Pénz nem számít? Opel-flotta az NKH-nál

375 milliót ér a gyorsabb szállítás

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.04.15. 06.00

Lesz mit összedobnia a keményen dolgozó kisembereknek. Az NKH attól a cégtől bérli az Opel-flottát, ahol ez 375 millióval többe lesz.

“Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség” – hirdeti az NKH jelmondata. A harmadiknak szerintünk is sikerült megfelelni azzal a járműtenderrel, amelyen a győztes ajánlattevő a sokkal drágábban és sokkal hamarabb szállító flottakezelő. De tekintsük át az egyesélyes autótender fejleményeit!

NKH-járműtender, röviden

2014. IV. negyedév: a későbbi győztes EuroFleet Zrt. a szokott menetrend szerint autókat rendel több márkától, köztük az Opeltől
2015. január: megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben a Nemzeti Közlekedési Hatóság felhívása 109 járműből álló flotta bérletére
2015. január: a Vezess.hu megírja, hogy a közbeszerzésen kizárólag Opelekkel lehet indulni, más márka autóival nem tudnak érvényes ajánlatot tenni a flottakezelők
2015. február: lejár a beadási határidő, az NKH értékeli az ajánlatokat. Minden induló Opel-járműparkkal pályázik
2015. március: az öt ajánlattevő közül a hatóság hármat kizár a közbeszerzésből. Az érintettek nem fordulnak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz
2015. április: a tendert megnyeri az EuroFleet Zrt. A másik érvényes ajánlattevőnél havonta 10 414 851 forinttal többet számláz az Opel-flottáért, de hamarabb szállít 15 haszonjárművet és 16, vélhetően vezetői autót

Nem vagyunk hamvas elsőbálozók, de reméltük, hogy ha a márkák között nincs is verseny, legalább a flottakezelők megküzdenek majd adóforintjainkért és a kívánt autókat minél alacsonyabb havidíjjal és minél jobb színvonalú szolgáltatással bocsátják a Nemzeti Közlekedési Hatóság rendelkezésére. Nem így lett, pedig volt elég jelentkező.

Nagy üzlet 109 autó

Bár információink szerint az Opel importőrétől megsúgták az érintetteknek, hogy fölöslegesen dolgozhatnak, öt pályázó beadta anyagát. Ekkora lehetőséget nem hagynak ki a legnagyobb nemzetközi flottakezelők leányvállalatai sem.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság központja a fővárosi Teréz körúton. Elöregedett járműveik tagadhatatlanul cserére érettek, de a tender értékelési szempontjait visszásnak tartjuk

Az öt induló közül végül az ALD Automotive Magyarország maradt versenyben a győztes ajánlatot jegyző EuroFleet Zrt-vel. Utóbbi vállalatnak az NKH-val ez az első közös biznisze, de ismert és jól bejáratott autópark-szolgáltató. A Hovány Csoport flottakezelő üzletága többek között a Szentkirályi ásványvíz gyártójának kisteherautóit biztosítja.

Nem elég a sokkal jobb ár

A győzelem kulcsa az első ütemben átadandó 31 autó szállításának gyorsasága és ezen szempont igen magas értékelési pontszáma volt. Míg az áron az összpontszám 52, az első ütem szállítási határidején 33 százaléka múlt.

Az Opel vezérképviselete nem kívánt nyilatkozni arról, hogy normál rendelésből hány napra vállalják az autók szállítását, flottapiaci szakemberektől mintegy 140 napról hallottunk. Ezzel szemben az EuroFleet a 15 Movano, a 8-8 Insignia és kétliteres Zafira Tourer CDTI átadását 14 nap alatt megoldja, míg az ALD 109 napot vállalt az első ütemre.

Havonta 10 414 851, összesen 374 934 636 forint a bérleti díj különbsége. Oda se neki, mert az első harminc autót 14 nap alatt átadja a tender győztese

Így “A legrégebbi, legtöbb futáskilométert teljesítő gépjárműveinket tudjuk minél előbb lecserélni. A jelenleg használt flotta járművei már műszakilag, közlekedésbiztonsági szempontból is elavulttá váltak, használatuk – a folyamatos javítások ellenére – baleseti kockázatot is jelenthet, és rendkívül költségigényes” – hangsúlyozza a deal előnyeit az NKH.

Kérdés, hogy ha ennyire égető a helyzet, miért pont a felszereltségük és teljesítményük alapján vezetői autónak tűnő modellek érkeznek először, miért nem az egyszerűbb Zafira Tourerek vagy a kisbuszok? A második ütemes, inkább munkaautónak tűnő járművek szállítási ideje már nem ilyen fontos. Az első 31 autó átadási időpontja 33 százalékot ér, a maradék 78-é csak nyolcat.

