Norbi, Attila és Józsi jó barátok, együtt nőttek fel, együtt jártak gimnáziumba. Azóta is együtt csajoznak és szórakoznak. A baleset szombatjának éjszakáján Norbi szüleinek Volvójával indultak koncertre a tőlük 30 kilométerre lévő városba – a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija tragikus ütközéssel indul.

Felborultak

A hangolódás egy közbenső kisváros italozójában kezdődött, ahol több cimbora várta már őket. Attila és Józsi borozott, majd pálinkázott, a sofőrködő Norbi azonban kizárólag üdítőt ivott. A tízfős táraság három autóval ment a buliba, de nem konvojban, hanem pár perces különbséggel követték egymást. Norbiék voltak az első indulók, ugyanis tankolniuk kellett; Attila ült az anyósülésben, Józsi pedig hátul, hol egyik, hol másik barátja mögött.

Kimondottan meleg éjszaka volt, a sötétség ellenére a földeken még dolgoztak a betakarítók.

A tankolást követően félúton járhattak, amikor a jó helyismeret ellenére egy balra ívelő kanyarban sodródni kezdett a Volvo, majd nekiment az útszéli korlátnak. Ezt követően a jobb oldali töltés oldalának ütközött, végül egy fának csapódás után fejre borulva az úttest közepén állt meg.

A hátul ülő Józsi jobb oldali sorozat-bordatörést, vizenyős agyduzzadást, tüdőzúzódást szenvedett, sajnos a helyszínen meghalt. Mint később kiderült, nem volt bekötve.

Attila 8 napon belül gyógyuló kisebb zúzódásokkal megúszta a balesetet.

A kocsit vezető Norbi 8 napon túl gyógyuló súlyos koponyazúzódást, többszörös borda-, kulcscsont-, és kartörést szenvedett, roncsolódott a mája, megsérült a tüdeje, és részleges légmellett kapott.

Természetesen a baleset után vért vettek tőle a kórházban.

Habár a kocsmában tényleg nem ivott a többiekkel, a később megállapított toxikológus vélemény szerint Norbi vérének alkoholkoncentrációja a baleset időpontjában 1.10- 1, 25 g/l ezrelék volt. Ez a hivatalos megfogalmazás szerint őt “enyhe fokban korlátozta a biztonságos járművezetésben”. Vádlott lett belőle.

Beleivott a pálinkába

Norbi a rendőrségi kihallgatásakor elmondta, hogy a baleset előtt 80 km/órával közlekedett, ekkor észlelte, hogy vele szembe egy traktor közeledik. Körülbelül 30 méterre lehetett tőle, amikor meglátta, hogy a traktor mögött valami átnyúlik a saját sávjába. Ahogy ezt észrevette, fékezett és jobbra kormányozta a kocsit a kanyarban. Hozzátette, hogy ez a bal ív hosszú, de belátható. A fékezése során a kocsi megcsúszott, irányíthatatlanná vált, és egyenesen az árok felé repült.

A vád halált okozó ittas járművezetés lett

A védelmével a Székely Ügyvédi Irodát megbízó gyanúsított hozzátette: a baleset helyén, és annak 300-400 méteres körzetében a munkagépek felhordták a sarat, szerinte ezért csúszott meg a kocsi és vált irányíthatatlanná. Ezt a helyszíni szemle és a műszaki szakértői vélemény is alátámasztotta.

Az italfogyasztással kapcsolatban azt állította, hogy a benzinkúton, amíg a többiek tankoltak és a számlát fizették, egy hirtelen ötlettől vezérelve beleivott Józsi pálinkával töltött lapos üvegébe. Mint mondta, körülbelül 2-3 kortyot fogyasztott.

Hasonlóan emlékezett a történtekre a tanúként kihallgatott Attila is. Hozzátette, hogy barátja az este alatt nem fogyasztott alkoholt, legalábbis ő nem látta, hogy ivott volna.

Természetesen a rendőrség kihallgatta tanúként a traktorost is, aki előadta, hogy betakarítást végzett a traktorból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel. Mindkettő ki volt világítva, és a saját sávjának a közepén haladt. Állította: egészen biztosan nem lógott át egyik jármű sem a túloldali sávba.

A balesettel kapcsolatos emlékei szerint 30-40 méterre lehetett a Volvótól, amikor a szemből érkező autó hirtelen jobbra tért, majd mintha elrepült volna, nekicsapódott a töltésnek, aztán egy fának, és felborult. A sofőrt ő szedte ki a kocsiból, míg az anyósülésből maga mászott ki a másik fiatalember, viszont a hátul utazó eszméletét veszítette, nem nyúltak hozzá. A mentőket és a rendőrséget ő értesítette.

Végül halált okozó ittas járművezetés miatt emelt vádat Norbi ellen az ügyészség.

Bűnös!

Norbi nem tett vallomást a bíróság előtt, fenntartotta a nyomozás során mondottakat. Hozzátette, hogy nagyon sajnálja a történteket, a legjobb barátját veszítette el.
 
A bíróság előtt meghallgatott műszaki szakértő részletesen elemezte a baleset mechanizmusát. Megállapította, hogy a sárfelhordás az úttest 70-80 százalékát borította be, ami igen kedvezőtlen volt a balesetre nézve. Nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a megengedett legnagyobb sebesség felső határán közlekedő személygépjármű irányíthatatlanná vált. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy a sárfelhordás a baleset előtt már körülbelül 200 méterrel megkezdődött, így a vezető részéről kimutatható a vezetéstechnikai hiba, hiszen nem csökkentette autója sebességét.
 
Ítéletében a bíróság bűnösnek mondta ki Norbit halált okozó ittas járművezetés bűntettében.

A bíróság a büntetés kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte az ilyen balesetek elszaporodottságát, valamint, hogy a vádlott felelőtlen magatartásával több utas életét, testi épségét veszélyeztette.

Enyhítő körülményként értékelte azt, hogy Norbi büntetlen előéletű, a közlekedési előélete is  kifogástalan volt korábban, és azt, hogy önmaga is igen súlyosan megsérült a balesetben. Ezen felül azt is, hogy ? bár a magatartása miatt, de – gyermekkori barátját vesztette el, plusz az időmúlást is figyelembe vette, valamint a bűnösségre is kiterjedő beismerő vallomást.

A súlyosító és enyhítő körülményekre figyelemmel a bíróság 1 év 10 hónap fogházbüntetésre, 2 év közügyektől eltiltásra, és 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a fiatalt.

Olyan helyről mér a szupertraffi, ahonnan eddig soha, és ez nekünk jó
Kattints a képre

Egy halálos autóbaleset utóélete 1