Magyar faluba magyar autót!

Irányított közbeszerzés, a Suzuki és a Skoda örömére

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.11. 15.00

Falugondnoki autók beszerzésére írt ki pályázatot EU-s pénzből az állam. Bármelyik márka szabadon pályázhat, főleg, ha Suzuki Vitarát vagy Skoda Yetit gyárt.

Az emberben egyszerre munkál a düh, az értetlenség és valamiféle kínos röhögési inger, ha az agyonhirdetett EU-s pályázatok után kezd keresgélni a neten. Hiába tolja a szemembe járműreklámokon, buszok, villamosok oldalán az állam hetek óta, hogy palyazat.gov.hu, ha a céloldalon vállalkozások számára kiírva, teljes Magyarországra keresve szintén hetek óta az alábbihoz hasonló lista jön fel találatként (még egyszer: ezek a jelenleg kiírt EU-s pályázatok VÁLLALKOZÁSOK-ra szűrve a profi központi weblapon):

EFOP-3.1.1-14 – Kisgyermekkori nevelés támogatása
EFOP-3.8.1-14 – Felzárkóztató egészségügyi ápolói szakképzési programok
GINOP-2.3.6-15 – ELI lézer kutatóközpont megvalósítása (ELI-ALPS) nagyprojekt, 2. fázis
GINOP-3.2.1-15 – Infokommunikációs motivációs, szemléletformáló és kompetencia fejlesztő program kkv-knak
GINOP-6.1.2-15 – Digitális szakadék csökkentése
KEHOP-2.1.1-14 – Ivóvízminőség-javító projektek megvalósítása
KEHOP-2.2.1-14 – Szennyvíz-elvezetés és -tisztítás, szennyvízkezelés
KEOP-1.5.0/15 – Az egészséges ivóvíz biztosításához szükséges laboratóriumi fejlesztésről a népegészségügyben
KEOP-2.1.1/B/15 – Állami tulajdonú árvízvédelmi fejlesztések – A vizek kártételeinek elhárítását szolgáló létesítmények fenntartását és az azokon történő védekezések végrehajtására szolgáló eszköz, gép és műszer beszerzés
KEOP-7.12.0 – Az ivóvízminőség-javító projektek műszaki-gazdasági előkészítéséhez szükséges szakmai háttér dokumentáció és adatállomány elkészítése
KÖZOP-2015-4.7 – Kikötői alapinfrastruktúra fejlesztése, korszerűsítése
KTIA_NAP_13 Nemzeti Agykutatási Program
TIOP-2.2.8/14 – Infrastrukturális fejlesztések megvalósítása

Profi az oldal, profi a szűrés, ugye? Vállalkozzanak vállalkozások állami tulajdonú árvízvédelmi fejlesztésre, meg nemzeti agykutatásra, ugye? Szóval ezekből a drágán hirdetett pályázati forrásokból ugyan nem vesz gépet, termelési eszközt, személy- vagy teherautót semmilyen magyar kis- és középvállalkozás; nekik pillanatnyilag ennyire csorog a mennyei manna az EU-ból.

Szerencsére vannak pályázatok, ahol mintha lelkesebben szórná az állam a pénzt. Például a falvak motorizálására! Kistelepülések, helyi civil szervezetek most például pályázhatnak falugondnoki autóra, térségi közlekedést segítő kisbuszokra. Esküszöm, nem értem, miért jó az EU-nak vagy akár a magyar gazdaságnak, ha a falvak új autókat vesznek EU-s pénzből, de 15 milliárd forintot írt ki erre a célra a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztérium.

Isten óvja meg drága olvasóinkat attól, hogy végig kelljen olvasniuk a tengernyi hivatkozott, kitöltendő, elolvasandó, beadandó dokumentum szövegét, kiemeljük inkább mi a lényeget. Eszerint: “kistérségi közlekedési szolgáltatás fejlesztése falu- és tanyagondnoki szolgáltatás ellátásához a) új gépjármű beszerzésére már működő szolgáltatás kapcsán” az egyik, számunkra érdekes tétel, “kistérségi közlekedési szolgáltatás fejlesztése egyéb szolgáltatás ellátásához a) új gépjármű beszerzésére már működő szolgáltatás kapcsán” a másik.

