Miért drágább a gyári vonóhorog a kisiparinál?

A Vonóhorog Titka

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.04.29. 06.00

Egy átlagos autóra egy utólagos vonóhorog úgy 30-40 ezer forintba kerül. A gyári szerelésű ennél jellemzően sokkal drágább. Miért?

Olyan autóipari pletykát hallottunk a minap, aminek már csak kíváncsiságból is alaposan utánajártunk. Állítólag ugyanis az autóval együtt rendelt gyári vonóhorog sok esetben nem azért olyan drága, mint amilyen, hogy jól lenyúlják a vevőt, ha nem akar utólag vacakolni az újonnan vett kocsijával valami kis műhelyben, ahol felkókányolnak rá egy kisipari horgot. Úgy hallottuk, hogy a gyári vonóhorog elé sok esetben nagyobb hűtő, nagyobb fék is kerül az egyedi rendelés szerint összeállított kocsira a gyártósoron, hogy ne csak rá lehessen akasztani a nagy súlyt, de üzembiztosan is lehessen húzkodni sok éven át.

Négy importőr műszaki szakértőjét kérdeztük meg, készségesen válaszoltak is a témával kapcsolatot kérdéseinkre. Íme, a BMW, a Renault, a Toyota és a Volkswagen-csoport közlendője vonóhorog-témában!

A modern autók menetstabilizálója képes a vontatmány egyenesben tartására is - ha megfelelő vonófejre akasztjuk az utánfutót


BMW

Az aktuális 5-ös BMW-re katalógus szerint 400 ezer forint a gyári vonóhorog. Ebben az összegben benne van a moduláris hűtőrendszer bővítése is, amelyet a gyár felkészít a nagyobb terhelésre. A gyár eltérő hűtőrendszerrel szereli fel a forró éghajlatú országokba, pl. a Közel-Keletre és a hűtést sokkal kevésbé megdolgoztató Kanadába eladott autóit. A vontatás szintén meghatározza a hűtőrendszer kialakítását, ami a horog árában is tükröződik.

Renault

“Gyári vonóhorgokat árulunk csak és kizárólag, és egyetlen egy olyan modellről sem tudunk, ahol emiatt féket, hűtőt, stb. kellene cserélni. A fék azért is furcsa felvetés, mert általában minden autónál megvan, hogy mennyi lehet a fékezett és fékezetlen utánfutó össztömege, de ez mindig abból indul ki, hogy a gyári fékeket magán az autón nem cserélik ki (nő viszont a vontatható tömeg, ha maga az utánfutó is fékezett, hiszen akkor nem csak az autó fékeinek kell az egész jármű-szerelvényt megfognia).
Kb. az alábbi árakon forgalmazzák kereskedéseink a vonóhorgokat (vonóhorog fej, vonóhorog kábel 7 eres, szerelvény az autó alvázán, beszerelési munkadíjjal együtt):

Clio IV kombi: bruttó 110 ezer Ft
Fluence: bruttó 100 ezer Ft
Mégane kombi: 120 ezer Ft
Duster: 90 ezer Ft
Logan MCV: 80 ezer Ft

Erre jön még rá az önálló műszaki vizsgáztatás, aminek költsége nagyrészt ugye hatósági díjból tevődik össze tehát ez nem importőr függő, utólagos tartozéknál is ugyanannyi.”

A Dacia gyári árlistája tényleg jutányosnak tűnik, a neten a márkafüggetlen szakműhelyben a Dusterre 76 ezertől találtunk kivehető vonóhorgos ajánlatot. A Mégane kombira viszont már 71 ezerért megkaptuk volna szereléssel, lökhárító-roncsolás nélkül a karos rögzítésű levehető horgot.

Egy magyar vonóhorog-szakkereskedés ajánlatai a neten (szerelés nélkül)


Toyota

“A Toyota modelleknél nincs olyan, hogy a vonóhorgos modelleknek más lenne a műszaki tartalma. Csak az Auris Hybrid esetében létezik egy úgy nevezett vontatási csomag, ami gyári szereltség változat – a hibrid hajtás inverter-converter egysége módosul. Az ilyen Auris hybrid modellek vonóhoroggal szerelhetők. Mivel nagyon kicsi a volumen, egyedi árajánlatot adunk adunk ezekre a variánsokra. A Toyota modellpalettájához általánosan rendelhető fix és leszerelhető fejes vonóhorog 7 vagy 13 pólusú kábelköteggel.”

Egy új Avensishez a gyári szerelésű fix vonóhorog 79 500 forint, lengyel utángyártottat 35 ezerért találtunk a neten egy pillanat alatt. Egy levehető horog 143 800 forint az importőrnél, 49 ezer a vonóhorog-webshopban. Ez csak a horog ára, szereléssel együtt 184 ezret kell a kasszánál hagynunk, ha eleve a levehető vonóhoroggal szeretnénk átvenni az új kocsinkat, ugyanezt a vonóhorgos kisvállalkozásnál 73 ezer forinttól meg lehet oldani.

Extrém példa vontatásra


Volkswagen és társai

A VW-csoportnál nem lepődtek meg a kérdésen, az Audi-SEAT-Škoda-Volkswagen portfólióban van példa arra, hogy a vontatásra felkészítés a horog szerelésénél bonyolultabb munka legyen:

“A gyárilag vonóhoroggal szerelt autóknál előfordul, hogy nagyobb vízhűtőt, generátort és akkumulátort építenek be, de nem mindig. Volt olyan, hogy az első gyártási évben még így történt, de a másodikban már minden autó a nagyobb hűtőt, stb. kapta, ezért aztán nem kellett cserélni utólagos vonóhorog-beépítésnél. De lelkiismeretes szerelők utánanéznek a gyári alkatrész-katalógusban, hogy a megfelelő hűtő vagy más egyéb van-e beépítve.

