és szén-dioxiddá alakító részecskeszűrőhöz, ez a nagyobbik henger. Telítődését méri a fenti nyomáskülönbség-érzékelő, utána jön egy koromrészecske-jeladó és NOx-érézkelő. Jobbra lent a karbamid-ellátást, a pisibefecskendezést végző egység és annak vezérlése. A képen nem látszanak a nagynyomású szivattyú, a hengerfejen lévő közös nyomócső és a befecskendező mágnesszelepek. Többek között ezt fedezi a dízelmotorok felára

Környezetvédők álláspontja szerint a laza mérési szabályozás miatt a dízelek valós károsanyag-kibocsátása sokkal súlyosabb, mint a labormérések ígérik. A levegőminőségért és polgárai egészségéért aggódó Párizs vezetése ezért tervezi a dízelek kitiltását.

Én itt, a Bosch egy dízelbefecskendezési fejlesztőjével beszélgetve tudtam meg, hogy a dízelmotorok többnyire csak a szabványos mérési ciklusban előírt terheléssel és stílusban vezetve működnek a szabványokkal előírt emissziós küszöb alatt. Normál forgalomban, amikor nem csak úgy oson velük a vezető, messze nem hozzák ugyanezt az emissziós értéket.
 

Minden nagy piacon szigorú fogyasztáscsökkentési előírások léptek érvénybe. Öt év alatt a benzines motorok fogyasztása közel 20, a dízeleké akár 10 százalékkal szorítható lejjebb - mondta Rolf Bulander, a kft-ként működő, német központú Bosch ügyvezetője

Az autógyártók csak azt oldják meg, amit az előírások számon kérnek rajtuk. Érdekképviseleti szervük, a brüsszeli központú ACEA szerint a készülő szabályozás hiányos. Az autóipari lobbi szerint képtelenség úgy megtervezniük a 2017 őszétől tesztelendő modelleket, hogy csak jövőre ismerhetik meg az új feltételeket.

Kell is, de büdös is a dízel

Azért nehéz a helyzet a dízelekkel, mert egyfelől az EU a szén-dioxid-kibocsátás aránytalanul nagy csökkentését kényszerítette rá az autógyártókra a büntetőadókkal. Keveset fogyasztó és kevés CO2-t termelő dízelek nélkül nem valósulnak meg az emissziócsökkentési célok, de a dízelek légszennyezését, egészségkárosító nitrogén-oxid- és részecskekibocsátását ismerve az sem jó, ha tovább nő a ma átlagosan 50 százalék körüli dízelarány az EU országaiban.

Jól látszik a közös nyomócsöves befecskendezés 1997-es megjelenése óta elért emissziócsökkenés. 2015-től az Euro 6 szabvánnyal a nitrogén-oxid-kibocsátás és a szénhidrogének aránya csökkent jelentősen


Bármi is lesz, a Denso, a Bosch és a többi cég felkészült a valós emissziómérésre, ha még jobban vissza kell fogni a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Lesz mit levenni a polcról, akár két, akár nyolchengeres dízelre keresnek megoldást az autógyárak.

Kommentek

  • oszkopeter

    Elég megtévesztő a cím. Párizsban a 20 évnél idősebb dízelek kitiltását tervezik, de 2020-ban is csak a 2011 előtt gyártott, azaz EURO 4-es vagy rosszabb dízeleket szeretnék kitiltatni. Amúgy Párizs alapvető problémája, hogy egészen a 90-es évekig csak a közúti kapacitások növelésében gondolkodtak (hatalmas körgyűrők, felüljárórendszerek, alagutak) ami hatalmasra duzzasztotta az autóforgalmat. Most ennek isszák a levét. Ebből a szempontból városban tényleg előnytelenek a régi dízelek (korom), nem véletlen hogy a franciák alkalmazták először a dízel részecskeszűrőt. Amúgy az említett kitiltásról hatalmas viták vannak, valószínűleg nem is fog megvalósulni ebben a formában.

  • killerbee

    a korgyuruket meg a feluljarokat nem fogja mevaltoztatni a dizelek kitiltasa es nem csak a regi hanem minden dizel ugy tragya ahogyan csak van ilyeneket a legtudatlanabbak meg azok vesznek akik mindent tiszta szivbol gyulolnek ami elo. a franciak mar rajottek erre az ordas hulyesegukre a tobbi europai tokfej meg nem europan kivul meg mindig is tudtak hogy a dizel egy mocskos nagy zsakutca.