A Vitara mindent visz, ezt a pályázatot a Jóisten is neki teremtette!


Egy zalai kisközségben élő barátom küldte át a pályázattal kapcsolatos dokumentumokat, mert érdekes részletekre bukkant, ahogy az ő falujuk is elkezdett érdeklődni az új falugondnoki autó, falusi kisbusz iránt. Egyrészt ez a falugondnoki autó nem lehet szinte semmi más, csak az új Suzuki Vitara. A műszaki specifikációban ugyanis szerepel egy olyan tétel, amit nyilvánvalóan a konkurensek kizárására épített be, aki kiírta a pályázatot: az ötmilliós értékhatárig keresett autóban kell lennie térdlégzsáknak! A kiírásban meghatározott fő műszaki paraméterek a személyautós kategóriában:

Magasság: nagyobb, mint 1570 mm
Első terepszög: nagyobb vagy egyenlő, mint 18 fok
Hátsó terepszög: nagyobb vagy egyenlő, mint 26 fok
Szabad hasmagasság: nagyobb vagy egyenlő, mint 180 mm
Megengedett össztömeg: kisebb vagy egyenlő, mint 2500 kg
Karosszéria-kivitel: 5 ajtós
Szállítható személyek száma: 5 fő
Csomagtér: nagyobb, mint 300 liter
Hajtás: összkerék (4WD)
Teljesítmény: nagyobb vagy egyenlő, mint 80 kW
Euro 5 vagy annál korszerűbb motor
Üzemanyag-fogyasztás: vegyes fogyasztás kisebb vagy egyenlő mint 9 l/100 km
Széndioxid-emisszió: vegyes CO2 kibocsátás kisebb vagy egyenlő mint 230 g/km

A magasságkorlát első blikkre érthetetlennek tűnik: miért kell előírni egy személyautóra, hogy mennyinél legyen MAGASABB? Mit tesz Isten, az új Suzuki Vitara pont magasabb 1570 mm-nél, egész pontosan 1610 mm magas a gyári adatok szerint. Ellenben ha megnézzük a Nissan Juke méreteit, már meg is lehet a motiváció a precíz adat-meghatározásra:

Túl alacsony a 4x4-es Juke, saaaajnos nem fér be a keretbe egy jó ajánlattal sem

A minimális külső magasság mellett az ugyancsak laza fogyasztási vagy összkerékhajtási kritérium is elég fura, de ha a kötelező felszereltségi tételekhez érünk, kiugrik egy érdekesség: a pályázók csak térdlégzsákkal felszerelt kocsival indulhatnak. És melyik ötmilliós nettó ajánlati árú összkerékhajtású autóban van térdlégzsák, ez a fura tétel? Hát pont a Vitarában.

Az olcsó, kiváló terepképességű, tágas Dacia Dustert láthatóan tudatosan akarta kizárni a versenyből a tendereztető

Nyilván nem véletlenül írta ki a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztérium pont úgy a feltételeket, ahogy. Nem tudjuk, ki és mikor ígérte meg a Suzukinak ezt a bizniszt, de a márka kereskedői jó előre tudtak arról, mire kell felkészülniük. A tippet adó barátunk szerint a Suzuki-szalonokban már a “falu” szó említésére beindul a gépezet, hozzák az előkészített pályázati dokumentációt, az önkormányzatnak csak pár adatot kell megadni a 100 százalékos központi költségvetési, pontosabban EU-s finanszírozású autóbeszerzéshez. Még témaspecifikus reklámokat is készítettek a hogy-hogy nem szinte kizárólag megfelelni képes kocsiról:

A Suzuki annyira gyorsan reagált a pályázatra, hogy még témaspecifikus kreatív marketinganyagot is volt ideje terveztetni valahogy


A dízel és a benzines egy árban, a benzines pár szolgáltatással együtt kerül pont ötmillióba - nehogy már egy fillér is az államnál maradjon!

