Kíváncsi vagy, mennyit lehet autózni egyetlen liter benzinnel?

30. Shell Eco-marathon, Rotterdam

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.05.27. 16.00

Shell Eco-marathon 2015, Hollandia, Rotterdam

Ha egy összetett mondatban kellene megfogalmaznom, hogy mi is a Shell Eco-marathon, az valahogy így hangzana: elképzelhetetlenül apró autókba cipőkanállal becuppantott diákok, akinek egyetlen feladatuk, hogy 1 liter üzemanyaggal, vagy 1 kWh energiával a lehető legtöbb kilométert tegyék meg az erre a célra kialakított utcai pályán.
És az elképzelhetetlenül aprót tényleg úgy értem, hogy piszkosul kicsi. Láttam már korábban képeket a versenyről, de a diákok és mentoraik által készített prototípusok/tanulmányok laikusok számára sokkal inkább illenének egy óvoda játszóterére, mintsem versenypályára. Ezzel eszemben sincs bagatellizálni a dolgot, hiszen a karosszéria alatt komoly technika, és sok száz munkaóra lapul, csupán érzékeltetni szeretném a dimenziókat, amiket valahogy a képek nem adnak vissza.

Shell Eco-marathon 2015

Az európai versenyre 26 országból érkeztek 16 és 25 év közötti diákok, hogy összemérjék tudásukat. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával, vagy 1 liter üzemanyaggal. – de ezt már tudjátok.
A május 21. és 24. közötti megmérettetés szép kerek évszámot ünnepelt, a 2015-ös volt a harmincadik verseny 1985 óta, és már zsinórban negyedik alkalommal Rotterdam adott otthont az eseménynek. Az Eco-marathon egyébként globális kezdeményezés, amelynek hasonló rendezvénye van az Egyesült Államokban és Ázsiában is.
A történelem első Shell Eco-Marathon Europe legjobb eredményét a svájci Team Henry csapat húzhatta be, 680 km/literes teljesítménnyel a Paul Ricard versenypályán, Franciaországban. Öt évre rá, 1990-ben elindultak az első gázolajjal hajtott járművek.
Két járműkategóriában nevezhetnek az iskolák, Prototype (prototípus) és Urban Concept (városi tanulmány), ebből az előbbiek a kis, rizsszem alakú autók, utóbbiak pedig azok, amik már jobban hasonlítanak utcai társaikra. A városi koncepcióknak a 10 körös futamokon nem elég körbemenni, minden egyes alkalommal, amikor a célvonalhoz érnek, meg kell állniuk, a pilótának le kell állítani a motort, majd újra elindulni. A prototípusok megállás nélkül teljesíthetik a 10 kört, amire 39 perc áll rendelkezésre mindkét kategória indulóinak.
A tíz kör alatt elfogyasztott üzemanyag mennyiségéből számítják ki a Shell mérnökei a célba érkezés után, hogy 1 liter benzinből vagy 1 kWh energiából hány kilométerre futná. A prototípusok 20-30 km/óra közötti sebességgel haladnak, az Urban Concept-esek pedig 40 km/h környékén.

