Három BMW, ami előtt térdre rogytunk a Balatonnál

Három BMW, ami előtt térdre rogytunk a Balatonnál

Vezettük: M 635 CSi, 850Ci és M3 E30 Cabrio

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.05.27. 06.00

Menni kell velük, kiélvezni minden egyes pillanatot, ezzel tehetünk a legjobbat, sofőrnek-autónak egyaránt.

2014 után idén második alkalommal rendezték meg Balatonfüreden a Concours d’Elegance oldtimer szépségversenyt, amire durván 40 autót neveztek határon innen és túlról, hogy elhódítsák a legszebbnek járó trófeát. Nehogy már csak az Annák vigyék el a show-t évről-évre, nem igaz? Látom, a benzinvérűek bőszen bólogatnak, nagyon helyes.
A rendezvény egyik fő támogatója a BMW magyarországi képviselete volt, akik olyan programot villantottak az egyszeri újságíróknak, hogy még most is azon a pulzusszámon pörgök, mint amikor a fővárosból Csopakra érkezve kiszálltam a 640d GT-ből, és megpillantottam a három legőszintébb BMW-t, amikhez valaha szerencsém volt.

Akkor balról jobbra: M635 CSi, 850Ci és E30 M3 Cabrio. Anyám csuklik? Semmi gond, bírja.


BMW M 635 CSi 1984

A három autót a hazai Bavarian Classics műhely hozta el az eseményre, akik néhány éve BMW-k felújításába vágták a fejszéjüket, jelen pillanatban is 2-3 bajor vas formálódik a kezeik alatt. A srácok szimpatikus őrültek, akik kellő mennyiségű benzinnel a vérükben törekszenek arra, hogy munkájuk gyümölcse a lehető legjobban közelítsen a gyári állapothoz.
Remek bizonyíték erre ez a három BMW, amiket patikai állapotúra varázsoltak, mintha csak most gurultak volna ki a szalonból. Mikor felém nyújtották a slusszkulcsot, félve vettem el, nehogy megérintve köddé váljon a három fenevad, a csopaki szőlészet dűlői és a háttérben fodrozódó Balaton vize, én pedig az ágyban térjek magamhoz egy nyáláztatta párnán. De szerencsére nem álom volt, néhány pillant múlva már a Hatos volánját markoltam, amit tuti nem sokan tettek még meg előttem, hiszen a 31 éves autóban csupán 109 000 kilométer van.
A motorházban dolgozó M88-as erőforrás a legendás M1-ből származik, amit elsőként az M 635 CSi-ben használtak, aztán a kilencvenes évek közepéig az E34 M5-ben segítette az örömszerzést. 
3,5 litereres sorhatos, 24 szeleppel. A 286 lóerő minden elektronikai rásegítést mellőzve jut el a hátsó kerekekhez sperrdifin keresztül, így a tűzijáték nem maradt el. Száraz úton is könnyedén dobta el a farát az M 635, de mi eső után indultunk neki a túrának, ilyenkor pedig potenciális gyilkossá válhat az autó, ha nem vagyunk észnél, de mindenki szerencséjére a szél elég hamar elkezdte felszárítani az aszfaltot.
Az 1450 kilogramm körüli autó gázadásra motorcsónakként emeli ki az orrát, ehhez társul az a fajta érces, őszinte morgás, amit csak egy 30 éves autó képes prezentálni. Mindez pedig kanyaríven teljesedik ki igazán, és még a határokat sem kell feszegetni. Mindamellett tökéletes hétköznapi luxusautó is tud lenni, amivel akár a bevásárlást is elintézhetjük, vagy mehetünk a gyerekért az oviba, hétvégén a mamához.

BMW M3 E30 Cabrio 1991

Autóbuzinak igazi csemege az E30 M3 nyitott tetős változata, de hülyeséget beszélek, ez az autó mindenkinek csemege, hiszen összesen 786 darab készült belőle, méghozzá kézzel. Az E30 coupét alakították át kabrióvá, manufakturális módszerekkel, aminek az eredménye, hogy loboghat a hajunk a szélben (már akinek van), viszont minőségileg nem megfelelő aszfalton bizony nyeklik-nyaklik a karosszéria. Ezt hibának felróni nem érdemes, hiszen nem kabriónak álmodták meg a mérnökök.
A négyhengeres, 215 lóerős motor nem tépi le a fejet, de érzésre mégis olyan pluszt nyújt a nyitott konstrukció és a dörrenő kipufogó, hogy sokkal többnek érezzük a sebességet, mint amennyi valójában. Kanyarban nagyon kezes, küzdeni kell egy kis farolásért is. A három autó közül az M3 a legkezelhetőbb, és ha lenne felesleges 15 millióm – igen, ez a bajor ennyibe kerül használtan – tuti egy ilyen vasra költeném. Azt hiszem, ezzel mindent elmondtam.