Figyeljük meg a kiadvány második oldalán, hogy az ötmilliós állami ingyenpénz maximális hasznosulása érdekében a Suzuki úgy hozta egy árra a benzines és dízel Vitarát, hogy a benzines mellé különböző extra szolgáltatásokat, például egy 150 ezer forintos benzinkártyát is ad, nehogy már véletlenül csak 4,5 millió legyen egy-egy kocsi ára és csökkenjen a nyertes árbevétele!

Az is érdekes, hogy a zalai alapítvány ajánlatkérésére ez a két ajánlat érkezett be, két különböző környékbéli Suzuki-dealertől:

Az egyik zalai kereskedés árajánlata konkrét helyi ajánlatkérésre - típuslevélnek tűnik, honnan jött vajon a formadokumentum?


A másik zalai kereskedés árajánlata konkrét helyi ajánlatkérésre - típuslevélnek tűnik, honnan jött vajon a formadokumentum?

!!!FRISSÍTÉS!!!

Cikkünk megjelenésének másnapján a Suzuki jelezte, hogy ők úgy tudják, nem csak a Vitara felel meg a kiírásnak, hanem a Skoda Yeti és a VW Tiguan is. Basszus, tényleg! A Yeti szabad magassága PONT 180 mm, a Tiguané még nagyobb, hátsó terepszögük 26,7 illetve 28 fok (a terepes Tiguan esetében). A márkák konfigurátorában az 1,4 literes TSI-motoros, Ambition felszereltségű Yeti összes extráját átnyálazva azt kell mondjam, tényleg varázslatosan passzolnak rá is a szabályok, a mindkét oldalt állítható magasságú üléstől kezdve a visszagurulást is megakadályozó fékelektronikáig. Egy ilyen Yeti listaáron szintén majdnem pontosan nettó ötmillió forint, sőt: az extralistában bekattintható kedvezménnyel még 400 ezerrel olcsóbb is. A Tiguan viszont összkerékhajtással minimum 8,5 millió forint a márka konfigurátora szerint, ez a típus tehát nemigen van indulhat a versenyben a falugondnokok kegyeiért.

Utánanéztünk, és kiderült, tényleg felkészült a Skoda is a pályázatra. Íme, egy vidéki kereskedő weboldala – a VW-csoport dílerei ráadásul még a többi pályázatnak is örülhetnek (mert van ám még):

Magyar faluba magyar autót! 1

Ez a leleményes kereskedő (hogy-hogy nem, Suzuki és VW-csoportos modellekket árul), aki egyenesen beregisztrálta a falugondnokibusz.hu domaint is, már idén április 8-án, tíz nappal a támogatási rendelet hatályba lépése előtt! Itt persze nem kell rosszra gondolni, tavaly is volt hasonló pályázati lehetőség, a kereskedő bízvást számíthatott arra, hogy megint elindul a támogatási program.

Még két kategóriában lehet pályázni falusi járművekre. Az egyik, nyolcmilliós árplafonnal egy nyolc- vagy kilencszemélyes kisbusz, minimum 100 kW-os motorral, aminek a kiírásában csak egyetlen szemet szúró tételt találtunk:

Gyárilag vagy forgalmazó által beépített LED nappali menetfény

A “Forgalmazó által beépített” kitétel egyébként később került be a kiírásba, állítólag néhány felháborodott autóimportőr tiltakozása nyomán. Egyébként ez is annyira magyar: be nem ismerné semmilyen állami szerv soha, hogy hülyeséget csinált, inkább addig bonyolítja a dolgokat, hogy majd értetlenkedő autószerelők furkálják szét a vadiúj Transitok, Traficok, Vivarók, Jumpyk fényezett lökhárítóját, hogy beépítsék a másik menetjelzőt a gyárilag egyébként a kocsin lévő mellé.

