Világméretű rendőr-összeesküvés a gyorshajtók ellen

Mindenki titkolja, mennyire is veszélyes a gyorshajtás

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.04.20. 16.00

Itt a sok szép új traffipax, szolgálnak és védenek bennünket vele a rendőrök. De biztos, hogy pont traffipaxvásárlással hasznosul legjobban az EU-s pénz?

Már harmadik éve, hogy megírtuk: a KSH akkor kezünkbe került statisztikai adatai alapján a személyi sérüléssel járó balesetek nevetségesen csekély hányadát okozza az abszolút gyorshajtás, tehát a sebességhatár átlépése. A 2011-es adat szerint az összes személyi sérüléses baleset 0,8%-ának, az összes halálos baleset 2,8%-ának volt közvetlen oka a megengedett sebesség túllépése. Ez a szám azért volt megdöbbentő, mert a magyar rendőrség érzékelhető közlekedésbiztonsági munkájának túlnyomó részét a sebességmérés teszi ki.

Azóta a KSH jelentéseiből valahogy hiányzik ez az adat, sőt: a Központi Statisztikai Hivatal online keresőjében 2011 óta nincs releváns közlekedési baleseti kimutatás! Egyre gyakrabban hívnak fel, küldenek emailt NEKEM újságírók, közlekedési jogászok, hogy tudok-e valami újat, mert az én cikkem a legfrissebb forrás erre az adatra. Hát, sajnos nem tudok.

No mindegy is, hiszen a rendőrség vezetésével folytatott beszélgetéseimből azt viszont tudom, hogy a KSH-nak is ők adták-adják az adatokat, és saját bevallásuk szerint sem pontos az ilyesfajta statisztika. A rendőr munkája során elsősorban nem a baleset okát, hanem a felelősét keresi, a helyszínelések végkövetkeztetései kevésbé tükrözik a tudományos alaposságot, mint a praktikus leegyszerűsítést.

Az egyetlen általam ismert friss közúti közlekedési baleseti statisztikai jelentés jelenleg az Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapján érhető el, a baleseti okokkal kapcsolatos bekezdés így néz ki:

Az a rohadt gyorshajtás! Persze lehet, hogy csak 20km/h volt, de biciklivel, jégen - a statisztika nem különbözteti meg az abszolút és relatív gyorshajtást

“A balesetek főbb okai vonatkozásában említésre változás nem történt. A személyi sérüléssel járó közúti balesetek egyharmada, 33%-a aktív, vagy passzív sebességtúllépés miatt következett be. (Ez egyben a gyorshajtások baleseteken belüli arányának növekedését jelzi, hiszen tavaly az első negyedév végén a személysérüléses közúti balesetek 29%-ának hátterében állt a gyorshajtás). Elsőbbségi jog megsértése miatt az összes első negyedévi balesetek 26%-át okozták (ez az elmúlt évvel azonos arány), míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása az összes eset 15%-ában (tavaly 14%-ában) állt személysérüléses baleset hátterében.”

Ennyi, mert ennyire van szükség ahhoz, hogy megerősítse a rendőrség álláspontját. A balesetek egyharmadát okozza a gyorshajtás, a gyorshajtás ellenszere a traffipax, tehát traffipaxot kell venni és a rendőröket azok őrzésével kell megbízni, így lehet a legtöbbet tenni a baleset-megelőzésért. (Mellesleg: mi a fene az az aktív meg passzív sebesség-túllépés? Erős a gyanúnk, hogy Micike, a gépíró összekeverte a dolgokat és abszolút meg relatív helyett írta ezeket a kellemesebb, rövidebb szavakat.)

Mérgemben, amiért tovább folytatódik ez az álságos bizonygatás, hogy a traffipax a leghatásosabb dolog a balesetek ellen, megpróbáltam utánajárni, más országokban mi a balesetek oka.

És kudarcot vallottam.

