Miért nem vesz mindenki kamerát a kocsijába?

Dash-camek a vezessnél

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.06.07. 06.00

A szélvédőre cuppantott menetrögzítő kamera lassan terjed itthon, pedig több haszna van, mint gondolnánk.

Épp ezt a cikket kopácsoltam kedden reggel, a műszerfal fölé illeszthető fedélzeti kamerák hasznosságáról, amikor a Music FM rádió Önindító című műsorában egy sztori kezdett kibontakozni, ami annyira témába vágott, hogy úgy döntöttem, inkább azzal kezdem az egészet.

Egy lány – mellesleg neves sportoló, de ez most irreleváns – egy piros lámpánál figyelmetlenül nekikoccant egy taxisnak. Innentől két, alternatív valóság kezd kibontakozni, a mesélők emlékezete szerint. A lány azt állítja, hogy kiszálltak mindketten, megnézték, mi történt, de mivel nem volt sérülés egyik autón sem, visszaültek és továbbmentek. Aztán a taxisban kattant valami, talán eszébe jutott, hogy egy korábbi sérülést rá tudna húzni erre a koccanásra. Utánaeredt a lánynak, még haverokat is hívott segíteni.

Végül leszorították szegényt, ütötték-verték a kocsiját, elmondták mindenfélének, a lekoccolt taxis azt üvöltözte, hogy “ezt úgyis rádverem”, hősnőnk meg rendőrt hívott. Miután zokogva-sírva meggyőzte az állítólag irdatlan prosztó diszpécsert (“de hát biztosan történt valami, ha ütik az autóját, kisasszony”), hogy tényleg segítségre van szüksége, nagy nehezen kiküldtek pár rendőrt, akik összenézték a kocsikat, megállapították (állítólag), hogy a taxi sérülését nem okozhatta a leszorított autó, majd azonosítás nélkül elengedték a taxisokat. Végül igazi magyar abszurd befejezésként később a feljelentés megtételénél az őrszobán megkérdezték a lányt, hogy felírta-e a taxik rendszámát.

A taxisok viszont azt mondják, a koccanás után a lány és a taxisofőr abban maradtak, hogy félreállnak és megnézik a kocsikat jobban. Aztán a lány mégis el akart hajtani, ezért kért segítséget szegény áldozat a kollégáktól. A három taxi finoman félreterelte a kocsit, körülállták, és ők hívták a rendőrt, hogy jöjjenek leszámolni a gaz cserbenhagyóval. Hogy közben a három taxis a félelem és rettegés hatása alatt csúnyákat üvöltözött a magányos nőre, az teljesen érthető, ekkora stressz alatt ki ne kurvázna le valakit, pláne hármasban, főleg, ha az a valaki egy ötvenkilós lány, ugye. A kocsi ütés-verését tagadják. (A történet a Music FM rádió archívumában ide kattintva hallgatható meg /mp3 file/.)

Eddig a sztori; valószínűleg sosem derül majd ki egyértelműen, hogy mi is történt valójában. Az egyetlen bizonyíték-szerűség egy kép, amit a rádió egyik hallgatója lőtt a helyszínen és feltolta a facebookra:

Ez azért elég sovány lenne a bíróság előtt: egy ilyen kép nem sok mindent bizonyít: Mondjuk azt igen, mennyire nem törődnek semmivel a taxisok, ha vélt igazuk után mennek: belső sávban, villamos mellett állították meg a koccolót

Azért kívánkozott ide ez az eset, mert a Vezess.hu történetesen épp most kapott tesztre pár olyan autós kütyüt, ami a legtöbb kétséget el tudná oszlatni az ügyben. A fedélzeti menetrögzítő kameráról, elterjedt nevén dash-camről van szó. Ez az a cucc, aminek a sok-sok látványos orosz videót köszönhetjük, amellyel megörökítettek már repülőgép-zuhanást, meteor-becsapódást és számtalan, látványosabbnál látványosabb közúti eseményt, a komikustól a hátborzongatón át a tragikusig.

Ami fontos egy dash-camben: rögzítse a GPS-koordinátákat, érzékelje az ütközést és mentsen automatikusan, legyen tiszta, jó a kép - a traffipax-adatbázis már csak extra

A mi Garmin DashCam 20 típusú gépünk a drágábbak közül való (80 ezer forint a márkaboltban), de ez profi célgép, ami folyamatosan írja a GPS-koordinátákat, rögzíti a sebességet, hangot is vesz, ha kell és persze HD-ben rögzít, ami segít, ha egy távolabb történt eseményt szeretnénk később kielemezni, vagy egy messzebb lévő kocsi rendszámára volna szükség egy bizonyításhoz. Veszélyes helyzetből, amiből akár koccanás vagy komolyabb baj történhet, akad bőven a hazai utakon, de néha játéknak is jó a dash-cam, a kocsiból is kivehető, akkuról is működő változatokkal meg lehet örökíteni egy-egy jópofább esetet. Itt van például ez a kis jószolgálati cselekedetem, Zsámbékról:

