Egy halálos autóbaleset utóélete

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.04.26. 05.50

Koncertre indultak a srácok, a sofőr sokáig ellenállt a kísértésnek, hogy együtt igyon a többiekkel.

Norbi, Attila és Józsi jó barátok, együtt nőttek fel, együtt jártak gimnáziumba. Azóta is együtt csajoznak és szórakoznak. A baleset szombatjának éjszakáján Norbi szüleinek Volvójával indultak koncertre a tőlük 30 kilométerre lévő városba – a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija tragikus ütközéssel indul.

Felborultak

A hangolódás egy közbenső kisváros italozójában kezdődött, ahol több cimbora várta már őket. Attila és Józsi borozott, majd pálinkázott, a sofőrködő Norbi azonban kizárólag üdítőt ivott. A tízfős táraság három autóval ment a buliba, de nem konvojban, hanem pár perces különbséggel követték egymást. Norbiék voltak az első indulók, ugyanis tankolniuk kellett; Attila ült az anyósülésben, Józsi pedig hátul, hol egyik, hol másik barátja mögött.

Kimondottan meleg éjszaka volt, a sötétség ellenére a földeken még dolgoztak a betakarítók.

A tankolást követően félúton járhattak, amikor a jó helyismeret ellenére egy balra ívelő kanyarban sodródni kezdett a Volvo, majd nekiment az útszéli korlátnak. Ezt követően a jobb oldali töltés oldalának ütközött, végül egy fának csapódás után fejre borulva az úttest közepén állt meg.

A hátul ülő Józsi jobb oldali sorozat-bordatörést, vizenyős agyduzzadást, tüdőzúzódást szenvedett, sajnos a helyszínen meghalt. Mint később kiderült, nem volt bekötve.

Attila 8 napon belül gyógyuló kisebb zúzódásokkal megúszta a balesetet.

A kocsit vezető Norbi 8 napon túl gyógyuló súlyos koponyazúzódást, többszörös borda-, kulcscsont-, és kartörést szenvedett, roncsolódott a mája, megsérült a tüdeje, és részleges légmellett kapott.

Természetesen a baleset után vért vettek tőle a kórházban.

Habár a kocsmában tényleg nem ivott a többiekkel, a később megállapított toxikológus vélemény szerint Norbi vérének alkoholkoncentrációja a baleset időpontjában 1.10- 1, 25 g/l ezrelék volt. Ez a hivatalos megfogalmazás szerint őt “enyhe fokban korlátozta a biztonságos járművezetésben”. Vádlott lett belőle.

Beleivott a pálinkába

Norbi a rendőrségi kihallgatásakor elmondta, hogy a baleset előtt 80 km/órával közlekedett, ekkor észlelte, hogy vele szembe egy traktor közeledik. Körülbelül 30 méterre lehetett tőle, amikor meglátta, hogy a traktor mögött valami átnyúlik a saját sávjába. Ahogy ezt észrevette, fékezett és jobbra kormányozta a kocsit a kanyarban. Hozzátette, hogy ez a bal ív hosszú, de belátható. A fékezése során a kocsi megcsúszott, irányíthatatlanná vált, és egyenesen az árok felé repült.

A vád halált okozó ittas járművezetés lett

A védelmével a Székely Ügyvédi Irodát megbízó gyanúsított hozzátette: a baleset helyén, és annak 300-400 méteres körzetében a munkagépek felhordták a sarat, szerinte ezért csúszott meg a kocsi és vált irányíthatatlanná. Ezt a helyszíni szemle és a műszaki szakértői vélemény is alátámasztotta.

Az italfogyasztással kapcsolatban azt állította, hogy a benzinkúton, amíg a többiek tankoltak és a számlát fizették, egy hirtelen ötlettől vezérelve beleivott Józsi pálinkával töltött lapos üvegébe. Mint mondta, körülbelül 2-3 kortyot fogyasztott.

Hasonlóan emlékezett a történtekre a tanúként kihallgatott Attila is. Hozzátette, hogy barátja az este alatt nem fogyasztott alkoholt, legalábbis ő nem látta, hogy ivott volna.

Természetesen a rendőrség kihallgatta tanúként a traktorost is, aki előadta, hogy betakarítást végzett a traktorból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel. Mindkettő ki volt világítva, és a saját sávjának a közepén haladt. Állította: egészen biztosan nem lógott át egyik jármű sem a túloldali sávba.

A balesettel kapcsolatos emlékei szerint 30-40 méterre lehetett a Volvótól, amikor a szemből érkező autó hirtelen jobbra tért, majd mintha elrepült volna, nekicsapódott a töltésnek, aztán egy fának, és felborult. A sofőrt ő szedte ki a kocsiból, míg az anyósülésből maga mászott ki a másik fiatalember, viszont a hátul utazó eszméletét veszítette, nem nyúltak hozzá. A mentőket és a rendőrséget ő értesítette.

Végül halált okozó ittas járművezetés miatt emelt vádat Norbi ellen az ügyészség.

Bűnös!

Norbi nem tett vallomást a bíróság előtt, fenntartotta a nyomozás során mondottakat. Hozzátette, hogy nagyon sajnálja a történteket, a legjobb barátját veszítette el.
 
A bíróság előtt meghallgatott műszaki szakértő részletesen elemezte a baleset mechanizmusát. Megállapította, hogy a sárfelhordás az úttest 70-80 százalékát borította be, ami igen kedvezőtlen volt a balesetre nézve. Nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a megengedett legnagyobb sebesség felső határán közlekedő személygépjármű irányíthatatlanná vált. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy a sárfelhordás a baleset előtt már körülbelül 200 méterrel megkezdődött, így a vezető részéről kimutatható a vezetéstechnikai hiba, hiszen nem csökkentette autója sebességét.
 
