Svájcban tanuló, az egyetemre Rolls Royce-szal bejáró arab milliomoscsemete panaszkodik telefonon az édesapjának.
 – Képzed apám, itt a diákok mind villamossal járnak iskolába! Mit tegyek?
 – Nyugodj meg fiam! Küldök 20 millió dollárt, vegyél te is magadnak egy villamost!

Eddig a vicc, az már teljesen komoly, hogy Magyarországon is lehet ma villamost vásárolni a BKV-tól akár egy használt Suzuki áráért. De buszt és trolit is árul a közlekedési vállalat, azokat is többnyire potom áron.

Elmentem, hogy megnézzem a kínálatot.

Az új gazdára váró villamosok a Károly körút 7. alatti remiz hátsó sínpárjain pihennek barátságos cicák társaságában


1966-tól 1978-ig gyártották a Ganz-csuklósokat, ez a teljesen korrektnek tűnő példány a ’70-es évek elejéről való. Általában 2 millió kilométer teljesítésére képesek életük során, ez alatt sok-sok felújításon esnek át. Leggyakrabban az érintkezőket és az ajtók kopó alkatrészeit cserélik, régebben a korai festékek gyatrább minősége miatt 4-5 évente újra kellett őket mázolni, újabban 10 évente szükséges egy-egy fényezés. Ezt az eladó példányt 2004-ben újították fel, most 1,46 millió forint + áfáról lehet rá licitálni

Ennyiből kiderülhetett, hogy a BKV a forgalomból kivont járműveit veri dobra. A felhozatal minősége vegyes, a képeken látható villamosok egyértelműen a jobbak közül valók, hiszen nemrég még a Combinók helyére is beálltak Európa legforgalmasabb vonalán, a 4-es/6-oson. Ezzel egy időben szétbombázott, immár csak hulladékfémnek használható buszokat is kínál a közlekedési vállalat.

A rendszeresen meghirdetett járműveket főként hulladékhasznosító cégek vásárolják, de a szebb, avagy különlegesebb példányokért harcba szállnak alkalomadtán múzeumok, vagy nosztalgiázó közlekedési egyesületek, és szakszervezetek. Ők a szerencsésebbeket felújítják, az érdekképviseletek tagjai olykor saját kézzel.

Itt a bizonyíték, a kocsiban felejtett Széll Kálmán teres tábla igazolja, hogy a közelmúltban ez a szerelvény maximális terheléssel utasok ezreit szállította


Az alábbi szempontok döntik el, hogy melyik villamos kerül eladósorba: az adott jármű könyv szerinti értéke, eddigi összes futásteljesítménye, aktuális műszaki állapota, felújítási ciklus-intervallumban elfoglalt helye, az utas-komfort fokozata, illetve műszaki felszereltségi szintje. Rossz pont például, ha nincs működő utastéri fűtés, ha halálán van a kényes pontnak számító ajtóműködtetési rendszer, vagy gyakran problémásak az ablakok, és az utastéri világítás

Gyakorlatilag két kategóriába sorolódnak az eladásra szánt buszok, trolik, villamosok, és adott esetben metrószerelvények: leselejtezettként vagy feleslegessé vált járműként értékesíti őket a BKV, utóbbiaknál “minimálisan ajánlható ár”-ról indul a vevőjelöltek licitje. A leselejtezettek a továbbiakban veszélyes hulladékként kezelendők, ezeket már csak megfelelő engedélyekkel rendelkező cégek vásárolhatják meg.

Feleslegessé vált Ganz-csuklósból 2014-ben 8 darabot adott el a BKV 1.17-1.57 millió forint közötti darabáron.

Leselejtezettből pedig 13 példányt 45.6 ezer forint/tonna áron. Az 1966 és 1978 között készült villamosok értékesítési súlya 29 tonna volt.

Erre nem lehet azt mondani, hogy szét lenne rohadva. Mindjárt mutatunk troliból olyat is, türelem

 

Az az ember érzése, mintha utasok nélkül, de most tök ugyanazt látná, mint ma, egy forgalomban közlekedő átlagos villamoson


Nézzünk a plafonra, és máris egyértelmű, hogy a ’60-as, ’70-es évek fordulójáról származik a villamos: lyukacsos farostlemez a borítás, és villanykörték lógnak lefelé


A 1455-ösnél egyértelműen a vezető fülkéje a leginkább elhasznált

Talán nem lepődik meg rajta senki, de az értékesítés előtt a BKV szerelői kiműtik a futó villanyosokban még használható alkatrészeket, avagy “a beszerzésük nehézkes, drága, vagy már nem is beszerezhetőek” – állítja a BKV.  Ilyenek például a menetregisztráló berendezések, kontaktorok, irányváltó hengerek, menet-fék hengerek, vezérlő-kontrollerek, akkumulátor töltők, ülések, stb.

A fődarabokat (kerekek, forgóvázak, motorok) pedig kicserélik olyan egységekre, melyeknek felújítása már nem gazdaságos. Az elhasználódott, kopott alkatrészek, mint a hülyegyerekek által összekarcolt üvegek, maradnak.
 