Aki még nem látott ilyen eszközt közelről: a legtöbb dash-cam tapadókorongos rögzítéssel cuppantható fel a szélvédőre, szivargyújtóba dugott csatlakozójú töltőkábellel működik. Aki nem szereti a lifegő zsinórokat a kocsiban, a tetőkárpit vagy valamelyik A-oszlop borítása alatt is odavezetheti a tápot a kamerához. A kamerát bekapcsolva elindul a folyamatos felvétel, a mi készülékünk négyperces filmfájlokat készít, ha megtelik a kártya, elkezdi elölről felülírni a videókat az új anyagokkal. Hogy hang is legyen-e a kép mellé, a menüből kapcsolható. (Én hamar kikapcsoltam, miután a felvételeket visszahallgatva szembesültem azzal, mennyi kompromittáló baromságot dúdol, motyog, beszél, visítozik össze az ember, ha egyedül ül egy autóban.)

Ha a kamera beépített G-szenzora erős döccenést észlel, vagy ha megnyomjuk a vonatkozó gombot, az adott fájlt alapértelmezésben nem törli le a gép később, hanem ezeket megjelöli és védetten tárolja. Bosszantó kis hülyeség, hogy a megjelölést a fájlnévben nem jelzi a Garmin szoftvere, vagyis, ha a számítógépen csak a védett fájlokat akarjuk megnézni, először a kamera saját menüjéből ki kell jegyzetelni a védett fájlok nevét, hogy tudjuk, melyikek azok.

Így néz ki a Garmin Dash Cam 20 a szélvédőn. Kivenni csak a tapadókorong oldásával lehet, az összepattintott gömbcsukló tartósan biztos nem bírná a szétszedegetést

Alig takar ki valamit a látómezőből. Ez a fényerő 70% a menüben

A traffipax-adatbázis korántsem tud minden helyről, ahol valaha mértek, de a fix traffikat megbízhatóan jelzi

Azt is szívesen vennénk, ha be lehetne állítani még pár paramétert a menüben: például sok az a négy perc egy-egy fájlnak; 720, pláne 1080 pixel széles videóval hamar megtelik a gyárilag mellékelt négygigás kártya. Jó lenne egy Start gomb, amivel nem az adott fájlt mentené el a gép, hanem a megnyomás pillanatától rögzítene.

De persze ez nem egy akciókamera, hanem egy adott feladatra tervezett célhardver: arra való, hogy csendesen figyeljen a sarokban vagy a tükör mellett, és csak akkor kelljen kivenni belőle a kártyát, ha baj van. Nem arra tervezték, hogy ilyen jeleneteket forgasson vele az egyszeri autós újságíró, de végülis meg lehet oldani egy kis utólagos vágással a filmkészítést – két érdekes szitu szintén Zsámbékon:

A mi Garminjaink mini USB-csatlakozósok és micro-SD kártyára rögzítenek, vagyis akár a kamerát is rádughatjuk a számítógépre, akár csak a memóriakártyát is bedughatjuk egy olvasóba. A fájlrendszer végtelenül egyszerű, egy mappába gyűlnek a videók, egy másikba a gombnyomással készíthető fényképek, természetesen dátumjelzéssel. Van olyan kamera, amihez külön lejátszóprogramot is kell telepíteni a gépre, de a Garmin sima AVI-ban rögzít, akár egy smart-tévén is lejátszhatók a felvett videók.

Az első napok tapasztalatai alapján – és főleg a rádiós sztori hallatán – azt javasoljuk mindenkinek, aki autót vezet, hogy gondolkodjon el valami hasonló cucc beszerzésén. Már 15 ezer forinttól vannak kamerák a neten, sőt: mobilra is le lehet tölteni menetrögzítő alkalmazásokat. Nyilván ezek képminősége, a videók adattartalma olyan, amilyen, de a semminél biztos több, és egy olyan helyzetben, mint a fenti történet, sokat segíthet, ha mondjuk három taxis egybehangzó vallomásával szemben szeretnénk bizonyítani igazunkat. Vagy persze akkor is, ha ártatlan taxisként akarjuk ráhúzni a vizes lepedőt egy garázda szőke lányra.

Kommentek

  • Titye6

    “HD-ben rögzít, ami segít, ha egy távolabb történt eseményt szeretnénk később kielemezni, vagy egy messzebb lévő kocsi rendszámára volna szükség egy bizonyításhoz”

    Én csak a Ford rendszámát tudtam elolvasni.Se a kamionok, se a balesetben résztvevő autók rendszámát nem tudtam beazonosítani.
    Ha közvetlenül a kameráról a saját gépemre töltöm le a videót, akkor jobb minőségben látom a filmet? Be lehet azonosítani a felvételen látott autók rendszámait?

