Mit csináljunk, ha kátyúba hajtottunk?

Kráter az úton - Két felni, két gumi a kukában

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.04.30. 07.00

Eltűntek a téli kerekek az autókról, a szebb felniket és a peres nyári gumikat továbbra is veszélyeztetik a télről itt maradó úthibák.

Nemrég az autóteszten lévő Ford Mondeóval kátyúba hajtottam Budapest II. kerületében, közel a szerkesztőséghez. A szépséges ötajtós jobb oldali két kereke koppant az úthibába. A kráteren áthajtva derült ki, hogy igen mély és éles peremű, így mindkét keréktárcsán sérülést okozott és a két gumiabroncs oldalfalából is kiszakadt 1-1 apró gumidarab.

Rendőrségi helyszínelés

Két óvoda is van a környéken, így biztosan nem mentem gyorsabban 25-30-nál. A gumi mégis kuka, a felnik sérülése pedig minimum javítást és fényezést igényel. Átszűrtem fogaim között egy kiadós káromkodást, majd arra gondoltam, hogy ekkora gödrök nem lehetnének az úton és tart ameddig tart, ezt nem nyelem le csak úgy.
 

A gumi oldalfalát ellepi az úthibában álló esővíz, pedig nincs tele a kráter. Ekkora lyukat táblával kellene jeleznie az út kezelőjének

Azt tudtam, hogy az eredményes reklamáláshoz be kell majd nyújtani fotókat a kárról és a helyszínről, de a legfontosabb helyszínelést kérni a rendőrségtől. A sérülésekről és a helyszínről fotókat készítettem, majd kihívtam a rendőrség munkatársait.

Két fiatal járőr érkezett egy H Astrával, váratlanul gyorsan megjöttek, talán ha negyed órát töltöttem ott. Felírták az én verziómat az ügyről, kértek egy becslést a kárról és bejárták a helyszínt.

Ki az út kezelője?

A kárigény benyújtása előtt tisztázni kell, hogy ki az útszakasz kezelője. Budapesten gyakorlatilag a tömegközlekedési járművek által használt utak kezelője a BKK Közút, a többi a helyi önkormányzat felelőssége. Az országos közúthálózat kezelője pedig a Magyar Közút Zrt. A BKK Közút kárigény-bejelentő lapját itt lehet letölteni. A kárbejelentés menetéről itt írunk részletesen.

Fontos paragrafusok

A kártérítési felelősséget a polgári jog egyik alapelve határozza meg, miszerint aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni. A kátyúkár megtérítése kapcsán a közúti közlekedést szabályozó, 1988. évi I. törvény alábbi paragrafusai a mérvadóak.

34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.

(4) A közút megrongálódását a közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles kijavítani, és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani. A kijavításig és a veszélyhelyzet elhárításáig köteles a forgalomban résztvevőket a veszélyre figyelmeztetni, szükség esetén sebesség- vagy súlykorlátozást elrendelni, illetőleg a közutat lezárni.

35. § Az út kezelője a kezelői kötelezettségének megszegésével okozott kárt a polgári jog általános szabályai szerint köteles megtéríteni. A kártérítési követelést a kár keletkezését követően haladéktalanul kell a közút kezelőjéhez bejelenteni.

Furcsálltam, hogy az esetről felvett rendőrségi jegyzőkönyvből én nem kapok példányt, sem a helyszínen, sem utólag. A járőrök szerint az önkormányzatnak adják ki a helyszínelés dokumentumait, ha a helyhatóság bekéri.

Nem szántunk a jogi szabályozás legmélyére, de a rendelkezéseket nagy vonalakban érdemes ismernie annak, aki vezet. Az autós, tehát a károsult felől nézve a helyzet a következő: a károsultnak bizonyítania kell,

– hogy a károkozás jogellenes volt,
– hogy kára származott,
– és hogy e kettő között okozati összefüggés van.

A jogellenesség könnyen igazolható, mert az úton nem szabadna kátyúnak lennie. A közútkezelő köteles biztonságos állapotban tartani az utakat. Ahol ez nem adott, ott az úthibákra figyelmeztető táblákat kell kihelyeznie illetve sebességkorlátozást bevezetnie.
 

Sérült a felni, kuka a gumi, amelyből kiszakadt egy darab. 19 collos és 235/40 R19-es gumikkal nagyon óvatosan kell autózni, de ez sem mindig elég

Nehezebb ügy a kár mértéke. A feketén javíttatók, számla nélkül vásárolók itt nehezen rúgnak labdába, mert egy eljárásban leginkább az alkatrészek és/vagy a javítás számlájával bizonyíthatjuk az úthibával okozott többletkiadást.

Alapelv, hogy láttuk az úthibát!

A cikkünk megírását segítő jogi szakértő önkormányzati megbízásból többnyire az autósok igényeit vitatja. Ő pontosan tudja, mire hivatkozhat a közútkezelő, ha nem akar fizetni. Természetesen az igazmondás az első, de lehetőleg ne adjuk írásba, hogy nem láttuk az úthibát. Ez adu lenne a kártérítésben ellenérdekelt közútkezelőnek, hiszen az útviszonyoknak megfelelően kell vezetni.

