Ha azt mondom, majdnem garanciaidőn belül megtérülhet egy villanyautó ára, elhiszed?

Az új dilemma: villany vagy dízel

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.04.16. 06.00

A Kia Soulból hét és negyedmillió egy fullos dízel, 9,9 milla az elektromos változat. Ez még mindig túl nagy különbség, vagy lehet, hogy megéri a villanyos?

Az elektromos Kia Soul sok extrájával, tízmillió forint alatti árával és főleg hét évig vagy 150 ezer kilométerig érvényes gyári garanciájával megint közelebb hozta azt az időt, amikor már teljesen komolyan fel kell, hogy merüljön autóvásárlás előtt alternatívaként a villanyautó. Mivel nem is olyan rég fordult meg nálunk egy dízel Soul is, számolgattam egy kicsit: a sokkal olcsóbban üzemeltethető, de drágábban megvehető elektromos Kia vajon mikorra lenne képes ledolgozni bő két és félmilliós árhátrányát egy hasonlóan felszerelt dízellel szemben?

Egy hét olaj nélkül

Egy hét alatt a szokásos bő 500 kilométert sikerült beraknom a Soulba. Az igaz, hogy nem kellett messzire mennem, de az ingázás, a fővárosi közlekedés és még a hosszabb-rövidebb sztrádás utak sem követeltek semmilyen kompromisszumot. A hétközbeni jövés-menést, gyerekhurcolást pont ugyanúgy végeztem, mint máskor, csak sokkal nagyobb csend kísért útjaimon és persze állandóan nyitogattam a csomagtartót és dugdostam a kábelt a konnektorba. Viszont egyszer sem lett büdös a kezem a benzinkútnál.

A Soul EV 9,9 milliós árával a Leaf felett, az elektromos Golf alatt az extrákat és a tudást nézve teljesen a helyén van

A legnagyobb kihívást egy oda-vissza hatótávon felüli kilométerrel járó családi kirándulás jelentette, de még ezt is sikerült megoldani. Budapest tágabb vonzáskörzetében élő, a fővárosba gyakran járó apuka, egy kisvárosba dolgozni járó anyuka, másik településre iskolába járó két gyerek: a mi családunk számára ideális második autó lenne egy ilyen Soul EV. No persze magyar viszonyok közepette teljesen irreális egy ilyen drága kocsi második autónak, de ez nem a Kia hibája, hanem az elmúlt 40+25 évé.

Elektromos kaland Dobogókőn

A hétvégén, amikor nálam volt a villanyos Soul, kitalálta a család, hogy menjünk el és másszuk meg a Rám-szakadékot. Elektromos kocsival egy ilyen kirándulás útvonaltervezéssel kezdődik: kb. 75 kilométer Dobogókő, az 150 oda-vissza. Határeset, fűtéssel spórolva, 70-nel battyogva talán összejönne, de sok az az 1565 kiló, hogy a két gyerekkel hazatoljuk az utolsó kilométereken.

Ha Magyarország Észtország vagy Hollandia lenne, nem lenne ez probléma, hiszen ezekben az országokban nem tudunk messzebb kerülni 50-60 kilométernél egy olyan gyorstöltőtől, amivel a Kiába is bele lehet cuppantani kb. 80-100 kilométernyi energiát negyedóra-félóra alatt. Nálunk ilyen jó infrastruktúra nincs, hiszen ej, ráérünk arra még. Van viszont hagyományos vendégszeretet!

Szívességi töltés Dobogókőn, a Zsindelyesben

Internet felüt: kiderül, hogy a Rám-szakadékos túra egy Zsindelyes nevű, mellesleg Makovecz Imre tervezte vendéglőben kezdődik. Telefon elő: jónapotkívánok, autós újságíró vagyok és szeretnék majd rákéredzkedni egy elektromos űrhajóval az étterem konnektorára. Lehet? Persze, megoldjuk.

Aztán a Zsindelyesről kiderült, hogy a vendéglős jó fej és érdeklődik a villanyautók iránt, a káposztalevesük és a forró gyömbéritaluk pedig nagyon megér még néhány visszatérést a jövőben. A számlához hozzácsaptam még egy ezrest, amiből bőven kijött a kb. 15 kWh, amit szurdokmászásunk közben magába szívott a Soul, és kényelmesen hazaautóztunk.

Szabálytalan a hosszabbítós töltés, de szükség törvényt bont. A Rám-szakadék megmászása közben visszatöltötte a hiányzó 2/3-nyi kapacitást a Soul

Mivel Dobogókőről hosszan lejt az út, és nem mentem gyorsan, talán még meg is lett volna az oda-vissza menet; kb. 40%-ot mutatott a kapacitásmérő, amikor odaértünk, kétharmadot, amikor haza, vagyis kis óvatoskodással a 4-5 fokos külső hőmérséklet mellett 21 fokon tartott utastérrel is meglehetett volna a túra. De jobb volt ez így, nem csak a paramentes autózás miatt, de már csak a káposztalevesért is megérte konnektort tarhálni.