Gyakorlatilag mintha nem létezne ilyen statisztika. Nem idézem be az összes forrásomat, a briteknél, íreknél, németeknél, osztrákoknál, franciáknál nagyjából ugyanazt kaptam, mint amit az amerikaiaknál. Vagyis valami olyat, mint az USA autópálya-kezelőjénél, a Federal Highway Administration-nél. Ebben a dokumentumban 2012-es adatok alapján von le következtetéseket az FHA, ami minket érdekel: a balesetek kb. 30%-ában játszik szerepet a gyorshajtás, de az abszolút és relatív gyorshajtást itt sem vették külön a készítők. Az NHTSA, az amerikai közlekedésbiztonsági kormányszerv szerint egy-egy baleset márpedig gyorshajtás miatt következett be, akár versenyzett az okozó, akár a körülményekhez képest túl gyorsan hajtott, akár átlépte az engedélyezett sebességhatárt:

Amerikában is 30-32% a túl nagy sebesség szerepe a halálos balesetekben, de ott sem vizsgálják külön az abszolút és relatív gyorshajtást

“NHTSA considers a crash to be speeding-related if the driver was charged with a speeding-related offense or if an officer indicated that racing, driving too fast for conditions, or exceeding the posted speed limit was a contributing factor inthe crash.”

Az USÁ-ban a közlekedésbiztonsági szervek szerint az elmúlt évben 2%-kal nőtt a gyorshajtás szerepe a balesetekben – nyilván ott is szoktak traffipax-beszerzések lenni.

Az ömlesztett “gyorshajtás” mellett két tényező még fel-felmerült, nagyjából a gyorshajtáséhoz hasonló súllyal a jelentésekben, statisztikákban. Az egyik a vezető fáradtsága, 20-30% között szerepelt a közúti balesetek előidéző okai között. A másik pedig, amikor a vezető valami mással foglalkozott a vezetésre való koncentrálás helyett. Ausztriában az összes személyi sérüléses baleset 37%-ában van jelen a vezető figyelmetlensége, a halálos balesetek között a vezető ok – 28 százalékkal – ismét az összemosott abszolút és relatív gyorshajtás, a sebesség nem megfelelő megválasztása.

A német baleseti tényezők, 2012-ből. Csak harmadik a kívánatos sebesség abszolút vagy relatív túllépése

Még a németeknél sikerült megtalálni a leginkább alapos adatsort, de ott is összemosódik a havas úton kanyarban ötvennel kisodródás meg a százhússzal ámokfutás a városban. Személyi sérüléses baleseti tényezők:

16% kanyarodás, megfordulás, elindulás, tolatás
15% elsőbbség
14% sebesség megválasztása
12% követési távolság
7% helytelen úthasználat
5% gyalogosokkal szemben elkövetett szabálytaalnság
4% alkohol hatása alatt vezetés
4% előzés
24% egyéb ok

Aki gyakran vezet Németországban, tapasztalhatja is, mennyire más ott a munkaszervezés a rendőrségné. Nem csak traffizó rendőrt, de autópályán cikázókat kiszedő, tákolt trélerrel használt autókat hazahúzó keletieket ellenőrző, kamionos tachográfokat vizslató közeget is látni. Jó, hogy az fárasztóbb meg nem csorog olyan könnyen belőle a pénz, mint az automatikus bírságolásból, de talán közvetlenebb és komolyabb hatása van a közlekedés biztonságára.

Mielőtt bárki is nekiállni a véremet kívánni: nem azt mondom, hogy a gyorshajtás nem tud veszélyes lenni. Azt se mondom, hogy a hatósági sebességmérés hülyeség, sőt: a fix traffipaxot kifejezetten hasznos dolognak tartom, ha veszélyes helyre telepítik, hiszen ott lassítja a forgalmat, ahol veszélyes gyorsan menni.

Amit mondok: dühít, hogy az adómból fenntartott rendőrség teljesen megalapozatlanul szervezi a közlekedés-biztonsággal kapcsolatos munkáját. Traffipaxokat veszünk milliárdokért és rendőrt állítunk az elvileg automatikus rendszerben dolgozó gép mellé, hogy őrizze, el ne lopják, mindezt egy bemondott 30%-os kockázati tényezőre alapozva. Pedig több haszna lenne benzint venni a rendőrautókba, motorokba és menni velük, a tulajdonosnak utólag küldözgetett csekkek helyett ott helyben lefülelni, számon kérni személyesen azt a vezetőt, aki nem képes normálisan beilleszkedni a forgalomba, nem adja meg az elsőbbséget, vagy netán negyven tonnás kamionnal félálomban kóvályog a leállósávban az autópályán. Kilencvennel, amit nem büntet meg semmilyen traffipax.

