Ön ráfeküdne a kocsijára, hogy megvédje a jégesőtől?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.05.15. 05.45

Átlagosan 300-400 ezer forintot fizetnek a biztosítók a jégverte autók cascós tulajdonosainak. És a többiek?

Jön a vihar, jégeső várható!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat vészjelzése heves zivatarokat valószínűsít, sok helyen jégeső várható. A vihar miatt több megyére riasztást adott ki az OMSZ, az érintett területeken záporokra, viharos szélre kell számítani, amit jég kísérhet, és rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadék hullhat – olvasunk hasonlókat ezekben a napokban számos időjárás-előrejelzős cikk elején.

Aztán akinek balszerencséje van, az így járhat:

Ön ráfeküdne a kocsijára, hogy megvédje a jégesőtől? 1

Ez a gif szerencsére külföldi, mégis szívszorító látni a jégkártól féltett autó gazdáinak elkeseredett, sajnos nem túl eredményes produkcióját.

Autónként a milliós kár sem ritka

Az olykor hatásvadász címek ellenére érdemes komolyan venni a jégesőt valószínűsítő időjárás-jelentéseket, az általunk megkérdezett biztosítók közül több is beszámolt járművenként 1-2 milliós autós kárról. Varga Béla, az Allianz kárszakmai igazgatója szerint náluk 330 ezer forint volt tavaly az átlagosan kifizetett kárösszeg járműves jégkárra, de a rekord elérte a 3 millió forintot. Az Aegonnál 2014-ben 453 ezer forint lett az átlag, a Genertelnél 255 ezer.

Darabra minden bizonnyal több ezer autó sérülhet meg komolyabban egy-egy esztendőben idehaza, az Allianznál átlagosan 500 körüli kifizetés van évenként, az Aegonnál és Genertelnél 100-100 körüli. 2013 különösen sok jégkárt okozott az autósoknak: az Allianz 800 kocsi után fizetett, míg az Aegon 130 cascóval rendelkező autósnak, és ez csak két biztosító a körülbelül kéttucat cég közül.

Műhelyben

A legnagyobb kárt az autókereskedések, és a szabadon álló céges járműparkok kaphatják a nyakukba. “Volt már rá példa, hogy 100-150 darab autóból álló készletek is károsodtak, melyek helyreállítási költsége körülbelül 60-70 millió forintba került. Jellemzőek a kisebb mennyiségek is, ez 10-20 darabos készletet jelent 5-10 millió forintos kárkifizetéssel” – mondja Varga.

Ennél sokkal nagyobb darabszámú, és értékesebb autótömeg áll a győri Audi, az esztergomi Suzuki, vagy a kecskeméti Mercedes-gyár melletti hatalmas, szabad ég alatti aszfalton. Frissen a futószalagról legördült vadonatúj autók százai látszatra védtelenül, amelyekben akár milliárdos kárt is okozhat egy-egy komolyabb helyi jégeső.

Manipulálja a kecskeméti Mercedes-gyár az időjárást?

Egy időben ez az infó terjedt Kecskemét és a közeli Nagykőrös környékén, a pletyka szerint éppen a jégeső elkerülése volt az autógyártó célja egy specialista megbízásával. Konkrét példát bárki olvashatott a neten ennek szükségességéről: 2013 júliusában például 17 ezer vadonatúj autó sérült meg a wolfsburgi VW-központnál, ami a tömeges javítások miatt a világ második autógyártójának is késést okozott a kiszállításokban.

A cégcsoporthoz tartozó győri Audi-gyártól kapott tájékoztatás szerint a biztonsági szolgálatuk figyeli “az időjárásra vonatkozó jelzéseket”, és azonnal figyelmeztet egy esetleges nagyobb vihar előtt. A szabad ég alatt már szállításra váró csilli-villi új Audik ilyen esetben “fólia-, illetve ponyvaborítást kapnak, ami már bizonyos szinten védi a karosszéria felületét”. Ennél komolyabb riasztás esetén a cég munkatársai azonnal fedett helyre állnak be a sok száz autóval.

Kecskeméten is van mit félteni a jégtől

Ugyanezt teszi a Merci-gyár is, amely kérdésünkre korábban állította: a környéken szárnyra kelt pletyka ellenére “semmilyen tevékenységet nem folytatunk a helyi időjárás befolyásolására”. Azt viszont elismerték, hogy a sindelfingeni gyáruknak van valamiféle együttműködése helyi borászokkal, mezőgazdászokkal.

Húzzák, nyomják, ragasztják

Több technika létezik a jég okozta horpadások javítására, Gyöngyösi Péter, a beszédes nevű Jégszaki Kft. vezetője szerint azonban főleg kettőt használ ebből a szakma. Leegyszerűsítve a finom kezet, és éles szemet kívánó munkát röviden a lényeg: a nehezebben elérhető kasztnielemek mélyedéseit ragasztás után súlykalapáccsal húzzák ki, míg a simább felületek esetén a tetőkárpit, vagy a motorháztető szigetelésének leszedése után kinyomatják az apró horpadásokat.

A Németországban éppen autós jégkárt javító Gyöngyösi szerint egy átlagos sérülést szenvedett motorháztetőt egy napos határidővel a fényezés sérülése nélkül simán meg lehet javítani. Idősebb Suzukival azonban nem érdemes javítóhoz fordulni, ha 20-25 ezerért kapható hozzá másik elem.

Na, mit lát a képen? A fenti csíkok motorháztetőn lévő tükörképe mutatja a jégeső verte lemez fényezés nélküli javításának pontosságát (Forrás: Jégszaki Kft.)

Kérdésünkre, hogy mondjuk egy VW Passat kombi motorháztetejének, plusz tetőlemezének átlagos jégkársérülését körülbelül mennyiért javítja ki, azt mondta, hogy az ár nagyban függ a horpadások számától és mélységétől, de átlagosan 100 ezer forint körül van a kettő együtt. Szerinte a javításai 30 százalékkal az elemcserével és fényezéssel járó javítások árai alatt vannak, és mivel itt nincs fényezés, a jármű értékvesztésével sem kell számolni.

Mindenki meneküljön mélygarázsba?

Jobb persze megelőzni a bajt. A hárommilliós hazai járműpark meghatározó része a szabad ég alatt tölti élete legnagyobb részét, de a garázstulajdonosok sincsenek biztonságban, ha útközben szakad rájuk az ég. A klasszikus tanács szerint ilyenkor azonnal mélygarázsba kell húzódni, vagy a legközelebbi töltőállomás fedele alá, habár az egyik biztosító szerint volt már olyan káresetük, amikor a jég elől menekülő autósok pillanatok alatt megtöltötték a benzinkút területét, úgy, hogy az ő ügyfelük kocsija már csak félig fért be alá. Az autó védtelen felét könyörtelenül szétverte a jég.

Ez sem biztos megoldás tehát, általános vélekedés szerint a leggyorsabb módszer egy, a kocsi csomagtartójában állandósított vastagabb takaró, vagy pokróc, ami az átlagos jégdarabok ellen akár 100 százalékos védelmet is nyújthat. Akár a kutya alól kirántott szőrös-koszos, viszont méretes rongy is milliós kártól mentheti meg a gyorsan reagáló autóst.

Mint az alábbi fotó mutatja, van olyan erejű jégeső, ami ellen a pokróc is kevés.

Ráfeküdt volna az imádott Subarujára?


Van, ami a jégnél is sokkal pusztítóbb!

Kommentek

  • kocogok

    Sajnos nagyon durva tud lenni!

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.