Ön ráfeküdne a kocsijára, hogy megvédje a jégesőtől?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.05.15. 05.45

Átlagosan 300-400 ezer forintot fizetnek a biztosítók a jégverte autók cascós tulajdonosainak. És a többiek?

Jön a vihar, jégeső várható!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat vészjelzése heves zivatarokat valószínűsít, sok helyen jégeső várható. A vihar miatt több megyére riasztást adott ki az OMSZ, az érintett területeken záporokra, viharos szélre kell számítani, amit jég kísérhet, és rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadék hullhat – olvasunk hasonlókat ezekben a napokban számos időjárás-előrejelzős cikk elején.

Aztán akinek balszerencséje van, az így járhat:

Ön ráfeküdne a kocsijára, hogy megvédje a jégesőtől? 1

Ez a gif szerencsére külföldi, mégis szívszorító látni a jégkártól féltett autó gazdáinak elkeseredett, sajnos nem túl eredményes produkcióját.

Autónként a milliós kár sem ritka

Az olykor hatásvadász címek ellenére érdemes komolyan venni a jégesőt valószínűsítő időjárás-jelentéseket, az általunk megkérdezett biztosítók közül több is beszámolt járművenként 1-2 milliós autós kárról. Varga Béla, az Allianz kárszakmai igazgatója szerint náluk 330 ezer forint volt tavaly az átlagosan kifizetett kárösszeg járműves jégkárra, de a rekord elérte a 3 millió forintot. Az Aegonnál 2014-ben 453 ezer forint lett az átlag, a Genertelnél 255 ezer.

Darabra minden bizonnyal több ezer autó sérülhet meg komolyabban egy-egy esztendőben idehaza, az Allianznál átlagosan 500 körüli kifizetés van évenként, az Aegonnál és Genertelnél 100-100 körüli. 2013 különösen sok jégkárt okozott az autósoknak: az Allianz 800 kocsi után fizetett, míg az Aegon 130 cascóval rendelkező autósnak, és ez csak két biztosító a körülbelül kéttucat cég közül.

Műhelyben

A legnagyobb kárt az autókereskedések, és a szabadon álló céges járműparkok kaphatják a nyakukba. “Volt már rá példa, hogy 100-150 darab autóból álló készletek is károsodtak, melyek helyreállítási költsége körülbelül 60-70 millió forintba került. Jellemzőek a kisebb mennyiségek is, ez 10-20 darabos készletet jelent 5-10 millió forintos kárkifizetéssel” – mondja Varga.

Ennél sokkal nagyobb darabszámú, és értékesebb autótömeg áll a győri Audi, az esztergomi Suzuki, vagy a kecskeméti Mercedes-gyár melletti hatalmas, szabad ég alatti aszfalton. Frissen a futószalagról legördült vadonatúj autók százai látszatra védtelenül, amelyekben akár milliárdos kárt is okozhat egy-egy komolyabb helyi jégeső.

Manipulálja a kecskeméti Mercedes-gyár az időjárást?

Egy időben ez az infó terjedt Kecskemét és a közeli Nagykőrös környékén, a pletyka szerint éppen a jégeső elkerülése volt az autógyártó célja egy specialista megbízásával. Konkrét példát bárki olvashatott a neten ennek szükségességéről: 2013 júliusában például 17 ezer vadonatúj autó sérült meg a wolfsburgi VW-központnál, ami a tömeges javítások miatt a világ második autógyártójának is késést okozott a kiszállításokban.

A cégcsoporthoz tartozó győri Audi-gyártól kapott tájékoztatás szerint a biztonsági szolgálatuk figyeli “az időjárásra vonatkozó jelzéseket”, és azonnal figyelmeztet egy esetleges nagyobb vihar előtt. A szabad ég alatt már szállításra váró csilli-villi új Audik ilyen esetben “fólia-, illetve ponyvaborítást kapnak, ami már bizonyos szinten védi a karosszéria felületét”. Ennél komolyabb riasztás esetén a cég munkatársai azonnal fedett helyre állnak be a sok száz autóval.

Kecskeméten is van mit félteni a jégtől

Ugyanezt teszi a Merci-gyár is, amely kérdésünkre korábban állította: a környéken szárnyra kelt pletyka ellenére “semmilyen tevékenységet nem folytatunk a helyi időjárás befolyásolására”. Azt viszont elismerték, hogy a sindelfingeni gyáruknak van valamiféle együttműködése helyi borászokkal, mezőgazdászokkal.

Húzzák, nyomják, ragasztják

Több technika létezik a jég okozta horpadások javítására, Gyöngyösi Péter, a beszédes nevű Jégszaki Kft. vezetője szerint azonban főleg kettőt használ ebből a szakma. Leegyszerűsítve a finom kezet, és éles szemet kívánó munkát röviden a lényeg: a nehezebben elérhető kasztnielemek mélyedéseit ragasztás után súlykalapáccsal húzzák ki, míg a simább felületek esetén a tetőkárpit, vagy a motorháztető szigetelésének leszedése után kinyomatják az apró horpadásokat.

A Németországban éppen autós jégkárt javító Gyöngyösi szerint egy átlagos sérülést szenvedett motorháztetőt egy napos határidővel a fényezés sérülése nélkül simán meg lehet javítani. Idősebb Suzukival azonban nem érdemes javítóhoz fordulni, ha 20-25 ezerért kapható hozzá másik elem.

Na, mit lát a képen? A fenti csíkok motorháztetőn lévő tükörképe mutatja a jégeső verte lemez fényezés nélküli javításának pontosságát (Forrás: Jégszaki Kft.)

Kérdésünkre, hogy mondjuk egy VW Passat kombi motorháztetejének, plusz tetőlemezének átlagos jégkársérülését körülbelül mennyiért javítja ki, azt mondta, hogy az ár nagyban függ a horpadások számától és mélységétől, de átlagosan 100 ezer forint körül van a kettő együtt. Szerinte a javításai 30 százalékkal az elemcserével és fényezéssel járó javítások árai alatt vannak, és mivel itt nincs fényezés, a jármű értékvesztésével sem kell számolni.

Mindenki meneküljön mélygarázsba?

Jobb persze megelőzni a bajt. A hárommilliós hazai járműpark meghatározó része a szabad ég alatt tölti élete legnagyobb részét, de a garázstulajdonosok sincsenek biztonságban, ha útközben szakad rájuk az ég. A klasszikus tanács szerint ilyenkor azonnal mélygarázsba kell húzódni, vagy a legközelebbi töltőállomás fedele alá, habár az egyik biztosító szerint volt már olyan káresetük, amikor a jég elől menekülő autósok pillanatok alatt megtöltötték a benzinkút területét, úgy, hogy az ő ügyfelük kocsija már csak félig fért be alá. Az autó védtelen felét könyörtelenül szétverte a jég.

Ez sem biztos megoldás tehát, általános vélekedés szerint a leggyorsabb módszer egy, a kocsi csomagtartójában állandósított vastagabb takaró, vagy pokróc, ami az átlagos jégdarabok ellen akár 100 százalékos védelmet is nyújthat. Akár a kutya alól kirántott szőrös-koszos, viszont méretes rongy is milliós kártól mentheti meg a gyorsan reagáló autóst.

Mint az alábbi fotó mutatja, van olyan erejű jégeső, ami ellen a pokróc is kevés.

Ráfeküdt volna az imádott Subarujára?


Van, ami a jégnél is sokkal pusztítóbb!

Kommentek

  • kocogok

    Sajnos nagyon durva tud lenni!

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.