Hol tart ma a tudomány! – Kisautóból aszfaltterepjáró

Egy japán autó, Japánból

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.06.02. 16.00

Néhány éves késéssel, de a Mazda is elkészült a maga kompakt aszfaltterepjárójával. A CX-3-ról az autó fejlesztési vezetőjét kérdeztük.

Kollégáink ma is ott vannak az új Mazda CX-3 nemzetközi sajtóbemutatóján. Lencsés Csaba már vezette a 4,3 méteres hosszával nehezen kategorizálható autót, amelyet az új Vitarával a kis SUV-k közé sorolnánk, de méreteivel nem nagyon lóg ki ki a kompakt aszfaltterepjárók közül sem. Tapasztalatainkat az autóról itt olvashatjátok.

Tomijama úr 29 éve dolgozik a Mazdánál, a Skyactiv-stratégia kidolgozásában is nagy szerepe volt. Középen a tolmács hölgy, jobbra a szerző

Ezzel a modellel a Mazda egy számára új, de mások által alaposan megművelt területre lép, ahol többek között a Captur, a Countryman, a Juke illetve a Mokka is fontos ellenfél. Az eredményes súlycsökkentés, a jó vezethetőség és a formás design miatt az újkori Mazdák érdekesek lehetnek az autórajongók számára, ezért interjút kértünk a Mazda CX-3 fejlesztését irányító programmenedzsertől, hogy többet tudjunk meg a modellről.

Névjegy – Tomijama Micsio

Tomijama Micsio úr az előző Mazda2 modellfrissítés utáni változatáért felelt, részt vett továbbá a Skyactiv-stratégia kidolgozásában. Korábban terméktervezési területen dolgozott vezető beosztásokban. Házon belül kedvenc autója az első generációs Mazda3, jelenleg azonban a harmadik szériával jár, idővel pedig átül az új CX-3-ba. Az 52 éves menedzser 29 éve dolgozik a vállalatnál.

Újdonságuk a Mazda2-re épül, de jóval nagyobb nála. Miben tér el a kisautótól a 4,3 méteres SUV?

Technikájának nagy részét a Mazda2-től veszi át, például tengelytávjuk is azonos. Többek között a futóművet kellett a típus magasságához igazítani és nagyobb súlya miatt a karosszéria megerősítésére is szükség volt. Volt, ahol az anyagvastagság nőtt, máshová új elemeket is beépítünk.

Nehezebb lett volna, ha a méretben egész közel álló CX-5 technikáját használják a Mazda CX-3-hoz

Hosszban 30 centiméter sincs a CX-3 és a CX-5 között. Nem volna egyszerűbb azonos padlólemezre gyártani őket, mint az előző Mitsubishi Outlandert és az ASX-et?

Ha egy nagyobb modell alapjaira épít kisebbeket, úgy nehezen oldható meg a súlycsökkentés.

Valóban, az autó súlya 1155 kilogrammról indul. Hogyan érték el ezt az értéket?

A legfontosabb, hogy az autó alapjai nagyon körültekintő súlycsökkentésen vannak túl. A karosszéria 63 százalékát nagyszilárdságú acélok teszik ki. Ezen belül 29 százalék a 780 mPa szilárdságú acél aránya, az anyagok négy százalékának szilárdsága pedig eléri az 1180 megapascalt.

Hamarabb leszabályoz a 120 lóerős benzines, a két motor alapjaiban azonos

Melyik modell volt a mérce a kategóriában?

2011-ben kezdtük a Mazda CX-3 fejlesztését, amikor még alig voltak autók ebben a szegmensben. A MINI Countrymant és a Nissan Juke-ot néztük meg, de nem találtunk olyat, amilyen autót mi akartunk csinálni.

Nehezebb úgy fejleszteni egy autót, hogy nincs referenciamodell, amelyet meg kell haladni?

Személyes véleményem szerint így sokkal egyszerűbb lett volna. De ez a munkamódszer azzal jár, hogy csak a megalkotás pillanatában tudjuk meghaladni konkurensünket, ami nem garancia az autó jövőbeli versenyképességére.

Kik a megcélzott ügyfelek?

Főként fiatal családokra és ifjú párokra számítunk vásárlóként, olyan emberekre, akik túl vannak a pályakezdésen és a párkeresésen. A célcsoport másik nagy részét a gyermekek kirepülése utáni életszakaszban lévő, idősebb vevők alkotják.

37 milliméterrel magasabb a hátsó ülés az elsőknél, a szélső ülések középre tolásával a gyermekeket jobban látják a szülők

Milyen részletmegoldásokkal kívánnak megfelelni a fiataloknak?

Például a sokoldalú csomagtérpadlóval, ami alá elrejthetünk valamit. Vagy a hátsó ülés kialakításával. A szélső üléseket viszonylag középre toltuk és 37 milliméterrel az elsők fölé emeltük az üléspozíciót. Ezáltal a szülők jobban láthatják gyermekeiket és ők is jobban kilátnak.

Miért nem rendelhető a hátsó ülésbe integrált gyermekülés, ami egy igazán családbarát megoldás?

Lemondtunk róla, mert a szülők olyan ülést használjanak, amilyent megfelelőnek tartanak. A gyermekülés nem kell mindig és akinek kell, ott 2-3 évente változó méretűre van szükség. Ha beletervezzük, az autó súlynövekedése azoknak is hátrányos, akik nem használnák.

Különleges kényelmi és biztonsági felszerelés a plasztiklapra vetítő kijelző. A Peugeot kínált hasonlót a 3008-hoz és az 5008-hoz

120 illetve 150 lóerős a két benzines motor. Mi az eltérés köztük?

A motor képes 150 lóerőt leadni, de a 120 lóerőst hamarabb leszabályozzuk. Vannak országtól, piactól függő adósávok, ezért kínálunk egy kisebb teljesítményű verziót is.

Milyen határok között változik a 4×4-es verziók erőeloszlása?

Eltérően a korábbi rendszerektől, amikben az erőelosztás a kerékkipörgésre módosul, itt az első kerekek megcsúszására előre reagálunk. A nyomatékmegoszlást többféle érzékelő jeleiből kalkulálja a számítógép, ilyen a külső hőmérséklet vagy az ablaktörlő működése.

Nemsokára a mi hazánkban, Magyarországon is indul az értékesítés. Összességében hány autó eladására számít?

Globális adatot tudok mondani önnek, a tervezett gyártási kapacitás 150 000 darab évente.

Tomijama úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.