Szavazás

Mit gondolsz, tényleg megfelel a rendőrségi munkában a sebességmérés aránya a gyorshajtás veszélyességének?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • ffff

    Ez az “aktív – passzív” ütött. :-)
    Biztosan nem azokra gondoltak a passzívnál, akiket túl gyorsan húznak vontatókötélen? :-))

  • CoIie

    A cikk nyitott kapukat dönget, hiszen a csodatrafik, majd csak kis hányadban mérnek sebességet, sokkal inkább mindenféle más vegzálásra méltó cselekedtet (most nem sorolnám fel). Hurrá!

  • öregszem

    Inkább a Rendöröket kéne megfizetni !!!!

  • subtotal

    Colie: frászt, ezt csak mondják, hogy majd fognak…majd ha fagy, tán. Jelenleg az alapfunkció, a sebességmérés sem működik vele.

  • subtotal

    Ami a cikket illeti: szerintem világosan látszik, hogy a német limit nélküli pályák mennyire jól teljesítenek a gyorshajtás elleni küzdelemben, hiszen ott a sebesség helytelen megválasztása csak 14%-ban oka a személyi sérüléses baleseteknek.
    Szóval gyerekként van ez a társadalom kezelve és politikai síkon van megmagyarázva (jelentése: hazudnak mint a szél) itt minden…

  • keeperbk

    Az aktív-passzív megnevezésnél, a relatív és abszolút gyorshajtás sokkal szemléletesebb, sőt, az elsőnek igazán nincs is értelme. A traffipax pedig semmi más, csak egy álcázott adóbehajtási eszköz, a mindenkori hatalom kezében. Ha azt mondják, 5% adóemelés, mindenki háborog. Ha vesznek anyi traffipaxot, amivel 10%-nyi adóemelésnek megfelelő pénzt tudnak behajtani, senki nem szól semmit. Aztán lesz miből fizetni a rezsicsökkentést. Bár azt jócskán kitermelte már, a 27%-ra emelt áfa is. Nagyon nagyon banánköztársaság vagyunk, és még tudunk ennél lejjebb is süllyedni.

  • dsass

    A legfontosabb kimaradt az írásból… a 33% -ból 27% relatív gyorshajtás.. amit a traffipax nem tud mérni és így büntetni se..

  • demagóg

    Szerintem szükséges ennyi traffipax és az objektív felelősség bevezetése is nagyon jó döntés volt.
    Észrevehetúen lassult a forgalom, kevesebb a száguldozó, mint 2008-2009 előtt volt.

    Ami viszont nagyon hiányzik, az a forgalomban elkövetett egyéb szabálytalanságok üldözése. Indexelés elmaradása, követési távolság be nem tartása, busz ki nem engedése, zebránál meg nem állás, stb.

    Itt még lenne mit fejlődnie az autósok többségének…

  • HakapesziM

    Az objetktív felelősség eleve álságos: mehetsz te akármennyivel is, csak fizess, senki nem állja az utadat.

  • szaboata

    Jó a cikk,egyetértek a szemléletével.Az életszerüség mást mutat,mint a jogászkodás az íróasztal mögött.Emlékszem,régen (51 vagyok),a falvakban a személyautók 60-al,a teherautók 40-el mehettek.Nyílván megvolt a magyarázat közlekedésbiztonsági szempontból.Manapság a “mindenki 50-el”
    megmagyarázhatatlan ugyanonnan nézve.És micsoda különbség van az akkori és a mostani autópark között.

