Bár a sárga mentők a napszítta Hiace-ek és régi Sprinterek mellett nagyon frissnek hatnak, a Volkswagen Crafter-flotta számos járműve időközben 150-200 ezer kilométert teljesített a mentőszolgálatnál. A tapasztalatok a Profile-építésű rövidebb tengelytávú verzióval alapvetően kedvezőek. (A korai Craftereket, a járműpark kisebb részét az ORFK-nak fényhidakat beszállító Scorpio Kft. és egy, azóta csődbe ment szlovák cég közösen rendezte be. Ezeket a munkaeszközöket siralmasnak minősítették a bennük dolgozók). Az ősöreg mentőket öröm volt lecserélni modernebb kocsikra, de a járművek használói több műszaki gondról is beszámoltak.

Kis motor, két turbó, extrém terhelés

Ezekben a mentőkben 1968 köbcentis dízelmotorok dolgoznak, változattól függően egy vagy két turbófeltöltővel, 136 illetve 163 lóerős teljesítménnyel. A hozzánk eljutó panaszok zöme az erősebbik motorral kapcsolatos. Mentőgépkocsi-vezetőkkel beszélgetve korai turbóbajokról, hengerfejesedésről, motorcserékről hallottunk a 2012-től rendszeresített járműveken. Ismétlődő vélemény, hogy egyik motor sem bírja a jármű tömegét és váratlanul gyorsan elhasználódik a kuplung.

2012-től álltak szolgálatba a sárga mentőjárművek Magyarországon

Ezek azonban az egyes mentőegységeknél szerzett tapasztalatok, nem tükrözik a teljes flotta helyzetét. Sajnos a motorcserék és a feltöltőcserék számáról nem sikerült mérvadó adatokhoz jutnunk. “A garanciális javítások körét a Porsche Hungaria bizalmasan kezeli, a mentőszolgálat nem kap összesítést az elvégzett munkálatokról. Az elmúlt időszakban nem merült fel olyan műszaki, garanciális probléma, amit ne tudtunk volna soron kívül, megnyugtatóan kezelni” – közölte az OMSZ.

Konkrét számokról az importőr szakembere sem nyilatkozott. “Nem rendelkezünk külön kimutatással a 136 és a 163 lóerős motorváltozatról, de az erősebbik feltöltőjével nincs kiugróan több probléma a szervizhálózat tapasztalatai szerint” – mondta Kovács András. A Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója konkrét számok említése nélkül azt nyilatkozta lapunknak, hogy “A mentőautók extrém igénybevétele ellenére a Crafterek esetében a motorcserék száma nem kiugró, jóllehet a magyarországi Crafter-állományban meghatározó a 200 darabos OMSZ-flotta.”

Mekkora a fogyasztás?

Megoszlanak a vélemények a fogyasztást illetően is. Míg egy Budapesten mentőző gépkocsivezető “erős 15 literről” számolt be és a fővároson kívül dolgozó kollégája is 16 l/100 km feletti fogyasztást mér, a teljes állományra vonatkozó OMSZ-statisztika jóval kedvezőbb képet fest. Az átlagérték nem éri el a 12 liter százon, ami az igénybevétel tükrében igen kedvező.

Átlagfogyasztási értékek

Ford Transit 9,66 liter/100 km
Mercedes-Benz Sprinter 12,68
liter/100 km
Toyota Hiace 10,03 liter/100 km
Volkswagen Cafter 11,72 liter/100 km

2014-es adatok. Az OMSZ gépjárműveinek éves súlyozott átlagfogyasztása 11,6 l/100 km. Forrás: Országos Mentőszolgálat

Civil használatban a VW T5 többnyire városon belüli, a Crafter inkább hosszú távú fuvarozási feladatokat lát el. Ebben a szerepben a dobozosokba belepörög 600-700 ezer kilométer, az üzemeltetőknek mégis furcsa lehet jóval kevesebbet futott mentőautók meghibásodásairól olvasni.