  • oszkopeter

    @killerbee
    A központozásról és a nagybetűkről esetleg tanultál az iskolában???
    Úgy látom nem, ahogyan a dízelekről sem sokat tudsz, úgyhogy jobb lenne ha csöndben maradnál. Európában azért terjedtek el a dízelek mert itt nem nagyon vannak a talpunk alatt kiaknázatlan kőolaj mezők, így egy kicsit drágább az üzemanyag mint az USA-ban vagy a Közel-Keleten. A japók meg egyszerűen lemaradtak a dízel fejlesztésben, de tökmindegy. Attól még nem lesz valamelyik technológia jobb, mit a másik mert valamelyik országban elterjedtebb. A 110 V-os hálózat jobb, mit a 220 V? Az automata váltó jobb mint a manuális? Épp az USA-ban járnak még ma is kőkorszaki benzinzabáló V12-es 4×4-es Pickupokkal, japánban meg 500 köbcentis automata miniautókkal. Ez lenne az előremutató technológia? CO2 emisszió szempontjából még mindig a dízel a legjobb alternatíva, márpedig a legnagyobb probléma jelenleg az üvegház hatás, melyért 30%-ban a közlekedés a felelős,

  • hova

    Bocsánat, csak megjegyzem: CO2 emisszió szempontjából nem a dizel a legjobb alternatíva, igaz, többféle számítási módszer is van, de egyik szerint sem a legjobb.

  • bütyök

    oszkopeter:
    “Úgy látom nem, ahogyan a dízelekről sem sokat tudsz, úgyhogy jobb lenne ha csöndben maradnál.”
    Ez rád is igaz, különösen a második rész.
    Igazából a teljes hozzászólásod, szinte minden mondatában tévedések vannak.
    pl.:
    -Az ostoba politikusok és sötét zöld lobbik miatt terjedt el a dízel Európában.
    -Pont a dízel üa. az ami miatt behozatalra szorul Európa. Benzinnel, földgázzal, és alkohollal vígan autókázhatnánk sokkal kevesebb mérgező gáz mellett.(valóban mérgező és üvegházhatású gáz, lsd. lent).
    -A Japánok nem maradtak le a dízel technikában, csak több eszük volt annál, hogy azt a szart fejlesztgessék, ismerve annak minden egészségügyi kockázatát. Ma már gazdasági okokból kénytelenek az ostoba európaiaknak fejleszteni.
    -Egyértelműen a 230-240V-os hálózat a jobb(és nem 220V), ugyanis egy 1kW elektromos teljesítményű berendezés fele akkora árammal működik(Ohm törvény), ezért kompaktabb és olcsóbb lehet, továbbá az elektromos hálózati veszteségek is kisebbek.
    -Az USA: egy olyan országról beszélünk, ahol a városok 200 mérföldre vannak többnyire egymástól és a lakosság nagyon nagy része mezőgazdaságból és ehhez is kapcsolódó iparból(erdészet, állattenyésztés, stb.) él. Mivel járjon 1.0-ás suzukival?
    Azoknak a pick-up-oknak többségét a 60-as években gyártották, így mindenféle ökológiai lábnyoma kisebb még akkor is, ha 20 liter benzint zabál.
    -Látom benyaltad a “CO2 bull shit”-et Te is.
    Na, maradjunk annyiban, hogy a SO2 és NOx, valamint a korom és PM10 többszörösen nagyobb “üvegház hatású gáz” és ezekből a dízel többet pöfög ki, a PM10-t pedig semmilyen részecske-szűrő nem képes kiszűrni, NINCS rá technológia. A slussz poén, az hogy alig kisebb a CO2 kibocsátása egy dízelnek a benzinessel szemben. Ja és még a sokat szidott közvetlen befecskendezéses benzinesek sem olyan károsak, mint a mai nagy nyomású dízelek.
    – Még ma sem éri el a közlekedés által kibocsátott CO2 a 30%-ot, alig több 20-nál, és ebben benne van a teljes vízi, szárazföldi, és légi közlekedés és szállítás is.

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.