Az utastérben felszedett padló alatt mindenképpen szeretném felhívni a figyelmet a homokra. Ott, a jobb fölső ficakban. A századelős villamosokban a vezető maga mellől szórta kiskanállal a vizes sínre, javítandó ezzel a fékhatást, a Ganz-csuklósokban már mechanikus homokszórót hozott működésbe, ha szükségét érezte. Számomra az volt a legnagyobb meglepetés, hogy a modern Combinók is szórják a sínre a homokot, ha az elektronikájuk csúszásveszélyt érzékel


Láttak már ennyire elképesztően hosszú aknát? 4-5 fős csapatok 4-5 napnyi munkával oldják meg az értékesítés előtt az alkatrészek ki-, és beszerelését


Egy autós kerékcserétől megizzadó mazsola most ugorjon, ezeket cseppet nehezebb kiszedni. Egy-egy Ganz-csuklósban 4 darab villanymotor dolgozik


Ami még használható 2.


Ha megtetszett valamelyik, és az árak is szimpatikusak, annyit még kalkuláljon bele a vevőjelölt, hogy a jármű elszállítása az ő feladata, ami bizony igencsak meglökheti a költségeket. A hulladékfémet vásárlóknak pedig azt kell észben tartani, hogy itt nem lehet bontani, és a sok felsővezeték miatt daruzni sem tudnak, azaz el kell vontatni a szerelvényeket. No, de mivel?


Egyszerűen mozdonynak hívják ezt az ’20-as évekből származó Jolly Jokert. Jelenleg ez vontatja a valamiért üzemképtelen villamosokat akár itt, a telephelyen, akár a különböző kocsiszínek között a városban. Jó eséllyel a bontást végző céghez is ez húzza majd ki az eladott járműveket. Van hozzá hógép és seprűszerelvény is, ha nagy a hó, takarítja a síneket, igazi mindenes


1912-es konstrukció laprugókkal, óriási fékpofákkal

Egészen más kort képviselnek, de hasonlóan megbízhatónak mondják a közlekedési vállalat szakijai a 260-as és 280-as Ikarusokat – a sok kellemes emlék ellenére az utóbbi években zömében ezek kerültek lapátra.

Szó szerint idézem a BKV-t. “Az autóbuszok esetében a forgalmi járműállomány selejtérett,  és túlfuttatott járművei a leromlott műszaki állapotukra való tekintettel jellemzően selejtezésre, majd ezt követően fémhulladékként értékesítésre kerülnek. Járműként való értékesítés céljából általában csak azokat az autóbuszokat hirdetjük meg, amelyek az állományból történő kivonáskor még üzemképesek. Ezen járművek üzemeltetése Társaságunknál – a hatósági forgalmi engedély lejáratát követően – a forgalmi igények kielégítése szempontjából szükségtelenné vált, illetve továbbüzemeltetésük gazdaságilag indokolatlan költséget emésztene fel.”

Az IK 280-asok a csuklósak, a 260-asok a rövidebbek. Miután minden használhatót kibontottak belőle, ennek a példánynak 9900 kilogramm a hulladéksúlya


Jóformán csak a néhány karcos üveg maradt a végső, immár hulladéktelepen végzett szétbontás előtt a buszban

Kikértem a BKV-tól az elmúlt pár évben egyben, azaz nem kilóra értékesített buszok gyártási évét, és természetesen azt is, hogy melyiket mennyiért adták el. Az árak 225 ezer és kétmillió forint között szórnak, íme a teljes lista:

2012.
IK 260 típusú autóbusz        1986-1991.    11 db        350.000-358.000 Ft/db
IK 280 típusú autóbusz        1986.            3 db         436.000-445.000 Ft/db

2013.
IK 260 típusú autóbusz        1983-1992.     41 db       282.500-350.000 Ft/db
IK 280 típusú autóbusz        1986.             2 db        385.500-1.000.000 Ft/db
IK 415 típusú autóbusz        1986-1993.     5 db        301.500-371.000 Ft/db
IK 435 típusú autóbusz        1995.             2 db        500.000 Ft/db

2014.
IK 260 típusú autóbusz        1985-1988.     4 db        225.000-310.000 Ft/db
IK 280 típusú autóbusz        1986-1988.     5 db        492.126-700.000 Ft/db
IK 396 típusú autóbusz        1992.             1 db        2.001.000 Ft
IK 412 típusú autóbusz        1999.             1 db        601.000 Ft
IK 415 típusú autóbusz        1988-1993.     2 db        352.000-555.000 Ft/db

Így néz ki a csukló a burkolatok lebontása után


Így pedig a buszsofőr egykori helye a kannibálok támadása után


Hátul egy 260-as, elöl egy teljesen szétrohadt troli. Ez is új tulajdonosára vár


Nagyjából ilyen mindenhol. Kiszúrták a szívecskét?


Végül néhány elgondolkodtatóan magas szám a BKV hátköznapjaiból, többek között arról is, hogy ezeknek a derék jószágoknak mi mindent kell kibírni.

Átlagosan mennyi kilométert teljesítenek életük során?
 – buszok: 1,25 millió kilométer
 – villamosok: 2,6 millió kilométer
 – trolik: 990 ezer kilométer
  
Egy átlagos hétköznapon mennyi utas közlekedik Bp-en?
 – villamossal 1,2 millió utas/nap
 – busszal 2 millió utas/nap
 – trolival 300 ezer utas/nap

Ehhez
 – 950 darab busz
 – 116 darab troli
 – és 402 darab villamos gurul ki a forgalomba minden átlagos munkanapon. 

Tiszteljük őket!