Egy márkaszerviz árajánlatával próbálom alátámasztani a kárigényt. Ne hasból mondjunk be jó nagy számokat, hogy majd a maradékból megyünk nyaralni

Kecsegtetőbb a helyzet, ha az úthibát láttuk, csak valamiért nem lehetett kikerülni. Ebben a konkrét esetben a parkoló autók között maradó ösvény szabta meg a nyomvonalat. Aki nem akarta túlságosan megközelíteni a többi kocsit, az belekoppant a kátyúba.

Csak akkor van esélyünk kártérítésre, ha az adott útszakaszin nincs kint figyelmeztetés. Nézzük meg a két legközelebbi kereszteződés/úttorkolat közötti szakaszon, hogy van-e kint úthibára figyelmeztető tábla vagy sebességkorlátozás, amit figyelmen kívül hagyhattunk autósként. Ha van, akkor hiába várunk kártérítést, ha viszont nincs, érdemes lépni.

Alkatrészköltség: 345 000 Ft

Mielőtt a helyszínelő rendőröknek bemondunk egy számot, érdemes tájékozódni. A károsulttól nem várható el, hogy fejből meg tudja saccolni a felni, a gumiabroncs és ha történt, a végképp bizonytalanul becsülhető futóműjavítás költségét, de legalább pár telefont engedjünk el a rendőrökre várva vagy nézzünk utána mobilneten a körülbelüli áraknak.

Pár nappal a rendőrségi helyszínelés után betömte a kátyút a II. kerületi önkormányzat

Erre a néhány hónapos, márkaszervizben karbantartott autóra én 260 ezres kárösszeget adtam meg a rendőrségnek, 60-65 ezer forintra saccolva a 235/40 R19-es gumik és a felni darabját. A helyszínelés után, de a kárbejelentés előtt elmentem egy márkaszervizbe ajánlatot kérni a cserés elemekre és az derült ki, hogy árukat alábecsültem. A gumik 72 140 forintba kerülnének, az új felni ára 100 627 Ft, összesen 345 534 forint. Nagy pénz. Szerencsére ekkora kráterek nem tátongnak mindenhol és a legtöbb autón jóval kevésbé sérülékeny keréktárcsák és ballonosabb gumik vannak.

Rögtön betömték a kátyút

Információink szerint önkormányzata válogatja, hogy van-e biztosításuk hasonló károk kifizetésére vagy saját zsebből fizetnek, ha muszáj. Ha kártérítés végül nem is lesz a dologból, a legfontosabb lépést hamar megtette az önkormányzat: a rendőrségi helyszínelést követő napokban betömték az éles peremű kátyút.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    HÁROMSZÁZNEGYVEÖTEZER FORINT? Egy darab kerék? Bakker…. Hasonló mérető autómra az energy saverből kijön négy akár gyári felnivel…

  • DTF

    300 a 4 gumi + egy felni :) vicc az egész, tele van kátyuva minden simán lehet pááldául futóműállításrra is pénzt kérni, hioszen szarok az autak és nem javítják.
    én az újságíro helyébe végigvinném azt is, hogy hoygan tömték be, mert ez amit csináltak, ez röhej és nagyon kínos. ezt bizto snem így kell megoldani!

  • Barca

    Kedves zoldfulu2000, DTF olvassátok el a cikket és akkor kiderül mi kerül ennyibe, addig kár a hős matekost játszani.

  • DTF

    Barca: ott a smile, hata zfulu ezt is bekeni :) 2-2 rol vsn szo :) bar h minek, amikor 4 kell, ugy az igszi :)

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasók! A helyes megfejtés valóban a 2 db gumi és 2 felni. A keréktárcsa persze javítható is. A bal oldali kerekek nem mentek tönkre.

  • Iceman.

    Van kátyúkár biztosításom mind a két kocsimra. Velem nem jár jól a biztosító. Átlagosan két évente egyszer kimerítem a maximum terített összeget, ami kb 30xosa a díjának. Nem is értem, hogy éri meg ez nekik Budapesten, egy peres 18as, 19es gumit nehezebb épen tartani mint megütni. Kicsit macerás, mert rendőr kell meg minden fityfene, de max egy óra az egész és azért nem keresek nettó 30kt óránként…

  • Barca

    Szerintem 50-es per alatt nem érdemes menni Pesten, az hogy mekkora a felni tökmindegy, de ha nem elég “ballonos” kerék, akkor bizony gyakran lehet újat vásárolni. Mondeno kis kerekek vannak, hiába áll neki jól, vagy igényli a nagyobb felnit az optika, ilyen kis peremmel nem szabad venni! Abba bele se gondolunk, hogy pl 30e km-nél már 4 gumit kellett volna venni a kopás miatt.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.