A Renault Trafic és testvérmodellje, az Opel Vivaro a nem rendelhető összkerékhajtással esik ki a tízmilliós kisbusz-kategóriából

És akad még egy kategória a kiírásban, amiben van egy újabb csavar is a történetben. Egy importőr állítása szerint tavaly a Volkswagen importőrének sikerült kilobbiznia, hogy a 8-9 személyes kisbusznak rendelhetőnek kell lennie összkerékhajtással is. Ilyet ezen az áron csak a Volkswagen Transporter tud, tavaly el is vitte a VW a beszerzéseket, bár egyetlen egy megrendelt autót sem kértek összkerékhajtással, de csak a VW-nél kérhettek volna.

Mivel az idén kiírt nyolcmillió forintos keretösszegbe már sehogyan sem fért be a VW a Transporterrel, se összkerékkel, se anélkül – és itt most megint azt kell írnunk, hogy állítólag – a márkaimportőr kilobbizott magának egy külön kategóriát. Ebben szintén 8-9 személyes kisbuszt vehetnek a falvak, de nem nyolc, hanem tízmilliós keretből, az olcsóbb nyolcmilliós kategóriánál gyengébb, 60 kW-os motorral.

Nagyon érdekes, hogy ennek a drágább kocsinak a specifikációjában már egyáltalán nincs is benne a LED-es menetjelző. Ki érti ezt?!

A Transporter állítólag sehogyan sem fért volna bele a nyolcmilliós keretbe, utólag kellett kreálni neki külön kategóriát

Informátorunk szerint ez a kiírás már teljesen a Transporterre van szabva. Egyrészt ismét megjelent a négykerék-hajtással rendelhetőség lehetősége (ismétlem: valójában nem kell 4WD kocsit vennie a pályázó önkormányzatnak, csak lennie kell az árlistában ilyen kivitelű modellváltozatnak is – agyrém). Míg az olcsóbb kategóriában az “állítható magasságú VAGY mélységű kormányoszlop” szerepel (egyébként ez is vicces, ha belegondolunk, nyilván nem az ellentétes értelmű mélység-magasságra, hanem a tengelyirányban és radiálisan is meglévő állíthatóságra gondolt, aki írta), a drágábban a mélységnek ÉS a magasságnak is állíthatónak kell lennie. Megmondjam, melyik kisbuszban van ilyen?

Természetesen megkérdeztük a pályázatot kiíró Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt. Ők órákon belül elhárították kérdésünket és továbbirányítottak a Miniszterelnökség, Lázár János minisztériuma felé. Ez egyébként elég fura: a Miniszterelnökség jobban tudja, hogyan kell fejleszteni a vidéket, mint a szakminisztérium, és ő írja bele a pályázatba a terepszöget meg a LED-es menetjelzőt?

No mindegy. Kérdéseinket továbbküldtük a Miniszterelnökségnek, válaszukat türelmesen várjuk. Önök is, kedves olvasóink?

Update 15:19: megkaptuk a választ a Miniszterelnökségtől:

A megadott műszaki paraméterek alapján több márka több gépjárműtípusa is elérhető. A jogcímrendelet módosításával a kedvezményezetteknek az eddig meghatározottnál közel egy hónappal több idő áll rendelkezésre a beszerzés megvalósítására és a kifizetési kérelmek benyújtására, illetve még nagyobb a választási lehetőségük a számukra legmegfelelőbb teljesítménnyel rendelkező gépjárműtípus kiválasztására.