  • hova

    A tények: /felhívom a figyelmet a németországi számra/

    Az eddig adatokat szolgáltató országok az alábbiak (zárójelben a tettenért gyorshajtások száma):

    Ciprus (350)
    Németország (91 262)
    Észtország (396)
    Finnország (1295)
    Magyarország (4928)
    Horvátország (2185)
    Olaszország (5561)
    Luxemburg (344)
    Litvánia (1978)
    Lettország (807)
    Málta (7)
    Norvégia (918)
    Hollandia (2366)
    Portugália (1349)
    Szlovákia (2145)
    Szlovénia (1225)
    Szerbia (2370)

  • gabetdi

    Tény, hogy kevesebb lett az ész nélkül száguldozó ember az országban. De én nem gondolom, hogy ez a trafipaxozásnak vagy bármilyen rendőri jelenlétnek a következménye.

    Szépen lassan egyre több ember engedheti meg magának, hogy autót vegyen és válogathat is az új, a használt és a különböző típusok között. Mindenki nagyjából örül ha meg tud venni egy olyan autót amit szeretne. Mivel elégedett és felelősségteljes beosztja a pénzét, vigyáz az autójára így nem fog ökör módjára száguldozni. Nyilván aki fiatalabb, nemrég szerzett jogsit az most is száguldozik, trafipaxok ide-oda, de mindenki átmegy egy ilyen szakaszon az életében, jó eséllyel megússza épp bőrrel és 5-10 év vezetés után már nem presztizs kérdés, hogy 180km/h-s átlag sebességgel érjen le siófokra.

    Másrészt Magyarországon rengeteget fejlődött a közlekedési kultúra az elmúlt években és merem állítani, hogy sok esetben előzékenyebbek és körültekintőbbek vagyunk mint akár egy osztrák sofőr. Néha érdemes észrevenni a pozitív változásokat is nem csak a negatív dolgokat. AZ, hogy ebbe a fejlődésbe mennyi része van az új szabályoknak és mennyi az egyszerű “evolúciónak”, személyiség fejlődésnek nem tudom, de gyanítom, hogy ha nem lenne objektív felelősség elve, meg hasonló sanyargatások, akkor is kikupálódtunk volna az orosz/ukrán/balkáni vezetési stílusból.

  • hova

    Azért szóltam külön a Németekről, mert ez az ország az ETALON, már ami a közlekedési morált, a szabad szellemű közlekedést és relatíve elhanyagolható trafizást illeti. De ha Rácz Úr egyszer megteszi, hogy pl. a 8-as főúton- HA KÉSZEN LESZ!!- egyszer elmegy az országhatárig és vissza teljesen szabályosan, milyen eredményre jut, ha kisebb statisztikai adatokat feljegyez- meg fog lepődni. / Én megtettem ezt, le is írtam, igaz, kb. 9 évvel ezelőtt/ A tróger, szemét és aljas trafizást megvetem, ott kel ezt megtenni, ahol sokszor és veszélyes mértékben megszegik ezt!! És ennek számokkal is alátámasztható eredménye van. De érezhető módon egyre pergősebb, erősebb autókat gyártunk, miközben ezerrel szorítják vissza a sebességhatárt, illetve próbálják ebben a tartományban tartani. Akkor minek is erőlködünk?

  • hova

    ” Kilencvennel, amit nem büntet meg semmilyen traffipax.” Rácz Úr, a magyar autópályán a legkisebb megengedett sebesség a 60Km/h. És ha egyszer szépen aranyosan beőszül a hajkoszorú és már levezetett pl. 5-600.000 km-t és 90-l ballag? a pályán, mert fáradt és picit “lazít” a tempón, akkor hogyan nevezzük Önt?! Nem csak arra kell gondolni, hogy 40 körül frankó erős, ügyes és okos vagyok, hanem arra is, hogy az úton sokféle korú ember közlekedik. Csak egyszer próbálná ki milyen az, hogy kopogtatok az ajtón és a félig alvó deres hajú apának azt mondom, mérhetetlenül sajnálom uram, legyen erős, mert a fia meghalt az éjjel!! Bizony, rettenet.

  • janó

    “Rácz Úr, a magyar autópályán a legkisebb megengedett sebesség a 60Km/h.”

    Te jó ég! Van, aki még osztja ezt a marhaságot? Meg kéne tanulni a KRESZ-t!