Akikre büszkék lehetünk

Idén rekordszámú, hat diákcsapat képviselte hazánkat az egyik legnagyobb üzemanyag-hatékonysági erőpróbán. A jubileumi verseny érdekessége, hogy most először CNG-vel is indulhattak a csapatok a benzin, gázolaj, elektromos és hidrogén kategóriák mellett. 
A háromnapos rendezvényen az egyetemistáknak és középiskolásoknak nem csupán a 26 országból érkező közel kétszáz csapattal kellett megmérkőzniük, hanem időnként a feltámadó szél és záporok is bezavartak a képbe, a prototípusok esőben például teljesen használhatatlanok, sőt már a nagyobb páratartalom is komoly gondot okozhat a finoman hangolt konstrukcióban.
A magyar diákok a szoros nemzetközi mezőnyben kiváló eredményeket értek el, mindenképp jár a taps és a maximális tisztelet, hiszen minimális alvással, szinte folyamatos szereléssel küzdötték végig ezt a néhány napot. Egytől egyig elhivatottak, és mivel a tesztelésre év közben nem sok lehetőségük van – hiszen a diákoknak tanulni, a tanároknak pedig tanítani kell -, így gyakorlatilag a próbaköröket, a beállításokat és néhány csapat a rizsszem alakú jármű összeszerelését is a futamok előtti napon abszolválta.
Az egyetlen városi koncepció kategóriában versenyző magyar különítmény, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata 195 kilométert tett meg, ezzel elhozták a bronzérmet elektromos hajtású autójukkal, amelyen napelemek biztosították a segédtöltést. 
“Idén a dobogó volt a cél, mivel tavaly 4. helyen végeztünk, és nagyon jó, hogy ez sikerült. Főleg, hogy az időjárás sok bosszúságot okozott a héten. Az utolsó napra azonban kedvezően változott a szél, a nap is kisütött, és a beállításaink is jónak bizonyultak” – nyilatkozott a Zámbó Zoltán, a SZEnergy csapat pilótája.
Az egyik legnépszerűbb kategóriában, a benzines prototípusok között a 2008 óta versenyző Óbudai Egyetem hallgatói 565 kilométert tettek meg, így a 14. helyen zárták a versenyt. 
“Várakozásainkon felül sikerült teljesítenünk, aminek nagyon örülünk. Két évvel ezelőtt volt azonos eredményünk, de azóta megváltozott a pálya haladási iránya, ami így sokkal nehezebbé tette a vezetést, és nagyon örülünk, hogy ilyen körülmények között ezt az eredményt meg tudtuk ismételni” – mondta Sipos Petra, a csapat menedzsere.
A verseny az Óbudai Egyetem szemszögéből, akik az autójukba is beültetnek
A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola szintén prototípus kategóriában, de elektromos hajtással indult. 405 kilométert futottak, így a 16. pozíciót szerezték meg. “Nagyon büszke vagyok a kis csapatra, hiszen idén a nehezített körülmények között is jól szerepeltünk. Igaz, kicsit rontottunk a tavalyi eredményen, de úgy gondolom, a lehetőseinkhez mértem megálltuk a helyünket” – összegezte történteket Mészáros Károly, a Kandó Electric Team vezető tanára.
A másik középiskolás együttes, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium idén először indult elektromos prototípus járművükkel, és 331 kilométert tettek meg, amivel a 21. helyen végeztek. Ahogy a tizedik osztályos hölgy pilóta, Perényi Kitty fogalmazott: “Nagy kihívás volt ezt az autót vezetni, főleg, hogy még jogosítványom sincs. Nagyon sokat tanultam a verseny során, és nem feltétlenül csak az autóversenyzésről. Nagyon jó tapasztalat volt részt venni a versenyen.”
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (GSZK Shark Team), valamint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén először vállalkoztak a kihívásra. A szigorú műszaki és biztonsági vizsgálat előírásainak sikeresen megfeleltek ugyan, ám mért eredményt nem értek el, reméljük ez az apró kudarc nem veszi el a kedvüket, és jövőre már értük is a pályán izgulhatunk – de már nem Hollandiában, ugyanis olyan pletykákat hallottam, hogy Londonba költözik 2016-ban a maraton.
Egy pillanat a GSZK Shark Team gépátvételből: 10 másodperc alatt el kell hagyni a járművet, Dodónak ez 6,6 alatt sikerült.


Gondolatébresztő

De a Shell Eco-marathon nem csupán egy nemzetközi megmérettetés, amely lehetőséget biztosít a csapatoknak saját tervezésű és építésű járműveik tesztelésére, hanem ezekből a energiahatékonysági újításokból születhetnek majd a jövő járművei, amik segítenek megőrizni Földünket a felnövekvő generációnak. Furcsa ezt a világ egyik legnagyobb kőolaj-forgalmazójának szájából hallani, de higgyétek el, ha valaki, akkor ők tisztában vannak vele, hogy a készletek végesek, és kell az alternatíva.
Nem feltétlenül az az egyetlen megoldás bolygónk megmentésére, hogy elzárjuk a kőolajcsapokat, és csupán az alternatív hajtásokra koncentrálunk, hiszen ha 1 liter benzinnel képes egy ilyen apró jármű megtenni több ezer kilométert, akkor reménykedem benne, hogy az autóipari és olajvállalatok is komolyan veszik a dolgot, és 50 év múlva akár már az utcai közlekedési eszközökben láthatjuk viszont az Eco-marathonon felvonultatott technikát. 
Kíváncsi vagy, mennyit lehet autózni egyetlen liter benzinnel? 1
Hiszen gondoljatok csak bele, az első verseny legjobb teljesítménye 680 kilométer volt 1 liter benzinnel, és csupán szűk 30 évnek kellett eltelnie, hogy ez az eredmény a sokszorosára nőjön: 2014-ben a legsikeresebb francia csapat 3314 kilométeres eredménnyel nyerte a versenyt, a kecskeméti alakulat ekkor a harmadik helyen zárt, 2096 kilométerrel – na ennyire elég 1 liter benzin jelenleg.
Végül pedig a bizonyíték, hogy ezen a versenyen a hölgy pilóták dominálnak
Úgy nem kell magyaráznom, hogy miért?

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.