Nem erre tervezték

Nem csoda, hogy a mentőkkel több a gond, mert ezek a járművek, főként Budapesten, valóban extrém igénybevételnek vannak kitéve. Az egyik tényező a súly. Ezek a kocsik folyamatosan teljes terheléssel futnak. A berendezett Crafterek 3,5-3,9 tonnás súlya azt jelenti, hogy életükből teljesen kimaradnak a normál kisteherautókat kímélő, áru nélkül vagy részleges terheléssel megtett utak.

Nagyon kedvező garanciális feltételeket harcolt ki az Országos Mentőszolgálat. De nem örökre állja az importőr a mintegy 200 darabos Crafter-flotta javításait

A budapesti mentőzés kőkemény nyúzópróba a kereszteződések előtti erős fékezésekkel és utána a padlógázas kigyorsítással. Az Országos Mentőszolgálat szakértői az első Crafterek érkezésekor megvizsgálták, mekkora igénybevétel vár a járművekre. “Míg egy normál áruszálló esetében a járműhasználat 40 százalék körüli érték (ami egy sok változót figyelembe vevő komplex mérőszám), addig egy mentőautónál ugyanez 95 százalék felett van” – nyilatkozta lapunknak Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatója.

“Nyugat-Európában – a jobb közlekedési kultúra miatt – a mentőautók egyenletesebb sebességgel haladhatnak, könnyebben elengedik őket az autósok. Budapesten jóval intenzívebb a használatuk és gyorsabb az amortizációjuk” – tapasztalja László Endre Márton, a Profile Vehicles Oy magyarországi vezetője. A finn központú Profile kistarcsai gyárában készülnek a mentőgépjárművek, az alapjukat adó kisteherautókból. A cég részben az OMSZ megrendelésére, részben exportra, például cseh, svéd vagy szlovák mentőszolgálatok számára építi igen elismert járműveit.

Haszonjárműként mind a Volkswagen Crafter, mind a hajtásláncát kivéve vele sok tekintetben megegyező, közös gyárban készülő Mercedes-Benz Sprinter bevált piaci szereplő, elismert kvalitásokkal. A bajok nagyrészt abból adódnak, hogy ezeket a dobozos kisteherautókat más igénybevételre konstruálták.

4 év/240 000 km illetve 60 év/300 000 km a garanciális időszak, amiben a járművek karbantartási is benne van

A gondok biztosan nem foghatók szakszerűtlen karbantartásra. A sárga mentők szervizelését a Volkswagen márkaszerviz-hálózata végzi, a karbantartás a tenderrészvétel feltétele volt. A normál kopáson felüli alkatrészcserék költségét az importőr fedezi, az OMSZ ugyanis kitűnő garanciális feltételeket alkudott ki.

Több hullámban érkeztek a Crafterek, de a jótállási időszak mindkét konstrukcióban nagyon kedvező. A járművek egy részét 4 év/240 000 kilométerig érvényes garancia óvja, ráadásul itt sikerült elérni, hogy a későbbi bekövetkeztekor veszítse érvényét, szemben a megszokott konstrukcióval, amikor például vagy a 2+2 év leteltével vagy a 200 000-ik kilométer elérésekor ér véget a garancia, hiába volna a másik tényezőben tartalék. A járművek másik részét a normál kifutású, de hat év/300 000 kilométerre érvényes garancia óvja.

Ezzel kapcsolatban Kovács Andrást arról is megkérdeztük, hogy a garanciális kiadásokból fakadt-e áremelés a későbbi mentőautó-tendereken. A menedzser ezt cáfolta, a Crafter árát a felszereltség bővítésén felül a gyár éves áremelése és az euró forint árfolyam mozgatja, de csupán néhány százalékos mértékben. A számokból jól látszik, hogy a felszerelt mentőautók darabára a kezdeti 23 millió forintról 18 millió Ft alá csökkent.

