Egy halálos autóbaleset utóélete

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.04.26. 05.50

Koncertre indultak a srácok, a sofőr sokáig ellenállt a kísértésnek, hogy együtt igyon a többiekkel.

Norbi, Attila és Józsi jó barátok, együtt nőttek fel, együtt jártak gimnáziumba. Azóta is együtt csajoznak és szórakoznak. A baleset szombatjának éjszakáján Norbi szüleinek Volvójával indultak koncertre a tőlük 30 kilométerre lévő városba – a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija tragikus ütközéssel indul.

Felborultak

A hangolódás egy közbenső kisváros italozójában kezdődött, ahol több cimbora várta már őket. Attila és Józsi borozott, majd pálinkázott, a sofőrködő Norbi azonban kizárólag üdítőt ivott. A tízfős táraság három autóval ment a buliba, de nem konvojban, hanem pár perces különbséggel követték egymást. Norbiék voltak az első indulók, ugyanis tankolniuk kellett; Attila ült az anyósülésben, Józsi pedig hátul, hol egyik, hol másik barátja mögött.

Kimondottan meleg éjszaka volt, a sötétség ellenére a földeken még dolgoztak a betakarítók.

A tankolást követően félúton járhattak, amikor a jó helyismeret ellenére egy balra ívelő kanyarban sodródni kezdett a Volvo, majd nekiment az útszéli korlátnak. Ezt követően a jobb oldali töltés oldalának ütközött, végül egy fának csapódás után fejre borulva az úttest közepén állt meg.

A hátul ülő Józsi jobb oldali sorozat-bordatörést, vizenyős agyduzzadást, tüdőzúzódást szenvedett, sajnos a helyszínen meghalt. Mint később kiderült, nem volt bekötve.

Attila 8 napon belül gyógyuló kisebb zúzódásokkal megúszta a balesetet.

A kocsit vezető Norbi 8 napon túl gyógyuló súlyos koponyazúzódást, többszörös borda-, kulcscsont-, és kartörést szenvedett, roncsolódott a mája, megsérült a tüdeje, és részleges légmellett kapott.

Természetesen a baleset után vért vettek tőle a kórházban.

Habár a kocsmában tényleg nem ivott a többiekkel, a később megállapított toxikológus vélemény szerint Norbi vérének alkoholkoncentrációja a baleset időpontjában 1.10- 1, 25 g/l ezrelék volt. Ez a hivatalos megfogalmazás szerint őt “enyhe fokban korlátozta a biztonságos járművezetésben”. Vádlott lett belőle.

Beleivott a pálinkába

Norbi a rendőrségi kihallgatásakor elmondta, hogy a baleset előtt 80 km/órával közlekedett, ekkor észlelte, hogy vele szembe egy traktor közeledik. Körülbelül 30 méterre lehetett tőle, amikor meglátta, hogy a traktor mögött valami átnyúlik a saját sávjába. Ahogy ezt észrevette, fékezett és jobbra kormányozta a kocsit a kanyarban. Hozzátette, hogy ez a bal ív hosszú, de belátható. A fékezése során a kocsi megcsúszott, irányíthatatlanná vált, és egyenesen az árok felé repült.

A vád halált okozó ittas járművezetés lett

A védelmével a Székely Ügyvédi Irodát megbízó gyanúsított hozzátette: a baleset helyén, és annak 300-400 méteres körzetében a munkagépek felhordták a sarat, szerinte ezért csúszott meg a kocsi és vált irányíthatatlanná. Ezt a helyszíni szemle és a műszaki szakértői vélemény is alátámasztotta.

Az italfogyasztással kapcsolatban azt állította, hogy a benzinkúton, amíg a többiek tankoltak és a számlát fizették, egy hirtelen ötlettől vezérelve beleivott Józsi pálinkával töltött lapos üvegébe. Mint mondta, körülbelül 2-3 kortyot fogyasztott.

Hasonlóan emlékezett a történtekre a tanúként kihallgatott Attila is. Hozzátette, hogy barátja az este alatt nem fogyasztott alkoholt, legalábbis ő nem látta, hogy ivott volna.

Természetesen a rendőrség kihallgatta tanúként a traktorost is, aki előadta, hogy betakarítást végzett a traktorból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel. Mindkettő ki volt világítva, és a saját sávjának a közepén haladt. Állította: egészen biztosan nem lógott át egyik jármű sem a túloldali sávba.

A balesettel kapcsolatos emlékei szerint 30-40 méterre lehetett a Volvótól, amikor a szemből érkező autó hirtelen jobbra tért, majd mintha elrepült volna, nekicsapódott a töltésnek, aztán egy fának, és felborult. A sofőrt ő szedte ki a kocsiból, míg az anyósülésből maga mászott ki a másik fiatalember, viszont a hátul utazó eszméletét veszítette, nem nyúltak hozzá. A mentőket és a rendőrséget ő értesítette.

Végül halált okozó ittas járművezetés miatt emelt vádat Norbi ellen az ügyészség.

Bűnös!

Norbi nem tett vallomást a bíróság előtt, fenntartotta a nyomozás során mondottakat. Hozzátette, hogy nagyon sajnálja a történteket, a legjobb barátját veszítette el.
 
A bíróság előtt meghallgatott műszaki szakértő részletesen elemezte a baleset mechanizmusát. Megállapította, hogy a sárfelhordás az úttest 70-80 százalékát borította be, ami igen kedvezőtlen volt a balesetre nézve. Nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a megengedett legnagyobb sebesség felső határán közlekedő személygépjármű irányíthatatlanná vált. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy a sárfelhordás a baleset előtt már körülbelül 200 méterrel megkezdődött, így a vezető részéről kimutatható a vezetéstechnikai hiba, hiszen nem csökkentette autója sebességét.
 