  • Keeep

    Teljesen felesleges költeni külön készülékre mikor minden okostelefon alkalmas Dash-cam-nak Rengeteg alkalmazás van csak le lell tölteni ! Ingyen !
    1-2 éve próbálgattam 8-10 app közül nekem az AutoGuard Blackbox tünik a leghasználhatóbbnak.Rengeteg beállitási lehetőséggel (amit a cikkben leirtak erről a Garminról azt mind tudja)ingyen.
    https://www.youtube.com/results?search_query=AutoGuard+Blackbox

  • Steppenwolf

    Keeep – 2015.06.07 14:35
    Persze, meg teljesen feleselges tükrös fényképezőgépet is venni 100+ ezrekért, hiszen a telefonnal is lehet képeket csinálni. ;)
    A telefon az telefon, hiába vannak rá alkalmazások, félmegoldás marad csak ilyen téren. Az adott célra gyártott fedélzeti kamerát folyamatosan az autóban lehet tartani a konzolon, gyújtásnál automatikusan rögzít, és a 20 ezer fölöttiekben már érzékelő is van, ami álló helyzetben is bekapcsol, ha hirtelen mozgásváltozást érzékel, nekitolattak, stb.

  • kalni

    Szerintem is hasznos!
    Én is beruh

  • kalni

    Szerintem is hasznos!
    Én is beruháztam egy alacsonyabb minőségű HD kamerára.(10ezer forint +16gigás memkártya. Többet sajnálnék rákölteni,hiszen amit látnia kell azt ez a kamera is látja. Állitható a felvételi idő is. Visszanézve a gépen a felvételeket, mindent tisztán lehet látni. Apró szépséghibája, hogy torzítja a hangot egy kicsit.
    Bármelyik nap adódhat baleset, de ez megkönnyíti a helyes döntéshozatalt.

  • Rácz Tamás

    Titye: eleve nem HD-ben mentettem, a Youtube pedig még tovább rontotta a minőséget. Megnéztem az eredetit: a szellőzőrács tükröződése és a nagyon koszos szélvédőm sem segít, de a második kamion rendszámát már ki tudtam venni. Megnézem, lehet-e az FPS-en is tornászni még, aztán lesz még cikk a kütyükről, akkor beszámolok ezekről a tapasztalatokról is!
    RT

  • v_Petya25

    Hasznos kütyü, de ilyen látómezőbe lógó, meg a szivargyújtó felé kábelezett megoldás nem valami praktikus. Nekem olyan kellene, ami közvetlen a tükör mellé cuppantható, nem karos és az olvasólámpa 12V-járól párcentis kábellel üzemmelő kialakítású. Na az nem lenne útban.

  • Szőrős

    Az a baj, hogy pl Ausztriában büntetnek érte, és nem fogadják el bizonyítékként a bíróságon.

  • holvagyok

    A következők miatt nem vesz mindenki kamerát a kocsijába:
    “2:43. § A személyiségi jogok sérelmét jelenti különösen g) a képmáshoz és a hangfelvételhez való jog megsértése. (…) 2:48. § (1) Képmás vagy hangfelvétel elkészítéséhez és felhasználásához az érintett személy hozzájárulása szükséges. (2) Nincs szükség az érintett hozzájárulására a felvétel elkészítéséhez és az elkészített felvétel felhasználásához tömegfelvétel és nyilvános közéleti szereplésről készült felvétel esetén.”

    “Magyarországon az ilyen felvételek jogi megítélése bizonytalan lábakon áll.
    Aki tehát itthon használ fedélzeti kamerát, a vele készített felvételen személyes adatokat felismerhető módon nem tehet közzé, mert beperelhetik érte. Így például a felismerhető rendszámtáblákat és arcokat ki kell takarni, mielőtt feltöltenénk bárhová a forgalomban rögzített videót. Bizonyítékként való felhasználása esetén az eljáró hatóságnak kell eldöntenie, hogy az adott eljárásra vonatkozó jogszabályok rendelkezései alapján a bizonyíték beszerzése, felhasználása a személyes adatok védelméhez fűződő jog olyan szintű megsértését jelenti-e, hogy kizárja a felvétel bizonyítékként történő felhasználást.”
    http://mtmi.hu/cikk/656/Szabade_autonkban_fedelzeti_kamerat_hasznalnunk

  • hova

    Ezt tudni kellene a cikk írójának is!

  • Steppenwolf

    holvagyok – 2015.06.08 17:59
    Ennyi erővel a kis boltodba, trafikodba sem kell biztonsági kamerát telepíttetned, mert azokra is ugyanez a törvény vonatkozik.
    Azért a gyakorlat a gumijognál árnyaltabb…

  • holvagyok

    Steppenwolf – 2015.06.09
    A kisbolt, meg a trafik nem jó példa, mert a “gumijog” szerint ki kell írni, hogy rögzítés folyik, ez alapján eldöntheted, hogy hozzájárulsz, vagy nem. Sajnos a gyakorlat és a jogszabályok köszönő viszonyban sincsenek.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.