A rendelet mellékletében található valamennyi biztonsági előírásnak is meg kell felelniük a gépjárműveknek, hiszen az ügyfelek érdeke is azt kívánja, hogy kizárólag a műszakilag magas színvonalat képviselő gépjárműtípusok beszerzése legyen támogatható. Nem a klasszikus városi közlekedésben teljesítenek majd szolgálatot a beszerezni kívánt mikrobuszok, terepjárók, hanem sok esetben kedvezőtlen látási viszonyok mellett, települések külterületén, nehéz terepi és időjárási körülmények között kell megbízható menetteljesítményt biztosítani a falu- és tanyagondnokok számára.

Mivel ez a válasz semmiben nem oszlatta el tudatlanságunkat, újraküldtük kérdéseinket, határozottabban konkretizálva:

A Miniszterelnökség tudomása szerint az ötszemélyes személygépkocsi kategóriában milyen más modell felel meg a kiírás kritériumainak? A mi tudomásunk szerint semmilyen.
A LED-es menetjelző fényt milyen megfontolásokból írták elő az első kisbusz-kategóriában; miért nem jó a közlekedési műszaki feltételeknek megfelelő izzószálas lámpás menetjelző lámpa a Miniszterelnökségnek?
Miért kritérium az összkerékhajtással rendelhetőség az utólag kreált tízmilliós értékhatárig terjedő kategóriában, ha a megrendelt kocsikba nem kell megrendelni az összkerékhajtást?

Kommentek

  • pqowieurzt

    legalább a hazait támogatják…
    miért lenne jobb ha dustert vennének?

  • Wattos

    Ha ennyire mutyiznak ezért a kocsiért,miért nem ilyet vesz a Tisztelt parlament az ingyenélő minisztériumoknak ? Minek kell nekik Audi meg VW… a pécsi polgármesternek miért kell 300 lóerős autó? Nem tenné meg egy Suzuki?

  • ffff

    Vegyünk Dustert, támogassuk a román GDP emelkedését. eddig az állami beszerzések alapvetően a cseheket pumpolták, most jöhetnek a románok. :-)

  • Jano80

    “Az Egyesült Államokban most azt mondják, hogy a technicizálás jelenségének a leírása az egyik legígéretesebb tudományos gondolat a KORRUPCIÓKUTATÁSBAN. A technicizálás jelensége azért nagyon érdekes, mert egyszerre biztosíthatja a kitűzött illegális célt, de az elkövetőket is védi. Ugyanakkor jól jelezheti is, hogy valami nincs rendben. Kívülről úgy néz ki, mintha műszakilag, gazdaságilag, jogilag ki lenne dolgozva a kiírás, de ha alaposabban megnézzük, rájöhetünk, hogy pontosan ez a kidolgozás eredményezte azt, hogy egy szereplőn kívül mindenki mást előre kizártak a pályázatból.”

    http://hvg.hu/itthon/20140821_Nalunk_nem_kellett_Amerikaban_dijaztak

  • Jano80

    “…a Közbeszerzési Döntőbizottság egyik határozata volt, amelyben megsemmisítették a NAV egy autóbeszerzésre irányuló pályázati felhívását. A Közbeszerzési Döntőbizottság szerint a NAV olyan szűken szabta meg a pályázati kiírásban a követelményeket, hogy a tenderen csak egyetlen autótípus felelt meg.”

    http://444.hu/2015/03/19/van-tisztesseges-es-tisztessegtelen-korrupcio-ami-magyarorszagon-van-az-tisztessegtelen/

  • DTF

    Egyértelmű h jobb választás a vitara a dusternél. Csak hát uyge szabadverseny van, ez meg egyértelműen korlátozó kiírás. De az EU a hibás, mert nem szól bele + ontja a pénzt (vagyis a maygarok kilobbizzák maguknak a különböző keretek, különböző felhasználással)
    lehetne lobbizni pl. egy adott meyge kórházfejlesztééért, de mviért autó meg sportlétesítmény kell..