Miért drága az utólagos, ámde gyári horog? Komoly oka van. Az ESP-rendszerekben (ami ma már kötelező felszerelés az autókban) van egy úgynevezett utánfutó-stabilizálási funkció, amely a vontatáskor gyakran fellépő utánfutó-kígyózást hivatott kivédeni. Azonban ennek a működéséhez az kell, hogy az autó ESP-rendszere felismerje az utánfutó-csatlakoztatást. Ez úgy történik, hogy az elektromos csatlakozó bedugásakor az úgynevezett pótkocsi-felismerő vezérlőegység (amit adott esetben utólag be kell építeni) jelet küld a CAN-hálózaton az ESP-nek, hogy “vigyázz, utánfutót húzunk”, tehát ha bekövetkezik a kígyózás, be kell avatkozni. Továbbá működnie kell a pótkocsi világítás-ellenőrzésének is (izzókiégés-figyelés). 
A legújabb autóinkon már van pótkocsitolató-asszisztens is, ahol a vonóhorogba be van építve egy induktív jeladó, amely figyeli a pótkocsi vonórúd állásszögét, és segít tolni a pótot a megfelelő szögben. Ennek megfelelően az utólagos horog úgynevezett vasa és az elektronika egyre nagyobb értéket képvisel. Vagyis a szokásos árnak a többszörösére számítsunk.
A gyári vonóhorog-előkészítés tehát azt is jelenti, hogy az utólagos (de gyári) horog felszerelésénél kevesebb dolgot kell utólag beszerelni. Az Audi A6-nál például az előkészítés tartalmazza az erősített hűtést, a kábelezést és a pótkocsi-vezérlőegységet. Ehhez már csak a “vas” – vagyis maga a vonóhorog kell utólag.”

Extrém példa vontatásra

A VW-sektől intelmeket is kaptunk arra vonatkozólag, hogy nem mindegy, kivel szereltetjük be a vonóhorgot:

“Megfelelő gyári információ hiányában kockázatos lehet a beavatkozás mai autókba. Egy Passatban például akár 66 kommunikációképes vezérlőelektronika, 8 CAN-rendszer és még egyéb érdekességek lehetnek, nem beszélve arról, hogy a diagnosztika megfelelő szervizkomputer és tudás nélkül vaktában tapogatózás. Tegyük hozzá, hogy a gyártók a sokéves garancián felül akár az idők végezetig támogatják az autóst komolyabb meghibásodások költségeiben, ha az autó szervizelőélete a szakszerűen makulátlan. Az utólagos beépítések befolyásolhatnak más rendszereket is, tehát vigyázat! Az autók (is) olyan gyorsan fejlődnek, hogy egy-két év alatt még az is lemarad, aki addig tisztában volt az akkori rendszerekkel. A mai autók csúcstechnikát képviselnek, és a régen szokásos “bőrözés” már veszélyes is lehet. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a mai autót drágább megvenni és üzemeltetni egyaránt. De ezért sokat is nyújt.”

Az új Passatra, A6-osra nem is találtunk utólagos vonóhorog-beszerelést, de még a kifutott generációkra sem. Maga a horog viszont megvásárolható. Egy gyári előkészítés az A6-oshoz 70 ezer forint az online konfigurátorban, ehhez 40 ezer körül adják a lengyel kampót, a másik véglet pedig a 115 ezres Westfalia-gyártmány.

Kommentek

  • Guevara

    Bizonyos típusoknál a vonóhorog egyben rendszámtakaró is. A mai, röpködő 50-100E Ft-os bírságok ellen hatékony védelmet nyújtanak. Azért azt is meg kell fizetni.

  • Fel_x

    Nem véletlen, hogy azoknál a típusoknál csak levehető fejűvel vizsgáztatják le, ha új szerelés.

  • cserizsolt

    Kedves Rácz Tamás szerző Úr,

    Sajnos csak most találtam rá a cikkére, de mivel én lassan 17 éve dolgozom a vonóhorog üzletágban, és jelenleg Európa egyik legnagyobb vonóhorog gyártójának termékeit értékesítem, nem tudok szó nélkül elmenni a “kisipari” kifejezés mellett.
    Nem érthető a cikkből, hogy mi is pontosan a kisipari. Tényleg létezik MO.-on ez a fajta garázsban összeeszkábált vonóhorog (ezek általában “H” csoport engedéllyel rendelkeznek), de nem nevezhető annak az “E” jellel (Európai Uniós Engedély) rendelkező után gyártott vonóhorog.
    Nálunk ugyan azon a gyártó soron gyártjuk a gyári (OEM), elsődleges beépítésre szánt gyári csomagolásba beszállított vonóhorgot, mint az után gyártottat.
    Természetesen mindkettő kivitel megfelel az EU szabályoknak, gyárilag megjelölt pontokon rögzíthetőek az autókhoz, a lökhárító kivágásának mértéke megegyezik, néha kisebb mint a gyári előírás, és figyelmeztetjük a vevőt/szerelőt a felszerelési utasításban a különböző extra alkatrészek használatára/beszerelésére.
    Természetesen bármely kérdése esetén állunk rendelkezésére, segítünk a jövőbeni részletesebb, több résztvevőt/felhasználót felvonultató cikk elkészítésében.
    Fel tudok ajánlani egy gyártátogatást, ahol naponta több mint 2300 db vonóhorgot gyártunk gyári és után gyártott piacra egyaránt.
    Tudunk támogatni egy összehasonlítást a gyári/után gyártott/garázs buher vonóhorgok bevonásával, szerelési/tesztelési szinten.

    Köszönöm ha elolvasta!

    Cseri Zsolt

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.