BMW 850Ci 1997

Végül pedig az 5,4 literes V12-es 1997-ből, ami a 850-es sorozat legritkább példánya, mindössze 1200 darabot készítettek belőle, szóval egy újabb kuriózumba kóstolhattunk bele, vagyis inkább fordítva, hiszen a 850Ci fekete bőrbe bújtatott fehér cápaként harapott ki lelkemből egy darabot, és már bánom, hogy nem voltam drogcsempész a kilencvenes években ezzel az éjsötét fenevaddal.
A 326 lóerős V12 a vártnál csendesebben teszi a dolgát, a futómű is kényelmes, érezni, hogy hosszú túrákra tervezték. Az automata váltó észrevétlenül dolgozik. A 850-es stílusát leginkább a Drive című filmbe tudnám behelyezni, ahogy éjszaka cirkál az utcákon, a többi autós pedig szapora szívveréssel, gyöngyöző homlokkal takarodik le az utakról, és bújik meg egy sötét sikátorban, míg elmúlik a veszély.
Mennyire jár simán a V12? Ennyire:


“Nem szobrokat akarunk készíteni” – mondta a Bavarian Classics ügyvezetője, Péter, és mennyire igaza van, hiszen a BMW sem azért készítette anno ezeket az autókat, hogy idővel egy garázsban porosodjanak. Menni kell velük, kiélvezni minden egyes pillanatot, ezzel tehetünk a legjobbat, sofőrnek-autónak egyaránt.


Concours d’Elegance 2015

Nyugalom, az oldtimerek kedvelőiről sem feledkeztünk meg a BMW-orgia okozta endorfinfröccs ellenére sem. A füredi kikötő parkjában durván 40 darab klasszikust sorakoztattak fel a gyűjtők, amiket természetesen nem hagyhattunk ki, tökéletes programnak ígérkezett a csapatás után.
A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A technika fejlődésének köszönhetően a lovas kocsik versenye – elhagyva a lovakat – átalakult autó-szépségversennyé. Azóta a világ számos országának különlegesen szép helyszínén évente rendeznek hasonló felvonulásokat, ahol az oldtimer autók szerelmesei megmutatják autójuk szépségét. 
A 2014-ben először megrendezett esemény videós összefoglalója, Balatonfüredről
A múlt század ’20-as, ’30-as éveiben Magyarországon is közkedvelt eseménynek számítottak az ország számos városában megtartott attraktív rendezvények, ahol bemutatkoztak az autógyárak és az autózáshoz, annak eleganciájához kötődő cégek, társaságok.
Balatonfüred városa ezt a hagyományt kívánja folytatni, és évente megrendezni a látványos Vitorlabontó ünnepséggel egy időben, és azonos helyszínen a Concours d’Elegance-t.

Hispano-Suiza H6B 1922 - Franciaországban gyártották 6,5 literes motorral. Ez volt a legdrágább autó a versenyen, bőven 1 milliárd forint forintnak megfelelő eurót ér, és el is hozta az idei verseny első helyét.

LaSalle 345B - 5,8 literes V8-as blokkal szerelve, ami 115 lóerőt biztosított. Pontosan ez az autó szerepelt a Keresztapa című film második részében.

Az igazi anyósülést a Ford Model A prezentálj 1931-ből.

BMW 2000 CS - 2.0 literes sornégyes motorral, 120 lóerővel.

Aston Martin DB6

BMW Isetta 300 - Egyhengeres, 13 lóerős miniautó, amit 1957-ben készítettek

MGC GT - 2,9 literes sorhatos, 131 lóerővel.

Kommentek

  • menőmanó

    Jó kis autók, ez nem vita tárgya, de elég vicces a szerző elfogult,ömlengése. Ezek az bárgyú beírások nem igazán emelték a cikk színvonalát:

    “…a 850Ci fekete bőrbe bújtatott fehér cápaként harapott ki lelkemből egy darabot, és már bánom, hogy nem voltam drogcsempész a kilencvenes években ezzel az éjsötét fenevaddal.”

    “…ahogy éjszaka cirkál az utcákon, a többi autós pedig szapora szívveréssel, gyöngyöző homlokkal takarodik le az utakról, és bújik meg egy sötét sikátorban, míg elmúlik a veszély.”

  • forestersa

    Azt hiszem ennél a három autónál bátran megengedhetem magamnak az elfogultságot. Kívánom, hogy legyen szerencséd hozzájuk legalább egyszer az életben (ha még nem volt), és akkor hasonlóan bárgyú gondolatok fogják átjárni az agyad, hidd el ;) – Üdv, a Szerző.

  • hova

    Megértem a szerző térdre rogyását, ez legyen az ő dolga, nincs bennük semmi különös, ellenben a balatonfüredi veteránokat élvezettel nézegettem- így múlik az idő és akkor ilyen autókkal közlekedtek az emberek. Az irodalmi lélek távoli virágillatának pillangós ütésére azonban óvatosan intenék a nemes szerzőnek, mert könnyfacsaró pillangó cseppeket nyert ki eme mondatokkal fényűző barátom kékesen villogó kerek látószögéből. Azért ez a cikk a jobbak közé tartozik!!

  • Guevara

    “M34 M5″ Nem, nem, az M88-at utoljára az E28 M5-be szerelték, az E(nem M)34 M5-ben már S38 névre hallgatott.

  • Kempelen

    “Az irodalmi lélek távoli virágillatának pillangós ütésére azonban óvatosan intenék ”

    Te hova? Ennek nincs értelme.
    Ja, ez téged sosem zavart.

    Forestersa!
    Kérlek, hogy egy Mazda cikket ránts össze, és figyeld meg, hogy hova (mayer-witz) kolléga hogyan “rogy össze”, hogy a szavaival éljek.
    Kösz.
    :-D
    Szépek a képek, nekem tetszik. Megértelek, hogy megérintettek ezek az autók is, a prolik meg ne zavarjanak. Egy buszbérlettel a zsebükben ennyire telik tőlük.
    Béke!

  • hova

    Szerintem egyetlen autó előtt sem kell térdre esni, mert nem arra valók!! Ezért- lehet- ennek sincs értelme. A saját autóm előtt sem teszem ezt, egyszerűen kacagtató a cikk ilyetén alázkodása.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.