Vételárak

9,899 millió forintba kerül listaáron a Kia elektromos autója. Pont ugyanaz a 7 év vagy 150 ezer km garancia vonatkozik rá, mint a többi Kiára. A vételár nem pusztán csak a még mindig elég drága lítiumakkumulátorok miatt ilyen magas: a navigációs rendszer, a DAB rádió, az automata klíma, a fűthető ülések, de még a fűthető kormány is kötelező tartozéka a villanyos Soulnak.

Adatlap

Az új dilemma: villany vagy dízel

Ha azt mondom, majdnem garanciaidőn belül megtérülhet egy villanyautó ára, elhiszed? 1
Motor Elektromos
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 285 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 145 km/h
Fogyasztás (vegyes) n.a.

Ezeket az extrákat részben nyilván épp azért kényszerítik rá a vevőkre, hogy ne tűnjön olyan brutálisan magasnak az alapár, de pár feláras holmit szinte az elektromos autók kötelező tartozékának is felfoghatunk. A fűthető ülés és kormány hatékonyan javítja a vezető hőérzetét, így nem kell olyan magasra csavarni a hatótávot csökkentő főfűtést, ha más nem ül a kocsiban. A navigáció is szinte létszükséglet, ha hirtelen kell gyorstöltőt keresni (más kérdés, hogy Magyarország egyelőre elég szerény kínálatot mutat ezekből az egyenáramú, nagy teljesítményű töltőoszlopokból, talán ha 7-8 darab van az országban.)

Egyébként még így is van pár furcsa sóherség a kocsiban. Az egyszerű textilkárpitot még meg is tudtam magyarázni azzal, hogy biztosan valami biogyapjú vagy biopamut, de a sima, kézi magasságállítós halogénlámpákat nem igazán értettem. A kétszer 55-60 wattos izzó helyett nem igaz, hogy pont Koreában ne sikerült volna valami takarékosabb LED-es megoldást találni!

Ha egy 5,629 milliós, eleve extrásabb EX jelzésű dízelt hozunk erre a szintre, 7 259 000 forintos árcédula fog fityegni rajta. 400 ezer az automata váltó, amit mindenképp illik hozzácsapni a többihez, hiszen a villanyautókban nincs kuplung, az automata komfortja a koncepció része. A dízel Soul nyomatéka és teljesítménye papíron nagyon hasonlít a villanyoséra, de persze ég és föld a két autó viselkedése. Az EV nehezebb, de sokkal fürgébb városban, kis tempóról gyorsítva. A dízel pedig kevésbé érzi a menetszelet és kisebb súlyával agilisabb, mozgékonyabb a kanyarokban – meg persze nem szabályoz le a rendszer 145-nél (óra szerint 151-nél), mint az elektromosban.

De napi használatban, rutinautózás közben – nincs különbség. Mindkettő simán tartja a forgalom tempóját, mindkettő kényelmes és tágas. Illetve egy különbség mégis van: az EV csendesebb.

A legnagyobb különbség: 2,64 millió forint. Ez egyrészt azért még mindig egy kisautó ára, másrészt viszont kevesebb, mint 25%-os felár, ha az elektromos Soul irányából nézzük. Most ne törődjünk azzal, hogy a listaár és a valós eladási ár többnyire két teljesen különböző dolog, nézzük, hány százezer kilométer alatt hozná be az olcsóbb üzemeltetésen  a Soul EV!

A kőolajpusztító változat tulajdonképpen semmilyen előnyt nem tud felmutatni napi normális használatban


Egy liter gázolaj hány kWh áram?

A dízel Soul tesztfogyasztása 5,7 liter körül volt, automatával 6,5 liter lenne a realitás. Ugyanolyan körülmények között az EV-t száz kilométerenként kellett újratölteni, ami nagyjából 18-20 kWh-t jelentett egy-egy konnektorra dugásnál. Tekintsünk most el attól, hogy a hazai nyilvános töltőkön (kb. 30-40 darab 230 voltos normál konnektor és 7-8 gyorstöltő) egyelőre ingyen lehet tankolni, és számoljunk azzal, hogy fele-fele arányban éjszakai (vezérelt) illetve normál lakossági tarifáért töltünk, otthon.

Előbbi szolgáltatótól függően úgy 25 forint, utóbbi 40, átlagosan legyen 33 (amire tudunk egy jó viccet, az oviban hallottuk). 33×19 az 627 forint száz kilométerre. Egy liter gázolaj manapság úgy 360 forint, vagyis 100 kilométerre 2340 forintot éget el a dízel. A különbség 1713 forint százon – nézzük, hány éves a kapitány!

