Itt áll előttünk Aegea – dögös szedán a Fiattól

Fura kezdőbetű, szép, harmonikus sziluett

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.21. 14.00

Az Isztambuli Autószalon legnagyobb durranása a Fiat új világautójának leleplezése volt. Beülni nem lehetett az Aegeába, de legalább a helyszínen nézhettük a show-t.

Az Isztambuli Autószalonon nagy a nyüzsgés, érdeklődő a temérdek török kolléga, de a standok nem sok valódi újdonságot tartogatnak az autós szaksajtó számára. Egy nagy kivétel van: a Fiat új négyajtós világautója, a márka kompakt családi szedánja, az Aegea. Sajnos szó szerint csak egy darab autó van kint a bemutatón, amire úgy vigyáznak a törökök, mint arra a dologra, ami a hímes tojás az ő népi kultúrájukban. Be nem ülhettük, meg nem tapogathattuk, de legalább közelről láttuk, amikor lehúzták róla a leplet!

Mit keresünk mi Isztambulban?

A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazik ki. Hogy érdekesebb legyen a kaland, nem repülővel mennek, hiszen mi abban a pláne: tömegközlekedéssel utazni egy AUTÓkiállításra? Nem, ezek a virtigli autóbuzik egy tesztautóval, méghozzá egy Fiat Dobló Cargo Maxi kisteherautóval teszik meg a kétszer 1500 kilométert. Budapest-Belgrád-Nis-Szófia-Edirne-Isztambul, oda-vissza – és ami érdekeset látnak, tapasztalnak közben, továbbadják a nagyérdeműnek. A tudósítás további anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.

Az új Fiat modell neve igazából egy fura karakterrel, egy egybeírt A és E betűvel (ligatúra – szerk.) kezdődik – most először és utoljára bekopizom ide a gyári sajtóközleményből, aztán majd meglátjuk, kinél hogy jelenik meg a monitoron: ?gea. (A szó az Égei-tenger görög neve egyébként.) Kérem, nézzék el nekem, de innentől kezdve Aegeaként hivatkozom rá, ahogy a Fiat Doblót sem szeretjük fordított ékezettel leírni, és a Skodáról is rendszeresen mellőzöm a kalapot, hiába úgy lenne korrekt.

4,5 méter hosszú a legújabb FIAT modell

Négyajtós, tágas és és mi is még? ja, széép.

Több mint 510 literes csomagtér az Aegea fenekében

A kocsi valójában nem a semmiből jött újdonság, 2012 óta lebegteti a Fiat, hogy hamarosan elkészül. Gyakorlatilag az FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) konszern több márka alatt is szereplő modelljéről van szó, ami Dodge Dart néven már eddig is létezett néhány piacon. A Skoda Octavia-VW Jetta, a négyajtós Ford Focus, a Peugeot 301-es/Citroen C-Elysée és más kompakt szedánok versenytársának szánt Aegeát Olaszországban, az FCA formatervezési központjában tervezték, és Törökországban, a Tofaş (még egy fura betű: ez a cég a Fiat 50%-os tulajdonában álló török autógyártó vállalat, ejtése s-sel, és nem sz-szel) K+F részlegével együttműködésben fejlesztett modellt a bursai üzemben fogják gyártani, és az EMEA-térség (Európa, Közel-Kelet és Afrika) több mint negyven országában forgalmazzák majd. A Tofas bursai gyártóüzemében fél évszázada építenek Fiat személygépkocsikat és Fiat Professional haszonjárműveket. A 934 000 négyzetméter alapterületű, 400 000 darabos éves gyártási kapacitással bíró gyár jelenleg a török piacra termel, továbbá exportra gyárt nagy darabszámú Fiat modelleket, így a Palio és Palio Weekend típusokat, a Siena és Linea szedánokat, a Qubót és az új Doblót, a Fiorinót és a Dobló Cargót. A Tofaş üzemben 6500-an dolgoznak, beszállítóinak a száma eléri a kétezret, értékesítési hálózata pedig csak Törökországban közel 120 értékesítési pontból és 140 szervizközpontból áll. A kiválóság mintaképének számító gyár a török gazdaság hatodik legnagyobb vállalata, és benne van az első háromban, ami a kutatási-fejlesztési beruházások mértékét illeti.

Megy a beszéd, a bácsi innen olvassa a mondanivalóját. A szemüveges néni az előtapsoló és ő nyomkodja vissza azokat a fejeket, akik felállnak fényképezni

A piciny antennácska csak most kerül fel a kocsira. Hülyén nézett volna ki, ha átszakítja a ráterített lepedőt

Beleülni még nem lehetett a kiállított példányba, de a belső képek alapján tágas, kulturált autó az Aegea

A Fiat nagyon kihangsúlyozta, hogy nem egy kisautóra ragasztott puttonyos szedánról van szó, hanem egy eleve a térség kedvelt karosszériaformájára tervezett, ennek megfelelően optimális helykihasználású és aerodinamikájú kocsiról. Az Aegea négy és fél méter hosszú, 178 cm széles, 148 cm magas, tengelytávja 264 centiméter, a csomagtartó 510 literes. A gyártó állítja, hogy öt termetes felnőtt is kényelmesen elfér az autóban – ezt sajnos egyelőre nem tudjuk megerősíteni. Talán holnap kinyitják nekünk a kocsit! Az Aegea két turbódízelt, valamint kétféle benzinmotort kínál a kocsihoz, kézi vagy automata sebességváltóval, 95-120 LE teljesítmény között. Az infotainment – felárért, persze – keleti piacokra szánt világautóhoz képest igencsak korszerű lehet. Ötcolos színes érintőképernyőt, bluetooth-os mobiltelefon-kihangosítót, audio streaminget, szöveges üzenet-felolvasást és hangfelismerést, AUX- és USB-csatlakozókat, iPod-integrációt, valamint a kormánykeréken elhelyezett kezelőszerveket kínál; tolatókamerával és TomTom műholdas navigációs berendezéssel is felszerelhető.

Kommentek

  • Iceman.

    Elölről egészen pofás lett, bár elég komoly identitászavarral küzd, úgy néz ki, mintha 5 másik autóból lenne összegyúrva, a hátulja csak simán olyan mint egy 5 évvel ezelőtti kínai tanulmányautójé. A belső sem rossz, bár a fekete itt ugyanolyan demoralizáló, mint a németeknél és a forma is elég öncélú sok helyen, viszont pro., hogy az ide-oda puffasztott 500 alapvető formájától el tudtak szakadni.

  • Guevara

    Fiatos vagyok, de én nagyon nem látom a “Fiatot” a külső dizájnban, és ezt nem is lehet arra fogni hogy valamelyik Chrysler modellt kellett “olaszosítani”. A belseje egy jó erős “talán”. Remélem, nem, csak nagyon szeretném azt hinni hogy Európának kitalálnak valamit igazi olaszos Bravo-kategóriás autót.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.