Szent őrület, avagy a gőzmotorok világa

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.05.17. 07.00

Szerencsére rengeteg megszállott akad világszerte, akik szabadidejüket valamilyen régi gép életben tartásának, életre keltésének szentelik. Esetünkben gőzmotorokéra.

Bő száz évvel a belsőégésű motorok elterjedése után, az elektromos autók térhódításának kezdetén elértük a kort, amikor szükségünk van hagyományőrző gépészekre, mérnökökre. Annyit változott, fejlődött a technika, hogy a régi fogások, megoldások csak múzeumok vitrinjeiben őrzött emlékek lennének nélkülük. 

De szerencsére rengeteg megszállott akad világszerte, akik szabadidejüket valamilyen régi gép életben tartásának, életre keltésének szentelik. Mert jó látni, ahogy valaki beindít egy 1964-es MIA típusú, stabil dízelmotort, vagy előcsattog a fészerből az 1932-es Ford B modelljével. 
De van, aki ennél is tovább megy, még mélyebbre ás, és a különcök közt különcként beleveti magát a kétkerekű gőzgépek világába. Vagy gőzmotorok? Ki tudja, mi a pontos megnevezés, az biztos, hogy ez a szent őrület megér pár csodálattal átitatott sort. 

A legelső 

Amikor a gőzgépek már megbízhatóan szolgáltak malmokban, gyárakban, rengeteg feltaláló dolgozott azon, hogy továbbgondolva kisebb méretben is felhasználják a felforralt víz erejét. 
Ekkoriban, a 19. század derekán jelentek meg az első, lábbal lökhető kerékpárok, így adta magát a két újdonság házassága. 1867-ben a gőzgépekkel már évek óta kísérletező amerikai feltalálónak, Sylvester Howard Ropernek sikerült az első használható “motorkerékpárt” összeállítania. 
Roper kéthengeres gőzgépet használt, a tűztér és a víztartály rugókra felfüggesztve került a két 34 colos fakerék közé. A gőz rézcsöveken jutott el a két hengerhez, melyeknek furata 57,1 milliméter volt. Az úttörő konstrukció hátsó kerekét hajtotta a nyomás, mindkét oldalon egy-egy hajtórúd dolgozott, a sebességet pedig előremutató módon egy gázmarkolattal lehetett szabályozni. 
Élete során Roper egyre tökéletesítette találmányát, utolsó, Dunlop gumikon guruló konstrukciója már 64 km/órás végsebességre volt képes, és 10-12 kilométert tett meg egy rakat szénnel. Halála legalább annyira meglepő volt, mint élete. 1896-ban a bostoni Charles River velodromban, tesztköröket futva kapott szívrohamot. 
 

A rekorder 

Sylvester H. Roper személyében nem csak a motorozás atyját tiszteljük. Egy rekorddal is beírta magát a történelemkönyvekbe, a 64 km/órás tempó hosszú ideig a gőzmotoros kétkerekűek sebességi rekordja maradt. 
 
Itt kerül a képbe Bill Barnes, Pennsylvania államból, aki birtokol egyet Roper értékes motorjaiból, és elhatározta, hogy megdönti a több mint száz éve fennálló eredményt. 
 
Harminc év gőzgép-építési tapasztalattal a háta mögött ez reális célnak tűnt. Fogta az 1908-as Stanley EX kétdugattyús, 10 lóerős gépét, és elkezdte csiszolni a technológiát. Az első villát egy 1970-es évekből származó Honda adta, az áramvonalas alumínium karosszériát pedig maga Barnes kalapálta. Kész alkotásával pedig ellátogatott egy hivatalos versenyre, ahol 129,4 km/órás végsebességet ért el. 
Egy kétkerekű, mozdonyként csihogó, szágoldó kazánnal. 
“Tény, hogy száz mérfölddel akartam menni, de a nyolcvan se rossz, valaki kérdezte, hogy nem rémültem-e halálra, és igen, rohadtul féltem” – mondta Barnes a rekorddöntés után. 

Csopper lokomotív 

Egy holland motorépítő műhely szintén visszanyúlt a gyökekerhez, viszont náluk a funkciót háttérbe szorította a stílus. Az általuk épített csopper, a Fekete Gyöngy minden apró ízében a gőzmozdonyok korát idézi. A hátsó kereket hajtó mechanika igazi mestermunka, mintha parázs is izzana a tűztérben, rengeteg nehéz vas, működő kürt, rézcsövek, megvalósult steampunk álom. 
Annyira jól sikerült, hogy angol szaklapok csont nélkül valódi gőzgéppel működő motorként közölték le, viszont erről szó sincs. A Black Pearl csak egy iszonyat menő replika, kamu parázzsal, forró víz nélkül. Csak kiállítási darab, mozgásra csak sűrített levegővel képes, akkor is lépésben. Kár érte, reméljük, hogy egyszer megépítik az igazi, tüzes verziót. 
 

Házi projektek

Ezzel elérünk a neten kevéssé dokumentált darabokhoz. Első sufnigőzösünk nem túl bizalomgerjesztő. Az építő Roger McGuire hosszú évekkel ezelőtt pakolt fel pár képet tákolmányáról, amit pár nap alatt dobott össze. Az utcát sikerült vízzel végiglocsolnia, se fék, se gázkar, de azért gondolkodott a kerozin üzemanyagként való bevetésén. 
A következő darabról lenne jó még többet tudni, ehelyett csak két videót sikerült felhajtani a projektről. Ez egy modern megközelítés, vezérlő elektronikával, mágnesszelepekkel. 
Itt, 2009-ben még nem sikerül beindítani a közönségnek. 
 
2012-ben viszont már vígan pöfög az amerikai gőzautósok találkozóján. 
 
Ráakadtam egy spanyolul beszélő mesterre, aki csak lazán bemutatja a fészerben összeszerelt gőzmotorját, majd csap egy kört a grundon. 
 
Robert V. Grosse, mini gőzmotorokat építő kanadai ezermester képek alapján készítette el a maga pöfögő bringáját. A korabeli CBS híradó Kanada egyetlen ilyen járműveként említi. 
 
A gőzrajongók kihalásától nem kell tartani, a videón szereplő a fiatal srác egy iskolából kidobott gőzgépet felhasználva építette meg saját kétszemélyes konstrukcióját. 

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.