Öt pályázó, három kizárás

Az üggyel kapcsolatban megkerestük Csőre Tamást, az EuroFleet Zrt. stratégiai igazgatóját, az igazgatóság elnökét. A menedzser nagy örömünkre egyáltalán nem zárkózott el a választól. Tőle tudtuk meg, hogy más induló is vállalt volna rövid szállítási határidőt illetve több árajánlat is hasonló összegű volt az EuroFleetéhez. “Versenytársaink ajánlatainak érvényessége esetén nem cégünk lett volna a közbeszerzési eljárás nyertese” – írta lapunknak.

Győri Gyula 2012 óta az NKH elnöke. A hatóság részéről ő felel ezért a közbeszerzési eljárásért

Ezt nem is vitatjuk, csak ennek tudatában végképp rossz színben tűnik fel, hogy az NKH kizárt három pályázót. Az Arvalt azért, mert ajánlatából nem minden kategóriában volt megállapítható, milyen teljesítményű, nyomatékú, emissziós besorolású modellel pályázik. A Future Fleet a pályázati dokumentáció átvételén vérzett el. Az MKB-Euroleasing számait a hatóság irreálisan alacsonynak találta és a flottakezelő nem tudta meggyőzni az NKH szakembereit, hogy a vágyott Opel-flottát igenis biztosítani tudja a megajánlott összegért.

Többek között olyan tételek megalapozottságát nem sikerült igazolnia a pályázónak, mint a betegszabadságok, a munkaügyi adminisztráció, a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat költsége. De egy ilyen éterien tiszta közbeszerzésben mi magunk is kerülnénk az efféle ajánlattevőket.

Vannak ilyen véletlenek?

Szerencsére minden jogszerű a sztoriban. Az Opel szerepe tiszta, annak ad el autót, aki megrendeli. Az EuroFleet szakemberei zseniálisan ráéreztek, hogy mikor érdemes kockáztatni és berendelni a 165 lóerős dízel Zafira Tourereket meg a 195 lóerős Insigniákat.

Ha az NKH külön megvenné az első körben érkező nyolc-nyolc csúcsszuper Insigniát és Zafira Tourert illetve a 15 kisteherautót, az összesen nem kerülne 375 millió forintba, amennyi az árkülönbség a havi lízingdíjban

Az NKH az átlagosan 12 éves és 230 ezer kilométert futott autóparkkal legálisan súlyozza magasra a szállítás gyorsaságát a kritériumok között és joga van kizárni akár ötből három ajánlattevőt, ha pályázati anyagukat hiányosnak minősíti.

Szavazás

Mit gondolsz az esetről?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Csak kicsit furcsa az a találati arány, amivel egy flottakezelő a temérdek autó közül pont olyan modelleket táraz be, amelyekkel csont nélkül teljesíteni tudja a feltételeket az NKH röviddel később megjelenő tenderén. Azokat az elvárásokat, amelyeknek a haszonjárművekkel is rendelkező Citroën, FIAT, Ford, Peugeot, Renault vagy a Volkswagen járművei nem képesek megfelelni.

Mindehhez az értékelési szempontok között kiemelkedő a szállítási határidő, tehát ha a reménybeli szállító összejátszana a kiíróval, szinte tutira vehetné a tendergyőzelmet. Magyarországon előfordulnak ilyen véletlenek. Nem sejtjük, mire megy el az a 375 millió forint havidíj-különbség, amennyivel többe kerül az államnak az EuroFleettől bérelni az NKH-s járműveket, mint az ALD-től lett volna. De ahogy mondani szokták, ez így nonszensznek is kuriózum.

Kommentek

  • DTF

    Biztos van rá értelmes magyarázat, miért így csinálták, ahogy. De az államkasszában sok pénz van és ezt el kell költeni! Mutatni kell h ‘jobban teljesítünk’ :)
    Fejreálllhat az ügy miatt akárki, senki sem tud mit kezdeni vele, mert ‘minden egy kézben van’…

  • Iceman.

    Hogyne volna értelmes magyarázat. Ha csak egy jelölt van, akkor az ár akármeddig tolható. Az akármeddig tolt árból meg esik visszafelé is és így lesz 50 adóforintból 15 nettó, teljesen tiszta készpénz.

  • Kanyaró Malvin

    Hát igen. Állami beruházásnál egy harmad a termék vagy szolgáltatás valódi ára, egy harmadra mondják nálam okosabbak az adminisztrációs költségeket, a papírgyár éltetését és egy harmad, amit a Fidesz-KDNP-nek vissza kell csorgatni különböző szinteken. Ez majdnem pont az említett 15 forint az ötvenből.

  • zevilaga

    Megtízték huszonhattal rátették a pókos nyolcszázat, és az pont annyi.
    Különben is a nagy közösből lopni nem bűn.
    Nem lopni belőle meg szimplán hülyeség.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.