Ítéletében a bíróság bűnösnek mondta ki Norbit halált okozó ittas járművezetés bűntettében.

A bíróság a büntetés kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte az ilyen balesetek elszaporodottságát, valamint, hogy a vádlott felelőtlen magatartásával több utas életét, testi épségét veszélyeztette.

Enyhítő körülményként értékelte azt, hogy Norbi büntetlen előéletű, a közlekedési előélete is  kifogástalan volt korábban, és azt, hogy önmaga is igen súlyosan megsérült a balesetben. Ezen felül azt is, hogy ? bár a magatartása miatt, de – gyermekkori barátját vesztette el, plusz az időmúlást is figyelembe vette, valamint a bűnösségre is kiterjedő beismerő vallomást.

A súlyosító és enyhítő körülményekre figyelemmel a bíróság 1 év 10 hónap fogházbüntetésre, 2 év közügyektől eltiltásra, és 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a fiatalt.

Olyan helyről mér a szupertraffi, ahonnan eddig soha, és ez nekünk jó
Kattints a képre

Egy halálos autóbaleset utóélete 1

Kommentek

  • gabetdi

    Két dolgot jegyeznék meg a cikkel kapcsolatban.

    1. Arról nem látok semmit, hogy a betakarítást végző céget/magánszemélyt mennyire büntették meg, mivel nagy mennyiségű sarat hordott fel az úttestre és ezzel súlyosan veszélyeztette az ott közlekedők testi épségét. Sajnos kb szerintem senki nem veszi figyelembe azt a tényt, hogy az úttestre hajtás előtt gondoskodni kell arról, hogy ne vigyenek fel sarat az úttestre…

    2. Így készülnek a traffipaxokat szükségesnek ítélő statisztikák a rendőrségnél. Azt leszámítva, hogy a gyerek ivott, 90km/h helyett 80km/h-val hajtott és mégis gyorshajtás, mivel valaki elfelejtette letakarítani a munkagépét mielőtt az útra hajtott volna…

    Ha egy normális országban élnénk, akkor egyrészt a sorfőrt elmarasztalták volna ittas vezetésért, a céget aki meg összeb.szta az utat meg irtózatosan elkaszálták volna munka körében elkövetett emberi életet veszélyeztető vétségért… szerintem.

  • janó

    A relatív gyorshajtás is gyorshajtás. Szerintem korrekt ítélet született.

    A sárfelhordással kapcsolat egyetértek, bár a felelős megállapítani… nagyon nehéz.

  • Jozscsi

    A sárfelhordással sajnos senki nem foglalkozik. Tulajdonképpen ha látni az útburkolaton, hogy erősen szennyezett, akkor az útviszonyoknak megfelelően kell csökkenteni a sebességet! Nem értem, miért enyhítő körülmény az, hogy a sofőr is súlyosan megsérült???? Az még nem hozza vissza az elhunyt fiút! Ivott és ez már önmagában is vétség! Talán, ha józanul érte volna őket a baleset, lehetne enyhítésről beszélni, de így nem. Soha nem értettem, hogy rutin nélkül hogy mernek még inni is és úgy vezetni. Kinyírta a barátját és nagyon olcsón megúszta.

  • Kempelen

    gabetdi, te így ismered az összes “normális” ország jogrendjét és bírói gyakorlatát?
    Baromságokat beszélsz…szerintem.

  • Kempelen

    A sárfelhordásra és minden egyéb szennyeződésre sajnos van egy gumiszabály: a nem a tőle elvárható legnagyobb körültekintéssel vezette a járművet.
    Ezt keverik sokan relatív gyorshajtással a tudatlanságuk miatt. A két dolog azonban nem keverendő össze!

  • DTF

    2-3 korty? Nem sok. Jopar orszagban ez belefer, lehetnigy vezetni. Tehat kizarhato az h az ittassag maitt kovetkezett volna be. A problema tenyleg az volt h latta h tiszta sar az ut, es ennek ellenre nem lassitott.
    Jo lenne tudni h a masik oldal milyen buntetest kapott…

  • kornelia

    Sajnos hibás volt a srác,mert szennyezett volt az útburkolat és nem választotta meg a megfelelő sebességet vagyis nem lassított!!Benne van a kreszben!!
    A 2-3 korty pálinkáról meg annyit,h vkit fejbe vág ennyi is,és már befolyásolja a vezetésben,vki meg 2-3 decit meg sem érez…
    Magyarul nem vagyunk egyformák és pont az a leghelyesebb,ha egyáltalán nem iszik az,aki vezet!!

  • demagóg

    Nem hiszem, hogy csak 2-3 korty pálinka lett volna. Attól nem ennyi lesz a véralkoholszint, hanem kevesebb.

    A másik fontos dolog, hogy ha a hátsó ülésen ülő személy bekötötte volna magát, akkor akár ma is élhetne.

    Én talán nem adtam volna letöltendőt a sofőrnek, bár ha belegondolok, hogy alkoholt ivott, akkor lehet hogy mégiscsak megérdemelte.

  • laci1982

    a büntetés jogos, mivel alkohol volt a szervezetében. Biztosan nem akarta megölni a barátját, de hibát követett el, amikor alkoholhoz nyúlt. A barátja is, mivel nem kötötte be magát. De ennek ellenére ittas-drogos vezetők mindig voltak és lesznek. S a biztonsági öv is sokakat irritál. Pedig ahhoz tényleg nagyon butának kell lenni, hogy ne használják.

  • hova

    2-8 évig terjedő a büntetési tétel. Nagyon olcsón megúszta a fiú, de a sárfelhordás miatt egy másik bűncselekmény is megvalósult- azt bezzeg senki nem vizsgálta!!

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.