  • IGMA

    Kedves Rácz úr!
    Az nem zavarja, hogy pl. a cseh rendőrök Skodával járnak?
    A közbeszerzések során a hazánkban gyártott termékeket kellene preferálni nem pedig a Romániában gyártottat!
    Örüljünk, hogy végre ebben az irányban mozdulunk el!
    Nem fáj önnek a Dacia típushoz való görcsös ragaszkodás?

  • subtotal

    IGMA, ffff és pqowieurzt: a gyengébbek kedvéért én is leírom, ezt a pénzt az EU adja, tehát nem saját pénzből “támogatunk”. És ilyenkor miért nem az a szöveg, hogy ezeknekarohadtmultiknaksemmiseelég? Ugyanis már bőven letámogattuk a beruházásaikat. Mégegyszer, ez durván szaglik…

  • ffff

    subtotal: Az EU költségvetéséhez Magyarország is hozzájárul, bár az tény, hogy jelenleg még többet kapunk vissza a befizetett összegnél, mivel “szegény” tagállam vagyunk.
    Nyilván ez a pályázat “szaglik”, de érdemes lenne megnézni, hogy ha Romániában vagy Csehországban hasonló uniós pályázat van, milyen autótípus lesz a befutó.
    Természetesen az lenne a jó, ha a beszerzéseknél egy kevésbé specifikált műszaki tartalom mellett döntenének a hazai típus mellett. (Felteszem a kérdést: vajon egy cseh polgármesterből kinéznétek, hogy nem a Skodát választja egy beszerzésen?)

  • subtotal

    Mindenki sepregessen a maga portáján…ez IGAZI magyar, ahogy a Skoda is sokkal inkább cseh, és még inkább magyar is a motorba tett gyártás és k+f miatt, mint az itthon összecsavarozott Vitara…

  • v_gabe

    Az újságírónak az a dolga, hogy hányjon akkor is, ha külföldről érkezik a flotta, meg akkor is, ha itthonról. Tiszta bulvár.

  • bochi

    Gyerekek, nem értitek a problémát. Nem gond, hogy a hazait támogatják. A gond az, hogy egy pályázaton, ami az optimális megoldás megtalálására lett volna hivatott, előre le vannak osztva a lapok. A gond az, hogy ez a viselkedés tipikus, és jellemzően 2-3szoros szorzót vezet be a közbeszerzések költségébe. Így jön ki a négymilliárdos autópálya-kilométer. És az is gond, hogy ilyenkor simán vállat vontok, amikor pedig arról van szó, hogy milyen rosszul éltek, csak a kisebbségekre mutogattok.

    Egyébként Rácz úr, a lap alján ott van a megoldás: http://ec.europa.eu/anti_fraud/index_en.htm

  • báthory

    Még jó h a Suzuki Vitarára írják ki a pályázatot, az baszna be ha nem így csinálnák! Cserébe a Suzuki is ígért vmit…meg adott is.

  • báthory

    ‘A gond az, hogy ez a viselkedés tipikus, és jellemzően 2-3szoros szorzót vezet be a közbeszerzések költségébe.’

    Mintha 5 misi lenne az értékhatár…/autó

  • Kanyaró Malvin

    Közpénzből azt a terméket vagy szolgáltatást kell megvenni, aminek a legjobb az ér/érték aránya. Erre komoly törvények vonatkoznak. A magánvevőnek majd egymillióval olcsóbb Vitara ötmillióért+áfa nem felel meg ennek. Nem az a kérdés, hogy a Duster vagy a Vitara pörgeti-e jobban a magyar gazdaságot, hanem hogy tisztességesen költik-e el az adózók (főleg svédek, hollandok, németek) pénzét itthon vagy lábszagú mutyival. Akkor lehet csalni, ha ez a Suzukinak jó? Mi ez a kettősmérce?

    Szánalmas és kiábrándító, hogy autós cégek kottájából játszanak minisztériumok és közhivatalok baksisért vagy ostobaságból. Ezek az ügyek nagyon sokba kerülnek a közösségnek, ld. NKH-s Opel mutyi 400 milliós többletköltséggel, ahogy azt bochi is írja. Az újságíró dolga, hogy a csalásokra fényt derítsen és itt ez történt. Gratulálok!