Egy mentőautó kiesése azonban akkor is fájdalmas, ha a többletköltségeket egyelőre az importőr viseli. Ebben a műfajban nem tud csereautót adni a márkaszerviz a javítás idejére. Aggasztó, hogy mi lesz a jövőben, mert jelenleg a mentőjárművek selejtezési korhatára 10+3 év. A tízéves időszakot ugyanis meg lehet toldani még három évvel. A kormánytól függetlenül, szégyenteljesen alulfinanszírozott OMSZ pénzínségét ismerve a Crafterek sem biztos, hogy tíz évesen búcsúzhatnak.
 

Kevés pénzt kap a kormánytól az Országos Mentőszolgálat, a mentőjárművek tízéves selejtezési idejét kénytelen volt kitolni 10+3 évre. A lerobbanó mentőket nagyon nehéz pótolni és a tartalék sem jobb. Volt olyan mentőegység, akik egy nap három autóval dolgoztak

Nettó 110 ezres fizetésekkel a mentőknél nemcsak a munkatársak anyagi megbecsültsége elkeserítő, arcpirító juttatásaik dacára sokszor saját költségen szerelik fel a mentőállomásokat a legalapvetőbb tételekkel, amilyen egy mikrohullámú sütő vagy a bútorzat. Közben egy másik állami szervnek van plusz 375 millió forintja új autóira, ami az állami járműbeszerzésekre rálátók szerint tényleg csak a jéghegy csúcsa. Vagy annak is csak a hegye.

Mi lenne az ideális mentőautó?

Kérdés, hogy milyen hajtáslánccal adódna kevesebb probléma. Mentőgépkocsi-vezetőktől azt hallottuk, hogy szerényebb fajlagos teljesítményű motorra volna szükség, lehetőleg automatikus váltóval. Automata váltóval felszabadulna egy kezük, most ugyanis kereszteződéshez érve egyes járművekben kézzel kell működtetni a szirénát, váltani a sziréna hangjait és közben a váltófokozatokat is. Biztonságosabb volna, ha a sofőrök nem engednék el ennyiszer a kormányt. Az a baj, hogy mára a kisebb terhelésű, 2,8-3,0 literes dízelek jórészt kivesztek, mert a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást kisebb hengerűrtartalmú motorokkal lehet leszorítani, legalábbis a szabványos mérésben.

Nagymotoros alapautó lehetne a V6-os, felárért automatikus váltós Sprinter, amely az opciós hátsó légrugózással enyhítené a dobozosokból kialakított mentőautók egyik nagy baját. Mivel ezek haszonjárműnek készültek, a raktérben zötyögő ládák kényelme nem volt fejlesztési szempont, ennek megfelelően rázzák a személyzetet és a betegeket. Légrugós, hathengeres, automata Sprinterek beszerezésére azonban kevés az esély.

Audik és 184 lóerős Mercedesek járőrautóként. Amíg a miniszterekért mentőhelikopter érkezik egy közlekedési balesethez és repülnek a Honvédkórházba, a döntéshozóknak nem lesz kapcsolatuk a hazai egészségügy tényleges viszonyaival. A rendőrök védik meg őket a tüntetőktől, de nem mi látjuk el őket, ha hozzájuk vágják a macskakövet - mondta erről egy mentődolgozó

Más költségvetési tényezőkkel szemben a humán ágazat, legyen az oktatás vagy egészségügy, lobbiereje csekély. Elég körülnézni egy rázósabb focimeccs helyszínén, a rendőrség több százmillió forintnyi új Sprinter kisbusszal vonul ki a terep biztosítására.

Pintér Sándor alatt a Belügyminisztérium képes volt a célnak megfelelő Dacia Dusterek helyett a listaáron sokkal drágább Škoda Yetiket választani terepjáróként, Audikat és 184 lóerős és összkerekes Mercedes-Benzeket járőrautónak beszerezni.

Baj van a mentőautókkal? 1
Akit érdekel a mentőzés, olvassa el Földes Attila remekművét a mentők mindennapjairól. A cikkben lévő gömbpanorámával körülnézhettek egy Sprinter betegterében, lesz min csodálkozni.