Ítéletében a bíróság bűnösnek mondta ki Norbit halált okozó ittas járművezetés bűntettében.

A bíróság a büntetés kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte az ilyen balesetek elszaporodottságát, valamint, hogy a vádlott felelőtlen magatartásával több utas életét, testi épségét veszélyeztette.

Enyhítő körülményként értékelte azt, hogy Norbi büntetlen előéletű, a közlekedési előélete is  kifogástalan volt korábban, és azt, hogy önmaga is igen súlyosan megsérült a balesetben. Ezen felül azt is, hogy ? bár a magatartása miatt, de – gyermekkori barátját vesztette el, plusz az időmúlást is figyelembe vette, valamint a bűnösségre is kiterjedő beismerő vallomást.

A súlyosító és enyhítő körülményekre figyelemmel a bíróság 1 év 10 hónap fogházbüntetésre, 2 év közügyektől eltiltásra, és 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a fiatalt.

Olyan helyről mér a szupertraffi, ahonnan eddig soha, és ez nekünk jó
Kattints a képre

Egy halálos autóbaleset utóélete 1

Kommentek

  • gabetdi

    Két dolgot jegyeznék meg a cikkel kapcsolatban.

    1. Arról nem látok semmit, hogy a betakarítást végző céget/magánszemélyt mennyire büntették meg, mivel nagy mennyiségű sarat hordott fel az úttestre és ezzel súlyosan veszélyeztette az ott közlekedők testi épségét. Sajnos kb szerintem senki nem veszi figyelembe azt a tényt, hogy az úttestre hajtás előtt gondoskodni kell arról, hogy ne vigyenek fel sarat az úttestre…

    2. Így készülnek a traffipaxokat szükségesnek ítélő statisztikák a rendőrségnél. Azt leszámítva, hogy a gyerek ivott, 90km/h helyett 80km/h-val hajtott és mégis gyorshajtás, mivel valaki elfelejtette letakarítani a munkagépét mielőtt az útra hajtott volna…

    Ha egy normális országban élnénk, akkor egyrészt a sorfőrt elmarasztalták volna ittas vezetésért, a céget aki meg összeb.szta az utat meg irtózatosan elkaszálták volna munka körében elkövetett emberi életet veszélyeztető vétségért… szerintem.

  • janó

    A relatív gyorshajtás is gyorshajtás. Szerintem korrekt ítélet született.

    A sárfelhordással kapcsolat egyetértek, bár a felelős megállapítani… nagyon nehéz.

  • Jozscsi

    A sárfelhordással sajnos senki nem foglalkozik. Tulajdonképpen ha látni az útburkolaton, hogy erősen szennyezett, akkor az útviszonyoknak megfelelően kell csökkenteni a sebességet! Nem értem, miért enyhítő körülmény az, hogy a sofőr is súlyosan megsérült???? Az még nem hozza vissza az elhunyt fiút! Ivott és ez már önmagában is vétség! Talán, ha józanul érte volna őket a baleset, lehetne enyhítésről beszélni, de így nem. Soha nem értettem, hogy rutin nélkül hogy mernek még inni is és úgy vezetni. Kinyírta a barátját és nagyon olcsón megúszta.

  • Kempelen

    gabetdi, te így ismered az összes “normális” ország jogrendjét és bírói gyakorlatát?
    Baromságokat beszélsz…szerintem.

  • Kempelen

    A sárfelhordásra és minden egyéb szennyeződésre sajnos van egy gumiszabály: a nem a tőle elvárható legnagyobb körültekintéssel vezette a járművet.
    Ezt keverik sokan relatív gyorshajtással a tudatlanságuk miatt. A két dolog azonban nem keverendő össze!

  • DTF

    2-3 korty? Nem sok. Jopar orszagban ez belefer, lehetnigy vezetni. Tehat kizarhato az h az ittassag maitt kovetkezett volna be. A problema tenyleg az volt h latta h tiszta sar az ut, es ennek ellenre nem lassitott.
    Jo lenne tudni h a masik oldal milyen buntetest kapott…

  • kornelia

    Sajnos hibás volt a srác,mert szennyezett volt az útburkolat és nem választotta meg a megfelelő sebességet vagyis nem lassított!!Benne van a kreszben!!
    A 2-3 korty pálinkáról meg annyit,h vkit fejbe vág ennyi is,és már befolyásolja a vezetésben,vki meg 2-3 decit meg sem érez…
    Magyarul nem vagyunk egyformák és pont az a leghelyesebb,ha egyáltalán nem iszik az,aki vezet!!

  • demagóg

    Nem hiszem, hogy csak 2-3 korty pálinka lett volna. Attól nem ennyi lesz a véralkoholszint, hanem kevesebb.

    A másik fontos dolog, hogy ha a hátsó ülésen ülő személy bekötötte volna magát, akkor akár ma is élhetne.

    Én talán nem adtam volna letöltendőt a sofőrnek, bár ha belegondolok, hogy alkoholt ivott, akkor lehet hogy mégiscsak megérdemelte.

  • laci1982

    a büntetés jogos, mivel alkohol volt a szervezetében. Biztosan nem akarta megölni a barátját, de hibát követett el, amikor alkoholhoz nyúlt. A barátja is, mivel nem kötötte be magát. De ennek ellenére ittas-drogos vezetők mindig voltak és lesznek. S a biztonsági öv is sokakat irritál. Pedig ahhoz tényleg nagyon butának kell lenni, hogy ne használják.

  • hova

    2-8 évig terjedő a büntetési tétel. Nagyon olcsón megúszta a fiú, de a sárfelhordás miatt egy másik bűncselekmény is megvalósult- azt bezzeg senki nem vizsgálta!!

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.