  • pqowieurzt

    érdekes, hogy amikor a közbeszerzésekből a szuzuki volt “kizárva” ilyen-olyan követelményekkel, akkor nem volt ekkora a nyafogás…

  • OKdoki

    Azon sajnos egyáltalán nem vagyok megdöbbenve hogy így írnak ki pályázatot itthon, de az nonszensz, hogy az EU ehhez pénzt ad. Könyörgöm, nem mindenki finn, svéd, dán, hogy ne is gondoljon mutyira. Költjük a közösbe befizetők pénzét értelmetlen marhaságra. Nem, az sem számít, hogy ez épp magyar termék. Hiszen az az Opel is részben. Ha engedjük, hogy a hozzánk hasonló országokban is így menjen, akkor végül is a Suzukinak csak ez a kicsi piac marad. Épp ellenkezőleg, mindenhol utána kéne járnia az EU-nak, hogy miféle pályázatokat írnak ki a közös pénzre. EU-s pályázat szövegét be kéne küldeni egy központi hivatalba, ahol engedélyezik tiszta elvek mentén. Egyébként is, miért nem kistérségi iskolabuszra vagy mentőhelikopterre adnak pénzt? Falugondnok? Remélem legalább több falunak van egy gondnoka. És igen, valóban előnyös lehet vidéken a 4×4 hajtás, de akkor miért nem kérünk pénzt 4×4-es mentőautókra? Tehát, jó pár önkormányzat nem tud összefogni, hogy vegyenek egy autót egy közös ügyintézőnek?

  • v_gabe

    Malvin: az 5 millió nettóban nem csak az autó ára van benne, hanem még nagyon sok minden más is. Kapásból 4 év gar a 3 helyett (30-40e), üzembe helyezés (70-80e), 4 évnyi CASCO (120e/év, összesen kb. 500e), 150 ezer forintért üzemanyag, tréning (30-40e), komplett téli szett (erre az autóra ez majdnem 200e). Az autó árára így rájön még vagy 1 millió Ft-nyi plusz szolgáltatás. Hol itt a probléma?

  • tgu.ts

    Jean Claude Junker az Európai Bizottság Elnöke maga a két lábon járó intézményesített korrupció. Érdemes egy kicsit utána olvasni ennek a luxemburgi offshore lovagnak, hogy milyen pénzügyi mocsokban forgolódott mielőtt mentőövet dobott neki hálaként a pénzügyi lobbi.
    Ezt csak azért írom le nehogy ebbe a fennkölt unió imádatba ami itt a fórumba lakozik, még a végén valaki elhiszi, hogy ojrópa vezetői maguk a becsületesség
    és önzetlenség felszentelt papjai.
    Korántsem!
    Amúgy teljesen egyetértek az irányított pályázati rendszerrel, nyugaton még gátlástalanabbul védik a hazai vállalkozásokat.
    Amúgy a cikkel nincs bajom az újságíró jó témát ragadott meg, lehet rajta vitatkozni.

    üdv, Szólásszabadság

  • hova

    Semmi kivetni valót nem találok a pályázat azon részében, hogy a suzuki nyerje meg. Sokkal jobban örülök annak, hogy MEGINT AZ EU ad nekünk annyi manit, hogy tudunk venni 15 CT és 10 MR új készüléket!! Az én megyeszékhelyi városomban minden kormány újratervezi a városközpontot, ami beton-beton és szökőkút tömkelegét és persze egymás mellett kettő!! körforgalmat jelent. Elképesztő, mennyi pénze van a Németeknek és csak adják, adják -mi pedig, mármint a kormány minden marhaságra költi. Ha suzukit kapnak a falugondnokok, egye fene-bármennyire dühöng is a cikk írója.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT élvezetes autó maradt.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.