  • zoldfulu2000

    Hova: ahogy gáz letolni a másikat, necces indokolatlanul akadályozni. Ha nem megy a 90 km/h akkor ne menj fel a pályára. egyszer levezettem 80 km/h-s virsligumival 700 km-t. Gondolod hogy bármelyik kamionos tekintettel volt rá hogy én elvileg 80-nak mehetek? Hát vettem a kockázatot és mentem 92-vel.

    ha nem vagy képes 90-nel vezetni akkor add vissza a jogsid. Ismerek olyat aki megtette, mert beismerte a saját korlátait.

    Normális helyeken felfogják, hogy a jobb sáv 90 a bal sáv 130ra van optimalizálva, és ehhez nem árt egy kicsit alkalmazkodni és nem cikázni mert csak a 120 tetszik.

    A németeknél senki sem (legalábbis enszülött német biztos nem) fog letolni, mert te 130 vagy 150nel cammogsz a belső sávban, ha látják hogy nem maradsz le az előtted lévőtől (nem, nem kell rátapadni, a féktávot a németeknél komolyabban veszik mint a gyorshajtást), és kiállsz ha van reális lehetőséged.

    Ha viszont nincs, akkor szépen elfogadják, hogy van forgalom az úton.

    Sőt, ha látják hogy nem tartod fel őket, akkor is visszaengednek ha kihúzódtál, mert felfogják, hogy nekik teszek szivességet ha fellazítod a belső sávot, és nem a te hibád, hogy nem haladnak tovább.

    Az ilyen dolgok azért nagyobb empátiát felételeznek, de a németeknél működik….

  • hova

    Keves janó!
    1/1975.KPM-BM együttes rendelet:
    Közlekedés autópályán és autóúton

    “37. § (1) Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos.”

    A Kresz-t tényleg tudni kell. De nem azért írtam itt többek döbbenetér??–
    mert 60 Km/h-s sebességgel akarok v szándékozok menni, de semmi sem tiltja!!

  • hova

    zöldfülü!

    Nem érted, miről írtam, így megvárom, amíg beérsz. Addig is megvigasztallak azzal a ténnyel, hogy minimum 120.000 km-t vezettem Német utakon, nem is akármilyen járművekkel-ebből is látszik, hogy nem mai gyerekecske vagyok. Ha érted mire gondolok. Heló!.

  • janó

    Kedves hova!

    Az általad idézett szakasz a jármű(szerelvény)ek teljesítményével kapcsolatban fogalmaz meg követelményt, az úton való haladást nem befolyásolja.

    Magyarul: Mondjuk az én járművem önerőből gond nélkül KÉPES pl 150 km/h-val haladni. Tehát az idézett rész szerint minden további nélkül felhajthatok az autópályára. Viszont arról sehol nem rendelkezik, hogy ezzel a járművel én nem haladhatok 60 km/h-nál lassabban.

  • hova

    khm.

  • hova

    A cikk is tartalmazza, hogy az autómata trafit örző rendőrök helyett inkább szépen, lazán a forgalomban kellene “részt venni” és kikapkodni a szédelgő,rohangáló v éppen bandukoló v más veszélyeket rejtő autókat. Ez azt jelezné a közlekedőknek, hogy bármikor előttük-mögöttük feltűnhet egy rendőrautó, arról nem is beszélve, hogy ennek is híre menne. 25-30-40 évvel ezelőtt a megyei rfk-nak egy, maximum három traffijuk volt, viszont a közlekedési osztályok rendszeresen járőröztek az utakon és ellenőriztek is. Ez most szinte abszolút megszűnt, vagyis az utakat a rendőrség teljesen ellenőrizetlenül hagyta, kivéve a traffikat, amik szorgalmasan gyűrik befelé a pénzt, néha gonosz módon!! Nemrég jártam a Baltikumban, alig láttam “kézitraffit” telepített is kevés volt, de úton cirkáló járőr az akadt bőven. Svédek,Dánok és Norvégok nagyon érzékenyek a sebesség túllépésére, de érthető a földrajzi és ebből fakadő usz.kellemetlen időjárásuk miatt.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.