Itt a vége, ennél többet nem megy az elektromos Soul. Nálunk persze már ez is illegális

2 640 000 forintot kell ledolgoznunk, minden száz kilométeren beljebb vagyunk 1713-mal. Tehát: az elektromos Soul 154 115 kilométer alatt képes behozni az árkülönbséget a dízelhez képest.

Ez majdnem belül van a garanciaidőn! És közben megspóroltunk fékbetétcseréket (a visszatöltés miatt ez alig kopik az elektromos autókon), olaj-, szűrő-, vezérlés-, izzítógyertya-csere helyett évente volt egy-egy átvizsgálásunk. Lehet, hogy az akku majd összeomlik valamikor a távoli jövőben, de 154 ezer kilométer után egy dízel is tud meglepetéseket okozni.

Hosszú távon megéri dodzsemezni!

Egy dolog azonban még hiányzik az egyenletből: a maradványérték. Tegyük fel, hogy biztosra megyünk, és mondjuk négy év után, legfeljebb százezer kilométerrel eladnánk a villanyautót, hogy újat vegyünk. Hogy állunk ekkor az eladási árral, mennyit buktunk, és mennyit buktunk volna a dízellel?

Ehhez a becsléshez már el kell rugaszkodnunk a márkától, tekintve, hogy a Kiának nincs négyéves villanyautója. Van viszont a Nissannak! A világ eddigi legsikeresebb elektromos autója, a Leaf 2010 óta létezik. A magyar piacon persze nem sok használt példány vár vevőre, de a németeknél van belőle bőven. A mobile.de-n e cikk írásának idején 5000 és 125 000 kilométer között meglepően egységes áron, 18-20 ezer euró körül hirdetik a kocsit. Aminek új ára ma kb. kilencmillió forint. Vagyis négy év alatt 3,3 milliót, bő 30 százalékot veszített értékéből egy használt elektromos Nissan.

Az elektromos Soult világos belsővel kaptuk, ettől elegánsabb, finomabb hatást kelt

Nézzünk egy olyan távol-keleti autót, ami négy éve is volt és ma is gyártják, és van belőle kilencmilliós kivitel: legyen mondjuk megint egy Kia, a Sportage! Ebből kábé kilencmillió egy automata, navis, kétliteres dízel. Keressünk csak rá a modellre a Mobilén! Nahát, itt is 18-20 ezer euró körül szórnak leginkább az árak! Tehát még értékvesztésben sem valószínű, hogy buknánk a villanyautóval.

Kedves Olvasó, ha tehát Ön nem tíz, de hétmilliós keretből keres olyan autót, amivel nemigen megy egyszerre 100 kilométernél többet, és van mellette másik kocsi a hosszabb utazásokhoz, gazdaságilag már nehezen tudja megmagyarázni önmagának, hogy miért ne elektromos autót vegyen. Hiszen ha az olcsóbb üzemeltetés jelenértékét is bekalkuláljuk, banki finanszírozás esetén a havi költsége az elektromos Soulnak elvileg nem magasabb, mint a dízelé – azért ez már valami.

Szivárognak befelé az elektromosok: a BMW-nél álltam be egy fotóra másik két tesztautó, a hibrid sportkocsi és az i3 villanyautó mellé

A számítás eredményén magam is meglepődtem, nem hittem volna, hogy csaknem garanciaidőn belül meg tudjon térülni egy elektromos autó felára. Persze erre mifelénk az, hogy hétmilliós keretből már megéri villanyban gondolkodni, még nem jelent áttörést. De ha így halad a technika fejlődése, nemigen lehet messze az olcsóbb kategóriákban sem az ugrás. És akkor már nem ahhoz kell mindenféle csűrtcsavart érvelés, hogy egy zöld szellemiségű autóvásárló megmagyarázza magának, miért elektromos autót választott, hanem fordítva: a konzervatívoknak kell majd győzködni magukat, hogy nem volt hülyeség megvenni a füstokádó szörnyet.

Kommentek

  • DTF

    Ez így még tényleg nem éri meg. Majd ha akormány a Jedlik programot megbalósítja é smondjuk ÁFA mentesek lesznek a villanyautók (vagy adnak rá jó nagy adókedvezmányt) és a töltőpontokat is fejlezstik, akkor nem krédés melyik éri meg jobban rövid távu hazsnáltra.

  • Pistabátyám

    Kedves Rácz Tamás!!! Az első osztályos unokám tudja, hogy nem mindegy. “A villanyautó ára”, avagy a közönséges és a villanyautó árkülönbözete. Vissza kellene menni az általános iskolába, anyanyelvet tanulni. És nem megfeledkezni róla időnként /A címben árat a cikk belsejében árkülönbséget ír!!!/

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.